Tips & Tricks MP 17-2009
Motoren reageren in de regel met verslechterde stuureigenschappen op te zware of slecht verdeelde bepakking. Als het zwaartepunt door een te zwaar beladen topkoffer te ver naar achteren verschuift, kan een normaal gesproken onverstoorbaar op de weg liggende motor je verrassen met gevaarlijke pendelbewegingen. Met wat praktische tips kun je dat voorkomen. Houdt daarom bij het bepakken van de motor rekening met het volgende: De meest gunstige plek voor zware bagage is de tanktas, omdat hiermee het gewicht tussen de beide wielen en dicht bij het zwaartepunt van de motor komt te liggen. Maar ook een tanktas moet je met beleid inpakken. Zware spullen als gereedschap en bijvoorbeeld fotoapparatuur stop je onderin, terwijl je de lichtere spullen verdeelt over de hogere bergvakken. Deze manier van bepakken draagt er toe bij dat het zwaartepunt van de motor niet te veel naar boven wordt verschoven.Motoren reageren vaak gevoelig op een zwaar bepakte achterzijde. Hier werken de krachten als het ware met een lange hefboomwerking op het zwaartepunt van de machine in. Ook ongunstig voor de stuureigenschappen in dit geval, is dat het gewicht achter de achteras van de motor ligt. Een onvrijwillige wheelie is dan zo gemaakt. Ook in het geval van zijkoffers en een topkoffer moet je de zwaarste spullen onderin pakken om de handelbaarheid van de motor te waarborgen. Stop niet meer dan tien kilo gewicht (opgave fabrikant) in iedere koffer en let ook op de gewichtsverdeling. Verdeel liever vier kilo gewicht over beide koffers in plaats van alles in één koffer te stoppen. Vul de topkoffer bij voorkeur met lichte spullen (maximaal vijf kilo), dit om te voorkomen dat het gewicht ver en hoog van het zwaartepunt van de motor komt te liggen en dat het voorwiel het contact met het wegdek verliest. Kofferfabrikanten raden aan met zijkoffers en/of topkoffer niet harder dan 130 km/uur te rijden. Voor aanvang van een trip moet ook de bandenspanning volgens het instructieboekjes worden verhoogd, meestal met 0,2 tot 0,5 bar. Verder is het niet verkeerd om – waar mogelijk – de veervoorspanning wat te verhogen en de vering eventueel wat ‘finetuning’ te geven door de demping aan te passen. Maak voor vertrek even een kort ritje door de eigen omgeving om te controleren hoe de motor reageert op het extra gewicht en de veringaanpassingen. De maximale belading (personen en bagage) is bij veel motoren hoger dan het gewicht van de motor zelf. Check voor vertrek goed of dat gewicht niet wordt overschreden. Is dat wel het geval en blijken de stuureigenschappen bij een proefrit drastisch verslechterd, dan zit er nog maar één ding op: bagage thuislaten of na laten bezorgen. [Bilder][CIMG0937]Gewichtstechnisch een goede oplossing voor de positionering van een topkoffer: op de montagepunten van de handgrepen. Praktisch is het niet, want de passagier moet thuisblijven.[CIMG0934]Een mooie oplossing als je geen kofferdrager hebt, maar het extra gewicht wordt nu nog verder naar achteren verplaatst. Wel ligt het iets lager dan met een topkoffer het geval is. [CIMG0936]De tanktas is de meest gunstige plek voor zware bagage, omdat het extra gewicht tussen de beide wielen en dichtbij het zwaartepunt van de motor komt te liggen. [Vielleicht alle farben aus den PDF klein platzieren][Aus MRD 9/2009 Seite 127, rechts]GETEST: UVEX BOSS 515WIE IS DE BOSS?Gunstig geprijsd, licht en voor de verandering eens niet afkomstig uit China. Waaraan moet een nieuwe integraalhelm nog meer voldoen?‘’Comfort-Monomatic-kinsluiting’, de omschrijving is nogal omslachtig. De werking van dit nieuwe systeem is dat echter niet. Moeiteloos en zonder gefriemel is de kinband van de 1.400 gram lichte Boss 515 met behulp van een aan de linker buitenkant geplaatste sluiting aan te passen. Vergeleken met de conventionele druksluiting heeft dit mechaniek met de komische naam duidelijke voordelen. Aangenaam bij het opzetten van de helm is het voeringmateriaal. Maar tijdens een lange, zonnige testrit openbaarde zich toch een minpuntje. De luchtinlaten op het kinstuk en de bovenkant van de helm laten te weinig frisse lucht door. Ook een gedoseerde doorvoer van lucht via het licht getinte vizier is lastig, aangezien het vizier een vrij een grove stelinterval heeft. En ondanks een speciale anti-condenslaag beslaat het vizier toch. De helm zit wel prettig en goed strak, waarbij er lichte druk op de oren voelbaar is. Verder is de 515 relatief stil en ligt rustig in de rijwind. Conclusie: De Uvex Boss 515 is een helm zonder opsmuk en overbodige tierlantijntjes. De afwerking is van prima kwaliteit en het mechanisme van de kinsluiting weet te overtuigen. De doorvoer van frisse lucht kan echter beter en hoewel Uvex de helm adviseert voor brildragers, is een bril nauwelijks op te krijgen. Prijs: uni € 179,95; decor € 199,95 Info: Uvex Sports Nederland, tel. 078-681 48 45[IM MOTOPLUS LOGO]MOTOPLUS-oordeel: voldoende[Bild: Beta-logo aus MRD 14 Seite 104]WHAT’S IN A NAME?Hoe zijn de merknamen ontstaan, wat betekenen ze en heeft het logo een diepere achtergrond? In deze serie bekijken we de namen en logo’s die de merken een eigen gezicht moeten geven.BETAEnzo Bianchi en Arrigo Tosi zijn eigenlijk alleen voor de die-hard fans van het merk een begrip. Wel staan de beide grondleggers tot op de dag van vandaag op ieder machine vereeuwigd. Waar? In het logo van Beta, dat al sinds 1946 uit de initialen van beide heren bestaat. Het eigenlijke logo bestaat slechts uit een grote B, die in de loop der tijd regelmatig van lettertype is veranderd. Alleen de hoofdkleur, rood, is in al die jaren hetzelfde gebleven. [Aus MRD 18/2009 Seite 106]GETEST: POLO DRIVE ULTIMATESTEMMIG ZWARTDeze nogal zwarte leren combi heet Drive Ultimate, komt van Polo en koppelt een uitstekend draagcomfort aan een hoog uitrustingsniveau. Laat je niet afschrikken door de niet bepaald sympathieke zonnebril. Deze hoort niet tot de standaarduitrusting van de rundlederen combi Drive Ultimate van Polo, maar doet wel afbreuk aan het totaalplaatje. Dit waterafstotende leer zal vooral de mannen bevallen die niet perse met de ellebogen het gras in de berm hoeven te maaien. Dat komt voornamelijk door de rijke uitrusting van deze tweedeler met wind- en waterdicht membraan, uitneembare thermo binnenvoering, grote CE-protectoren en veel praktisch gepositioneerde zakken. Afwerking en pasvorm zijn zeer goed en aan het hoge gewicht van het pak (3,5 kg voor de jas en 1,8 kg voor de broek) ben je snel gewend. Jack en broek kosten respectievelijk € 399,95 en € 299,95. Prijs: jack € 399,95; broek € 299,95 + € 5,95 verzendkostenInfo: www.polo-motorrad.de [Im MotoPlus-logo]MOTOPLUS-oordeel: zeer goed[Bild: YamahaAprilia-2153]LOODVRIJE BENZINE. VOOR WELKE MOTOREN EIGENLIJK?Euro-loodvrij is de meest voor de hand liggende vulling als je de tank van je motor weer eens moet volgooien, zeker als je in het bezit bent van een moderne machine. Maar voor bezitters van een wat oudere motor is het vaak niet kip en klaar of er onbekommerd loodvrije benzine mag worden getankt. Het onderstaande overzicht geeft een beknopt overzicht van de motoren die probleemloos met Euro-loodvrij kunnen worden afgetankt. De genoemde jaartallen hebben betrekking op het model/bouwjaar, dat overigens niet altijd overeenkomt met het jaar van de eerste tenaamstelling. Doe bij twijfelgevallen navraag bij de importeur of motordealer naar het framenummer. Aprilia: alle sinds 1989 officieel geïmporteerde modellenBMW: vanaf 1985; R80ST en G/S vanaf 1987, afhankelijk van framenummerDucati: vanaf 1988, alle modellen van de nieuwe ‘tandriem-generatie’Harley-Davidson: vanaf 1980Honda: alle modellenKawasaki: vanaf 1976KTM: alle modellenMoto Guzzi: vanaf 1991, afhankelijk van framenummerMZ: alle modellenSuzuki: alle modellenTriumph: vanaf 1991Vespa: alle modellenYamaha: vanaf 1978