Tips & Tricks MP 20-2011
GETEST: STADLER MODUL EVODE ANDERE WEGDe motorkledingwereld is redelijk traditioneel. Natuurlijk wordt er veel tijd en geld geïnvesteerd in ontwikkeling, maar in de basis zijn er een aantal vaste peilers waarop de fabrikanten vertrouwen. Bijvoorbeeld qua opbouw van een pak: buitenlaag, membraan (hetzij als losse laag (Z-liner) of gelamineerd met de buitenlaag) en als laatste de binnenvoering. Wordt het warm, dan haal je binnenvoering en/of membraan eruit en daalt het kwik gaat de boel er weer in. Stadler slaat met de dit jaar nieuw geïntroduceerde Modul Evo echter een heel andere weg in, wij testten de Concept jas en Invention broek met deze nieuwe opbouw. De basis van de combi wordt gevormd door een lichtgewicht doorwaaipak voor warme dagen dat is voorzien van volledig CE-gekeurd protectorenpakket (schouder, elleboog, rug, knie en heup). Daaroverheen komt vervolgens een wind- en waterdichte buitenjas of -broek van 500D Cordura met de hoogwaardige Gore-Tex Pro Shell laminaat constructie voor wanneer het weer zich van zijn mindere kant laat zien. En dat laatste was nogal eens het geval de afgelopen zomer, met als gevolg dat we vaak in vol ornaat op pad moesten. Dat bleek ook meteen de grootste (en enige) makke van de outfit. De waterdichte jas en broek neem je namelijk in tegenstelling tot een los membraan niet zomaar eventjes mee in je rugzakje, simpelweg omdat ze vrij groot zijn. Wanneer je de hele dag op pad gaat en er is kans op regen, kun je dan haast niet anders dan het volledige pak aan te trekken. Op zich op geen ramp, want met ritsen aan de zijkant en onder de oksels ventileert het ook dan nog prima, maar wanneer je wel eens enkel met het doorwaaipak hebt gereden, weet je dat het nog zoveel beter en ook comfortabeler kan. Dat draagt namelijk zo licht en luchtig dat je bij temperaturen boven de twintig graden eigenlijk niet anders meer wilt. Ander nadeel van het rijden met beide lagen is dat het pak wel erg ‘vol’ aanvoelt. Je schiet het niet even snel aan voor een kort ritje naar kameraden. Helemaal okay zijn trouwens de vele, deels traploze stelmogelijkheden waarmee de pasvorm altijd, ook met overjas en –broek, helemaal naar wens aan te passen is. Bovendien laten broekspijpen en mouwen zich ver openritsen zodat je met gemak laarzen en handschoenen kunt onderbrengen. En heb je het aan, dan zit het pak wat dat betreft echt als gegoten. Met als prettige bijkomstigheid dat Stadler voor zowel dames als heren verkorte en lengtematen aanbiedt. In dit specifieke geval een broek in lengtemaat met een werkelijk perfecte snit, voor het eerst in jaren kreeg regen geen kans omhoog de laars in te kruipen. Of ergens anders, want broek en jas bewijzen zich als honderd procent waterdicht.Ook over de uitrusting – onder meer de volledige CE-protectoren uitrusting, vier waterdichte zakken (twee buiten), afritsbare heuptas, rondlopende verbindingsrits en ruim gebruik van reflecterend materiaal – en afwerking heb je niets te klagen. En in alle eerlijkheid mag je van een combi van € 1.768,00 natuurlijk ook gewoon niet anders verwachten. Desalniettemin, de prijs schept een verwachtingspatroon, maar daaraan wordt ook volledig voldaan. Zoals het hoort!Info: www.periermotorsport.nlPrijs: Concept jas € 1.099,- / Invention broek € 669,-[Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed[mrd 19 S. 110]GETEST: S100 GEURVERWIJDERAARHoe gewoontjes het € 2,95 kostende 40-ml-flesje er ook ziet, het resultaat dat met de huid- en milieuvriendelijke inhoud wordt geboekt is verbluffend. De geurdeeltjes worden door dit product op enzymenbasis bij een hand- of machinewas volledig afgebroken, waardoor je lange tijd gevrijwaard blijft van vervelende luchtjes aan textiel en leren motorkleding. Het klimaatmembraan wordt niet aangetast door deze geurvreter en blijft zijn werking gewoon behouden. Info: www.s100.nl [in logo]MotoPlus-oordeel: ZEER GOED[MRD 17 s. 41]TOP & FLOPRIJKLAAR GEWICHTWord je dik van all-inclusive? Dat zou je zomaar kunnen gaan denken als je een van alle extra’s voorziene Honda Gold Wing of Harley Electra Glide Ultra Limited op de weegschaal zet. Het lijstje zwaargewichten wordt goed bevolkt door cruisers, maar dat valt ook te verwachten als stalen spatborden, brede en dikke sofa’s en een hele riedel chroom tot de standaard uitrusting horen. Tja, dan schiet het gewicht de hoogte in. Eencilinders zijn het stempel boerenvervoer al lang ontgroeid, leveren meer dan voldoende pit en zijn eerste keuze als je een lichte en wendbare motor op de wielen wilt zetten. Maar ook Ducati weet hoe je kilo’s moet afschudden en laat zien dat een dikke twin al lang niet meer loodzwaar hoeft te zijn. Dat de lichtste viercilinders supersports zijn, zal niemand verrassen. Wie op sportief vlak succes wil boeken, moet immers niet alleen sterk maar vooral ook licht zijn. Een combinatie, die trouwens een paar stuivers kost. [Groen]Rijklaar gewicht volgetankt*KTM 690 Enduro 152 kgBMW G650 Xchallenge 159Husqvarna SM630i.e. 159KTM 690 Duke 160Ducati Monster 696 185Honda CBR600RR (zonder ABS) 188Yamaha XT660X 188Ducati Hypermotard 796 190Suzuki GSX-R600 190Triumph Daytona 675/Street Triple/R 190[rood]Rijklaar gewicht volgetankt*Honda GoldWing 421 kgHarley-Davidson Electra Glide Ultra Ltd. 407Triumph Rocket III Touring 400Suzuki Intruder C1800R 384Kawasaki VN2000 375Harley-Davidson Road King 373Victory Cross Country 367BMW K1600GTL 357Yamaha XV1900A Midnight Star 346Triumph Thunderbird ABS 338*Motorfietsen vanaf 600 cc; rijwiel- en motortechnische identieke modellen slechts één keer vermeld[MRD 20 s. 98]GROF RUBBER VOOR ZWARE JONGENSHet Tsjechische Mitas, voornamelijk bekend als producent van banden voor landbouwvoertuigen en grondverzetmachines, maakt ook op bescheiden schaal motorbanden. Geen rubber voor snelle rondetijden, maar banden voor globetrotters en de terreinsport. Dat assortiment wordt nu uitgebreid met de Mitas E-09, een avontuurlijk genopte band voor dikke allroads en een rechtstreekse concurrent voor bijvoorbeeld een band als de Continental TKC80. Dankzij een nieuwe constructie met een vergroot silica-aandeel is de band nu gehomologeerd tot een snelheid van 190 km/uur. Ook wordt er binnenkort een E-10-versie vrijgegeven tot een snelheid van 210 km/uur. De E-serie voor grote allroads onderscheidt zich door het aanbevolen terreinaandeel (30 tot 80%). Info: www.mitas.cz [mrd 21 S. 112 RECHTS ONDERAAN]GETEST: CTEK MXS 5.0NIEUWE STROOMAcculaders van CTEK doen het doorgaans goed in onze praktijktesten. Zo won de Multi XS 4003 de laatste vergelijkingstest (zie MotoPlus 1/2011). Maar ook hier staat de tijd niet stil, want inmiddels is er een opvolger: de MXS 5.0. Deze perfect afgewerkte lader heeft nu vijf in plaats van vier A maximale laadstroom en heeft verder dezelfde omvangrijke laad- en desulfatieprogramma’s als zijn voorloper. En uiteraard is ook de bediening weer even eenvoudig als voorheen. Geschikt voor accu’s van 1,2 tot 160 Ah. Prijs: € 79,95Info: www.ctek.nu [MotoPlus-logo]-oordeel: ZEER GOED[MRD 18 s. 37]TOP & FLOPTOPSNELHEIDTwaalf jaar geleden was het de Suzuki Hayabusa die als eerste productiemotor de magische grens van 300 km/uur slechtte en echte superbikes daarmee ver achter zich hield. Destijds had de moeder aller speedbikes genoeg aan 175 pk en zijn nogal onorthodoxe stroomlijn om die snelheid te bereiken. De luchtweerstand neemt immers in kwadraat toe aan de snelheid. Net als Kawasaki’s ZZR1400 is de Hayabusa tegenwoordig begrensd op een snelheid van net tegen die 300 km/uur aan en zijn het juist de superbikes die ongeremd te werk gaan. De BMW S1000RR staat dankzij zijn hoogste litervermogen bovenaan de ranglijst, gevolgd door de slanke en ‘slechts’ 186 pk sterke MV Agusta F4 met zijn uitgekiende aerodynamica. Ook de Kawasaki Ninja 250R moet het van zijn goede stroomlijn hebben en kan qua topsnelheid wedijveren met beduidend sterkere middenklasse cruisers, waar snelheid uiteraard van minder belang is. [groen]Topsnelheid BMW S1000RR* 305 km/uurMV Agusta F4* 303 km/uurKawasaki ZZR1400* 299 km/uurSuzuki Hayabusa* 298 km/uurAprilia RSV4 Factory APRC SE* 297 km/uurKawasaki ZX-10R* 294 km/uurSuzuki GSX-R1000* 292 km/uurMV Agusta F4 RR* 289 km/uurDucati 1198SP* 288 km/uurHonda Fireblade* 287 km/uur*MotoPlus-meting[rood]TopsnelheidKawasaki KLX250 105 km/uurYamaha WR250X 134 km/uurHonda CBR250R 140 km/uurHonda VT750 151 km/uurKawasaki VN900 Custom 154 km/uurMoto Guzzi V7 Classic 155 km/uurYamaha XVS950A Midnight Star 155 km/uurKawasaki Ninja 250R 160 km/uurSuzuki Intruder M800 160 km/uurYamaha XT660Z Ténéré 160 km/uur[MRD 19 s. 51]TOP & FLOPDRAAICIRKELVooruit, achteruit, vooruit, achteruit. Even draaien kan een omslachtig karweitje zijn, zeker als de stuuruitslag van je motor beperkt is. Eenmaal onderweg speelt de draaicirkel geen grote rol meer, aangezien een motor op straat met verrassend kleine stuurbewegingen te sturen is. Maar bij rangeren, parkeren, draaien en zelfs bij scherp afdraaien is een beperkte stuuruitslag onder bepaalde omstandigheden merkbaar. Kleinere motoren zijn ook in dit soort omstandigheden het meest wendbaar, maar zelfs een machtige avonturier als de BMW R1200GS heeft slechts vijf meter ruimte nodig om van rijrichting te veranderen. Beduidend meer ruimte vragen supersports – met name die uit Italië – en een aantal cruisers/choppers. Dat de gigantische Boss Hoss de grootste draaicirkel heeft, zal niemand verbazen. [groen]Draaicirkel in mmYamaha WR250X 4.400 Yamaha XT660X 4.500 KTM 990 Supermoto 4.550Kawasaki KLX250 4.600Honda CBR250R 4.690Aprilia Dorsoduro 1200 4.800BMW R1200GS 4.850BMW G650GS 5.000Honda Transalp 5.000Yamaha MT-03 5.070[rood]Draaicirkel in mmBoss Hoss BHC-3 LS2 9.200 Ducati Desmosedici RR 8.150Benelli Tornado 1130 8.010MV Agusta F4 RR 7.880Bimota DB8 7.760Triumph Rocket III 7.550Honda VT1300CX 7.300Yamaha YZF-R6 6.950Aprilia RSV4 Factory APRC SE 6.920Triumph Thruxton 6.900