Tips & Tricks MP 02-2012
GETEST: SHOEI NEOTECJAPAN RUKT OPEen revolutie bij Shoei: de Neotec is de eerste helm van de Japanse fabrikant met een zonneklep. Een eerste test.Shoei en een zonneklep? Dat was tot nu toe ondenkbaar, maar een toer- of systeemhelm zonder dit handige kleinood is tegenwoordig nauwelijks nog te verkopen. Bij de constructie van deze nieuwe top systeemhelm (de Multitec blijft gewoon leverbaar) valt op dat de helmschaal rond het voorhoofd breder is. Hierdoor kon de zonneklep zonder afbreuk te doen aan het EPS-veiligheidssyteem worden ingebouwd. In de praktijk overtuigt de traploze bediening van het goed bereikbare schuifsysteem van de klep. De pasvorm is met de ver naar onderen doorgetrokken helmkraag van hoog niveau. Heb je een ‘Shoei-hoofd’ dan zal deze Neotec je als gegoten zitten. De nieuwe Neotec gaat € 529,- in de witte en zwarte uitvoering kosten en € 559,- voor de andere versies. Info: www.shoei.com. CONCLUSIE: uitstekende pasvorm, aangenaam gepolsterd, eersteklas ventilatie, goed te bedienen. Al in de eerste kilometers overtuigt de Neotec over de hele linie. MOTOPLUS-oordeel: uitstekend[BU]Shoei Neotec: fiberglas, drie schaalmaten, maten van XS t/m XXL, Pinlock-vizier, vanaf € 529,-. [MRD 1 s/ 115 linksboven]DIGITAAL REIZENNavigatiesystemen voor de motor moeten waterdicht zijn, dat is een eerste vereiste. De nieuwe Falk Ibex Cross is er zo een en voldoet bijvoorbeeld aan de strenge IPX7-norm (bescherming tegen onderdompelen in water). Voorgeïnstalleerde wandelkaarten maken dit systeem met een 3,5 inch touchscreen ook uitermate geschikt voor offroad-rijders, terwijl je bij normale straatnavigatie gebruik kunt maken van de geïntegreerde TMC-verkeersdienst. Iets completer is de Takwak TW700(IP57: waterdicht en stofbestendig) met een gekoppelde smartphone en walkie-talkie. Deze extra’s maken dit apparaat met name interessant voor motorrijders die in een groep rijden. Deze TW700 heeft verder eveneens een 3,5 inch touchscreen en als extraatje een 5 megapixel camera. Beide zijn bij diverse buitensportzaken te kopen voor bedragen van respectievelijk rond de € 450,- en € 550,-. [MRD 2/2012 p. 113 linksonder]DE TWEEDE AANVALInsiders hadden de opvolger van de Continental Sport Attack al begin 2011 verwacht, maar werd uiteindelijk pas in november op de EICMA in Milaan officieel gepresenteerd. De Sport Attack 2 ligt inmiddels in de gangbare 17 inch maten bij de dealer. Volgens Continental is het silica-aandeel in het loopvlak verhoogt om een betere grip onder natte omstandigheden te genereren. Andere ontwikkelingsdoelen: een groter gevoel van controle bij aanremmen en uitaccelereren van bochten.[MRD 1/2012 s. 115 links onder]GETEST: SKROSS WORLD ADAPTER EVODE HERVORMERZwitsers zijn niet uitsluitend creatief met zakmessen. Deze reisstekker ‘World Adapter Evo’ van Skross is dankzij zijn compacte, vuistgrote vorm gemakkelijk in de reisbagage mee te nemen. Al naar gelang gebruik kunnen de landspecifieke stekkers voor tweepolige apparatuur middels een schuifconstructie op de zijkant worden uitgeschoven. Voor driepolige apparaten is er de ‘Pro-uitvoering’. Met het afneembare opzetstuk kunnen bovendien USB-laadkabels worden aangesloten. De ‘World Adapter Evo’ zijn bij diverse reiswinkels en webshops verkrijgbaar. Prijzen vergelijken loont zeker de moeite, want ze lopen uiteen van € 35,- tot € 40,-. Info: www.skross.com MOTOPLUS-oordeel: ZEER GOED[opener: mrd 2/2012 s. 112]EERSTE TEST BRIDGESTONE S20SLECHTWEERFRONT MotoGP-techniek voor iedere dag, we rijden de eerste meters met de nieuwste sportieve band van Bridgstone.Meer natte grip en betere rijeigenschappen in koude toestand. Al bij de BT-016 Pro zette het ontwikkelingsteam van Bridgestone vol in op de dagelijkse praktijk. En met succes, want bij verschillende testen deelde de BT-016 Pro de eerste plek met de Pirelli Diablo Rosso II en stootte bij de ‘natte test’ het op de overwinning geabonneerde Michelin van de troon. Maar dat is voor Bridgestone nog niet genoeg, want met de opvolger S20, die inmiddels in alle gangbare maten in de handel begint te komen, moeten de natte grip en de ‘koude’ stuureigenschappen naar een nog hoger plan worden getild. Bovendien zou de bij onze testen geconstateerde beweging in de band op hoge snelheid nu verdwenen moeten zijn.Dat konden we exclusief ondervinden op Bridgestone’s testcircuit in Japan, waar we de S20 kunnen vergelijken met de BT-016 Pro. Resultaat op nat wegdek: geweldig! De S20 zet zijn voorganger duidelijk op afstand en lijkt ook een extra slag op zijn belangrijkste concurrenten te hebben geslagen. Al op de eerste meters overtuigt het rubber met een aangename feedback en biedt het onder deze omstandigheden dankzij de meer dan gemiddelde grip voor en achter en de enorme stuurprecisie een prettige veiligheidsmarge. Helaas verhindert overvloedige regenval de droge test, waardoor we tot een vergelijkende test moeten wachten om een oordeel over de stabiliteit in de band bij hogere snelheden te kunnen geven.Conclusie: op nat wegdek staat de S20 met zijn overtuigende grip als een huis. Zowel bij accelereren bocht uit als bij sterk vertragen doet Bridgestone’s nieuwe sportband het beduidend beter dan zijn voorganger, de BT-016 Pro.[interview p. 113 linksboven, onder bandentest]INTERVIEW SUMIO ITO, HOOFD ONTWIKKELING BRIDGESTONE“EEN COMPOUND DIE ALLES KAN” ? De nieuwe S20 wordt gepresenteerd als een band met MotoGP-techniek. Zou dat in een percentage uitgedrukt kunnen worden?! “Dat heeft betrekking op het ontwikkelingstraject, waarmee deze band is geconstrueerd. Uiteraard profiteert ons team ook van de kennis die we met onze MotoGP-banden hebben opgedaan. Natuurlijk zijn er zekere overeenkomsten tussen race- en straatbanden, maar het is erg moeilijk om daar een percentage aan te hangen.” ? Bij de BT-016 was er sprake van drie compounds verdeeld over vijf lagen op de band, terwijl het nu nog maar twee compounds op drie lagen zijn. Hoe verhoudt zich dat tot elkaar?! “Het liefst zou je natuurlijk een enkele compound hebben die alles kan. Het probleem is namelijk dat die verschillende rubbersamenstellingen tijdens het rijden anders reageren en dus ook verschillende bewegingen in een band genereren. Precies daarom hebben we de centrale compound bij de S20 zeer breed gehouden om bij ‘normaal’ bochtjes pikken de beweging zo homogeen mogelijk te houden. Pas bij extreme hellingshoek komt de zachtere compound op de schouders van de band in actie.” ? Hebben de MotoGP-banden ook maar twee verschillende compounds?! “Ja, ook bij de profs werken we met slechts twee compounds. Maar die zijn, afhankelijk van het circuit, het aantal linker- en rechterbochten en de asfalt- en buitenluchttemperatuur, ook vaak asymmetrisch over de band verdeeld.”[BU bij tekening interview]De nieuwe compound onderscheidt de S20 van zijn voorganger. Bij de S20 is het ‘harde’ middengedeelte van de achterband beduidend breder dan bij de BT-016 Pro. Dat moet de stabiliteit ten goede komen.[in tekening][links]BT-016 Provoorachter[rechts]S20voor achter