Tips & Tricks MP 17-2008
In de zijkant van een band zijn allerlei codes verwerkt, waar een wereld aan informatie achter een schuilgaat. Tijd voor uitleg. Bandbreedte in millimetersHoogte van de band (in % van de breedte)Weergave van de bouwwijze (radiaal) Wielmaat in inch[M/C]Motor Cycle (motorband)[73W]Draagvermogen en snelheidssymbool[TL]TubelessDRAAGVERMOGENDe zogenaamde Load-Index (LI) geeft in code de maximale draagkracht van een band aan tot de toegestane maximale snelheid (zie snelheidssymbool). [Tabelle ubernehmen]SNELHEIDSSYMBOOLDe toegestane maximale snelheid bij motorbanden wordt door een lettercode op de flank van de band weergegeven. [Tabelle ubernehemen, aber km/h andern in km/uur][Aus MRD 17/2008 Seite 120 oben]GETESTRUKKA LANCELOTLUXE HARNASEen leren combi met alle voordelen van textiel en bovendien waterdicht. De Rukka Lancelot heeft het. We reden ruim 3000 testkilometers met de € 2199,- dure Finse combi. Over ijskoude bergpassen, door zinderend hete bergdalen en door pittige hoosbuien; de hagelnieuwe Rukka Lancelot moest meteen kleur bekennen. Tot voor kort was Rukka voornamelijk bekend als producent van textiel pakken in het hogere prijssegment, maar met de Lancelot wagen de Finnen de sprong in het diepe met leren motorkleding en bieden ze als eerste ter wereld leren kleding met Gore-Tex op de markt. In onze praktijktest wist de Lancelot vanaf de eerste meters te overtuigen. Enerzijds gaf het pak geen krimp tijdens uren aanhoudende buien en anderzijds zorgden de geperforeerde en zonreflecterende delen van de combi samen met de verkoelende functionele laag zelfs bij een temperatuur van dertig graden nog voor aangenaam draagcomfort. De pasvorm is goed, maar de armen zouden een stukje smaller kunnen om zo de elleboogprotectoren beter op hun plek te houden. Ook een stel waterdichte stretchbandjes, zoals je die op veel textiel pakken tegenkomt, zou de Lancelot niet misstaan. Een gewichtiger puntje van kritiek is het feit dat de verbindende rits tussen jack en broek niet aan het leer maar aan de voering is bevestigd. Een opvallend pluspunt is aan de andere kant de prima werking van de reflecterende strepen.[Im separate kasten (vielleicht mit Farbe unterschieden) Fazit]Conclusie: De prijs is even slikken, maar met de waterdichte Lancelot riddert Rukka het zo beproefde natuurproduct. Een echte aanrader voor de leerfans onder de toerrijders. Het regenpak kan definitief uit de koffers! [Oordeel mit MotoPlus-logo]MotoPlus-oordeel: zeer goed INFOMaten: 46 t/m 62Bijzonderheden: 5 jaar garantiePrijs: jack € 1199,-; broek € 999,-Importeur: Hoco Parts, www.hocoparts.com [Aus MRD 17/2008 Seite 121 rechts oben]5 FEITEN OVER ROEST1. Bij roesten gaan metaalatomen door een elektrochemische reactie in een niet-metalen toestand over. 2. De ergste roestsoort is oppervlaktecorrosie, waarbij het oorspronkelijke materiaal heel gelijkmatig verdwijnt. 3. Gevaarlijk zijn niet zichtbare roestnesten, die vaak in de hoekjes van slechte lasverbindingen ontstaan.4. Om roest te verwijderen wordt tegenwoordig vaak gestraald met een speciaal soort ijzervijzel, waarmee wordt voorkomen dat er fijnstof in het metaaloppervlak achterblijft.5. Goede protectie tegen roest wordt geboden door processen als galvaniseren, verzinken of verchromen. [Bild aus MRD 16/2008 Seite 113 links unten hohlen]TIPSBIJ DE AANSCHAF VAN EEN TEXTIEL PAKMembraan: jack en broeken moeten voorzien zijn van een waterdicht en ademend membraan. Let er ook op dat deze waterdichte laag niet is verwerkt in een eventueel uitneembare voering. In dat geval word je alsnog nat als het gaat regenen. Pasvorm: ga altijd met het pak even proef zitten op een motor. Zo kom je er snel achter of armen en benen lang genoeg zijn en of er geen hinderlijke knelplekken zijn. Verder is het belangrijk dat er een verbindingsrits tussen jas en broek is, dat de mouwen ruim genoeg zijn om de schacht van de handschoen onder te stoppen, dat er een nauw sluitende, hoge kraag op zit en dat er diverse stelmogelijkheden (bij voorkeur met stretchbandjes) zijn in de taille, mouwen en benen. Ritsen: om tocht te voorkomen is het belangrijk dat de ritssluiting schuilgaat achter een met klittenband of drukknopen afsluitbare flap. Ook een aantal ventilatieritsen is nooit weg.Zakken: veel bergruimte is nooit verkeerd. Let er op dat de buitenzakken bij voorkeur waterdicht en niet te klein zijn. Ook eventuele binnenzakken dienen bij voorkeur waterdicht te zijn. Veiligheid: belangrijk zijn CE-gekeurde protectoren op schouders, ellebogen, knieën en heupen en zo mogelijk ook op de rug. Let er op dat de protectoren uitneembaar zijn, want dat is weer makkelijk als je het pak wilt wassen. Verder moeten de typische valplekken zijn versterkt met slijtvast textiel. [Selbst gemachte Bilder in Map. Beste wahlen]HET VEROUDEREN VAN EEN HELMGEEN KOPZORGENEen veelgestelde vraag is die over het verouderingsproces van een helm. Veroudert een helm en wanneer moet ‘ie worden vervangen? Normaal gesproken, dus zonder dat er sprake is van een valpartij, verouderen moderne helmschalen nog maar weinig. Wel is het zo dat een polycarbonaat helm gevoeliger is voor UV-straling dan een helm van fiberglas, wat zich uiteindelijk uit in het brozer worden van de helmschaal. De binnenschaal verandert niet en dus moet een oude schaal net zo goed dempen als een nieuwe. Wel kan de schaal zich in de loop der tijd wat gaan zetten, maar dat is nauwelijks van invloed op de dempende werking. Een echt thema is veroudering dus niet meer voor een moderne helm, maar toch is het raadzaam de helm na een jaar of vijf, zes – al naar gelang het gebruik – te vervangen door een vers exemplaar. De binnenvoering is dan vaak al behoorlijk smerig en bovendien uitgelubbert, en dat laatste komt de pasvorm niet ten goede. Anders wordt het na een valpartij. Dan kun je beter geen enkel risico nemen en doe je er het beste aan om de helm meteen te vervangen. Zelfs na een onschuldig lijkende val van bijvoorbeeld de bank is het raadzaam de helm door de fabrikant te laten onderzoeken, zeker als er verdachte scheurtjes in zitten. Wees ook voorzichtig met spuitwerk. Thermoplast helmen, waaronder die van polycabronaat, zijn gevoelig voor oplosmiddelen. Alleen de duurdere fiberglas helmen zijn geschikt om te spuiten. [Fur nachste mal…noch kein Bild][MRD 14/2008 Seite 137 oben] EERSTE HULP NA EEN ONGEVALStabiele zijligging, hoe ging dat ook al weer? De helm afnemen. Moet die niet opblijven dan? Eigenlijk zou iedere motorrijder moeten weten hoe je in het geval van een ongeluk moet handelen. • Sluit de plek van het ongeval af. Er moet immers niet nog meer mis gaan.• Nooddiensten alarmeren. Het juiste nummer is 112. Geef nauwkeurige aanwijzingen: Waar is de hulp nodig (plaats, straat), hoeveel personen hebben hulp nodig, welke verwondingen zijn zichtbaar?• Verzorg de gewonden. Maak daarbij onderscheid tussen aanspreekbare en bewusteloze personen, de laatste categorie heeft voorrang. Zoek in het geval van een motorongeluk ook altijd in de directe omgeving van het ongeval naar eventuele duopassagiers. • Controleer de gewonden op bloedingen. Probeer deze waar mogelijk te stelpen met drukverband (schoon stuk stof, geen papieren zakdoek). • In stabiele zijligging leggen. Been buigen, arm aan dezelfde kant boven het hoofd strekken, lichaam op de kant van het gekromde been draaien en daarbij hoofd en nek stabiliseren. Leg het hoofd in de nek en de kin op de rug van de hand. [Unterschriften][Bild Links]Het afnemen van de helm gaat het best met twee personen, waarbij er één het hoofd en de nek ondersteunt.[Bild Rechts]Bij de stabiele zijligging is het belangrijk dat de mond van het bewusteloze slachtoffer het laagste punt van het lichaam is.