+ Plus

Tips & Tricks

Column – René van Bentheim
Het is een kwakkelwinter tot nu toe. Maar dat kan zo omslaan en wat dan? Het beste is thuis blijven of een andere vorm van vervoer kiezen, maar soms zit er niets anders op en moet je toch met de motor door bijvoorbeeld de sneeuw. En dat brengt een bepaalde moeilijkheidsgraad met zich mee. Vastgereden sneeuw is daarbij weer gladder dan verse sneeuw. Over het algemeen zal iedereen zich aanpassen naar eigen kunnen en misschien moet je wel besluiten om helemaal de weg niet op te gaan als je vooraf al weet dat het gaat sneeuwen.
Ik ben ooit eigenwijs toch eens vertrokken, omdat ik dacht dat het op de doorgaande weg wel mee zou vallen, daar werd toch gestrooid? Niet dus. Al glibberend ben ik toch maar even doorgereden, tot ik tot de ontdekking kwam dat het op de snelweg vast stond en dat de sneeuw was vastgereden tot een ijsplaat. Noodgedwongen ben ik een kilometer of vijf door de verse sneeuw op de niet bevroren ondergrond van de berm gereden. Daarna kwam het verkeer weer op gang en waren de rijsporen berijdbaar.
Het is verstandig om in zo’n situatie af en toe te controleren wat de remmen doen. Daarbij kun je wel eens tot de verrassende ontdekking komen dat motoren met ABS onder deze omstandigheden ‘niet’ meer remmen. Ze blijven maar doorrollen, ondanks het feit dat er steeds harder wordt geremd. Wel een momentje om te overwegen om te stoppen met rijden….
Gevaarlijker wordt het als de wegen er betrouwbaar uitzien, maar er toch gladde plekken zijn. In die gevallen wordt de snelheid vaak onvoldoende aangepast. Als dan tijdens het afremmen of het rijden van een bocht blijkt dat het wegdek ter plaatse echt glad is, kan wel het zo zijn dat je onvoldoende reserve hebt ingebouwd en je tegen het wegdek gaat.
Op- en afritten van autosnelwegen kunnen net even wat minder secuur gestrooid zijn. Daarbij kiezen de meeste bestuurders vaak de lijn geheel aan de binnenkant (half rijstrook/vluchtstrook). Daar wordt de pekel dus ingereden en de gladheid beperkt. Daar buiten (buitenkant bocht) veel minder. Een rijspoor kiezen is dus veiliger dan je lijn vasthouden.
Het verschil tussen een gestrooide provinciale weg en een niet gestrooide binnenweg kan verrassend groot zijn. Je draait een doorgaande weg af en belandt op een ijsbaan. Van die boerenweggetjes wordt op de een wel gestrooid en op de ander niet. Gemeente- en provinciegrenzen kunnen ook de grens van een strooigebied markeren en is er juist wel of juist niet gestrooid, ook verraderlijk dus.
Verder strooien veel gemeenten niet meer in woonwijken. Wees dus waakzaam als je vanaf een doorgaande weg een woonwijk indraait.
Nog wat tips: bruggen, viaducten en schaduwplekken zijn vaak kouder en zullen eerder bevriezen; verandering van wegdek kan verraderlijk zijn; schaduwplekken die niet droog waren toen het begon te vriezen, kunnen erg glad zijn; bij vorst aan de grond kan het gebeuren dat het water dat in bochten van vrachtwagenkleden afstroomt bevriest; let ook eens op waterspray afkomstig van de wielen van je voorganger, zie je geen spray, dan zou het zo maar kunnen dat het wegdek aangevroren is; tegenlicht (de zon die in het natte wegdek schijnt) kan het tijdig onderkennen van gladde plekken belemmeren.
Vraag je bij winters weer, zoals eerder opgemerkt, altijd af of je wel met de motor de weg op moet gaan. De omstandigheden kunnen nog zo goed zijn als je vertrekt, maar ze kunnen ook razendsnel veranderen en dan zit je met de gebakken peren….

René van Bentheim is docent rijopleidingen Motorvakgroep van de Politieacademie en laat vanaf deze plek regelmatig zijn licht schijnen op verschillende verkeerssituaties

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...
Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...