Tips & Tricks MP 18-2012
Biedt het nieuwe A1-motorrijbewijs kansen? Volgens velen uit de rijschool- en motorbranche is de invoering van de 3e Rijbewijsrichtlijn in januari 2013 een grote drempel voor de aanwas van jonge motorrijders. Zij krijgen te maken met een beperking van het motorvermogen en extra kosten, omdat voor het volledige rijbewijs drie keer praktijkexamen moet worden gedaan. Echter de KNMV ziet ook een mogelijke positieve variant. Voor de branche en de rijschoolhouders ligt er een uitdaging bij de jonge bromscooterrijder. Sinds enkele jaren moet je als 16-jarige een examen afleggen voor het brommerrijbewijs (AM). Als een deel van deze groep instroomt in het vervolgonderwijs krijgen ze een OV-jaarkaart, met de keuze voor weekendreizen of door de week. Voor deze categorie blijft dus een mobiliteitsbehoefte bestaan. Op de brommer doorrijden is niet stoer en je bent qua vermogen en actieradius beperkt. Dan kan het nieuwe A1-rijbewijs uitkomst bieden. Als je overstapt naar een 125 cc scooter (automaat) is het theorie-examen een makkie, want je hebt 95% van alle regels al geleerd. Verder heb je twee jaar praktijkervaring, al zal wat bijgeschaafd moeten worden in de positie op de weg en gevaarherkenning. Blijft over de zogeheten bijzondere verrichtingen (AVB). Deze oefeningen zijn met de aanwezige brommerervaring op een relatief lichte motor nu niet iets waar je je echt zenuwachtig voor hoeft te maken. Kortom de drempel is laag. Tel daarbij op: relatief goedkope verzekering, laagste tarief in motorrijtuigenbelasting en de aanschafprijs. Uiteraard moet je wel over een budget beschikken en dat zal niet voor iedereen opgaan. Na de studietijd ontstaat een nieuwe mobiliteitsbehoefte, waarbij je twee kanten op kunt gaan: het A2-rijbewijs, want je bent ondertussen een echte motorrijd(st)er geworden, of het autorijbewijs-B. We praten hier over jongeren van wie bekend is dat ze een behoorlijk groot risico lopen op een motorongeval. Hoe reëel is dan de commerciële discussie over het teruglopend aantal nieuwe motorrijders? Uit CBR-cijfers blijkt dat de gemiddelde beginleeftijd voor motorrijlessen op 26 à 27 jaar ligt. Dan kunnen we ons toch beter focussen op die jonge verkeersdeelnemers, zorgen dat ze een topopleiding krijgen en kiezen voor een fantastisch tweewielig voertuig! Op www.knmv.nl/rijopleidingen kun je een folder downloaden met alle info over de 3e Rijbewijsrichtlijn. [Streamer] Voor de branche en de rijschoolhouders ligt er een uitdaging bij de jonge bromscooterrijder [deze nog even over laten staan] GETEST ARAI FREEWAY Oeps, € 299,- (in decor-uitvoering zelfs € 399,-) voor een Spartaans uitgeruste jethelm? Is de Arai Freeway dat geld waard? Het antwoord: een luid en duidelijk nja. Nee, omdat er voor veel minder geld ook alternatieven zijn die met een ECE-keuring dezelfde passieve veiligheid bieden (zie ook de jethelmen-test in MotoPlus 16/2012). Maar daar staat een grote ‘ja’ tegenover, want de Freeway is zijn prijs absoluut waard. De helm zit werkelijk als gegoten en de pasvorm is bijzonder geslaagd. De Freeway valt perfect om het hoofd, heeft een heerlijk zachte voering, een gebruiksvriendelijke en goed zittende polstering, een veilige dubbel-D-sluiting en een goede aerodynamica. Helaas is de kinriem niet gepolsterd en ontbreekt een drukknopje om het klapperende riempje te fixeren. Ben je alleen al om stilistische redenen op zoek naar een jethelm, dan kun je eigenlijk niet om de luxe van deze Arai heen.