Tips & Tricks MP 03-2009
BOUGIESVoor motorfietsen zijn goed functionerende bougies van levensbelang. Het kan dus geen kwaad om het een en ander van dit kleine onderdeel op te steken. We nemen de opbouw van een bougie tot in detail onder de loep en bekijken diverse beschadigingen aan bougies en hun oorzaken. NormaalEen koffiebruine bougie is een goed teken. De afstelling van het blok is in orde en de warmtewaarde van de bougie is uitstekend. VerglazingIsolatorvoet is bruingeel en glazig verkleurd, kan ook overgaan in groen. Oorzaak: additieven in benzine en olie zorgen voor asachtige afzetting. Gevolg: bij plotselinge vollast van het blok worden deze afzettingen vloeibaar en elektriciteit geleidend. Oplossing: brandstofmengsel controleren. OliefilmIsolatorvoet, elektroden en de huls zijn met een zwarte oliefilm bedekt. Oorzaak: te veel olie in de verbrandingskamer, olieniveau te hoog, versleten zuigerveren, cilinders of klepzittingen. Gevolg: onderbrekingen in de ontsteking of kortsluiting van de bougie, niet meer starten.Oplossing: zorg voor het juiste brandstof/olie-mengsel, blok reviseren.RoestIsolatorvoet, elektroden en de huls zijn met een zwarte roestlaag bedekt.Oorzaak: slecht mengsel, te rijk mengsel, sterk vervuild luchtfilter, slechte koude start, motor hoofdzakelijk gebruikt op heel korte trajecten, bougie te koud, bougie met een te lage warmtewaarde. Gevolg: slecht startgedrag en onderbrekingen in de ontsteking, Onverbrand mengsel kan in de katalysator terecht komen en deze beschadigen. Oplossing: mengsel en startproces optimaliseren, luchtfilter checken. Gesmolten middenelektrodeMiddenelektrode gesmolten, isolatorvoet lijkt verschimmeld.Oorzaak: thermische overbelasting door te snelle ontsteking, verbrandingsachterstand in de verbrandingskamer, defecte kleppen, slechte brandstof, bougie met een te lage warmtewaarde, verkeerd aandraaimoment voor de bougie gebruikt. Gevolg: onderbrekingen in de ontsteking, vermogensverlies.Oplossing: motor, ontsteking, mengsel en aandraaimoment bougie controleren. Nieuwe bougies met de juiste warmtewaarde monteren. Breuk in de isolatorvoetScheurtjes in de isolatorvoet. Oorzaak: mechanische beschadiging door ondeskundig onderhoud. In het beginstadium alleen als haarscheurtje te herkennen. Gevolg: onderbrekingen in de ontsteking, de vonk springt over op plekken die doorgaans niet door vers mengsel worden bereikt. Kloppende geluiden in motor.Oplossing: nieuwe bougies monteren. Gesmolten elektrodenBloemkoolachtig uitziende elektroden.Oorzaak: thermische overbelasting door te snelle ontsteking, verbrandingsachterstand in de verbrandingskamer, slechte brandstof, verkeerd aandraaimoment voor de bougie gebruikt. Gevolg: voor het compleet uitvallen van het blok (motorschade) treedt eerst vermogensverlies op. Oplossing: motor, ontsteking en mengsel controleren. Nieuwe bougie met voorgeschreven aandraaimoment monteren. AfzettingAfzetting van olie- en brandstoftoevoegingen op de isolatorvoet en de massa-elektrode. Oorzaak: legeringbestanddelen, vooral uit olie, veroorzaken in de verbrandingskamer afzetting op de bougie. Gevolg: vermogensverlies en motorschade. Oplossing: afstelling motor controleren, eventueel olie wisselen. Sterke slijtage elektrodenMidden- en massa-elektrode hebben zichtbaar materiaalverlies. Oorzaak: agressieve brandstof- en olietoevoegingen. Ongunstige stromingsinvloeden in de verbrandingskamer, eventueel veroorzaakt door afzetting. Thermische overbelasting, verkeerde bougies. Gevolg: onderbrekingen in de ontsteking (vooral bij accelereren), slecht starten, kloppende geluiden in motor. Oplossing: nieuwe bougies monteren. [Bei Zeichnung MRD 24/2008 Seite 122 unten][Punkt 10 ‘Einfuhrungsansatz’ geht nicht mit. So nach 9 anderen die Ziffern] OPBOUW VAN EEN BOUGIE1AansluitmoerAansluitpunt voor de bougiekap. Leidt de spanning via de ontstekingspen en de middenelektrode verder. 2OntstekingspenStalen pen die als elektrische geleider dient en in verbinding staat met de middenelektrode. 3IsolatorIs gemaakt van porselein en aluminiumoxyde en isoleert de middenelektrode tot 40.000 Volt tegen massa. 4BougiehulsIs gasdicht met de isolator verbonden. Voorzien van gewalst schroefdraad voor bevestiging van de bougie in het blok. 5Onverliesbare dichtringDeze als onverliesbaar geconstrueerde ring doet dienst als afdichting en warmteafvoer. 6GlasmassaDe glasmassa vermindert, afhankelijk van de weerstand, het wegbranden en beïnvloedt de ontstorende eigenschappen. 7PakkingringZorgt voor een gasdichte verbinding tussen de isolator en de bougiehuls en helpt bij het afvoeren van de warmte. 8MiddenelektrodeMet nikkel ommantelde koperkern (deels met platina of iridium top), die als het ware door de isolator wordt ingekapseld. 9IsolatorvoetBeïnvloedt de warmtewaarde van de bougie. [War 11 in MRD]10VentilatieruimteIs van invloed op het zelfreinigende vermogen. [War 12 in MRD]11Massa-elektrode Is gemaakt van brandvaste legeringen en zorgt samen met de middenelektrode voor de vonk. MOTORALFABETAchter de klok tanken, blazen, donut, Fortuyntje en zo kunnen we nog wel even doorgaan. In het Motoralfabet maken we een ludieke, maar zeker ook technische afdaling van A naar Z. In dit nummer de E, F en G. E EenpitterMotor met één cilinder.[Bild: HEVP179_20090120135114]Enkelzijdige achterwielophangingMotor waarbij de achterbrug slechts uit een enkele swingarm bestaat, waaraan het wiel vanaf één zijde is gemonteerd. F[Bild: GG_136140]Fast FreddyBijnaam voor meervoudig wereldkampioen wegrace Freddy Spencer.FietsMotorfiets. FortuyntjeKale achterband.[Bild: Tesi_Bianco_Rossa_2202, vorseite mit vorderradaufhangung ausvergrossern]FuseebesturingEen stuursysteem waarbij alleen het wiel stuurt (ook naafbesturing).GGasschoeveGasschuif van een carburateur, waarmee de hoeveelheid mengsel wordt bepaald.[Bild: GSX-R750K8 blauwwit 3kw CMYK schaduw]GixxerBijnaam voor een Suzuki GSX-R.GummenZo hard (agressief) rijden dat je banden extra snel slijten. GravelrashUiterlijk van de huid na een motorongeluk met onvoldoende beschermende kleding. [Bild ein Reihe von Helmen machen aus die Helmen is MotoPlus 7/2007 ab Seite 68, imerhin die obene Bilder]TIPS VOOR DE AANSCHAF VAN EEN SYSTEEMHELMGoedkope systeemhelmen zijn er al voor € 100,-, terwijl je voor de duurdere meestal meer dan € 500,- kwijt bent. Maar los van de prijs moet je bij de aankoop van zo’n helm op een aantal zaken letten. In de winkel:- Het kingedeelte moet met één hand te openen en sluiten zijn- Het stelmechanisme op de kin moet van stabiel metaal zijn- Een drukvrije pasvorm- Nauwsluitende pasvorm en goede fixatie, ook met geopend kindeel- Laag gewicht- Aanwezigheid van een anti-condensvizier- Vizier wisselen zonder gereedschap?- Ruimte voor een eventuele bril- Ventilatieopeningen met handschoen aan te bedienen- Ruim blikveld- Uitneembare wangkussens en voering- Kijk op de ECE-sticker of er een ‘P’ voor goedgekeurd kingedeelte op staat. ‘NP’ betekent niet gekeurd kingedeelte- Handig is een geïntegreerde zonneklep, bij voorkeur traploos instelbaarTijdens de proefrit:- Goede akoestiek- Ook bij hoge snelheden niet te veel krachtinwerking op de nek- Geen liftneiging bij gewoon rijden en over de schouder kijken op de snelweg- Goed voelbare ventilatie- Bij gesloten vizier geen tocht op de ogen