Tips & Tricks MP 19-2009
WHAT’S IN A NAME?Hoe zijn de merknamen ontstaan, wat betekenen ze en heeft het logo een diepere achtergrond? In deze rubriek bekijken we de namen en logo’s die de merken een eigen gezicht moeten geven. Wie kent de geschiedenis van het BMW-logo? Vanwege de propeller of de kleuren van Beieren zeker? Dan kun je je vergissen, want beide horen namelijk deels of geheel tot het rijk der fabelen. Toen de ‘Bayerischen Motoren Werke GmbH’ in juli 1917 ontstond uit de ‘Rapp Motoren Werke GmbH’ borduurde het wat betreft het logo voort op het deurschild van Rapp. Rond moest het zijn, omsloten door dubbele strepen met daarin de merknaam. Tot zover de buitenkant. Het binnenwerk, de vier driehoeken van gelijk grootte en afwisselend blauw en wit, is een verwijzingen naar de landskleuren van Beieren, ook al komt de plaatsing van de kleuren niet overeen met het officiële wapen. Dat laatste werd destijds namelijk verboden. Staatswapens of andere nationale emblemen mochten niet in merkenlogo’s worden geïntegreerd. En het propellerverhaal, dat het op een propeller lijkende BMW-logo verwijst naar de beginjaren van de fabriek als bouwer van vliegtuigmotoren? Dat verhaal doet al 75 jaar de ronde en heeft daarmee zijn eigen traditie. [Bild: Afbeelding_006]GETEST: HALVARSSONS HALOGENMet het naderende najaar en het daarbij behorende slechte weer is deze knalgele Halvarssons Halogen in meerdere opzichten een prima idee.De Halvarssons Halogen is een dunne overjas, die door zijn felgele kleur al van verre opvalt. Het jack is perfect over een leren pak te dragen en draagt zo niet alleen bij tot een goede zichtbaarheid tijdens de donkere dagen, maar het houdt lijf en leden ook nog eens lekker warm en droog. Door het gebruikte Dryway-membraan is het jack namelijk wind- en waterdicht én ademend, zodat je droog blijft in een regenbui, maar niet direct de zweetdruppels over je rug voelt rollen als het zonnetje schijnt.De ritssluiting voor heeft een goede overslag met klittenband en de mouwwijdte kan versteld worden, waardoor de jas niet ‘flappert’ en je op een sportfiets ook nog iets in de spiegels kunt blijven zien. Het jack heeft daarnaast enkele praktische zakken, een fijne kraag en een koord in de onderste zoom om hem lekker strak aan te laten sluiten.Voor wie de Halogen als ‘zelfstandig’ jack wil dragen, zijn er ook protectoren voor schouders, ellebogen en rug los bij te kopen, evenals een Outlast Comfort binnenjas, die 120 euro kost. Daarmee verandert deze normaal € 159,- kostende overjas dan in een volwaardig motorjack. Eentje waarin je absoluut opvalt in het verkeer en dat is een veilig idee.[Im Logo]MOTOPLUS-oordeel: ZEER GOEDPRIJS: € 159,- (prijs Outlast comfort binnenjack: € 120,-)INFO: www.jofama.se[Bild aus MRD 20/2009 Seite 108 rechts oben]4 TIPS BIJ DE AANKOOP VAN EEN RUGZAKDe ene motorrijder verafschuwt het, terwijl een ander niet zonder kan: rijden met een rugzak. Maar niet iedere rugzak is een motorrugzak. MotoPlus geeft je vier belangrijke tips waar je op moet letten bij het kopen van een rugzak. 1.BERGRUIMTEEen grote opening is handig bij het inpakken. Van belang zijn verder een ruim hoofdvak en een paar extra vakken voor het meenemen van kleine spullen. Erg belangrijk: snel te openen vakjes voor bijvoorbeeld portemonnee, mobieltje en papieren. Een gepolsterd insteekvak voor een laptop en een geïntegreerd drinksysteem (voor de avonturiers) is ook mooi meegenomen. 2.DRAAGSYSTEEMEigenlijk het belangrijkste onderdeel van een goede motorrugzak. Zorg er voor dat de rugzak comfortabel draagt, ook als de snelheid boven de 200 km/uur ligt. Een goed draagsysteem heeft stevig vastzittende en goed gepolsterde schouderbanden, een brede bekkengordel en een borstsluiting. De lengteverstelling moet ook met handschoenen aan goed te bedienen zijn en mag op hoge snelheid niet verslappen.3.RITSSLUITINGENMoeten eenvoudig en snel te zekeren zijn om te voorkomen dat ze tijdens het rijden onverhoeds open gaan. Ook de ritsen moeten met handschoenen aan goed te openen en sluiten zijn. Waterdichte ritsen zijn erg praktisch, maar moeten voor een soepele werking wel regelmatig worden gesmeerd. 4.WEERSPROTECTIEKlassiek, maar moeilijk te handhaven: de bescherming tegen regen met een extra regenhoes. Als er zo’n hoes bij de rugzak zit, moet ‘ie bij voorkeur aan de rugzak vastzitten. Beter, maar aanzienlijk duurder: een waterdichte rugzak met een praktische rolsluiting. [Opener][Bild Finale_033_jk]IN SLAAP VALLEN OP DE MOTORZEG NOOIT NOOIT!Je zit al uren op de snelweg. Volstrekt monotoon gaat het alsmaar rechtuit. Constant toerental en een gelijkblijvend geruis in de helm. Ongemerkt glijd je in een toestand tussen wakker zijn en indutten. Heel langzaam worden de oogleden zwaar, even snel de ogen sluiten…een seconde maar….Kilometervreters kennen dit gevoel ongetwijfeld. ‘Nog maar’ 300 kilometer naar het hotel of het vertrouwde eigen bed. Die laatste etappe wordt maar al te vaak afgeraffeld, om tijd te winnen. Tot je plotseling een keer op de vluchtstrook belandt, half ingedut en in volle vaart. De schrik is dan enorm, omdat de wereld bij een snelheid van pakweg 130 km/uur met 36 meter per seconde langs je heen schiet. De motor heeft dan al 36 volledig ongecontroleerde meters afgelegd. In één keer ben je klaar wakker. Maar dat duurt niet lang, want dit levensgevaarlijke tafereel zal zich snel weer herhalen. Even kort de ogen dicht doen, het kan zomaar de laatste keer zijn. Zo ver zou het eigenlijk niet mogen komen, maar doet het helaas wel: veel snelwegongevallen met dodelijke afloop zijn het gevolg van een in slaap gevallen bestuurder. En dat is vaak het gevolg van een combinatie van een monotoon straatbeeld met lange rechte stukken, een lange rijtijd en slapende passagiers. Dit heeft met name betrekking op automobilisten, maar ook motorrijders moeten op hun hoede zijn. Op uitdagend slingerende of Alpenpassen is vermoedelijk nog nooit een motorrijder in slaap gevallen, maar tijdens kilometerslange snelwegetappes is het gevaar daarentegen vele malen groter. Veel van deze ‘slaapongevallen’ gebeuren bij een geringe verkeersdichtheid en ook het dagdeel speelt een rol. Veel van dit soort ongelukken gebeurt in het donker en dan vooral tussen vijf en zes uur ’s ochtends, als het bioritme in diepe rust is. Daarnaast spelen ook de individuele gesteldheid een conditie een belangrijke rol. Hoe fit ben je en hoe lang ben je al wakker? Hoe lang en goed heb je voor vertrek geslapen? Hoeveel kilometer heb je er al op zitten en hoeveel moet je er nog? Meestal vinden dit soort ongevallen vlakbij het reisdoel plaats, dichtbij huis vooral. Even het vizier open klappen voor wat frisse lucht, wakker blijven is het parool. Nog maar een paar kilometer. En je bent per slot van rekening toch geen zacht eitje?Dit soort wijsheden kun je beter laten voor wat ze zijn. Zorg er liever voor dat je goed uitgerust begint en niet na een lange werkdag nog opstapt voor een nachtelijke rit. Bouw verder genoeg pauzes in, minstens iedere twee uur. Maak de spieren tijdens die stops even goed los en drink genoeg. Geen alcohol natuurlijk, maar water of vruchtensap. En vergeet uiteraard ook niet voldoende te eten. Als het dan echt niet meer gaat: ga op een bankje liggen en probeer een kwartiertje te slapen, doet vaak wonderen. Of neem onderweg een kamer in een hotel. Een hotelbed is goedkoper dan een asfaltexcursie. [BU]Ook een manier om een ‘power nap’ te doen, maar ga liever even op een bankje liggen of neem een hotelkamer.