Tips & Tricks MP 14-2011
DE 20 GROOTSTE MOTORFLOPSMÜNCH MAMMUTIn de filmindustrie worden aan de vooravond van de Oscar-uitreiking de Golden Raspberries uitgereikt voor de slechtste film, acteur, actrice of filmscript. De motorindustrie kent zo’n ‘award’ niet, maar er zijn aardig wat modellen die hiervoor in aanmerking komen. Modellen die ogenschijnlijk niet met het oog op de consument werden ontwikkeld en dus ook geen verkoopsucces werden. Oorzaken daarvoor zijn er genoeg. In veel gevallen had het in ieder geval met moed te doen. Nummer 5: de Münch Mammut.De cijfers die bij dit brok motorfiets hoorden, waren overweldigend en spraken voor zich: 1.998 cc, 260 pk vermogen, 295 Newtonmeter koppel en prijs die alleen door rijke oliesjeiks op te hoesten was. Na zeven jaar sleutelen aan dit imposante project met Cosworth-blok werd de Münch Mammut op de drempel van de 21e eeuw dan toch nog gepresenteerd. Maar van de oorspronkelijk geplande 250 stuks werden er uiteindelijk maar vijftien geproduceerd en van dat aantal vonden er acht hun weg naar een koper. Dat krijg je met zo’n prijs, zou je denken, maar dat was niet de enige verklaring. De Mammut was nagenoeg niet te rijden. Helemaal onderin in de toerenkelder gebeurde er vrij weinig, waarna je verderop in het toerenbereik met een ware vermogensexplosie te maken kreeg. Dat ging met een dusdanig geweld gepaard dat zelfs de meest ervaren testrijders er de koude rillingen van kregen. En daarnaast deed de Mammut zijn naam in alle opzichten eer aan. De machine was niet alleen qua vermogen maar ook qua stuureigenschappen onhandelbaar. Het gewicht was veel te hoog, de grondspeling was uiterst beperkt en de zithoogte bijna van een andere planeet. En toch heeft ook deze Münch Mammut alles in zich om uit te groeien tot een legende. [Beeld: Munch_Mammut] [MRD 12 s. 114 bovenaan]GETEST: MIDLAND XTC-200 ONBOARD CAMERABEWEGEND BEELD!De Midland XTC-100 schopte het tot kooptip in onze praktijktest van onboard camera’s (MotoPlus 19/2010), maar nu is er de grote broer in de vorm van de XTC-200, met HD-resolutie (720p). De compacte en robuuste kunststof behuizing van de XTC-200 (93 gram) komt exact overeen met de maten van de XTC-100 (85,2 x 30,3 x 42,4 mm). De bediening van de camera is buitengewoon eenvoudig: van de camera is buitengewoon eenvoudig: één schakelaar doet al het werk. De schuif aan de bovenzijde is goed met handschoenen te bedienen en de drie kleine, goed zichtbare LED’s houden je prima op de hoogte van de toestand van de accu, SD-kaart en opnamestatus (HD met een resolutie van 1280 x 720 pixels en een framerate van 30 fps of SD met 640 x 480 pixels en 60 fps). De lithium-ion accu houdt het zo’n drie uur vol en de camera accepteert micro-SD-kaarten tot een grootte van 32 GB. Het beeldmateriaal in het formaat 16:9 wordt in MP4-formaat opgeslagen en met AVC- en H.264-Codecs gecomprimeerd. Maximale opnamehoek: 140°. Kwaliteit: niet uitmuntend, maar goed genoeg (geïntegreerde beeldstabilisator). Opvallend is dat er in de hoeken van het videobeeld nauwelijks vervorming optreedt en dat alle kleuren realistisch worden weergegeven. Het diafragma doet zijn werk goed, maar vraagt wat tijd om zich bij wisselende lichtomstandigheden op nieuwe omstandigheden in te stellen. De audiokwaliteit is goed, het motorgeluid komt realistisch over (bij harde wind kun je de microfoon beter met een stukje tape afplakken). Verder wordt deze set super compleet geleverd: stuurbevestiging voor motor of fiets, helmbevestiging, fietshelm- en skibrilbevestiging, USB-kabel en twee oplaadunits. PRIJS: € 189,95INFO: www.mega-com.nl [BU]Eenvoudige bediening, goede beeldkwaliteit, stevige bevestigingsbeugels, de camera van Midland steekt goed in elkaar.HET GEVAAR IN HET BUITENLANDAndere landen, andere straffen. Ook in het buitenland opgelopen boetes worden tegenwoordig gewoon geïnd. Dus wie bijvoorbeeld in Italië op de bon wordt geslingerd, moet vaak gewoon betalen, ook al kun je de boete niet ter plekke voldoen. Kleine troost: meestal geldt dit niet voor boetes onder de € 70,-. Vaak zijn de boetes wel veel hoger dan we in Nederland gewend zijn. Rijden door rood licht of in een inhaalverbod negeren kost je in Noorwegen doodleuk € 670,- en word je in Italië met 1,5 promille alcohol of meer van de motor gehaald, dan ben je de machine pats, boem, kwijt. Afijn, bekijk het in onderstaand lijstje maar even op je gemak.[overzicht in Excell sheet, verder geen beeld][tekst die onder schema met boetes moet]Bedragen in euro (afgerond), NM = netto maandloon, DL = dagloon (boeteberekening naar maandloon, in Finland max. 120 DL), * = minimum boete overdag, ’s nachts (tussen 22.00 en 07.00 uur) een derde hoger[MRD 13 S. 116 midden]GETEST: SILVA SIJU HOOFDLAMPLICHT OP DE ZAAKDeze vederlichte lamp (35 gram) is vooral door zijn zeer compacte afmetingen (ongeveer 35 millimeter doorsnede) een bijzonder praktisch hulpje voor onderweg. Een landkaart in het donker lezen, slecht bereikbare plekken van de motor belichten, het gaat allemaal even makkelijk. De Silva Siju is eenvoudig in een jaszak te stoppen, waardoor je het altijd bij de hand hebt. De lichtopbrengst (16 lumen) is voor afstanden onder de twee meter meer dan voldoende. Het lampje is bij diverse grote buitensportzaken verkrijgbaar voor een prijs tussen de € 16,- en € 20,-.[IN LOGO]MOTOPLUS-oordeel: ZEER GOED [MRD 14 s. 43]TOP & FLOPMAXIMALE BELADINGVol bepakt op vakantie of slechts met een rugzakje op pad? Bij de maximale belading van een motorfiets zijn de onderlinge verschillen enorm. En eindelijk melden de cruisers zich eens voor aan het front. Wie een Victory Cross Roads of een Cross Country in de garage heeft staan, kan naast een passagier nog heel wat extra kilo’s bagage meenemen. Hetzelfde geldt voor een Harley Street Glide of een Triumph Thunderbird. Ook met 200 kilo kom je nog een heel eind, maar met een zware bemanning aan boord, blijft er niet veel lucht meer over. Ook koffers en bagagesystemen zetten immers kilo’s op de schaal. Bij waarden onder de 175 kilo kom je eigenlijk al ruimte te kort voor een flinke vakantietrip met zijn tweetjes. En met een capaciteit onder de 160 kilo zit je met alleen een tweepersoons bemanning al bijna aan de limiet. Maar goed, een fiets als de Honda VT1300SX of de Ducati Diavel blijken in de praktijk machines voor de pure individualist.[Groen]Max. belading 262 kgVictory Cross Roads Deluxe 262Victory Cross Country 251Harley-Davidson Street Glide 243Triumph Thunderbird ABS 232BMW K1300GT 229Moto Guzzi 1200 Sport 228Victory Vegas 226Suzuki Bandit 1250 222BMW F650GS 221BMW F800GS 221[rood]Max. belading 158 kgHonda VT1300CX 158Ducati Diavel 159Kawasaki Z1000 166Honda Fireblade C-ABS 170KTM Super Duke 172Aprilia Dorsoduro 1200 ABS 173Aprilia SL750 Shiver 175Benelli TnT R160 175Kawasaki ZX-10R 175KTM 1190 RC8R 175[met afbeelding van onze TomTom Urban Rider]5 FEITEN OVER MOTORNAVIGATIE1Een navigatiesysteem voor de motor wordt extreem zwaar belast en moet dus letterlijk en figuurlijk tegen een stootje kunnen. De behuizing moet dus bij voorkeur robuust zijn uitgevoerd.2Wat de waterdichtheid betreft, moet het apparaat minimaal voldoen aan de IPX7-standaard. Spatwaterdichte IPX4-apparaten voldoen dus niet.3De stroomvoorziening moet direct in de GPS-houder zijn geïntegreerd. Stekkerverbindingen via de mini-USB-poort kunnen door vibraties en vocht snel beschadigen. 4Duidelijk gesproken routeaanwijzingen zijn bij gebruik op de motor haast onmisbaar. Neem bij voorkeur een navigatiesysteem dat geschikt is voor Bluetooth.5Wil je een gereden route wil bewaren, dan moet je een navigatiesysteem met Tracking-functie aanschaffen.