Tips & Tricks MP 04-2012
KAMPEREN DOE JE ZO! De naam Schuring is onlosmakelijk verbonden aan de motoraanhanger en misschien nog wel meer aan de vouwwagen voor motorrijders. ‘CampMaster Drenthe’ heet de nieuwste generatie van Schuring Tourmaster uit Assen. Een nieuw concept, waarbij het maximaal gebruik van ruimte centraal staat. Bij vouwwagens zijn de buitenafmetingen in de wagen altijd gekoppeld aan de binnenafmetingen in de uitgevouwen tent. Door een geperfectioneerd uitvouwsysteem biedt de CampMaster Drenthe nu een bed van maar liefst 225 x 130 centimeter, waarbij de hogere binnentent ook voor meer hoofdruimte zorgt. Ook de leefruimte is hoger en varieert nu van 190 tot 220 centimeter. Nieuwe ramen zorgen voor meer licht en met de grote ventilatieopeningen en de twee deuropeningen kan er goed worden geventileerd. Beide ‘deuren’ zijn trouwens ook als luifel te gebruiken. Een kuipzeil met opstaande randen is optioneel. De aanhanger (100 x 140 x 85 cm) weegt 110 kilo compleet, terwijl de uitgeklapte tent 600 x 400 centimeter meet. Luxe kamperen in hoofdletters doe je met de nieuwe CampMaster Drenthe voor de tijdelijke introductieprijs van € 4.950,-. Info: www.tourmaster.nl [Beeld: ESKA_Rescue_GTX] GETEST: ESKA RESCUE GTX WINTERBIKKELS De laatste weken heeft de winter zich nog even van zijn harde kant laten zien. Motorrijden bij temperaturen onder het vriespunt is dan alleen nog uit te houden met verwarmde kleding en handschoenen en dan schiet ook deze Rescue GTX van Eska tekort. Maar aan het andere spectrum van de 0° Celsius bewijzen deze Oostenrijkse bikkels absoluut hun waarde. Dat is voor een belangrijk deel toe te schrijven aan het Gore-Tex membraan met X-Trafit, een drielaags constructie van binnenvoering, membraan en buitenlaag die voelt als een enkele laag. Daardoor houd je een optimale grip op de handvatten en hendels, terwijl warmte en waterdichtheid eveneens gewaarborgd zijn. Het draagcomfort is groot, waarbij je geen moment het gevoel hebt met een enorme baal materiaal rond je handen te rijden, iets waar menig winterhandschoen nogal eens door wordt geplaagd. Ook niet onbelangrijk: bij het uittrekken blijft de binnenvoering door de X-Trafit-constructie steeds keurig op zijn plek, zodat je de vingers niet per ongeluk mee naar buiten trekt. Het buitenmateriaal van de Rescue GTX is een mix van geitenleer, stretch en soft shell en de binnenhand van geitenleer en ‘digitaal’ leer voor meer grip. Bijzonder handig op winterse dagen is de dubbele manchet om regen of sneeuw buiten de deur te houden. Het is even friemelen om alles op zijn plek tye krijgen, maar het voordeel is groot. Water dat onverhoopt in de manchet terechtkomt, kan via twee kleine openingen aan de binnenzijde trouwens weer ‘ontsnappen’. Doordacht en dat geldt eveneens voor de waterdichte rits en de vizierwisser op de linker handschoen. Alles bij elkaar een kwalitatief hoogwaardige en uitstekend afgewerkte handschoen, waarmee je bij temperaturen van net boven het vriespunt nog prima mee uit de voeten kunt. Maten: 8 -12 Prijs: € 139,- Info: www.periermotorsport.nl [in logo] MOTOPLUS-oordeel: ZEER GOED [Beeld: 3_04 en 3_05] GETEST: SENA SMH10 BLUETOOTH SYSTEEM De een zweert er bij, een ander stelt er strikte grenzen aan: bereikbaar zijn. Voor die eerste categorie is er het Sena SMH10 bluetooth systeem, een echte alleskunner waarmee handsfree kan worden gebeld met een bluetooth telefoon, draadloos naar stereo muziek kan worden geluisterd, gesproken GPS-navigatie-instructies kunnen worden gevolgd en middels een duoset gesprekken met een passagier of collega-motorrijder kunnen worden gevoerd. De montage van de set is even knutselen, maar goed te doen. Dan is het een kwestie van de hoofdunit vast klikken, even eenmalig synchroniseren met de gewenste apparatuur en je kunt op pad. Even wennen is de bediening van de hoofdunit met een kleine knop aan de achterzijde voor het beantwoorden van een binnenkomend telefoongesprek. Dit kan overigens ook gemakkelijker met de optie ‘Voice Activated Beantwoorden’, gewoon een woord als ‘hallo’ roepen en het gesprek kan beginnen. Heb je een telefoon met spraakgestuurde nummerkeuze, dan kun je ook op deze wijze bellen. Heb je dat niet, dan zit er niets anders op dan stoppen en het nummer handmatig intoetsen. Minder handig, maar je bent hoe dan ook wel altijd bereikbaar. Het geluid tijdens een telefoongesprek en ook bij navigatieaanwijzingen is kraakhelder en uitstekend. We gebruikten het systeem zelf op een integraalhelm van Arai en enig minpuntje daarbij was dat we zelf bij snelheden vanaf pakweg 80 km/uur niet altijd even goed verstaanbaar waren door windgeruis. Daar heb je in ieder geval geen last van tijdens het luisteren naar MP3’s en daarbij gebruik je het draaiwiel, jog dial, op de hoofdunit. En die is goed bereikbaar, ook met dikkere handschoenen aan. Ook bij de intercomfunctie heb je deze draaiknop nodig. Daarmee kun je praten met een passagier met een Sena-set, maar ook met motorvrienden met een gesynchroniseerde set. Er kunnen maximaal drie sets met elkaar worden verbonden. Contact zoeken met elkaar kan handmatig, maar desgewenst ook spraakgestuurd. Overigens selecteert de Sena SMH10 alle functies op prioriteit. Daarbij heeft de telefoon altijd voorrang, gevolgd door de intercom, muziek via audiokabel en muziek via bluetooth. Prijs enkel: € 213,- Prijs dubbelset: € 391,50 Info: www.hocoparts.com [in logo] MOTOPLUS-oordeel: GOED [Uit MRD 3 p. 90 boven/rechts] TOURATECH QV ONDER NIEUWE NAAM De software Touratech QV wordt onder een nieuwe naam doorontwikkeld. TTQV staat bekend als de alleskunner voor navigatie, routeplanning en Remote-Tracking. De oorspronkelijk onder de naam ‘Quo Vadis’ verkochte navigatiesoftware heeft sinds de introductie in 1996 naam gemaakt en wordt naast motorrijders ook veel gebruikt door het reddingswezen en bij research en ontwikkeling. De bedenkers van TTQV, Joachim Bungert en Thomas Flemming, zijn nu onder de naam Quo vadis Software een eigen bedrijf gestart, dat de ontwikkeling, support en verkoop van de software en de landkaarten QV-Maps voorzet. Om te beginnen brengt Quo Vadis Software QV6 uit, dat alle bezitters van TTQV5 kosteloos kunnen downloaden. Meer informatie hierover vind je op: www.quovadis-gps.com. [uit MRD 3 p. 112/113 onderaan] GETEST: AJS BIKER JACK EN BROEK Het jack van de AJS Biker-set ziet er uit als een klassiek wasjack, maar het is allemaal leer. Hoe dan ook, snit en uitrusting van deze allweather-set doen absoluut denken aan lang vervlogen tijden. Net als vroeger heeft het jack een uitneembare, licht gewatteerde voering. Protectoren zitten er niet standaard is, maar die kunnen er naar wens wel in worden geplaatst. Wel zo veilig natuurlijk. De broek heeft geen extra voering, maar is standaard wel voorzien van handige, afneembare bretels. Het eerder klein uitvallende jack is leverbaar in de maten 48 tot en met 62 en is er vanaf € 279,95. de broek is er vanaf € 199,95 in de maten 48 tot en met 60. Het leer is bijzonder mooi verwerkt, alle naden zijn netjes afgewerkt en met stevige YKK-ritsen ben je verzekerd van een solide sluiting. Info: www.motozoom.nl [in logo] MOTOPLUS-oordeel: GOED [Uit MRD 4 s. 118 midden links] GETEST: RICHA MOSCOW HEATED BLOEDHEET IN DE WINTER Voor € 199,- heb je met de Richa Mocsow set verwarmde leren handschoenen met Hipora membraan, Li-ion accu’s (laadtijd 6 tot 8 uur, werktijd 4 uur) met lader en stekker-adapter. Alleen de vingertoppen worden verwarmd (45/60° Celsius). Conclusie na twee maanden gebruik: afwerking en pasvorm top, eenvoudige bediening, waterdicht, schacht iets te kort, vizierwisser te stug, verwarmend vermogen rond de 0° Celsius goed. Info: www.grandcanyonbike.eu [in logo] MOTOPLUS-oordeel: GOED [Uit MRD 4 s. 118, midden rechts] GETEST: EFFAX LEERREINIGINGSSPRAY LIEVER LUI DAN MOE Wie tijd en geduld heeft, verzorgt zijn/haar leren kleding met zorg en in verschillende stappen. Maar de meeste motorrijders zijn liever lui dan moe en doen in de regel niets aan onderhoud van leren kleding. Met deze LC1 reinigingsspray voor leren kleding van Effax worden ook zij op hun wenken bediend, want een kind kan de was doen. Aanbrengen, even laten inwerken, een beetje oppoetsen en klaar ben je. Het prettig ruikende goedje zorgt voor mooi schoon en vetvrij leer en verwijdert ook insectresten vrij eenvoudig. Voor een fles van 250 ml betaal je € 11,95. Info: www.motozoom.nl [Uit MRD 4 s. 120 links onder] GETEST: BAAS BA51 MOBI ACCU CHARGER MOBIELE SAPMACHINE Het probleem: de accu is leeg, een 220 volt stopcontact voor het laadapparaat is er niet en je heb geen zin om de accu uit en vervolgens weer in te bouwen. De oplossing: deze HBA51 MobiAccuCharger van Baas. Dit compacte laadapparaat zorgt er voor dat er een constante laadstroom van een Ampère van een ‘donoraccu’ naar de lege accu wordt getransporteerd. Voorbeeld: van een autoaccu rechtstreeks naar een lege motoraccu. Leegtrek- en overbelast-bescherming maken het zaakje helemaal safe. In de meest complete uitvoering is de set voorzien van alle denkbare aansluitkabels, klemmen en zelfs een kabelslot. Prijs: € 69,95 Info: www.mdi-online.nl [In logo] MOTOPLUS-oordeel: GOED [nieuwe rubriek: rechts op halve pagina meenemen] [kop:] @KNMV.nl OVER ZICHTBAARHEID EN GELE HESJES Er wordt tegenwoordig veel gezegd en geschreven over de gele hesjes voor motorrijders. Maar zijn deze nu verplicht of niet? En dragen die gele hesjes trouwens wel echt bij tot de veiligheid van motorrijders? Frits de Vries, Amsterdam Binnen het Motorplatform – een overlegorgaan waar de KNMV zitting in heeft – word ik regelmatig geconfronteerd met verkeersveiligheid in relatie tot motorrijders. Vaak passeren de ‘gele hesjes’ de revue en daar zijn de meningen over verdeeld. Zeker als het op een verplichting aankomt, want dat woord ho