Tips & Tricks MP 14/2013
Genieten in het drukste stuk van Nederland? Zeker, dat kan met deze route die Anton Uilenreef voor de Bol d’Or Club maakte. Onder de rook van Amsterdam kronkelt deze route langs de meest schilderachtige weggetjes in de Randstad. Met het insturen van zijn favoriete route heeft hij een jaar lang gratis Tyre-Pro gewonnen. Deze route is via de website van MotoPlus (onder het kopje ‘Toeren’) en TyreToTravel in verschillende formaten te downloaden. Ook een mooie route gereden of uitgezet, en wil je die delen met anderen? Mail hem naar toer@motoplus.nl en laat iedereen meegenieten. Wij kiezen samen met TyreToTravel iedere maand een nieuwe ‘Route van de Maand’. Wordt jouw route uitgekozen? Dan wordt je winnaar van een jaar lang gratis Tyre-Pro (en als je die al hebt, krijg je hem cadeau voor het volgend jaar). De winnaars worden bekend gemaakt in MotoPlus en via de newsblog op de website van TyreToTravel (www.tyretotravel.com). TyreToTravel is het online platform voor het zoeken, maken en delen van routes. [beeld flight_r5012_front] GETEST: ORTLIEB FLIGHT ALLES OP DE RUG Waterdichte rugzakken kunnen de optimale hulpjes bij bedenkelijk weer zijn. Speciaal voor motorrijders heeft Ortlieb de Flight in het programma. Twee speciale Tizip ritssluitingen zorgen er voor dat deze rugzak absoluut dicht blijft en hebben alleen af en toe wat smering nodig om er voor te zorgen dat ze soepel blijven lopen. De rugzak heeft een groot bergvak plus een klein buitenvak voor kleine spullen. Daarnaast zitten er aan de zijkanten nog twee netvakjes voor bijvoorbeeld een drinkfles, die je tijdens een wandeling meeneemt. In het hoofdvak zit ook nog een organizer in A4-formaat met drie vakken. Het ademingsactieve draagsysteem met heup- en borstgordel en een draagframe zorgt er voor dat de Flight ook bij snelwegsnelheden goed op zijn plek blijft zitten, mits de draaggordels goed strak worden aangetrokken. Na meer dan een jaar en 15.000 intensieve gebruikskilometers valt er nauwelijks slijtage aan de Flight te bespeuren. Waterdicht is ‘ie ook nog steeds. Door die geweldige kwaliteit is deze tas zeker geen koopje (€ 179,95 voor 22 liter inhoud; € 189,95 voor 27 liter), maar een lonende investering is het absoluut. De Flight is er verder in drie kleuren: grijs/zwart, rood/zwart en blauw/zwart. Info: MOTOPLUS-oordeel: ZEER GOED [Beel App1 en App 2 in iPhone] HANDIGE VAKANTIE-APPS Nu het vakantieseizoen is losgebarsten, is een goede voorbereiding op zorgeloze zomerse dagen het halve werk. Ook tijdens een ontspannen verblijf over de grens zit een ongeluk in een klein hoekje. Leg in het Spaans maar eens uit dat je door een teek gebeten bent. Met de ‘Hulp op Zak’-app heb je dat in ieder geval ondervangen. Deze handige medische app biedt uitkomst in maar liefst zes talen. Ook kun je er informatie op vinden welke vaccinaties je nodig hebt voor een bestemming en hoe je brandwonden en maagklachten moet behandelen. Deze app is voor zowel de iPhone als Android-toestellen gratis verkrijgbaar. Ook handig in het buitenland is de app ‘Travel Icons’, een handig overzicht van icoontjes die je kunt gebruiken om uit te leggen wat je zoekt als je de taal niet machtig bent. Deze app werkt uitsluitend op de iPhone en kost € 0,89. [MRD 14 s. 118 rechtsonder] EERSTE KNEDEN, DAN KNIPPEN Een driepootstatief meenemen op de motor is geen doen. Deze nieuwe Ballpod (€ 25,-, www.ballpod.com) is beduidend makkelijker door de fotograferende motorrijder mee te nemen op de motor. Het handige ding weegt net zo veel als een sinaasappel, heeft ongeveer hetzelfde formaat en is gemaakt van zeer stroef siliconenmateriaal. Maar het mooiste is dat het kneedbaar is, waardoor het aan verschillende ondergronden is aan te passen. Zelfs op schuin aflopende en natte ondergrond staat je camera rotsvast op de Ballpod. De camera wordt er middels een ¼ inch schroefverbinding op gefixeerd. Middels een speciale adapter kun je de Ballpod ook gebruiken voor je Smartphone. [MRD 14 s. 118 linksonder] GETEST: BMW FUNCTION 2 RUGZAK EEN KOFFERDROOM Niet alleen BMW’s R1200GS is een alleskunner. Met de Function 2 rugzak hebben de Duitsers een enorm doordachte pakezel geconstrueerd. Overtuigend is het stabiele draagsysteem met breed gepolsterde gordels, die middels snelsluitingen het omdoen en af doen vergemakkelijken als je bijvoorbeeld een dik jack en een helm draagt. Het comfortabel geventileerde ruggedeelte is nog zo’n pluspunt. Het waterdichte hoofdvak met extra schuifvak voor een laptop biedt met 28 liter genoeg inhoud voor een weekendtour, terwijl in het uitklapbare bodemvak een integraalhelm past. Kleine spullen kun je kwijt in de goed toegankelijke buitenvakken of in de bovenzijde, die van een netverdeling is voorzien. Kleingeld, dat je bijvoorbeeld bij een tolpoort op een buitenlandse snelweg wilt gebruiken, kun je kwijt in de buikgordel. Deze draagt in combinatie met de borst- en compressiegordel zorg voor een ultrastabiele positie op de rug. Dat vernuft kost uiteraard wel wat: € 130,-. Info: www.bmw-motorrad.nl [MRD 13. s. 121 midden] ALTIJD SAP BIJ DE HAND Handig voor intensieve gebruikers van elektronica als camera’s en smartphones: de speciaal voor tweewielers ontwikkelde boordlaadpunten USB2 (rechts, € 19,95) en USB3 (€ 14,95) van BAAS. De van een waterdichte behuizing voorziene laders transformeren de ingaande spanning van 12 Volt naar de gebruikelijke 5 Volt voor USB-gebruik. Info: www.mdi-online.nl [MRD 13 s. 121 boven] SLIM STUUR De CNC-gefreesde Multiclip clip-ons van ABM moet in ergonomische zin alles bieden wat een sportieve toerrijder wenst. Middels een verhoudingsgewijs slanke vorkklem moet de Multiclip ook bij beperkte ruimte goed te gebruiken zijn. Het bovenste gedeelte is met twee bouten gemonteerd en de klemring rond de vorkpoten zelfs met drie om verdraaien te voorkomen. De van een hoogwaardige aluminium legering gemaakte en zwart geanodiseerde clip-ons zijn traploos instelbaar en dus individueel aan te passen. Middels een schaalverdeling is een symmetrische fijnafstelling (vijf graden) geen probleem. De Multiclips van ABM kosten € 349,-. Info: www.mdi-online.nl [MRD 13 s. 122 midden links] HELMETIKET JUIST LEZEN De grote ‘E’ staat voor ECE (Economic Commission of Europe), het getal er achter staat voor het land waar de helm is gehomologeerd (in dit ‘3’ en dat staat voor Italië). De ‘05’ staat voor de certificeringsnorm, op dit moment: ECE-R 22.05. De daaropvolgende getallen vormen het volledige homologatienummer. De ‘P’ staat voor integraalhelm (‘J’ voor jethelm en ‘NP’ voor ‘Non protective Chin’, dus jethelmen met een niet gekeurd kinstuk. De laatste cijferreeks slaat op de productiebadge (maximale productiebadge: 3.200 helmen.