Tips & Tricks MP 20-2012
Kunnen we de motor-APK tegenhouden? Als het aan ons ligt wel. De KNMV heeft zich altijd hevig verzet tegen dit idee, maar je weet natuurlijk nooit hoe het politieke steekspel in Brussel uitpakt en welke gevolgen dit voor ons land gaat krijgen. We zijn wel blij dat de Nederlandse regering het standpunt tegen de verplichte APK van de KNMV heeft overgenomen en dat de minister dit in de Europese Transportraad gaat verdedigen. Dan heeft onze proactieve lobby in Den Haag wel iets concreets opgeleverd. De Tweede Kamer is ondertussen al zo ver dat ze zich zelfs afvragen of we zo’n APK-verplichting in Nederland wel moeten overnemen! Wij weten dat de motorrijder zich dondersgoed realiseert dat de technische staat van zijn motor bepalend is om ongelukken te voorkomen. Een motorrijder heeft geen kooiconstructie om zich heen zoals een automobilist en is minder goed beschermd als het mis gaat. Hij weet dat hij afhankelijk is van de kwaliteit van z’n remmen en van de grip van zijn banden. Bij de oorzaak van een ongeval wordt gekeken naar de driehoek ‘mens/voertuig/omgeving’ en daarbij is de factor mens voor 95 procent bepalend. In slechts 3 procent is het de omgeving en bij 3 tot 4 procent de techniek (dat is meer dan 100, maar soms zijn het meerdere factoren). Dan is het de vraag of je daarom heel zo’n circus moet optuigen en de motorrijder op kosten moet jagen. Een van de voornaamste redenen dat ze in Europa die APK willen invoeren is het geluid van de motoren. De blèrpijpen zijn een bron van ergernis bij veel weggebruikers, maar dat is een handhavingsprobleem voor de politie. Dat los je met een verplichte APK niet op, want wie met een illegale uitlaat rijdt, zet voor de APK z’n originele demper weer op de motor en haalt hem er daarna weer af. Het gaat dus om het gedrag van bepaalde motorrijders. Als je dan toch iets als overheid wil doen, richt je dan op die groep! [streamer] Een van de voornaamste redenen dat ze in Europa die APK willen invoeren is het geluid van de motoren [deze nog even over laten staan] GETEST ARAI FREEWAY Oeps, € 299,- (in decor-uitvoering zelfs € 399,-) voor een Spartaans uitgeruste jethelm? Is de Arai Freeway dat geld waard? Het antwoord: een luid en duidelijk nja. Nee, omdat er voor veel minder geld ook alternatieven zijn die met een ECE-keuring dezelfde passieve veiligheid bieden (zie ook de jethelmen-test in MotoPlus 16/2012). Maar daar staat een grote ‘ja’ tegenover, want de Freeway is zijn prijs absoluut waard. De helm zit werkelijk als gegoten en de pasvorm is bijzonder geslaagd. De Freeway valt perfect om het hoofd, heeft een heerlijk zachte voering, een gebruiksvriendelijke en goed zittende polstering, een veilige dubbel-D-sluiting en een goede aerodynamica. Helaas is de kinriem niet gepolsterd en ontbreekt een drukknopje om het klapperende riempje te fixeren. Ben je alleen al om stilistische redenen op zoek naar een jethelm, dan kun je eigenlijk niet om de luxe van deze Arai heen. INFO: www.hocoparts.com [in logo] MOTOPLUS-oordeel: ZEER GOED [MRD 19 S. 111 BEELD BOVEN] JA ZUSTER, NEE ZUSTER EERSTE HULP BIJ INSECTENBETEN Het insectenseizoen is voorbij. Ben je onderweg gestoken en had je niets voor handen om pijn of jeuk te bestrijden, hieronder alvast wat tips voor het volgende seizoen. Ingeslikt? Bij wespen of bijen onmiddellijk hulpdiensten alarmeren. Tegen de shock op een ijsblokje zuigen, verkoelende doek om de hals leggen. Bovenlichaam rechtop houden. Allergisch? Ben je allergisch voor insectbeten waarschuw dan altijd de hulpdiensten. Duidelijke symptomen zijn: sterke rode verkleuring van de huid, ademnood, misselijkheid en/of shockreactie. Krabben? Nooit, dat werkt huidirritaties en infecties in de hand. Een ui bij de hand? Druk een halve ui op de plek van de beet. Het sap werkt desinfecterend en koelt. Citroen onder handbereik? De schil gaat zwelling en jeuk tegen. Spitsvondig? Plantenkenners onder motorrijders gaan op zoek naar Weegbree. Een plant waarvan de bladeren jeuk tegengaan. Goed geolied? Geen kettingvet, maar een paar druppels Tea Tree olie verrichten wonderen tegen jeuk. Voorzorgsmaatregelen? Een mix van 1 ml cederolie, 1 ml lavendelolie en 8 ml jojoba houdt muggen op afstand. Bij veel apotheken kun je ook een eigen mix kopen. [MRD 16 s. 15 linksonder] MAXIMUM SNELHEID IN EUROPA In de meeste Europese landen worden overschrijdingen van de maximum snelheid fors bestraft. Op meeste snelwegen in Europa is de snelheidslimiet 130 km/uur, maar veel landen hebben bijvoorbeeld ook nog eens snelheidsbeperkingen voor beginnende rijders. In de regel mogen motorrijders op doorgaande secundaire wegen niet harder dan 90 km/uur. In Denemarken, Ierland, Macedonië, Servië, Zwitserland, Noorwegen en in ons eigen landje mogen we echter niet harder dan 80 km/uur. Binnen de bebouwde kom is 50 km/uur de gangbare snelheid. In de tabel hieronder hebben we alles even overzichtelijk op een rijtje gezet. [In grafiek] [groen] bebouwde kom [blauw] buiten bebouwde kom [geel] rijksweg [rood] snelweg [gestreept] Maximum snelheid varieert [boven grafiek] Maximum snelheid in km/uur [opsomming van de landen, grafiek overnemen uit MRD 16 s. 15 links onder. Let op de volgorde! Die is anders dan in MRD!] België Bulgarije² Denemarken Estland¹ Finland¹ Frankrijk Griekenland¹ Groot-Brittannië Hongarije Ierland Italië Kroatië Letland¹ Litouwen Luxemburg Macedonië¹ Nederland¹ Noorwegen¹ Oosternijk Polen¹ Portugal Roemenië Servië Slowakije Spanje Tsjechië Turkije Zweden¹ (op alle wegen al naar gelang bewegwijzering) Zwitserland ¹Maximum snelheid varieert; ²140 km/uur geldt alleen op nieuw aangelegde snelwegen [mrd 20 s. 114 boven] GETEST AJS BOLTON JACK COOLE GAST Goed beschermd op de motor en er in de vrije tijd retro-cool uitzien. Met die eigenschappen verzamelt deze AJS Bolton fans. Maar is deze spagaat ook geslaagd? Dik, relatief zacht rundleer, dubbel leer op de schouders, ventilatie op aan voor- en achterzijde en uitneembare Super Shield protectie zijn de zaken waarmee deze Bolton goede sier maakt. De afneembare capuchon is een detail dat eigenlijk alleen bij vrijetijdsgebruik van pas komt. Twee buitenzakken (aan de krappe kant), twee binnenzakken (iets groter) en een zakje voor een mobiele telefoon (ook smartphones) zijn in de praktijk voldoende. Afwerking en constructie van het jack maken een solide indruk. Onderweg voel je je in ieder geval goed beschermd, ook al voelen de elleboogprotectoren wat krap bemeten aan. Bovendien voorkomen de op het lichaam gesneden pasvorm en het stabiele leer dat het jack begint te fladderen. Dat de naamgeving AJS aan een roemrucht Brits motormerk refereert, is prijzenswaardig, maar de het jaartal 1938 op de borst is volstrekt willekeurig gekozen. Het jack is er in de maten 48 t/m 58 en kost € 299,95. INFO: www.motozoom.nl [in logo] MOTOPLUS-oordeel: GOED [MRD 19 s. 112 boven] GETEST ALPINESTARS AIR PLUS GORE-TEX Ideaal op warme en regenachtige dagen, deze lichte zomerlaarzen Air Plus Gore-Tex van Alpinestars. Waterdichte motorlaarzen moeten allesbehalve als lobbige rubberlaarzen om de voeten hangen. Ze kunnen ook verrassend licht zijn, zoals deze Air Plus Gore-Tex van Alpinestars bijvoorbeeld. Dat deze Italiaanse fabrikant de kunst van het laarzen maken begrijpt, merk je al bij de eerste stap: door het opvallend comfortabele voetbed heb je al direct het gevoel op je beste paar gympies te lopen. Korte wandelingen zijn probleemloos te maken. Maar nog beter is het op de motor: de licht geprofileerde zool biedt uitstekende grip op de voetsteunen, terwijl je door de uitgekiende materiaalmix probleemloos switcht van remmen naar schakelen en omgekeerd. De nauw sluitende schacht met zachte polstering knelt niet, maar zorgt juist voor een heel zeker en veilig gevoel. Leverbaar in de maten 36 t/m 50. INFO: www.alpinestars.com [in logo] MOTOPLUS-oordeel: ZEER GOED [mrd 19 s. 110 boven] GETEST HELD AIR’N DRY HANDSCHOENEN Met de Held Air’n Dry handschoenen ben je bij zowel regen als warmte goed bediend. Dat is het resultaat van een innovatie tweekamer opbouw. Wat nemen we mee op een toerrit? Een paar luchtige handschoenen of een waterdicht setje, voor als het gaat regenen? Met de Held Air’n Dry heb je beide type handschoenen in één. Dat is het gevolg van een innovatieve constructie met twee kamers. De onderste is niet gevoerd, is door perforatie extreem goed geventileerd en biedt een heel direct gripgevoel, zoals je dat misschien kent van lichte zomerhandschoenen. Verschijnen er donkere wolken aan de horizon, dan komt de bovenste, licht gevoerde kamer met Gore-Tex membraan in beeld. Die bleef tijdens de ruim 4.000 testkilometers steeds keurig waterdicht. Daarnaast maakt de Held indruk met een degelijke afwerking en veilige constructie: de onderzijde is van kangoeroeleer, hardschalen protectie zorgt nergens voor irriterende drukplekken en de afstropen bij een eventuele val wordt voorkomen door de polssluiting die nagenoeg het complete polsgedeelte omvat. De Air’n Dry is er in de maten 7 t/m 12 en kost € 149,95. INFO: www.jhsports.nl [in logo] MOTOPLUS-oordeel: ZEER GOED [MRD 21 S. 114] GETEST KRIEGA HEUPTAS Wie geen rugzak wil meenemen voor zaken als een Leatherman, sigaretten, mobieltje, portemonnee, tie-wraps, tape, een paar schroevendraaiers – eigenlijk alles wat je onderweg bij je wilt hebben – vindt in de drie liter grote R3 heuptas van Kriega een passend alternatief. Deze tas is enorm stevig en kan door een uitgekiend stelsysteem met een handbeweging vast tegen het lichaam worden gesnoerd. Naast een groot hoofdvak heeft de R3 nog twee kleinere vakken voor bijvoorbeeld de kentekenpapieren of ander klein spul. De € 64,95 kostende heuptas hield zich uitstekend tijdens de 4.000 testkilometers en bleef ook bij zware regen waterdicht. INFO: www.xtravus.com [in logo] MOTOPLUS-oordeel: ZEER GOED [MRD 21. s 113 midden links] OPSMUK VOOR V-STROM De Suzuki V-Strom 650 komt vaak maar zelden naast het asfalt, maar in die gevallen is een goede carterplaat onmisbaar. Daar heeft Touratech nu een passende oplossing voor van slechts vier millimeter dik aluminium. Prima protectie tegen opspattende stenen voor € 136,05. Info: www.touratech.nl