+ Plus

Test 9 paar racelaarzen

Op snelle machines hoort een snelle outfit. Zeker wanneer je af en toe ook het circuit opduikt, want daar behoren laarzen met een hoge schacht en toesliders tot de standaard en bovenal verplichte uitrusting. Wij testten negen paar racelaarzen met een prijs oplopend tot 300 euro en stelden vast dat prijs soms wel degelijk een rol speelt. De benen van een motorrijder leiden een gevaarlijk leven. Volgens de statistieken lopen in 78% van alle ongevallen de benen letsel op. Des te belangrijker is het daarom om als motorrijder stevige laarzen te dragen. Natuurlijk om het onderstel goed te beschermen, maar tegelijkertijd moet deze ook een redelijk mate van flexibiliteit herbergen en je een comfortabel draagcomfort bezorgen. Een kleine, maar zeker niet makkelijk te overbruggen spagaat die fabrikanten voor hun kiezen krijgen. Wij testten negen paar laarzen van populaire merken op het circuit om te kijken hoe de afzonderlijke fabrikanten omgaan met dit dilemma. We beoordeelden de laarzen op een vijftal eigenschappen, namelijk rijden en lopen in de praktijk, bescherming, gebruiksvriendelijkheid en afwerking. Wat betreft het thema rijden beoordelen we de grip van de zool op de voetsteun, bewegingsvrijheid, draagcomfort en enige andere praktijkrelevante aspecten. Een laars met een forse voorkant bijvoorbeeld laat zich moeilijker onder het versnellingspedaal manoeuvreren, terwijl een stijve, te harde zool juist zorgt voor weinig gevoel bij de achterrem. Gelukkig hebben we van beide geen last gehad met onze testmodellen. Niet dat alles koek en ei was, het plastic enkelgewricht van de Held Thunder Sport bijvoorbeeld steekt bij de hielbescherming ver uit blijft daardoor af en toe haken aan de machine. Verder werden er met name punten afgetrokken op het gebied van bewegingsvrijheid en draagcomfort. Bij het criterium lopen staat met name het draagcomfort centraal. Deze categorie is bij sportlaarzen natuurlijk minder relevant en drukt daarom vanzelfsprekend ook een minder zware stempel op de test. Het piepen of kraken beperkte zich slechts een enkele uitzondering, maar de ervaring leert dat dergelijke problemen zich meestal pas voordoen na enkele weken van gebruik. Dan over naar de belangrijkste eigenschap van een sportlaars: bescherming. Een punt dat logischerwijs het zwaarste weegt in de test. Christoph Scholl, een man die al ruim twee decennia lang international als specialistisch arts aan races is verbonden, legt uit welke zaken voor een racelaars van belang zijn: “Onderbeenletsel is één van de meest voorkomende kwetsuren bij een val, en dan met name zogenaamd pronatieletsel bij de enkel. De oorzaak hierin ligt ‘m doorgaans in een te sterke buiging van de voet naar binnen waardoor de enkelbanden afscheuren en een operatie noodzakelijk is. Een versterkte buitenkant kan dit doorbuigen helpen voorkomen en dat maakt het dan ook één van de belangrijkste eigenschappen van een sportieve laars. Daarnaast moeten ook hiel en enkel versterkt zijn, om letsel door de voetsteunen te voorkomen.”Daarnaast speelt ook de hoogte van de laars een niet onbelangrijke rol bij het voorkomen van enkel(band)kwetsuren, een goede laarsschacht is daarom rond de 30 centimeter hoog. Onze kandidaten liggen met waarden tussen de 28 (Held) en 32 centimeter (SIDI) duidelijk in het groene bereik en beschermen de piloot daarmee vol verve.Omdat motorrijders na een val vaak op de buitenkant van een laars glijden, is het zaak dat de ritsen aan de binnenkant zijn geplaatst. Ritsen op de achterkant zoals bij Dainese zijn dan wel zeer praktisch, maar gaan bij een val sneller kapot of kunnen zelfs open gaan. Een ander veiligheidscriterium is het materiaal waarvan de laars is gemaakt: synthetisch lorica is op basis van zijn robuuste en waterafstotende eigenschappen zeer geliefd. Deze microvezel slijt echter duidelijk sneller dan leer. Over het algemeen ligt het veiligheidsniveau van onze testkandidaten aangenaam hoog: hiel en enkelgewricht zijn bij alle modellen versterkt met dikke kunststofapplicaties. Wel bestaat bij sommige modellen, zoals die van Held, het gevaar dat de gewrichtsbeschermer bij een val aan de voetsteun(en) blijft haken. Ook verheugend, tenen en scheenbeen zijn bij alle laarzen afdoende beschermd.Bij de gebruiksvriendelijkheid zagen we echter wel degelijk verschillen. Hierbij keken we onder meer naar aan- en uittrekken van de laars en het wisselen van de toesliders. Een goed voorbeeld is dat XPD standaard een passende inbussleutel meelevert, terwijl de slidepads van Alpinestars zich alleen met veel krachtsinspanning laten demonteren, en zich met een nog grotere krachtsinspanning pas weer laat monteren. Bij SIDI stoort de instap, verschillende lagen stijf plastic en lorica moeten over elkaar worden gevlochten, hetgeen in de test soms tot hartgrondig vloeken en krassen op de handrug leidde. Ook bij de afwerking zijn er significante verschillen te ontdekken. Hier scoorden bijvoorbeeld de modellen van Dainese en Arlen Ness erg goed. Met perfect afgewerkte naden, stevig sluitend, goed gepositioneerd klittenband en hoogwaardige uitrusting laten beide een fraaie indruk achter. Keerzijde van de medaille wordt gevormd door onder meer Gaerne, die door inferieure schroeven toch enigszins goedkoop oogt. Al met al komen de testresultaten aardig overeen met de verwachtingen: het veiligheidsniveau is hoog, bij het rijden voldoen ze prima en enkel bij het lopen laat het draagcomfort over het algemeen wat te wensen over. Onder de streep blijkt dat prijs in sommige gevallen toch een rol speelt: de laarzen van Dainese, Alpinestars en in mindere mate Arlen Ness bivakkeren weliswaar prijstechnisch in de top, daar eindigen ze daarentegen ook. Maar belangrijker is dat op het gebied van veiligheid de verschillende kandidaten elkaar niet veel ontlopen, uiteindelijk zal de keuze daarom voornamelijk worden bepaald door de pasvorm en het draagcomfort. Ook niet onbelangrijk natuurlijk, want voor een snel rondje moet het immers ook tussen de oren goed zitten.________________________________________[KASTEN KAUFBERATUNG]KOOPTIPSBij de aanschaf van een paar racelaarzen is het raadzaam om een aantal zaken in acht te nemen. Allereerst een inkoppertje: de laars moet passen, logisch. Maatje 42 van fabrikant A kan echter heel anders uitvallen dan dezelfde maat van fabrikant B, dus niet ervan uitgaan dat het wel goed zal zijn, maar aanproberen. Niet alleen om de maat te controleren, maar ook wat andere (pijn)punten te ervaren. De laars moet overal goed aansluiten, zonder ergens te drukken. Probeer ook of de laars in de zithouding nergens knelt, met name in het bereik van de wreef en enkel, doorgaans een gevoelige plaats voor plooivorming. De praktijk leert dat laarzen met een binnenschoen vaak beter zitten dan laarzen zonder. Ander puntje van aandacht: tenen, enkelgewricht, buitenkant laars, hiel en zool moeten versterkt zijn. Aan de praktische kant zijn toesliders die zich na een innig contact met het asfalt makkelijk en snel laten wisselen. Snelle rijders doen er trouwens goed aan te controleren of de schroeven van de sliders zich niet in het ‘schaafgebied’ bevinden. Een afgesleten schroefkop maakt het verwisselen er immers niet makkelijker op. Ook belangrijk: de afwerking. Een laars opgebouwd uit weinig delen verdiend bijvoorbeeld altijd de voorkeur boven een wandelende lappendeken. Hoe meer naden namelijk, des te kwetsbaarder is de laars aangezien naden doorgaans het eerste doorslaan onder druk. Datzelfde gevaar bestaat ook bij de ritssluiting, doorgaans de zwakste schakel die daarom extreem robuust uitgevoerd en vakkundig aan de laars genaaid moet zijn. Een ander hekel punt is de zool. Niet alleen laten goedkope zolen bij een crash doorgaans makkelijker los dan duurdere exemplaren, ze bieden over het algemeen ook minder grip op de voetsteunen. De voorkeur geniet een laars met uitneembare binnenzool. Mocht je laars daar niet over beschikken, dan is het uit hygiënisch oogpunt raadzaam om een inlegzooltje te gebruiken. ________________________________________[KASTEN UNTERSCHIEDLICHE MODELLE]ALPINESTARSSM-X PlusImporteur: Alpinestars, tel. +39 04-235 286, www.alpinestars.comPrijs: € 279,95Maten: 36 t/m 48Materiaal: lorica, leerProtectie*: H, S, E, TGewicht: 1025 gram (maat 43)CONCLUSIEDe Alpinestars S-MX Plus overtreft zichzelf inzake draagcomfort. De binnenschoen (zie foto) is zeer comfortabel en sluit goed aan op de voet. Die meerwaarde bewijst zich niet alleen tijdens het rijden, maar ook bij het lopen. Ook wat betreft veiligheid speelt de SM-X zich glorieus in de kijker. De hoge schacht en over een flink bereik versterkte buitenzijde van de laars geven blessuren weinig kans. Grootste nadeel is dat de rits aan de buitenzijde van de laars is gepositioneerd en het buitenmateriaal voornamelijk uit minder slijtvast lorica bestaat. Wat betreft gebruiksvriendelijkheid laat de Alpinestars punten liggen door het omslachtige wisselen van de toesliders. ________________________________________ARLEN NESS Pro ShiftImporteur: Splash Design, tel. 0413-389 089, www.splashdesign.com Prijs: € 259,00Maten: 38 t/m 47Materiaal: rundleerProtectie*: H, S, E, TGewicht: 970 gram (maat 43)CONCLUSIEEen prima optreden van de Pro Shift van Arlen Ness, die als testwinnaar uit de bus komt. De Pro Shift is gemaakt van hoogwaardige materialen en is bovendien zeer goed afgewerkt. Bij het lopen voelt de schoen comfortabel en licht aan, wat onder meer te danken is aan het stretch leerpaneel rond de kuit (zie foto). Hetzelfde geldt in iets mindere mate voor het rijden, comfortabel waarbij alleen de plastic versterking aan de voorzijde de bewegingsvrijheid licht verstoort. De hoge schacht en deels onder leerpanelen weggewerkte protectoren van de rundlederen laars verhogen de beschermende eigenschappen enorm, de enige kritische noot is feitelijk dat de versteviging van de buitenzijde een groter oppervlak had mogen beslaan.________________________________________BERIK GP-X ProImporteur: Splash Design, tel. 0413-389 089, www.splashdesign.comPrijs: € 199,95 Maten: 37 t/m 47Materiaal: rundleerProtectie*: H, S, E, TGewicht: 890 gram (maat 42)CONCLUSIEDe hagelnieuwe GP-X Pro was nog zo vers was de pers dat enkel maat 42 beschikbaar was voor de test. De laars doet erg denken aan die van Arlen Ness, de toesliders met de verzonken schroeven (zie foto) bijvoorbeeld, zijn identiek aan elkaar. Tijdens het rijden presenteren de Beriks zich als bijzonder comfortabel, maar bij het lopen drukt de GP-X na een tijdje op de binnenkant van de enkel. De afwerking is absoluut van hoog niveau, al kan Berik net niet tippen aan Arlen Ness. Hiel en bijtenkant van de enkel zijn afdoende beschermd, daarentegen hadden de binnenkant van de enkel, evenals de buitenzijde van laars meer verstevigd mogen zijn. Bovendien zou een langere schacht het beschermingsniveau ook goed doen. Handig daarentegen, op de binnenvoering kun je je naam en bloedgroep schrijven. ________________________________________DAINESE Torque Pro OutImporteur: D’Ieteren Sport, tel. +32 (0)23-671 411, www.dainese.comPrijs: € 289,00Maten: 39 t/m 47Materiaal: loricaProtectie*: H, S, E, TGewicht: 950 gram (maat 43)CONCLUSIEBinnen op nummer twee in onze racelaarzen Top 9 zijn deze Torque Pro’s, waarbij het Out in de naam verwijst naar het feit dat de laarzen over de broekspijpen worden gedragen (bij de Torque Pro In valt de broekspijp over de schacht). Net als de laarzen van Alpinestars blinkt het Dainese schoeisel uit bij zowel het rijden als lopen dankzij een comfortabele binnenschoen (zie foto). Nadeel van de binnenschoen is dat hierdoor het aantrekken wat meer tijd vergt, wat enigszins ten koste gaat van het gebruiksgemak. De afwerking daarentegen is zeer hoog en hier sleept de laars het volle pond binnen. De voet is in deze Torque Pro goed beschermd, puntenaftrek is er wel voor het veelvuldige gebruik van lorica en de aan de achterzijde geplaatste ritssluiting. ________________________________________GAERNE GRW GPImporteur: Hoco Parts BV, tel. 0342-412 290, www.hocoparts.comPrijs: € 259,00Maten: 40 t/m 46Materiaal: loricaProtectie*: H, S, E, TGewicht: 975 gram (maat 43)CONCLUSIEOndanks dat de GRW GP van Gaerne gedeeld laatste wordt in de test, laat hij allerminst een negatieve indruk achter. Het zijn vooral kleine zaken waardoor de laars punten verspeelt. Bij het rijden draagt het schoeisel lekker comfortabel, biedt veel grip op de steunen, zou evenwel bij hiel en hak iets beter mogen aansluiten. Bij het lopen kraken de GRW’s af en toe en drukken bovendien licht op de binnenvoet. De schachthoogte en het beschermingsoppervlak van de buitenkant zijn helemaal in orde, het uitsluitend gebruiken van lorica daarentegen kosten de Gaerne punten. Net als de breed bouwende kunststof enkelbeschermer die bij een val kan blijven haken. Over de gebruiksvriendelijkheid niets te klagen, jammer alleen dat in z’n geheel genomen de afwerking enigszins goedkoop oogt, onder andere door de weinig hoogwaardige schroeven (zie foto).________________________________________HELDThunder SportImporteur: Jos Haanepen, tel. 0547-850 527, www.joshaanepen.nlPrijs: € 179,95Maten: 39 t/m 46Materiaal: rundleerProtectie*: H, S, E, TGewicht: 940 gram (maat 43)CONCLUSIENet als bij de Gaerne kost de kunststof gewrichtsbeschermer ook de Held Thunder Sport kostbare punten. De beschermer bouwt extreem breed (zie foto) waardoor deze tijdens het rijden of bij een val makkelijk ergens achter kan blijven haken. De laars draagt erg comfortabel tijdens het lopen en de afwerking is prima, al is er wel puntenaftrek voor de wat goedkope schroeven en weinig fraaie naden bij de ritssluiting. De schachthoogte van de volledig leren laars valt relatief kort uit, enkel, hiel en tenen zijn daarentegen afdoende beschermd. Ook goed, de kunststof toesliders, voorzien van verzonken schroeven, zijn extreem makkelijk te vervangen.________________________________________SIDI ST Racing BootImporteur: Jopa, tel. 0547-382 717, www.jopa.nlPrijs: € 329,95Maten: 41 t/m 47Materiaal: lorica, nylonProtectie*: H, S, E, TGewicht: 1116 gram (maat 43)CONCLUSIE De SIDI ST Racing Boot is zeker optisch gezien één van de opvallendste laarzen uit de test. Zeker de rode ventilatiekap (zie foto) springt meteen in het oog en – veel belangrijker – functioneert goed. De snuisterijen hebben echter ook een keerzijde, de vele kunststofapplicaties bombarderen de laars met 1116 gram tot zwaargewicht van deze test. In combinatie met een extreem hoge schacht en een drukpunt op de buitenzijde van de voet, draagt de ST daardoor bij het lopen allesbehalve comfortabel. Daarentegen schittert de Sidi op het gebied van veiligheid, waar de vele plastic delen bij onder meer hiel, enkel en buitenzijde juist weer een voordeel zijn.________________________________________VANUCCIRV3 SympatexImporteur: Motozoom, tel. 0900-294 1199, www.motozoom.nlPrijs: actieprijs € 189,95 (normale prijs € 239,95)Maten: 38 t/m 47Materiaal: rundleerProtectie*: H, S, E, TGewicht: 900 gram (maat 43)CONCLUSIEDe Vanucci RV3 Sympatex blijkt een soort van gespleten persoonlijkheid. De slechts 900 gram wegende, van zeer licht rundleer vervaardigde laars is uiterst gebruiksvriendelijk en bovendien bijzonder fraai afgewerkt. De magnesium slider (zie foto) echter toucheert precies bij één van de schroeven het asfalt en brak al bij de eerste testrit. Bovendien snijdt de tussen de kunststof hak- en hielbeschermer lopende riem behoorlijk, zowel bij het rijden als lopen. De schachthoogte van de RV3 Sympatex, die ook piept tijdens het lopen, is okay, de buitenzijde van de laars had evenwel beter versterkt mogen zijn. ________________________________________XPD XP7 WRSImporteur: Nesmo, tel. 035-523 4024, www.nesmo.nlPrijs: € 279,95Maten: 38 t/m 48Materiaal: loricaProtectie*: H, S, E, TGewicht: 830 gramCONCLUSIEKan het nog lichter dan de Vanucci? Wel als je XP7 WRS heet en uit de keuken komt van het Italiaanse XPD. Niet alleen licht, de Italianen hebben ook over praktische zaken nagedacht, zo wordt de laars als enige standaard geleverd met een inbussleutel (zie foto) voor het vervangen van de toesliders. Goed zo! Praktisch is ook de onconventionele klittenbandsluiting voor het openen van de laars. De zool daarentegen kost de XP7 punten. Voor is het voetbed zo smal dat zowel bij het lopen als rijden al na korte tijd de tenen inslapen. En ook qua veiligheid laat de XPD enkele veren: zowel de binnenkant van de enkel als de buitenzijde is nauwelijks versterkt, terwijl de complete laars is opgebouwd uit weinig slijtvast lorica. Daarentegen is de schachthoogte helemaal prima. * H = hiel, S = scheenbeen, E = enkel, T = tenen________________________________________[UNTERSCHRIFT BILD SEITE 69]De elf testkandidaten worden stevig aan de tand gevoeld op het circuit.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

14 november, 2024

De uitbreiding van het merk Husqvarna binnen het Pierer-imperium vordert gestaag. Na de nogal radicale 701 Vitpilen ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...
Eerste test Ducati Multistrada V4

Eerste test Ducati Multistrada V4

31 oktober, 2024

Zware slagregens, rivieren treden uit hun oevers, en evacuaties. Kortom, een prima weersverwachting om af te ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-