Tips & Tricks MP 02-2009
Het Dainese duiveltje op de Kormak rugzak lijkt bijna te grijnzen: ‘’Pak me dan!’’. Dat kun je letterlijk nemen, want deze Kormak hoef je zeker niet te laten staan. Een uitvoerige praktijktest over 20.000 kilometer. Hoe goed een rugzak is, wordt nergens zo duidelijk als op de snelweg. Heeft een rugzak slechte ritssluitingen, dan ligt de inhoud binnen de kortste keren op het asfalt als je stevig gas gaat geven. De Kormak gaat wat dat betreft op zeker, maar niet alleen op de snelweg. Ook in de regen blijft de inhoud door het waterafstotende oppervlak, de waterdichte ritsen en de geïntegreerde regenhoes steeds kurkdroog. De kegelvormige opbouw, de brede schouderbanden met borst- en heupsluiting en het comfortabele ruggedeelte zorgen voor een uitstekend gevoel. De inhoud van de rugzak is ruim voldoende voor een dagtrip, maar kan door de uitklapbare bodem nog een flink stuk groter worden gemaakt. Klein minpuntje: het oppervlak is gevoelig voor krassen.Conclusie: veel draagcomfort, ruim, inhoud wordt goed beschermd. De Dainese Kormak is een uitstekende rugzak voor motorrijders die veel toeren of dagelijks met de motor onderweg zijn naar het werk. MOTOPLUS-oordeel: zeer goed INFO- A4 steekvak aan binnenzijde- Netvakken aan buitenzijde- Borst- en heupsluiting- Gepolsterd en geventileerd ruggedeelte- ReflectorenPrijs: € 105,- Info: www.dainese.com MOTORALFABETAchter de klok tanken, blazen, donut, Fortuyntje en zo kunnen we nog wel even doorgaan. In het Motoralfabet maken we een ludieke, maar zeker ook technische afdaling van A naar Z. In dit nummer de B en de C. BBalhoofdTwee lagers waardoor het stuur en de voorvork kunnen draaien ten opzichte van het frame.BalhoofdhoekDe hoek die de voorvork ten opzichte van het wegdek maakt.BellenblazerCustom en/of chopper.[Bild: 09vn1700e_40ablkfsad00d_c]Belt aandrijvingEen aandrijfsysteem dat bestaat uit twee poelies met een buitenvertanding, waarover een getande riem met binnenvertanding ligt (ook tandriemaandrijving).Bib mousseSchuimvulling (multicellulair butyl) voor een motorfietsband die vooral in marathonrally’s wordt gebruikt.BlazenHard rijden. BlèrpijpRace uitlaatBoost creepHet oplopen van de inlaatdruk boven de ingestelde waarde bij turbomotoren.Boost spikesDe korte piekjes boven de ingestelde waarde van de inlaatdruk bij turbomotoren.Bottom powerKracht die de motor heeft in lage toeren en bij lage snelheden[Bild: P0017415]BoxermotorMotor met een blok dat gekenmerkt wordt door cilinderparen die (helemaal of bijna) recht tegenover elkaar zijn gepositioneerd.[Bild: MSTX_20028_A]BrugframeEen frame dat over het motorblok heen is gebouwd.BuikschuiverEen racemotor.BuisframeEen frame dat is opgebouwd uit gelaste buizen. [Bild: 174894, ins Bild: Foto Gold & Goose]Burn-outStilstaan met slippende achterband tot die begint te roken of zelfs klapt.CCarburateurfietsMotor met carburateurs, waarin lucht en brandstof vermengd en verneveld wordt voordat het in de verbrandingskamer(s) wordt gezogen.[Bild: P0013233]CardanfietsMotorfiets aangedreven door middel van een cardan.CB’tjeHonda CB viercilinder van rond ’76.[Bild: 219312, ins Bild: Foto Gold & Goose]Clip-onsStuurhelften die om de vorkpoten van racemotoren geklemd worden, waardoor de stand van de stuurhelften vrij gekozen kan worden[Aus MRD 1/2008 Seite 115]TOOL TIMEEen goede werkplaatsuitrusting is het halve werk. Maar bij gereedschap is niet de hoeveelheid doorslaggevend maar de kwaliteit. En dat laatste is een belangrijk punt bij de aanschaf van gereedschap. TANGENDe combinatietang als alternatief voor een knip-, punt- of waterpomptang kan alles een beetje, maar doet eigenlijk niets helemaal goed. Uistekend voor het setje boordgereedschap voor op de motor, maar thuis kun je de tangen beter los hebben liggen. Pas op: bij goedkope waterpomptangen kan het scharnierende deel snel kapot gaan. SCHROEVENDRAAIERSBelangrijk aan een schroevendraaier is een dikke, stroeve handgreep. Het uiteinde van een schroevendraaier vertelt veel over de kwaliteit. Echte kwaliteit heeft een zwarte kop. Verchroomde koppen zijn vaak broos en breken sneller. En: koop voor een motor nooit een complete set. Je hebt in de regel genoeg aan kopgrootte 5 en 8 millimeter en voor kruiskoppen aan de maten PH1 en PH2.VOELERMAATEen must voor sleutelaars die zelf de kleppen van hun motor stellen. Een voelermaat wordt ook gebruikt om de afstand tussen de elektroden van een bougie te meten. Voor een motor moet de kleinste maat 0,05 millimeter zijn, om daarna met stapjes van 0,05 millimeter omhoog te gaan. ZESKANTSLEUTELSAls je meubels bij IKEA koopt, gooi dan in ieder geval de bijgeleverde zeskantsleuteltjes weg. Rommel. Veel beter: binnenzeskantsleutels (inbus) met kogelkop, die ook onder een (lichte) hoek gebruikt kunnen worden. T-greep sleutels kunnen de krachten bijzonder goed overdragen. Koop vooral ook wat extra exemplaren van de grote maten. STEEK/RINGSLEUTELSBasisuitrusting voor een degelijke hobbywerkplaats. Schaf, als het kan, bij voorkeur van beide soorten een set aan. De maten die je bij een motor het meest nodig hebt zijn: 8, 10, 12, 13, 14, 15, 17, 19, 21 en 22 millimeter. Let op: de aanduiding ‘’Chroom-Vanadium’’ is geen echte kwaliteitsaanduiding. Het slaat feitelijk alleen op het soort staal dat voor de productie is gebruikt. DOPSLEUTELSLaat de bekende ‘1001-delige setjes’ vooral lekker in het schap staan. Koop liever onder het motto ‘minder is meer’ heel gericht in. Een goede ratel met de juiste maat doppen (zie steek/ringsleutels) en het liefst zes- in plaats van twaalfkantig. HAMERSHamers zijn er in verschillende gewichtsklassen, maar voor werk aan de motor is een exemplaar van 500 gram voldoende. De greep moet van goed hardhout zijn en de kop precies en stevig zijn bevestigd. Ook onmisbaar: een kunststofhamer, die je kunt gebruikenbij oppervlakken waar een normale hamer alleen maar schade zou veroorzaken. MOMENTSLEUTELTe luxe voor de hobbygarage? Zeker niet. Een momentsleutel is een onmisbaar stuk gereedschap om bouten met het juiste moment aan te draaien. De exacte waarden voor de eigen motorfiets staan meestal in een werkplaatshandboek of gebruikershandleiding vermeld. Voor klussen aan de motor is een instelbereik tot 50 Nm doorgaans ruim voldoende. [Bild ein Reihe von Helmen machen aus die Helmen is MotoPlus 7/2007 ab Seite 68, imerhin die obene Bilder]TIPS VOOR DE AANSCHAF VAN EEN SYSTEEMHELMGoedkope systeemhelmen zijn er al voor € 100,-, terwijl je voor de duurdere meestal meer dan € 500,- kwijt bent. Maar los van de prijs moet je bij de aankoop van zo’n helm op een aantal zaken letten. In de winkel:- Het kingedeelte moet met één hand te openen en sluiten zijn- Het stelmechanisme op de kin moet van stabiel metaal zijn- Een drukvrije pasvorm- Nauwsluitende pasvorm en goede fixatie, ook met geopend kindeel- Laag gewicht- Aanwezigheid van een anti-condensvizier- Vizier wisselen zonder gereedschap?- Ruimte voor een eventuele bril- Ventilatieopeningen met handschoen aan te bedienen- Ruim blikveld- Uitneembare wangkussens en voering- Kijk op de ECE-sticker of er een ‘P’ voor goedgekeurd kingedeelte op staat. ‘NP’ betekent niet gekeurd kingedeelte- Handig is een geïntegreerde zonneklep, bij voorkeur traploos instelbaarTijdens de proefrit:- Goede akoestiek- Ook bij hoge snelheden niet te veel krachtinwerking op de nek- Geen liftneiging bij gewoon rijden en over de schouder kijken op de snelweg- Goed voelbare ventilatie- Bij gesloten vizier geen tocht op de ogen