+ Plus

Test: waterdichte toerlaarzen

MotoPlus heeft negen waterdichte toerlaarzen in de prijsklasse van 110 tot 150 Euro meegenomen voor een uitvoerige testronde inclusief een test op waterdichtheid en een lange rit op de motor. Onderzocht werd welk schoeisel het beste aan de huidige – uitgebreide – eisen van een motorrijder zal voldoen.Motorrijden kan ook bij nat weer best leuk zijn. Tenminste, als je goede waterdichte kleding draagt, waarbij natuurlijk waterdichte laarzen een eerste vereiste zijn. Dat die niet noodzakelijkerwijs 200 of zelfs 300 euro hoeven te kosten om aan de hoge eisen bij rijden onder alle weersomstandigheden te voldoen, bewijst de volgende test. We haalden negen paar toerlaarzen met prijzen variërend tussen de 110 en 150 euro naar de redactie en haalden ze door de mangel.Ook bij deze test hanteerden we weer onze strakke puntentelling om de diverse aspecten te beoordelen. De in totaal 100 te behalen punten zijn als volgt verdeeld over de afzonderlijke testcriteria:Waterdichtheid (30 punten): Eén van de belangrijkste eigenschappen van een toerlaars.En omdat alle deelnemende laarzen voorzien zijn van een waterdicht binnenmembraan mag dit criterium dus eigenlijk geen problemen opleveren. Van elk model heeft MotoPlus één paar laarzen in een waterbad getest en een ander paar de schacht tien centimeter (gemeten vanaf de zool) met water gevuld.Elke werkelijk dichte laars krijgt 7,5 punten, dus met vier laarzen is hier 30 punten te verdienen. Bij lekkage werden afhankelijk van de mate waarin gelekt werd punten afgetrokken. Bij vier van de negen geteste merken bleken alle vier de geteste laarzen absoluut waterdicht te zijn. En bij de rest was geen echte uitvaller aan te wijzen, hoewel bij deze of gene laars uiteindelijk toch wel wat lekjes werden aangetroffen, meestal als gevolg van wat kleine gebreken bij de afwerking.Tip: Om ervoor te zorgen dat je na de aanschaf van als waterdicht aangeprezen laarzen niet meteen al bij de eerste de beste regenrit natte voeten krijgt, kun je je aankoop het beste meteen thuis testen. Ga er een poosje mee in een bak water staan, dan weet je in elk geval of ze dicht zijn. En lekke exemplaren kun je dus linea recta terugbrengen naar de motorzaak. Dat voorkomt onnodige frustraties tijdens je eerste langere toerrit of motorvakantie.Praktijktest rijdend (15 punten): Tijdens een proefrit op een Suzuki Bandit 1250 werden de laarzen op soepelheid getest, evenals het gevoel voor rem- en schakelpedaal en de grip op de voetsteunen. Ook werden punten vergeven voor het algemene draagcomfort en de pasvorm. Helemaal bovenaan belanden hier de supercomfortabele Hein Gericke laarzen, die bovendien de beste souplesse vertonen bij het heen en weer bewegen en draaien op de voetsteunen. In vergelijking hiermee voelen de Held Via laarzen bijna staalhard aan, hoewel ze verder prima geschikt zijn voor het betere toerwerk. Praktijktest lopend (10 punten): Tijdens het toeren ben je natuurlijk ook af en toe wel een stukje te voet onderweg, al is het maar om naar eem terrasje te lopen of een foto te maken op ene mooie uitzichtpunt. Het afrolcomfort van de zool op asfalt en grind en het fixeren van de voet zijn dan net zo belangrijk als het gegeven dat een laars nergens mag knellen. Over het algemeen zijn alle kandidaten geschikt voor een korte wandeling, vooral door het uitermate goede afrolcomfort. Het zo nu en dan voorkomende afknellen op naden of stiksels of rond deprotectoren zorgt voor minder draagcomfort en kost dus punten. Tip: Loop bij de aankoop gerust een paar minuten door de motorzaak om te kijken of de nieuwe laarzen langer dan 10 seconden goed zitten. Dan voorkom je dat ze achteraf toch blijken te knellen.Veiligheid (30 punten): Hoe compleet is de laars voorzien van beschermstukken of protectiemateriaal en waar is de buitenkant van gemaakt (textiel of leer)? Hoe stevig zit de voet in de laars en hoe veilig is de sluiting? Ook de schachthoogte en het reflectiemateriaal tellen mee in de beoordeling. Met een duidelijke voorsprong zijn de stevige en robuuste Via laarzen van Held hier de winnaar. Het minst aan bescherming troffen we in deze test aan bij de T1R High XCR laarzen van Hein Gericke.Handelbaarheid (10 punten): Hoe gemakkelijk en soepel kan je de laarzen aan- en uittrekken en hoe goed werken de sluitingen?Afwerking (5 punten): Hoe goed zijn de testlaarzen afgewerkt?Testconclusie: Voor een uitgebreid en langdurig waterballet op twee wielen is in de klasse tot 150 euro behoorlijk veel aanbevelenswaardig motorschoeisel te krijgen. Dat hebben een aantal van onze testkandidaten in ieder geval ontegenzeggelijk bewezen.————————————————————————————————————————[Unterschiedliche Kasten pro Stiefel]Alpinestars Ridge.Leverancier: Alpinestars. www.alpinestars.comPrijs: € 119,95Maten: 38 tot 48Plus:Absoluut waterdicht. Goede pasvorm, grote bewegingsvrijheid, goede grip op voetsteunen, goed afrolcomfort, stabiele fixering van de voet, reflectiemateriaal.Min:Licht knelpunt in de schacht (maar er is mee te leven), wat matige bescherming, nauwe instap met bobbelig dubbel klittenband.Conclusie:De lage Ridge laarzen voelen tijdens het dragen bijna aan als sportschoenen, zijn in vergelijking daarmee ook maar weinig veiliger. Om bij regen natte voeten te voorkomen moet je de absoluut waterdichte laarzen wel combineren met een behoorlijk lange waterdichte broek of regenpak.MotoPlus Oordeel: GoedBUDe met klittenband-sluiting uitgeruste voorklep laat zich niet ver genoeg openen.Büse B10 TouringLeverancier; Büse: www.buese.comPrijs: € 109,95Maten: 38 tot 46Plus:Goede pasvorm, grote bewegingsvrijheid, erg goede grip op de voetsteunen, goed afrolcomfort, aangenaam licht draaggevoel, redelijk goede bescherming, reflectiemateriaal, gemakkelijk aan- en uit te trekken, netjes afgewerkt.Min:Twee van de vier geteste laarzen vertoonden wat lekjes (één daarvan na 1,5 uur), tijdens het lopen knelt hij wat op de wreef, aansluiting rond de enkel kan strakker.Conclusie:Voordelige toerlaars zonder franje die lekker zit, rondom de enkel wel wat ruim uitgevallen en een paar zwakke puntjes m.b.t. waterdichtheid.MotoPlus Oordeel: GoedBuHet kunststofdeel op de neus beschermt de laars tegen beschadigen door het schakelpedaal.Difi TrailLeverancier: Motoport, www.motoport.nlPrijs: € 129,00Maten: 36 tot 47Plus:Absoluut waterdicht, goede pasvorm, grote bewegingsvrijheid, erg goede grip op de voetsteunen, goed afrolcomfort, goede voetfixering, uitstekende bescherming, reflectiemateriaal, erg gemakkelijk aan- en uit te trekken, netjes afgewerkt.Min:Heel licht knellen tijdens het lopen, relatief zwaar.Conclusie:Uitstekende toerlaars die op geen enkel testonderdeel noemenswaardige zwaktes vertoonde. En met dit waterdichte schoeisel kan je ook nog prima een stukje gaan wandelen.MotoPlus Oordeel: Zeer goed[[ mit logo MotoPlus testwinnaar]]BUHet zit in de details: een goede hak voor lekker grip op de voetsteun en een afgeronde achterkant voor veel loopcomfort.Hein Gericke T1R High HXRLeverancier: Hein Gericke, www.hein-gericke.dePrijs: € 139,95Maten: 38 tot 47Plus:Absoluut waterdicht, zeer goede pasvorm, erg grote bewegingsvrijheid, erg goede grip op de voetsteunen, goed afrolcomfort, lekker soepel, geen knelpunten, reflectiemateriaal, erg gemakkelijk aan- en uit te trekken, netjes afgewerkt.Min:Matige bescherming, lage schacht, buitenkant overwegend minder slijtvast textiel.Conclusie:Het erg goede draagcomfort gaat bij de waterdichte T1R High XCR enigszins ten koste van de veiligheid. En daarbij zouden ze eigenlijk Low XCR moeten heten, omdat ze door de lage schacht eigenlijk alleen in combinatie met een lange waterdichte broek hun werk doen.MotoPlus Oordeel: GoedBUDe rits met klittenband-overslag vraagt wel wat gewenning, maar werkt dan erg goed.Held ViaLeverancier: Held www.held-biker-fashion.dePrijs: € 124,00Maten: 37 tot 47Plus:Erg goede grip op de voetsteunen, goed afrolcomfort, erg goede bescherming, in de test met ruime voorsprong de beste wat betreft veiligheidsvoorzieningen, erg stabiele fixering van de voet, reflectiemateriaal, uitgekiende instelling van de schachtwijdte dus gemakkelijk aan- en uit te trekken, erg fraai afgewerkt.Min:Eén van de vier geteste laarzen lekte, nogal stijf, voelen bijna aan als stabiele leren crosslaarzen, tijdens het lopen een licht knellen aan de buitenkant van de voet, relatief zwaar.Conclusie:De tijdens de proeven niet geheel waterdichte Held Via laarzen zijn uiterst robuust en geven de beste bescherming volgens de test . Omdat ze nogal klein uitvallen kan je beter een maatje groter nemen.MotoPlus Oordeel: GoedBUHet voorstuk is volledig los te klappen, waardoor de laars makkelijk aan en uit te trekken is.IXS FlashLeverancier: Nerons Sport www.nerons.nlPrijs: € 139,95Maten: 35 tot 48Plus:Goede pasvorm, voldoende bewegingsvrijheid, erg goede grip op de voetsteunen, goed afrolcomfort, goede bescherming, reflectiemateriaal, gemakkelijk aan- en uit te trekken, erg mooi afgewerkt, ritssluiting met leren binnenstrip voorkomt dat de binnenflap beklemd raakt. Min:Twee van de vier geteste laarzen vertoonden minimale lekkage, tijdens het lopen een klein drukpunt op het scheenbeen. Conclusie:Supermooi afgewerkt, een uitstekende toerlaars gemaakt van een leer-textielmix, die tijdens de test echter niet voor honderd procent waterdicht bleek.MotoPlus Oordeel: GoedBUHet lipje aan de ritssluiting is netjes met klittenband vast te zetten, zodat de rits altijd goed dicht blijft.Richa Touring AquaLeverancier: IGM Trading, www.grand-canyon.nlPrijs: € 119,00Maten: 36 tot 48Plus:Redelijk goede pasvorm en bewegingsvrijheid, goede grip op de voetsteunen, goed afrolcomfort, stabiele voetfixering, lopen erg lekker, erg goede bescherming, reflectiemateriaal, gemakkelijk aan- en uit te trekken, netjes afgewerkt.Min:Eén van de vier geteste laarzen lekte iets, klittenband sluit wat rommelig .Conclusie:Behalve een niet geheel waterdichte testlaars en het wat moeilijk te hanteren klittenband maken de Richa laarzen in alle belangrijke criteria een goede indruk.MotoPlus Oordeel: GoedBUHet grote klittenband-vlak is sterk, vraagt precies sluiten bij het aantrekken. Thermoboy Ultimate Leverancier: Polo, www.polo-motorrad.dePrijs: € 149,95 (excl. Verzendkosten € 17,00)Maten: 38 tot 47Plus:Goede pasvorm, goede bewegingsvrijheid, erg goede grip op de voetsteunen, goed afrolcomfort, geen knelpunten bij het lopen, goede voetfixering, goede bescherming, reflectiemateriaal, netjes afgewerkt.Min:Twee van de vier geteste laarzen lekten (waarvan één pas na twee uur), de sluiting met het klittenband is wat slecht te regelen.Conclusie:De hoge, door en door solide Ultimate verrast ondanks de robuuste uitstraling met zijn verbazingwekkende loopcomfort, maar was in de test echter niet voor de volle honderd procent waterdicht.MotoPlus Oordeel: GoedBUDe versterking op de neus tegen beschadigingen bij het schakelen is wel heel erg groot uitgevallen.Uvex SepangLeverancier: TCK Sports Group, www.uvex-sport.dePrijs: € 130,00Maten: 37 tot 47Plus:Absoluut waterdicht, goede pasvorm en bewegingsvrijheid, goede grip op de voetsteunen, goed afrolcomfort, voldoende bescherming, erg gemakkelijk aan- en uit te trekken, netjes afgewerkt.Min:Tijdens het lopen lichte knelpunten bij hiel en wreef, geen reflectiemateriaal.Conclusie:Mooi afgewerkte, waterdichte toerlaars met ruime instelmogelijkheid voor de schachtwijdte en leren opzetstukken in carbonlook, die maar net de beoordeling van erg goed heeft gemist.MotoPlus Oordeel: GoedBUOp de enkelprotectoren zitten stukken leer in carbon-look voor een hoogwaardige uitstraling.[Kasten “Beim Test” links unten auf Seite 76 – Bildunterschriften]Over de test[Bild oben]IN BADEen duik in een wastobbe was één van de twee waterdichtheidsproeven, bij de andere werden twee laarzen van elk merk gevuld met water.[Bild mitte]LOPENDe kleine wandeling ging over asfalt en grind om te kijken of de laarzen ook naast de motor comfortabel zijn.[Bild unten]RIJDENOp de motor moesten alle laarzen zich in de dagelijkse praktijk bewijzen tijdens een lange testrit.[Fazit – im Kasten Endwertung – rechts]CONCLUSIEDe totale uitkomst is verheugend, geen van de geteste laarzen komt er met minder dan het predikaat “goed” vanaf en dat is wel eens anders geweest Daarmee voldoen alle geteste modellen dus aan de hoge eisen die we anno 2008 aan waterdichte laarzen mogen stellen. Maar de ultieme toerlaars zou eigenlijk samengesteld moeten worden uit alle goede eigenschappen van de individuele testkandidaten. Bij voorbeeld uit de waterdichtheid van de Difi Trail, het prettige draagcomfort en rijgedrag van de Hein Gericke T1R High XCR, de veiligheid en stabiliteit van de Held Via, de functionele handelbaarheid van de Uvex Sepang en de uitstekende afwerking van de IXS Flash. Een laars die dat alles zou combineren zou aan 94 punten komen en zou daarmee de absolute kampioen zijn in de klasse onder de 150 Euro.

Lees meer over

Suzuki

Gerelateerde artikelen

Overzicht redactiemotoren

Overzicht redactiemotoren

3 oktober, 2024

Motorrijden is emotie en in dat licht beschenen komt deze Sportster S goed beslagen ten ijs. Niet alleen omdat het ...
Alpenmasters 2024 (3) – Finale

Alpenmasters 2024 (3) – Finale

19 september, 2024

Bij de Alpenmasters is het als bij een EK of WK voetbal: iedereen wil uiteindelijk door naar de finale. Acht ...
Alpenmasters 2024 – Crossovers

Alpenmasters 2024 – Crossovers

5 september, 2024

De crossover-klasse is de snelste ‘groep’ in deze Alpenmasters 2024. De GSX-S1000GX levert 152 pk, de BMW S1000XR ...