Tips & Tricks MP 20-2010
5 FEITEN OVER LEER1. Een onbehandelde dierenhuid bestaat voor 65% uit water en heeft slechts een beperkte beschermende werking. 2. Pas tijdens het looiproces zetten chroomzouten de eiwitten in de huid om in driedimensionaal verbonden sterke en duurzame leervezels. 3. De ruwe huiden voor leren motorkleding zijn grotendeels afkomstig uit Zuid-Amerika (Argentinië en Brazilië) en worden grotendeels in Azië (China, Zuid-Korea en Pakistan) of in betere kwaliteit in Midden-Europa verder verwerkt. Het confectiewerk geschiedt uitsluitend in Oost-Europa en Azië.4. Gebruikte leerdiktes in motorkleding: laarzen 1,5 to 3,5 mm; overalls en combi’s 1,0 tot 1,5 mm; handschoenen 0,7 tot 1,0 mm. Het ruwe leer heeft een dikte van ongeveer 5 mm.5. Normaal wordt het leeroppervlak machinaal glad gemaakt om kleine defecte op te sporen. Verderop in het productieproces wordt een natuurlijk ogen nerf in het leer aangebracht. HANDIGE OPBERGERSHet kan zomaar gebeuren, tijdens een koffiestop op je vakantie bijvoorbeeld. Je neemt je tanktas van de motor, haalt er een broodje uit, legt de tas op de grond en na een poosje parkeer je per ongeluk je motorlaars maat 47 op de tanktas. Het krakende geluid dat je vervolgens hoort, is dat van je versplinterde hagelnieuwe compactcamera. Dat kun je makkelijk voorkomen, bijvoorbeeld met deze handige Micro Case van Peli. Camera, navigatiesysteem, mobiele telefoon of belangrijke papieren alles past makkelijk in deze robuuste polycarbonaat boxen, die in zeven verschillende maten (tot 1,2 liter inhoud) en vier kleuren verkrijgbaar zijn. De boxen zijn water- en stofdicht en drukbestendig en je kunt ze makkelijk in een tanktas of roltas meenemen. De prijzen beginnen rond de € 20,-. Info: www.peli.com [Beeld: Micro_case, geen bijschrift][Uit MRD 21/2010 s. 110-111 beeld 111 links boven en 110 rechts midden]DE MOMENTSLEUTELEen goede momentsleutel is een aanschaf voor het leven en je vindt ze doorgaans ook niet in de schappen van de bouwmarkt. Tuurlijk, ze liggen er wel, maar deze momentsleutels zijn niet bepaald geschikt voor een serieuze motorsleutelaar. Met een halve inch maat en een Nm-bereik dat pas bij 20 Nm begint, zijn ze over gedimensioneerd en daarnaast zijn ze vaak van twijfelachtige kwaliteit. Bovendien ontbreekt op deze sleutels vaak de Nm-weergave en moet je zelf de aantrekkrachten omrekenen. Ook een goede gebruikshandleiding of een ISO- of DIN-certificaat zit er meestal niet bij. Je kunt beter op zoek gaan naar een momentsleutel van een gerenommeerde fabrikant als Proxxon, Fein of Hazet met ¼- of ¾-maat en een kleiner Nm-bereik. Kost wat, maar dan heb je ook wat. Houd echter wel een paar spelregels in de gaten: * Een momentsleutel is een gevoelig stuk gereedschap en moet ook zo worden behandeld. * Een momentsleutel is niet bedoeld voor het losdraaien van bouten en moeren. Dat een momentsleutel ook naar links kan draaien, heeft slechts één reden: er is ook linksdraaiend schroefdraad. * Zorg er voor dat je de sleutel na ieder gebruik in ontspannen toestand, dus in de laagste Nm-waarde, opbergt. * Werk rustig en gelijkmatig. Spring niet wild om met een momentsleutel en leg de sleutel altijd op een plek waar hij niet op de grond kan vallen. Een val van de werkbank is vaak funest voor het binnenwerk. * Ook een momentsleutel heeft onderhoud nodig. Hazet schrijft bijvoorbeeld bij professioneel gebruik na iedere 5.000 gebruiksbeurten of ten minste een maal per jaar een onderhoudsbeurt voor. Voor de hobbyist wat overdreven, maar het kan geen kwaad om de sleutel eens in de twee, drie jaar helemaal na te laten kijken en opnieuw te kalibreren. Bij een specialist als Hazet ben je daar nog geen vijf tientjes voor kwijt. [kadertje]BASIS AANDRAAIMOMENTENStalen schroeven in stalen windingen (of stalen moeren op stalen bouten)Schroef/moer M5 (SB* 7 of 8) 5 tot 6 NmSchroef/moer M6 (SB 8 of 10) 9 tot 11 NmSchroef/moer M8 (SB 12 of 13) 22 tot 25 NmSchroef/moer M10 (SB 14 of 17) 44 tot 50 NmSchroef/moer M12 (SB 17 of 19) 77 tot 85 NmSchroef/moer M14 (SB 19 of 21) 95 tot 110 NmSchroef/moer M16 (SB 22 of 24) 125 tot 155 Nm*SB = sleutelbreedteStalen schroeven in aluminium windingen (of aluminium moeren op stalen bouten)Schroef/moer M5 (SB 7 of 8) 3,5 tot 5 NmSchroef/moer M6 (SB 8 of 10) 6 tot 7,8 NmSchroef/moer M8 (SB 12 of 13) 14 tot 22 NmBAGSTER ZIT ER WARMPJES BIJAlhoewel de zon nog goed haar best doet, worden de dagen weer korter en klopt de winter langzaam maar zeker aan de deur. Tijd om het winterpak uit de kast te trekken en voor de echte doorrijders om de verwarmde handschoenen voor de dag te halen. Het Franse Bagster heeft voor die laatste groep ook een aantal producten om de koude wintermaanden aangenaam door te komen. Voor scooterrijders bijvoorbeeld. Nieuw is de Boomerang, een comfortabel dekkleed dat je benen en voeten lekker warm en droog houdt, makkelijk te plaatsen is en al naar gelang de lengte van het zadel af te stellen is. Het kleed is mooi te combineren met de stevig gevoerde en waterdichte Box-R stuurmoffen, waarmee ook de handen op temperatuur blijven. Helemaal nieuw bij Bagster is een zadelverwarmingsysteem dat op een breed scala van motoren kan worden toegepast, van supersport tot toerbuffel. Het systeem werkt met een eenvoudige en makkelijk te bedienen schakelaar in de kuip of op het dashboard, waarmee een verwarmingselement in het zadel wordt geactiveerd. Dit element kan in het zadel worden verwerkt, maar er desgewenst ook overheen worden geplaatst, wat een stukje goedkoper is. De verwarmingselementen kunnen ook op de passagiersplek worden gebruikt. Prijzen zijn nog niet bekend. Info: www.bagster.com [Beeld][Groot: IMG_5462]Scooterrijders zitten er warmpjes bij Bagter met speciale, warme stuurmoffen en een dekkleed. [Kleiner en bij elkaar: IMG_5470 + IMG_5471]Nieuw bij Bagster is dit zadelverwarmingssysteem dat in het zadel kan worden verwerkt, maar er ook overheen kan worden geplaatst. De bediening is eenvoudig.