Tips & Tricks MP 10-2011
DE 20 GROOTSTE MOTORFLOPSYAMAHA GTS1000In de filmindustrie worden aan de vooravond van de Oscar-uitreiking de Golden Raspberries uitgereikt voor de slechtste film, acteur, actrice of filmscript. De motorindustrie kent zo’n ‘award’ niet, maar er zijn aardig wat modellen die hiervoor in aanmerking komen. Modellen die ogenschijnlijk niet met het oog op de consument werden ontwikkeld en dus ook geen verkoopsucces werden. Oorzaken daarvoor zijn er genoeg. In veel gevallen had het in ieder geval met moed te doen. Nummer 8: de Yamaha GTS1000.Op basis van zijn toercapaciteiten en rijcomfort had de Yamaha GTS1000 de FJR1300 van zijn tijd kunnen zijn. Maar deze deugden van de excentrieke Japanner met het Omega-frame werden overschaduwd door zijn bijzondere voorwielophanging met fuseebesturing. Bizar dat deze constructie vergeleken met een veel eenvoudigere telescoopvoorvork geen enkel voordeel bracht. Althans, voordelen die door normale mensen kunnen worden vastgesteld. Nadelen als de zeer matige vering op hobbelig asfalt, het storende stuurkarakter van de opvallend vlak geconstrueerde 130-voorband en het verhoudingsgewijs zware stuurgedrag werden echter wel direct door de potentiële klandizie opgepikt. Hierdoor bleef de GTS1000 verstoken van het grote publiek, dat duidelijk geen innovatie om de innovatie wilde. Maar het is tegenwoordig juist die excentrieke voorwielophanging die de GTS1000 onder een groeiende schare fans tot een gewild verzamelobject maakt. [Beeld: Yamaha_GTS_1000]GETEST: LIDL MOTORHANDSCHOENENSupermarktketen Lidl probeert al een paar jaar motorrijders binnen te halen met bijzonder aantrekkelijk geprijsde motorkleding. Maar wat mag je bijvoorbeeld verwachten van een paar waterdichte handschoenen van twee tientjes? We namen de proef op de som.Ha, de donkergrijze donderwolken worden haast met enthousiasme ontvangen. Ideaal testweer voor een paar handschoenen die op het etiket beloven waterdicht te zijn. En als er dan ook nog een prijskaartje van slechts twintig euro aan hangt, worden we helemaal nieuwsgierig. Dat kan toch nooit waterdicht zijn? Maar als er een ding is dat we deze handschoenen van de Lidl moeten nageven, dan is het wel dat water geen kans heeft. Ook na een paar uur regen, voelt de binnenzijde van beide handschoenen nog keurig droog aan. Maar het klimaatmembraan werkt zeker niet perfect, want tijdens een paar warme dagen voelt het al snel bijzonder broeierig aan en krijg je na een tijdje behoorlijk klamme handen. En dat leidt er weer toe dat je bij het uittrekken de voering mee naar buiten neemt en die is vervolgens ook niet goed meer op de juiste plek te krijgen: Gevolg: de handschoenen zitten geen moment lekker meer. Maar dat deden ze toch al niet, aangezien de vingertoppen niet overal mooi in elkaar zijn gezet, waardoor de handschoenen nogal wat vervelende drukpunten kennen. Daarnaast is ook de sluiting niet echt perfect, want de klittenband-strap rond het polsgewricht had niet aan de buitenzijde, maar aan de binnenzijde geplaatst moeten worden. Hierdoor is de handschoen ter plekke eigenlijk nauwelijks te fixeren. Nu was die sluiting toch al niet het sterkste punt, want binnen een week liet van een handschoen het onderste klittenbandgedeelte al los. En zo wordt goedkoop al snel duurkoop….[in logo]MOT0PLUS-OORDEEL: ONVOLDOENDE[beeld heb je al][BU, bij detail]Zou eigenlijk niet moeten kunnen: binnen een week liet de klittenbandsluiting al los.[Hier heb ik nog geen prijs van….][Beeld: MRD 10 p. 111 rechtsonder]ULTRAVARIABELMoeite om de juiste zit te vinden op je motor? Grote kans dat je verbetering kunt boeken door een aanpassing aan het stuur. Nieuw op dat gebied zijn de Multiclip clip-ons van specialist ABM. Deze clip-ons zijn traploos te verstellen en daardoor tot op de millimeter nauwkeurig af te stellen. In de Tour-versie kan de hoogte over 70 millimeter worden versteld en in de Sport-versie 30 millimeter. Door een ingelaserde schaalverdeling zijn de beide stuurhelften probleemloos symmetrisch in te stellen. Voor een setje Multiclips ben je € ,- kwijt. Info: www.mdi-online.nl [in foto]360° draaibaarca. 70 mmdoor schuinte van 5° tot Ø 40 mmMV AGUSTA F4 TERUG NAAR DE STALMV Agusta roept wereldwijd enige honderden F4’s terug naar de werkplaats. Bij een aantal 2010-modellen is het subframe te zwak uitgevoerd. Breuken zijn er echter nog niet gemeld, maar om het zekere voor het onzekere te nemen wordt er een versteviging in het framegedeelte aangebracht. In Nederland en België gaat het om 48 F4’s, waarvan de eigenaren inmiddels op de hoogte zijn gebracht. [Beeld uit MP4/2011 s. 22]Het 2010-model van MV Agusta’s F4 moet terug naar de stal wegens een probleem met het subframe. GETEST: FORCEFIELD BASE LAYERHet Engelse Forcefield is nog relatief jong, opgericht in 2003, maar heeft zichzelf in korte tijd stevig in de markt gezet als fabrikant van flexibele protectie, voornamelijk rug- en borstprotectoren. Naast bescherming heeft het ook een hele serie functionele onderkleding in het assortiment, waaronder deze Base Layer, dat naast deze broek en shirt ook nog balaclava en losse kraag omvat. De kracht van de Base Layer schuilt hem in de gepatenteerde BeCool technologie, een polyamidevezel met vier kanaaltjes (dus niet zoals gangbaar een ronde vezel). Die kanaaltjes hebben een tweeledige functie: warme, vochtige lucht wordt sneller afgevoerd terwijl gelijktijdig droge, schone lucht wordt aangevoerd. Oftewel: een optimale temperatuur- en vochtregulering van het lichaam. Een prachtig marketingverhaaltje, maar tijdens de extreem warme eerste weken van de lente bleek dat het niet alleen maar loze praatjes zijn. De set sluit prettig nauw op het lichaam aan en voelt direct comfortabel aan, niet dat klamme synthetische gevoel van bijvoorbeeld nylon. Ook de platte, weggewerkte naden dragen bij aan een hoog draagcomfort. Belangrijker echter dan een goede pasvorm en draagcomfort is de werking, en om kort te gaan: die is subliem. Trek bij het rijden bij een graadje of vijfentwintig eens een katoenen T-shirt onder je pak en bij thuiskomst weet je meteen hoeveel vocht je verliest tijdens zelfs een kort ritje. Met de Base Layer heb je van dat klamme gevoel totaal geen last, je merkt de ventilerende werking duidelijk doordat je droog en koel blijft. Mocht het shirt na een stuk heel intensief sturen wat vochtig zijn (getest op het circuit), dan is het ook binnen een paar minuten weer volledig droog en kun je het zo weer aan. De Base Layer heeft een antibacteriële werking, maar kun je uiteraard gewoon op z’n tijd in de wasmachine wassen. Broek en shirt zijn er in de maten XS t/m XXL voor een prijs van respectievelijk € 64,99 (shirt) en € 39,99 (broek). Info: www.performanceproducts.nl [in logo]MOTOPLUS-oordeel: GOED[Beeld: IMG_8086]