Tips & Tricks MP 13-2009
REMMEN-CHECKGoed functionerende remmen zijn een absolute voorwaarde voor veilig rijden. Check de remmen daarom ook van tijd tot tijd op hun functioneren en vervang waar nodig de onderdelen. REMBLOKKENOm te controleren of de dikte van de remblokken nog in orde is, volstaat in de regel een blik in de remklauwen. Extreme belasting als een pasafdaling met volle bepakking of circuitgebruik leidt tot verhoogde slijtage. Ook bij terreingebruik slijten de blokken sneller dan doorgaans. Merkbaar verminderde remwerking met een toenemende bedieningskracht wordt vaak veroorzaakt door verglazing van het remblokoppervlak en dat betekent in feite dat je de blokken het best kunt vervangen. Tip: gebruik uitsluitend remblokken met ABE, deze zijn te herkennen aan het KBA-nummer op de buitenkant. REMVLOEISTOFEen nogal eens vergeten onderhoudspuntje, de remvloeistof. Aangezien remvloeistof hygroscopisch is, neemt het tijdens het verouderen water op, waardoor het remvermogen aanzienlijk afneemt. Bij het wisselen van de vloeistof kunnen de varianten met een glycol-basis, DOT 3, 4 en 5.1, met elkaar worden vermengd. Meng deze versies in ieder geval nooit met DOT 5, dat een siliconenbasis heeft! Na het vervangen van de remvloeistof moet het remcircuit goed worden ontlucht, bij voorkeur met een speciaal onderdrukapparaat.REMLEIDINGENVerminderde remwerking kan ook het gevolg zijn van slechte remleidingen. Bijzonder gevaarlijk zijn lekkende leidingen, die gelukkig wel snel op te sporen zijn. Check de leidingen daarom regelmatig. Rubberen remleidingen moeten in principe en in tegenstelling tot onderhoudsvrije staalflex leidingen iedere vijf jaar worden vervangen, omdat ze naar verloop van tijd wijder kunnen worden en zo de remwerking negatief kunnen beïnvloeden.REMSCHIJVENEen wat vlekkerige buitenkant is geen indicatie dat de remschijven vervangen moeten worden. Deze vlekken worden vaak veroorzaakt door een niet optimale wrijving. Beduidend verontrustender zijn kromme remschijven. Als het remhendel of –pedaal trilt bij langzaam rijden met aangelegde rem en er een ongelijkmatige, rukkerige remvertraging merkbaar is, dan moeten de schijven worden vervangen. [Kein Bild, Hintergrund machen]NOOIT GEWETEN DAT……je bij een snelheid van 300 km/uur 83,3 meter per seconde aflegt, bij 200 km/uur 55,5 meter en bij 100 km/uur 27,8 meter.…bij een nagenoeg optimale remvertraging van gemiddeld 10 m/s² de remweg vanaf 300 km/uur maar liefst 347,2 meter bedraagt, vanaf 200 km/uur een aanzienlijke 154,3 meter en vanaf 100 km/uur 38,6 meter. …een motor bij een aangenomen constante acceleratie van 10 m/s² in 2,78 seconde een snelheid van 100 km/uur bereikt, in 5,56 seconde een snelheid van 200 km/uur en in 8,33 seconde een snelheid van 300 km/uur. [Bild: 0FDE5194]GETEST: SPIDI H2OUT EXTREMEOnder de noemer H2Out heeft het Italiaanse Spidi een serie waterdichte textiel kleding in huis. Daar hoort ook deze Extreme allweather combi bij, waarmee we een jaar lang onder alle denkbare weersomstandigheden ervaring opdeden. Het door Spidi zelf ontwikkelde H2Out membraan is verwerkt tussen de slijtvaste cordura buitenlaag en de binnenvoering, wat betekent dat jas en broek ook zonder de uitneembare thermovoering wind- en waterdicht zijn. Niet alleen in theorie maar ook in de praktijk, want zelfs onder de meest gure omstandigheden kwam er geen druppel doorheen. Bijzonder efficiënt blijkt ook de vuil- en waterafstotende Teflon-behandeling van de buitenkant, waardoor waterdruppels simpelweg van het pak afglijden. Thuis gekomen na een hevige regenbui hoef je dus niet eerst een half uur onder de carport uit te lekken omdat het pak zich helemaal vol water heeft gezogen. De Extreme beschikt bovendien over een behoorlijk ruime standaard- en veiligheidsuitrusting: een waterdichte buitenzak, foam rugprotector, CE-protectoren op schouders en ellebogen, goed zichtbare reflecterende oppervlakken, stelmogelijkheden bij bovenarm (drukknopen) en zoom, verbindingsrits en diverse ventilatieopeningen. Klein minpunt is dat als je de thermovoering verwijdert, je ook meteen alle binnenzakken kwijt bent. En dat is jammer, want je went snel aan de twee ruime binnenzakken met apart GSM-vakje. Het pak zit verder als gegoten en ook aan de afwerking is veel aandacht besteed. Zo loopt de comfortabele kraag lekker hoog op en sluit hij door de wijdteverstelling altijd goed af. De boorden van de mouwen zijn afgewerkt met soepel leer, zodat ze niet schuren of op andere wijze irriteren. Conclusie: een hoogwaardig pak voor het hele jaar met een rijke uitrusting en een hoog afwerkingsniveau. Jammer dat er geen binnenzakken overblijven na het uitritsen van de binnenvoering.Prijs: € 279,90Kleuren: zwart/wit, blauw/wit/zwart en rood/wit/zwartInfo: www.spidi.com [Im MotoPlus-logo] MOTOPLUS-oordeel: goed/zeer goed [Aus MRD 12/2009 Seite 122 rechts, nur Aktionbild]BLAZEN OP DE BAANEven checken hoe hard je trots nu echt kan op de Duitse snelweg. Wie heeft het niet eens uitgeprobeerd? Maar wat als je nu plotseling met 300 km/uur op de klok een snelwegsectie invliegt waar een maximum snelheid van 120 km/uur geldt? Vol in de remmen? Ook in Duitsland is het verstandig om de snelheid aan te passen aan het zicht en aan je eigen rijvaardigheid. Zie je een snelheidsbeperking te laat, dan was je simpel gezegd te snel. En te snel is altijd een slecht excuus, omdat het hier om een strafbaar feit gaat. Vol in de remmen is, afgezien van een noodsituatie, niet aan te raden. Beter is het natuurlijk om de snelheid bij het zien van het bord met de ter plekke geldende maximum snelheid geleidelijk af te bouwen. De snelheidsbeperking geldt weliswaar vanaf het verkeersbord, maar politierichtlijnen schrijven een minimumafstand voor wat betreft snelheidscontroles. Deze ligt doorgaans tussen de 150 en 200 meter. [Bild aus MotoPlus 17/2008 Seite 81 mitte rechts]EEN GEWAARSCHUWD MENS…De vakantie staat weer voor de deur en dat betekent dat veel Nederlanders al dan niet op twee wielen over Europa uitwaaieren. Om die vakantie zonder financiële tegenvallers door te komen, kan het geen kwaad om deze lijst met verkeersboetes in verschillende Europese landen eens goed door te nemen. Sommige landen hebben namelijk draconische maatregelen tegen verkeerszondaars genomen. Wie in Spanje bijvoorbeeld meer dan 60 km/uur te hard rijdt of meer dan 1,2 promille alcohol in zijn/haar bloed heeft, riskeert een celstraf van tenminste drie maanden. Ook in Scandinavië hebben ze weinig medelijden met verkeersovertreders. Rijden door rood licht kost je in Noorwegen de lieve som € 590,-! Daar komt bij dat geldboetes in de meeste landen direct moeten worden betaald en vaak wordt het voertuig als borg voor die betaling in beslag genomen. Een gewaarschuwd mens….[Mitgelieferde Excell-Tabelle platzieren][Unter den Tabelle platzieren, in kleinere Schrift:] NM = Netto Maandsalaris, DV = Dagverdienste (strafberekening aan de hand van maandsalaris, genoemde bedragen onder voorbehoud en afgerond, rijden met alcohol wordt in veel landen gezien als ‘gedrogeerd rijden’. Voorts gelden er maatregelen met betrekking tot invordering van het rijbewijs en in zware gevallen en omstandigheden zelfs vrijheidsstraffen. Bron: ADAC. [Kan stehen bleiben. Richtiges Bild noch nicht vorhanden][Aus MRD 9/2009 Seite 127, rechts]GETEST: UVEX BOSS 515WIE IS DE BOSS?Gunstig geprijsd, licht en voor de verandering eens niet afkomstig uit China. Waaraan moet een nieuwe integraalhelm nog meer voldoen?‘’Comfort-Monomatic-kinsluiting’, de omschrijving is nogal omslachtig. De werking van dit nieuwe systeem is dat echter niet. Moeiteloos en zonder gefriemel is de kinband van de 1.400 gram lichte Boss 515 met behulp van een aan de linker buitenkant geplaatste sluiting aan te passen. Vergeleken met de conventionele druksluiting heeft dit mechaniek met de komische naam duidelijke voordelen. Aangenaam bij het opzetten van de helm is het voeringsmateriaal. Maar tijdens een lange, zonnige testrit openbaarde zich toch een minpuntje. De luchtinlaten op het kinstuk en de bovenkant van de helm laten te weinig frisse lucht door. Ook een gedoseerde doorvoer van lucht via het licht getinte vizier is lastig, aangezien het vizier een vrij een grove stelinterval heeft. En ondanks een speciale anti-condenslaag beslaat het vizier toch. De helm zit wel prettig en goed strak, waarbij er lichte druk op de oren voelbaar is. Verder is de 515 relatief stil en ligt rustig in de rijwind. Conclusie: de Uvex Boss 515 is een helm zonder opsmuk en overbodige tierlantijntjes. De afwerking is van prima kwaliteit en het mechanisme van de kinsluiting weet te overtuigen. De doorvoer van frisse lucht kan echter beter en hoewel Uvex de helm adviseert voor brildragers, is een bril nauwelijks op te krijgen. Prijs: uni € 179,95; decor € 199,95 Info: Uvex Sports Nederland, tel. 078-681 48 45[IM MOTOPLUS LOGO]MOTOPLUS-oordeel: voldoende