+ Plus

Tips & Tricks

COLUMN RENÉ VAN BENTHEIM
Dit is onderwerp waar ik al eens eerder over schreef toen ik net mijn nieuwe motor had en al rijdend wilde ontdekken welke nieuwe opties er op zaten. Deze zomer liep er een beroepszaak, waarbij nader werd onderzocht of een automobilist nu wel of niet de telefoon had gebruikt op het moment dat een dodelijk ongeval werd veroorzaakt. Van nabij heb ik meegemaakt dat ‘vrouwe Justitia’ zeer ver gaat om de telefoongegevens te achterhalen bij dit soort ongevallen.
Vanmorgen op weg naar mijn werk werd ik, terwijl ik op de linkerrijstrook van de autosnelweg reed, bijna van de weg gereden door een bestuurder die al telefonerend van rechts naar links kwam.
Dagelijks zie ik in het verkeer bestuurders die op een of andere manier worden afgeleid. Niet alleen door telefoongebruik, maar ook chauffeurs die vrachtpapieren checken en al lezend half op de vluchtstrook rijden. Je zal er maar staan met pech. Mensen die achter het stuur notities maken van stukken die ze aan het doornemen zijn of met meerdere mensen in de auto in heftige discussies voeren. Regelmatig ook zie ik personenauto’s die kilometers links blijven rijden terwijl er geen noodzaak is. Je kan bewegen in de achteruitkijkspiegel van die auto om je zichtbaar te maken, maar niets helpt. Als ik dan langzaam er rechts voorbij schuif en in de auto kijk, is de bestuurder vaak iets anders aan het doen dan autorijden.
Door technische ontwikkelingen wordt het ook steeds makkelijker om verschillende apparatuur te koppelen met elkaar en dan telefoongesprekken te voeren via de navigatie op de motor of op welke andere manier dan ook. Gelukkig zie ik weinig tot geen motorrijders die de krant lezen (lastig), roken (lastig), films kijken (lastig) of anderszins sterk afgeleid zijn. Door regelmatig je snelheid in kilometers per uur eens om te rekenen in meters per seconde krijg je vanzelf wel een idee hoeveel (belangrijke) informatie je mist bij een snelheid van honderd kilometer per uur (ongeveer 30 meter per seconde).
Een van de dingen die ik dan ook zo mooi vind aan het motorrijden, is dat je niets aan je hoofd moet/kunt hebben. Geconcentreerd en lekker vlot in het verkeer en geen tijd en ruimte voor muizenissen in je hoofd. En ach, als je dan eens post krijgt uit Leeuwarden, neem dan je verlies en denk terug aan al die kilometers waar je wel op zat te letten. Zorg dat je het voertuig ziet dat je van de weg wil rijden en handel ernaar!

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

14 november, 2024

De uitbreiding van het merk Husqvarna binnen het Pierer-imperium vordert gestaag. Na de nogal radicale 701 Vitpilen ...
Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...