Tips & Tricks MP 21-2009
CRASH PADSZIN OF ONZIN?Crash pads zijn er in vele soorten, maten en kleuren, maar heb je er ook echt wat aan of vergroten ze juist de schade bij een crash? Veel van de op de markt zijnde pads dienen eigenlijk alleen maar als optische opsmuk. Het technische nut hangt sterk af van de pads zelf, maar ook van de motor waarop ze zijn gemonteerd. Bij bepaalde modellen met een zeer breed frame kan een onschuldig schuivertje al in een fikse schadepost uitmonden – pads zijn op dit soort fietsen dus geen overbodige luxe. Maar bij veel andere motoren hebben alleen massieve valbeugels echt nut. Pads zijn dan geen optie, omdat ze – zelfs al bij het per ongeluk laten omvallen van de motor – voor gescheurde windingen kunnen zorgen als ze op bepaalde punten zijn gemonteerd, bijvoorbeeld bij de carterdeksels. En dat is een kostbaar grapje om te herstellen. Extra schade kun je ook verwachten als een crash pad op een glijdende motor achter bijvoorbeeld een putdeksel blijft haken in plaats van er overheen te schuiven. Op een circuit is dat nagenoeg ondenkbaar en daar komen crash pads ook echt tot hun recht. Tenminste, de exemplaren die extra adapters of beugels hebben die zich bij een crash ‘opofferen’. Kwetsbare onderdelen als radiateur en carterdeksels worden dan doorgaans goed beschermd. Maar om geen valse verwachtingen te wekken: het kuipwerk komt ook met crash pads vaak niet ongeschonden uit de strijd. [Bild: cagiva-logo]WHAT’S IN A NAMEHoe zijn de merknamen ontstaan, wat betekenen ze en heeft het logo een diepere achtergrond? In deze rubriek bekijken we de namen en logo’s die de merken een eigen gezicht moeten geven.Het olifantje hoort bij Cagiva als de pandabeer bij het Wereld Natuur Fonds. Als Giovanni Castiglioni in 1950 Cagiva opricht, kiest hij voor de olifant – een gelukssymbool – in het logo. In de eerste jaren produceert de fabriek, waarvan de naam bestaat uit de omgekeerde initialen van de oprichter en de eerste twee letters van vestigingsplaats Varese, kleine metalen onderdelen. Pas in 1978 wordt Cagiva actief in de motorwereld en komt er als eerbetoon aan Aermacchi-HD een 1 in de Italiaanse kleuren achter de olifant. Vanaf 1985 moet de olifant het weer in zijn eentje doen en sinds 2000 met de huidige gestileerde kop, die men destijds beter bij de toenmalige nieuwe modellen Raptor, V-Raptor en Navigator vond passen. [Aus MRD 20/2009 Seite 108 rechts unten]GETEST: DAINESE GATORBAGEen stevig gepolsterd draagsysteem met brede schouder-, borst- en heupbanden is een must voor een goede motorrugzak. Die punten kan de Dainese Gator alvast in de zak steken, want dat is hier goed voor elkaar. Ook inhoudelijk is er weinig mis, want de Gator combineert een stevige bodemplaat met een groot binnenvak met veel bruikbare ruimte, een extra gepolsterd vak voor een laptop en veel steekvakjes voor kleinere spullen. Bovendien is het vulvolume door een compressiegordel aan te passen. Aan de veiligheid is ook gedacht, want de ritsen zijn te zekeren om te voorkomen dat ze tijdens het rijden openspringen en er spullen uit de rugtas kunnen waaien. Verder blijft de Gator ook op hoge snelheid stabiel op de rug liggen en is hij voorzien van goed zichtbare reflectoren. Minpuntjes zijn er echter ook. Zo is de Gator vrij zwaar voor een rugzak en zijn de ritsen niet waterdicht. Alleen de extra regenhoes beschermt je spullen tegen nattigheid. Maar al met al is de Gator een stabiel dragende en robuust uitgevoerde reisrugtas met meer dan voldoende bergruimte, maar de matige bescherming tegen regen blijft een minpuntje. PRIJS: € 119,- INFO: www.moto-accessoires.nl [Im Logo]MOTOPLUS-oordeel: GOED[Bild: HennyB-2272]KIJK, ZONDER MORSEN…Olie bijvullen is af en toe noodzakelijk, maar het kan vaak een crime zijn om de olie zonder morsen in de opening te krijgen. Trechtertje kopen, probleem opgelost zou je zeggen. Inderdaad, maar koop je een bus motorolie van Putoline of Kroon Oil, dan krijg je daar gratis de 2Tap bij. Deze handige en vouwbare kartonnen schenktuit is qua pasvorm afgestemd op de schenkopening van een specifieke fles olie en daarmee valt met enige oefening ook prima ‘morsvrij’ bij te vullen. Er wordt momenteel nog onderhandeld om de 2Tap ook bij producten van andere olieproducenten standaard mee te leveren. Info: www.2tap.nl [Opener][Bild: ORION KIDNEY BELT BLK-R]HET HOE EN WAAROM VAN DE NIERGORDEL Pijnlijke nieren zijn bijzonder verraderlijk tijdens motorrijden. Al sinds jaar en dag geldt de niergordel als een probaat middel om de beide 150 gram zware bloedreinigende organen te beschermen tijdens het rijden. Maar waar tegen eigenlijk?Het antwoord daarop is kort en krachtig: puur en alleen tegen onderkoeling. Onderkoelde organen hebben slechtere doorbloeding en zijn gevoeliger voor infecties, die zelfs tot chronische nierklachten kunnen leiden. Vrouwen hebben een verhoogd risico, omdat het door de kortere urinewegen van een vrouw en de risicofactor menstruatie voor bacteriële infecties redelijk eenvoudig is om via een blaasontsteking de nieren te bereiken. Vaak wordt beweerd dat niergordels daarnaast beschermen tegen zware schokken, maar die vlieger gaat niet op. Nieren zitten goed in het lichaam verankerd, worden bovendien ingekapseld door een uitstekend dempend vetpolster en kunnen in puur technische zin dus niet extra worden ondersteund. Toch is die vermeende ondersteunende functie in psychologische zin erg zinvol: als rijder voel je jezelf immers lekkerder, waardoor je je beter kunt concentreren. Maar de enige functie van een niergordel blijft dus warm houden. Belangrijk daarbij is niet het type gordel dat je draagt, maar waar je hem draagt. Het heeft totaal geen zin om de niergordel over een jack in de taille te dragen. De gordel moet bij voorkeur dicht tegen het lichaam aan zitten, bijvoorbeeld direct over het ondershirt. .[Aus MRD 22 Seite 105 rechts oben]SCHIJN EEN LICHIE OP MIJDe in Den Haag wereldberoemde Harry Slinger zong het als voorman van Drukwerk en ook een groeiend aantal motorrijders wil (terecht) graag opvallen, getuige het toenemend aantal rijders met een geel hesje over de motorjas. Toch voldoet niet ieder hesje aan de Europese EN471-norm die er inmiddels voor deze kleding is. In die norm wordt ondermeer beschreven dat de basiskleur fluorescerend rood, oranje of geel moet zijn. Daarnaast moet er ook retro-reflecterend materiaal in verwerkt zijn, beter bekend als reflecterende strepen. Die mogen dan weer niet naar eigen goeddunken van de fabrikant worden aangebracht, maar moeten voldoen aan een bepaalde grootte en breedte. Al naar gelang de reflecterende of oplichtende vlakken wordt de waarschuwende kleding in drie beschermingsklassen onderverdeeld, waarbij in de derde klasse de hoogste eisen worden gesteld. In veel Europese landen ben je trouwens verplicht zo’n vest te dragen bij pech onderweg, ook motorrijders. Op www.anwb.nl kun je zien in welke landen. Gebruik als zoekterm ‘veiligheidshesje’.