Tips & Tricks
COLUMN RENÉ VAN BENTHEIM
GROEPSERVARING
In MotoPlus 18 schreef hoofdredacteur Eric Bulsink in Warmdraaien dat hij mee was geweest met Alpenmasters 2.0, een lezersreis met dagafstanden van dik 400 kilometer. Geen kattenpis. Ik hoor regelmatig van studenten, die een hele dag op de motor hebben gezeten tijdens de opleiding, dat ze ‘s avonds meestal na de warme maaltijd uitloggen. Moe van een hele dag geconcentreerd rijden. Dat vraagt ook wel iets van je, zeker als je het niet gewend bent. Het lijkt wel een beetje op topsport, ook al zit je bijna de hele dag. Om als onervaren motorrijder dan zo’n toer te boeken, en dan ook nog eens in groepsverband, lijkt me niet slim. Vreemde omgeving met een andere infrastructuur en dan rij je ook nog eens in een groep met verschillende ervaring. Ga er maar aan staan.
Zelf ga ik elk jaar met een groepje familie en vrienden een weekend op stap, het BMW-weekend. Die letters staan niet voor het bekende Duitse motormerk, maar voor het Bentheims Motor Weekend. Ik herinner me nog de beginjaren, waarbij het een beetje ongestructureerd en rommelig verliep. Na de eerste paar keer hebben we binnen de enigszins wisselende groep een aantal afspraken gemaakt, waardoor het meteen beter ging en niemand meer dertig kilometer na een tankstop aangaf dat hij moest tanken. Onze dagafstanden komen hooguit in de buurt van 350 kilometer, en betreft dan meestal de beide reisdagen. Omdat er ook wel eens deelnemers mee gaan, die slechts één keer per jaar op de motor zitten (alleen dit helse weekend), hebben we in de loop der jaren het volgende bedacht: de ervaren, wat vlottere rijders op kop en de rest op vaste volgorde daarachter. Oftewel tussen twee stops blijf je op je plekje in de groep. Daardoor ontstaat er rust en heb je steeds dezelfde rijders voor en achter je. Op kruispunten waar er links of rechts afgeslagen moet worden, blijf je wachten tot degene achter je ook weet waar hij naar toe moet. Dit werkt goed, iedereen kan zijn eigen tempo rijden en genieten.
In hetzelfde nummer stond ook een aflevering van de serie Perfect rijden met MotoPlus, waarin een aantal herkenbare verkeerssituaties en ongevalsoorzaken voorbij kwam. Weet echter dat je nooit in het hoofd van een bestuurder kunt kijken, dus oogcontact zegt niet altijd alles. Onze opleidingen zijn gericht op het voorkomen van probleemsituaties en niet in het oplossen er van. Door soms even je gas vooraf dicht te draaien of misschien wel even gas te geven, kun je vaak een potentieel gevaarlijke situatie voor zijn. Je hoeft ‘m dan in elk geval niet meer op te lossen. Stap eens een keer op met het idee dat niemand je ziet en dat er ergens iemand rijdt, die jou onderuit wil rijden. Als je dat een hele dag hebt gedaan, ben jij in ieder geval niet degene die als eerste uitlogt.
GETEST: ALPENHEAT LAARS- EN HANDSCHOENDROGER
Natuurlijk kun je met een oude krant en veel geduld hetzelfde resultaat bereiken, maar met deze allesdroger gaat het stukken makkelijker en comfortabeler. Wel zo prettig in dit natte jaargetijde.
Er zijn andere apparaten die qua werking vergelijkbaar zijn, maar deze Alpenheat laars- en handschoendroger (€ 69,95, www.motozoom.nl) heeft een doorslaggevend voordeel: hij is inklapbaar en daardoor uiterst compact (26 x 19 x 10 cm). Uit de beide uitrekbare luchtblazers wordt lucht met een temperatuur van 37 graden in handschoenen, laarzen of in een helm geblazen. Risico op ‘aanbranden’ is er niet, alles wordt keurig en geleidelijk droog geblazen. De bediening van de timer (max. 2 uur) is zeer eenvoudig en betrouwbaar. Kletsnatte zomerhandschoenen waren na 90 minuten alweer goed draagbaar. Het volgens de handleiding fluisterstille apparaat blijkt in de praktijk echter wat minder stil en het netsnoer is zeker voor wat hoger geplaatste stopcontacten wat aan de korte kant.