Tips & Tricks MP 22-2010
DE 20 GROOTSTE MOTORFLOPS19SUZUKI RF900R – 1994In de filmindustrie worden aan de vooravond van de Oscar-uitreiking de Golden Raspberries uitgereikt voor de slechtste film, acteur, actrice of filmscript. De motorindustrie kent zo’n ‘award’ niet, maar er zijn aardig wat modellen die hier voor in aanmerking komen. Modellen die ogenschijnlijk niet met het oog op de consument werden ontwikkeld en dus ook geen verkoopsucces werden. Oorzaken daarvoor zijn er genoeg. In veel gevallen had het in ieder geval met moed te doen. Nummer 19: de Suzuki RF900R.De motorwereld keek een beetje vreemd op toen Suzuki in 1994 de RF900R presenteerde en dat had meerdere redenen. Zo moest er even flink worden gewend aan het nogal opvallende design van deze 900 met zijn brede achterpartij en brede sleuven in de stroomlijn. Dat de designer volgens Suzuki geïnspireerd was geraakt door een rog in een zeeaquarium maakte het er allemaal niet begrijpelijker op. Een duidelijk gevalletje ‘love it or hate it’ dus. Daarnaast nam de RF900R een wat vreemde plek op de markt in, aangezien het geen uitgesproken sportfiets was en duidelijk ook geen echte toermachine. Op het sportieve vlak deelden de Honda Fireblade en Suzuki’s eigen GSX-R1100 de lakens uit en in de toerhoek waren er beter uitgeruste machines voorhanden. Wat dat betreft viel de RF900R een beetje tussen de wal en het schip. Maar maakte dat onuitgesproken karakter de RF900R tot een slechte machine? Nee, integendeel zelfs. De vloeistofgekoelde 937 cc viercilinder mocht met zijn 125 pk dan wel niet zo sterk zijn als de echte supersports, de soepele vermogensafgifte gecombineerd met de comfortabele zitpositie, het makkelijke stuurgedrag, de prima remmen en de forse actieradius maakten de RF900R tot een heel gebruiksvriendelijke sportieve toermachine. In die zin stelde de RF900R zeker niet teleur, maar dat werd door het grote publiek helaas niet helemaal opgepikt. In 1999 verdween de RF900R uiteindelijk van de markt. [Beeld: Suzuki RF900R]SCHIJN ’N LICHTJE OP MIJDe donkere dagen zijn in aantocht en dat betekent dat veel motoren onder een warme winterdeken komen te staan. Maar de wintermaanden zijn natuurlijk ook het ideale moment om eens rustig aan je machine te sleutelen. Daarbij kan deze Pocket DeLux LED-lamp van gereedschapspecialist Berner je lekker bij schijnen als je op een moeilijk toegankelijk plekje achter bijvoorbeeld de kuip van je motor moet wezen. De lamp kan 360° roteren en is voorzien van twintig heldere LED’s. Door een ingebouwde magneet in de voet kan de Pocket DeLux makkelijk op metalen oppervlakten worden gebruikt, maar hij is ook eenvoudig op te hangen met de uitklapbare ophanghaak. De 3,7 Volt Li-Ion accu geeft tot vier uur continu licht en als extra is ook een 12 Volt-oplader leverbaar. De Pocket DeLux heeft een bruto adviesverkoopprijs van € 27,95. Info: www.berner.nl [Beeld: Berner Pocket DeLUX]GARAGEZEEP, HOE EN WAT?Na een dagje sleutelen krijg je vet en ander vuil nauwelijks weg met een gewone handzeep en houd je tot in lengte van dagen ‘rouwranden’ onder de nagels. Handiger is het gebruik van speciale garagezeep. Maar waarom krijg je daar wel brandschone handen van? Het antwoord op die vraag schuilt natuurlijk in de samenstelling van deze zeep, die opmerkelijk genoeg voor 60% of meer uit water bestaat. De ‘droge’ substantie van de zeep bestaat in de regel voor tweederde uit wrijvingsmateriaal (bijvoorbeeld houtmeel, zand of kunststofgranulaat), dat een schurende werking heeft. De overige bestanddelen zijn een mix van reinigingsactieve stoffen (Tenside) en geur- en conserveringsstoffen en bestanddelen die een rol spelen bij het tot stand komen van de pH-waarde en ook als verdikker werken. En niet te vergeten: voedende bestanddelen voor de huid. Die hoeven er niet altijd in te zitten, maar kan natuurlijk wel het verschil maken tussen een goede en minder goede zeep. Dat klinkt allemaal behoorlijk gecompliceerd, maar eigenlijk heeft garagezeep een overzichtelijke receptuur en is het tamelijk eenvoudig te produceren. Dat is ook de reden dat veel hobbysleutelaars zelf hun eigen zeep mixen. Zaagsel, smeerzeep en water, alles goed laten drogen en klaar is je eigen zeep! [Beeld: IMG_1821] GETEST: HJC FG-15 KARTANDeze Kartan is een speciale en – subjectief gezien dan – prachtige maar smetgevoelige matzwart/witte uitvoering van HJC’s succesnummer FG-15. De integraalhelm met een fiber/spectra/kevlar-mix buitenschaal (in twee maten) en hoogwaardige uitneem- en wasbare silvercool binnenvoering schittert met uitstekend draagcomfort en prima pasvorm, en heeft ook wat gebruiksgemak nog wat troeven achter de hand. Zo is de kin- en hoofdventilatie niet alleen duidelijk merkbaar, maar ook bijzonder gebruiksvriendelijk in de omgang, zelfs met handschoenen aan. Het wisselen van het vizier (vanaf € 49,95) is daarnaast dankzij het snelwisselmechanisme een fluitje van een cent en de standaard meegeleverde, uitneembare deflector zorgt er voor dat met name op frisse dagen de kou niet direct op de neus slaat. Het getrapte vizier sluit dankzij een vergrendeling goed af, tijdens warme dagen daarentegen bleek de ventilatiestand evenwel weer bijzonder praktisch. Net ruim genoeg om de wind lekker door de helm te geleiden, zonder dat deze bij hogere snelheden (tot een kleine 100 km/uur) vervelende turbulenties veroorzaakt met tranende ogen tot gevolg. Eigenlijk viel er maar één minpuntje te ontdekken aan de met een robuuste dubbel D-sluiting uitgevoerde Kartan, en dat is het beperkte zicht naar voren op sportmotoren. Door de dikke schaalconstructie kijk je ver voorover gebogen deels tegen de bovenrand van het vizier aan. Het enige minpuntje op een verder smetteloos blazoen, want met een prijs van € 239,95 zit het wat prijs/kwaliteit absoluut goed. Een standaard FG-15 heb je vanaf € 199,95. Info: www.splashdesign.com [in Logo]MotoPlus-oordeel: GOED[Beeld: Motoplus-3779]