Test: 9 jethelmen
Ze hebben een beetje het imago van standaard hoofddeksel van scooterrijders, maar toch zoeken ook bezitters van zware motorfietsen steeds vaker hun heil bij de openheid van een jethelm. Niets dat het gevoel van vrijheid immers zo optimaal bevorderd als de rijwind die het gezicht streelt. Wij testten negen exemplaren van gerenommeerde fabrikanten.Vooral in de zomermaanden duikt hij in grote aantallen op, de jethelm. Op warme dagen zorgen ze op de motor of scooter voor aangename verkoeling van het gezicht. Waar je met een gesloten integraalhelm in het stadsgewoel wel eens door oververhitting van je motor dreigt te rollen, zal je dat met een jethelm niet zo gauw gebeuren. Bovendien heeft de markt een ruim aanbod van helmen met een groot vizier dat bij iets te hevige wind of obligate aanvallen van vliegen het gebied rond de ogen uitvoerig bescherming bieden. Niet verwonderlijk daarom dat de jethelm een flinke opmars maakt in motorland, wat voor ons weer reden is om negen exemplaren aan een uitvoerige laboratorium- en praktijktest te onderwerpen.Vertegenwoordigd waren de merken Arai, Caberg, HJC, IXS, Nolan, Schuberth, Shark, Shoei en X-lite. Vijf andere fabrikanten (Airoh, Givi, Dainese, Premier en Vemar) werden wel gevraagd, maar wilden niet meewerken aan de test.Naast de professionele schokabsorptietest in het laboratorium moesten de helmen zich ook in de praktijk bewijzen. En wel op een Suzuki Gladius, waardoor we verzekerd waren van een onbelemmerde luchtaanvoer, die nodig is voor een evenwichtige beoordeling van de aërodynamische eigenschappen en de akoestiek. De helmen van Nolan en Schuberth vielen in positieve zin op door hun afneembare kinbescherming. Toch lieten we de beschermers tijdens de praktijktest achterwegen voor een zo eerlijk mogelijke vergelijking. Bij de praktijktest werden de volgende onderdelen uitvoerig beoordeeld:Pasvorm en draagcomfort (20 punten): de helmen moeten stevig rond het hoofd aansluiten, zonder daarbij vervelend te drukken. Verdere punten van aandacht zijn een huidvriendelijke, comfortabel aanvoelende voering en een ruim blikveld (bij alle deelnemers in vergelijking met integraalhelmen enorm). Bovendien wordt ook gekeken of je zonder noemenswaardige drempels een bril kunnen opzetten, de jethelm wordt immers bij uitstek gedragen in combinatie met een zonnebril. Bij Shark en X-lite is het enigszins problematisch om de pootjes van de bril onder de helm te wurmen, in tegenstelling tot de Shoei waarbij dat juist heel soepeltjes gaat.Aërodynamica (10 punten): hoe zwaar is de belasting voor de nek bij 100 en 150 kilometer per uur? Ook het draaien met het hoofd behoort bij de praktijktest. Enerzijds om te testen of het vizier ongewenst openklapt, wat overigens bij geen enkele geteste helm gebeurde, anderzijds om vervelende opwaartse druk te traceren. Tocht (5 punten): de bij sommige werkelijk reusachtige vizieren geven over het algemeen een heel behoorlijke bescherming. Vooral de modellen van Nolan en Schuberth zijn zelfs bij snelheden van boven de 150 km/uur opvallend rustig.Akoestiek (10 punten): het is natuurlijk geen verrassing dat een jethelm door zijn bouw en ‘openheid’ gevoeliger is voor lawaai dan bijvoorbeeld een integraal- of systeemhelm. Schuberth en Shoei vielen bij een rijsnelheid van 100 km/uur op door hun prima geluidsisolatie, dit in tegenstelling tot de helmen van HJC en Caberg die nogal wat lawaai produceerden.Gebruiksvriendelijkheid (10 punten): hoe goed is het gesteld met het comfort bij het op- en afzetten, hoe efficiënt en functioneel de sluiting, laat het vizier zich makkelijk bedienen en verwisselen? Shark en X-lite laten zien hoe het moet.Afwerking en uitrusting (10 punten): hoe mooi zijn de kandidaten afgewerkt? Grote kieren, vizier dat niet netjes aansluit of bijvoorbeeld een rommelige binnenvoering zijn uit den boze. Ook is er gekeken of de voering en wangstukken gemakkelijk te verwisselen zijn. Daarnaast ook een kritische blik op de uitrusting. Een jethelm leent zich bijvoorbeeld bij uitstek voor een geïntegreerde zonneklep. De volle mep behalen hier de weelderig uitgeruste modellen van Nolan en Schuberth.Ventilatie (5 punten): naast hun functionaliteit (voelbare ventilatie) is ook de bediening van de ventilatieknoppen en/of -schuiven beoordeeld. De J1 van Schuberth sprong er hier met kop en schouders bovenuit.Gewicht (5 punten): bijna 1.500 gram (zonder kinbeugel) zoals de modellen van Nolan en Schuberth is aan de hoge kant voor een jethelm. Dan laat een helm met een gewicht van minder dan 1.300 gram, zoals de HJC, IXS en Shoei, zich een stuk aangenamer dragen.Tot slot vielen er bij de schokabsorptietest ook nog eens twintig punten te verdienen, terwijl additionele veiligheidsvoorzieningen als een goed vast te zetten vizier of gebruik van reflecterend materiaal nog eens vijf extra punten kon opleveren.Conclusie: een jethelm geeft het motorrijden in de zomer net iets extra’s. De rijbeleving is duidelijk intensiever dan met bijvoorbeeld een integraalhelm, met als prettige bijkomstigheid dat het zicht rondom stukken beter is dankzij het grote vizier, dat afdoende bescherming tegen aanvallen van insecten en straatvuil biedt.Al met al lieten de negen testexemplaren een goede tot zeer goede indruk achter. Wat bovendien opviel was dat ondanks de simpele constructie geen van de helmen op elkaar leek, ze hadden allemaal een herkenbaar, individueel uiterlijk. De keus in jethelmenland is wat dat aangaat bijzonder ruim, iedereen kan zonder problemen de juiste helm voor zijn of haar smaak vinden. En daarover valt nu eenmaal niet te twisten!________________________________________[KASTEN KINNBÜGEL]ZINVOL OF GADGET?Steeds vaker zie je open face helmen met een optionele kinbeugel. Zoals de Nolan N43 en de Schuberth J1 uit deze test. Dit stelt je als motorrijder in de gelegenheid om bijvoorbeeld ’s morgens ‘open’ naar de bakker te rijden voor het croissantje, terwijl je tijdens toerritten of etappes over de snelweg de beschikking hebt over een behoorlijk stukje extra zekerheid in de vorm van een robuuste kinbeschermer. Robuust is de wat iel uitgevallen kinbeugel van de Schuberth J1overigens niet echt, dit in tegenstelling tot de Nolan die met gemonteerd kindeel oogt als een volwassen integraalhelm. En dat niet alleen: het kinstuk voldoet zelfs aan de ECE-norm. Dat bleek al uit de keuringssticker in de helm, maar werd daarnaast eveneens bevestigd tijdens onze eigen schokabsorptietest. De beugel van de Schuberth doorstond deze test niet, hoewel ook deze in de praktijk natuurlijk wel extra bescherming biedt. Want op het gebied van de veiligheid is de jethelm voer voor lange discussies. Je gezicht zit bij een gewone jethelm nu eenmaal een stuk minder beschermd dan bij een integraalhelm en in dat kader kan elke extra bescherming van de kin welkom zijn. Dat laatste maakt een afneembare kinbeugel zonder twijfel een interessante feature, dat niet alleen de veiligheidsfanatici gerust stelt, maar ook aantoonbaar meer bescherming geeft. De echte jethelmdragers en liefhebbers van veel frisse lucht laten hem gewoon weg. Overigens is er ook nog een derde optie, de Shark Evoline systeemhelm. Het kinstuk (ECE gekeurd) van deze futuristisch gestylde helm laat zich namelijk helemaal achterover klappen (zoals dat van de bekende Roof helmen), waardoor de helm zowel als integraal- als jethelm gereden kan worden. [UNTERSCHRIFTE IN KASTEN]Schuberth: de beugel mag dan versplinteren bij een val: alles beter dan een onbeschermde kin.Nolan N43 Air (boven) en Schuberth J1 (onder) met hun totaal verschillende, in luttele seconden te monteren kinbeugels.________________________________________[KASTEN DAS FIEL AUF]ONDER DE LOEPDit viel ons opArai: de ventilatie van de SZ Ram III functioneert weliswaar erg goed, maar de kleine knoppen zijn met handschoenen matig te bedienen.Caberg: een reusachtige, prima te bedienen schuif zorgt voor een krachtige luchtstroom over de gehele bovenkant van het hoofd.X-lite: in gesloten toestand klikt het vizier vast over de kunststof nippel, wat ongewenst openen tijdens het rijden verhindert. Iets dergelijks hebben ook de Arari, Shark en Shoei.X-lite: ECE-sticker keuringssticker. E3 staat voor testland Italië, de 05 in het volgnummer geeft aan dat het de actuele helmproefnorm ECE 22.05 betreft en ‘J’ betekent dat de helm als jethelm is gekeurd.RATELSLUITINGCaberg: een kinriem met ratelsluiting zoals bij deze Jet Uno is meer dan praktisch en met de riem op basislengte razendsnel bij te stellen.KLIK-SCHUIFSLUITINGHJC: de rode schuif ontgrendelt bij de AC-3 Roadster de gesloten kinriem. Het verstellen van de lengte gaat nogal omslachtig en kost veel tijd.DUBBEL D SLUITINGShark: een lichtlopende Dubbel D sluiting, zoals bij de RSJ, is zo nodig zelfs tijdens het rijden nog met speels gemak bij te stellen, knelt niet en is licht.KLIK-DRUKSLUITINGSchuberth: bij de J1 wordt de kinriem met behulp van de rode drukknop geopend. Het bijstellen van de lengte van de kinriem is erg omslachtig.________________________________________[KASTEN BILLIG HELM]GOEDKOOP DUURKOOP?Is het überhaupt nodig om honderden euro’s uitgeven aan een degelijke helm of doet een exemplaar van minder dan honderd euro helemaal niet onder voor de exclusief geprijsde concurrentie? Om dat te beoordelen onderwierpen we de voordelige Probiker Demi Jet Fiber II parallel aan dezelfde test als de duurdere exemplaren in dit artikel. Met zijn vanaf prijs van € 99,95 kost dit door Motozoom aangeboden model minder dan één vijfde dan bijvoorbeeld de Arai SZ Ram III. Bij de schokabsorptietest waren de resultaten tweeledig. De Probiker overschreed op schedel en achterhoofd weliswaar de door de ECE gestelde maximum HIC-waarden (Head Injury Criteria), maar blonk daarentegen weer uit op de beide impactpunten aan de zijkant van de helm met de best mogelijke score. Bovendien is het lovenswaardig dat Probiker erin is geslaagd een helm met fiberglas buitenschaal en geïntegreerde zonneklep te ontwikkelen voor zo weinig geld, ook omdat de helm in de praktijk over het algemeen goed presteert. De naar verhouding goedkope Demi Jet Fiber II biedt dan ook een prima prijs-kwaliteitverhouding, ondanks dat hij zich wat betreft afwerking en dagelijks gebruik (trefwoorden: akoestiek en ventilatie) niet kan meten met hooggeprijsde helmen van Arai, Schuberth of Shoei. Ben je echter niet in de gelegenheid om kapitalen te investeren, of wil je dat domweg niet, dan zijn er dus wel alternatieven.PROBIKERDemi Jet Fiber IIImporteur: Motozoom, tel. 0900-294 1199 (0,45 per minuut), www.motozoom.nlPrijs: vanaf € 99,95Maten: XS t/m XXLKleuren: matzwart, zwart metallic, zwartwit decoPLUSPasvorm en draagcomfort goed; zeer goed geschikt voor brildragers; geïntegreerde zonneklep.MINNauwelijks merkbare ventilatie; luidruchtig; zwaar.________________________________________[KASTEN UNTERSCHIEDLICHE MODELLE]ARAISZ RAM IIIImporteur: HocoParts B.V., tel.0342-412 290, www.hocoparts.nlPrijs: vanaf € 549,00 (goedkopere variant SZ-F zonder diffusers leverbaar vanaf € 449,00)Maten: XS t/m XXLKleuren: matgrijs, matzwart, matzilver en two-tonePLUS Goede schokabsorptiewaarden; vizier vast te zetten; goede pasvorm zonder drukpunten; stabiele voering rond de wangen; zeer ruim blikveld; bijzonder geschikt voor brildragers; duidelijke merkbare ventilatie; weinig tocht; goede aërodynamica; aangenaam op en af te zetten; licht.MINVentilatieknoppen te klein en daardoor lastig te bedienen; relatief luidruchtig; zwaar lopende Dubbel D sluiting; wisselmechaniek vizier werkt hakerig.CONCLUSIEOp een aantal punten verspeelt de sportief ogende Arai helaas kostbare punten. Door zijn prima, comfortabele pasvorm, goede aërodynamica en uistekende ventilatie is de hoogwaardige SZ-RAM III echter voor de liefhebbers van veel frisse lucht tijdens het rijden een echte aanrader.[Logo MotoPlus]-oordeel: goed________________________________________CABERGJet UnoImporteur: Motana, tel.0318-561 280, www.motana.nlPrijs: € 259,00Maten: XS t/m XXLKleuren: totaal elf kleurvariantenPLUS Goede schokabsorptiewaarden; vizier vast te zetten; redelijke pasvorm, voorhoofd wat aan de harde kant; extreem zachte, comfortabele voering; erg ruim blikveld; zeer geschikt voor brildragers; ventilatie uitstekend merkbaar; ventilatieschuiven makkelijk te bedienen; goede aërodynamica; gebruiksvriendelijke ratelsluiting; zeer aangenaam op en af te zetten; licht.MINLast van tocht; luidruchtig; gecompliceerde vizierwissel met meerdere schroeven.CONCLUSIEDe elegant ogende en zeer comfortabele Jet Uno, die zowel bij een sportieve retrobike als edele scooter past, trekt waarschijnlijk bij een terrasje de meeste aandacht van alle geteste helmen. Daaraan veranderen ook een paar minpuntjes in de details niets.[Logo MotoPlus]-oordeel: goed________________________________________HJCAC-3 RoadsterImporteur: Splash Design, tel.0413-389 089, www.splashdesign.nlPrijs: € 175,00Maten: XS t/m XXLKleuren: zwart met grijsPLUS Goede pasvorm, achterhoofd wel wat hard; stabiel rond de wangen; erg ruim blikveld; goed geschikt voor brildragers; weinig tocht, goede aërodynamica; eenvoudige vizierwissel zonder gereedschap; aangenaam op en af te zetten; erg licht.MINLage schokabsorptiewaarden; geen merkbare ventilatie; ventilatieknop met handschoenen aan minder goed te bedienen; luidruchtig; vizierfixatie erg luidruchtig.CONCLUSIEDe AC-3 Roadster van ’s werelds grootste helmfabrikant wereld eindigt bij nagenoeg alle onderdelen in de achterhoede. Daarentegen is hij wel de lichtste en goedkoopste testhelm van dit stel en bovendien past hij eigenlijk prima bij elke gemotoriseerde tweewieler.[Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende________________________________________IXSHX90Importeur: Nerons, tel.036-547 1577, www.nerons.nlPrijs: € 199,95Maten: XS t/m XXLKleuren: zwart en zilverPLUS Goede pasvorm zonder drukpunten; stabiel rond de wangen; zeer comfortabele voering; ruim blikveld; geschikt voor brildragers; ventilatieknoppen zeer goed te bedienen; weinig tocht; eenvoudige vizierwissel zonder gereedschap; zeer aangenaam op en af te zetten; erg licht.MINLage schokabsorptiewaarden; ventilatie niet merkbaar; last van opwaartse druk bij hoge snelheden; luidruchtig.CONCLUSIEDe HX90 oogt nogal saai en is vooral geschikt voor korte trips door het stedelijk verkeer of rustige tochtjes op een motorscooter of een lichte motor. Voor snellere motoren door zijn mindere aërodynamische eigenschappen niet aan te bevelen.[Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende________________________________________NOLAN [[LOGO MOTOPLUS KOOPTIP]]N43 AirImporteur: Nerons, tel.036-547 1577, www.nerons.nlPrijs: vanaf € 249,95Maten: XXS t/m XXLKleuren: acht effen kleuren en vier decor variantenPLUS Zeer goede schokabsorptiewaarden; afneembare kinbeugel met uitstekende beschermingsfunctie; goede pasvorm zonder drukpunten; extreem comfortabele voering; ruim blikveld; zeer geschikt voor brildragers; goed merkbare ventilatie; ventilatieknoppen erg goed te bedienen; weinig tocht; zeer goede aërodynamica; gebruiksvriendelijke ratelsluiting; zeer aangenaam op en af te zetten; geïntegreerde zonneklep; kinbeugel en geïntegreerde zonneklep standaard meegeleverd.MINRelatief luidruchtig; vizier wisselen erg omslachtig; vizier niet vast te zetten; zelfs zonder kinbeugel nog relatief zwaar.CONCLUSIEReusachtig vizier, afneembaar stabiel kingedeelte en een geïntegreerde zonneklep, de N43 Air is een ware kameleon. Motorrijders die de keus willen hebben tussen een integraal- of jethelm, vinden in de functionele, hoogwaardig uitgeruste Nolan absoluut een goede koop.[Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goedSCHUBERTHJ1Importeur: Splash Design, tel.0413-389 089, www.splashdesign.nlPrijs: vanaf € 459,95Maten: 52/53 to/m 62/63Kleuren: zwart, matzwart, wit, zilver metallic en wit decorPLUS Goede schokabsorptiewaarden; afneembare kinbeugel; gebruik van reflecterend materiaal; goede pasvorm (maar aan het wanggedeelte moet je wennen); erg ruim blikveld; geschikt voor brildragers; ventilatie uitstekend merkbaar; ventilatieknoppen erg goed te bedienen; extreem weinig tocht; zeer goede aërodynamica; relatief stil; eenvoudige vizierwissel zonder gereedschap; uistekende vizierbediening- en fixatie; aangenaam op en af te zetten; geïntegreerde zonneklep; afneembare kinbeugel standaard.MINOok zonder kinbeugel relatief zwaar.CONCLUSIE De J1 gooit hoge ogen met zijn ventilatie, aërodynamica en uitrusting. De slanke, afneembare kinbeugel stoort nauwelijks tijdens het rijden en ook met deze beugel blijft de helm aanvoelen als een jethelm. Dat maakt de met een geïntegreerde zonneklep uitgeruste J1 ook geschikt voor zwaardere (toer)motoren.[Logo MotoPlus]-oordeel: goed________________________________________SHARKRSJImporteur: DC-Afam, tel.0032 (0)92-437 390, www.dc-afam.comPrijs: € 275,00Maten: XS t/m XLKleuren: zwart, zilver, wit en matgrijsPLUS Goede schokabsorptiewaarden; vizier vast te zetten; gebruik gemaakt van reflecterend materiaal; goede pasvorm zonder drukpunten; stabiel rond de wangen; zachte comfortabele voering; ruim blikveld; weinig tocht; goede aërodynamica; licht lopende dubbel D sluiting; eenvoudige vizierwissel zonder gereedschap; zeer aangenaam op en af te zetten; geïntegreerde zonneklep. MINMaar matig geschikt voor brildragers; ventilatie niet merkbaar; ventilatieknoppen veel te klein en daardoor slecht te bedienen; wat luidruchtig.CONCLUSIEEen paar kritische punten verstoren de verder prima indruk van de RSJ, die zich vooral door zijn saaie uiterlijk van de anderen onderscheidt. In het dagelijks gebruik echter weet de Shark absoluut te overtuigen. Niet in de laatste plaats door zijn functionele Dubbel D sluiting. Zo lang je maar geen brildrager bent.[Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende________________________________________SHOEI [[LOGO MOTOPLUS TESTWINNAAR]]J-WingImporteur: Shoei Europe Distribution, tel.+33 (0)16-072 1718, www.shoei.comPrijs: € Maten: XXS t/m XXLKleuren: zwart, matzwart, wit, antraciet, rood en zilverPLUS Uitstekende schokabsorptiewaarden; vizier vast te zetten; erg goede pasvorm zonder drukpunten; stabiel rond de wangen; erg ruim blikveld; zeer geschikt voor brildragers; ventilatie erg goed merkbaar; ventilatieknoppen erg goed te bedienen; weinig tocht; erg goede aërodynamica; relatief stil; licht lopende dubbel D sluiting; eenvoudige vizierwissel zonder gereedschap; zeer aangenaam op en af te zetten; licht.MINGeen minpunten gevonden.CONCLUSIEZonder echte minpunten op het conto mag de J-Wing zich de uiteindelijke testwinnaar noemen. Hij blinkt vooral uit bij de schokabsorptiewaarden, pasvorm, draagcomfort, aërodynamica, ventilatie en gewicht. Dat maakt hem tot een geschikte helm voor nagenoeg elk type motor.[Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed________________________________________X-LITEX402Importeur: Nerons, tel.036-547 1577, www.nerons.nlPrijs: vanaf € 339,95Maten: XS t/m XXLKleuren: grijs, zwart, matzwart, zilver, matzilver en witPLUS Goede schokabsorptiewaarden; vizier vast te zetten; erg goede pasvorm zonder drukpunten; zeer stabiel rond de wangen; extreem comfortabele voering; erg ruim blikveld; merkbare ventilatie; weinig tocht; goede aërodynamica; licht lopende Dubbel D sluiting; eenvoudige vizierwissel zonder gereedschap; aangenaam op en af te zetten; geïntegreerde zonneklep.MINMatig geschikt voor brildragers; ventilatieknoppen (vooral op het voorhoofd) slecht te bedienen; relatief luidruchtig.CONCLUSIEDoor zijn uitstekende pasvorm en stabiele zit is de X402 zelfs geschikt voor langere stukken snelweg. Het hoge draagcomfort maakt de weinige punten van kritiek weer goed. Brildragers kunnen evenwel beter iets anders uitzoeken.[Logo MotoPlus]-oordeel: goed________________________________________[TEXT BEI ENDWERTUNG]CONCLUSIEDoor een werkelijk voortreffelijke optreden bij de schokabsorptietest en zijn praktische eigenschappen trekt de Shoei J-Wing bijzonder overtuigend de overwinning naar zich toe. Eveneens overtuigend is het optreden van de Nolan N43 Air, die door zijn beduidend gunstiger prijs het predikaat MotoPlus-kooptip krijgt toebedeeld. De rest van de jethelmen volgen op gepaste afstand, waarbij het middenveld relatief dicht bij elkaar ligt. Belangrijkste conclusie van de test is misschien wel dat je bij de aankoop jezelf de vraag moet stellen waarvoor je de helm het meest gaat gebruiken. Is hij voor korte stadsritten of lange toerritten en op welke motor ga je hem gebruiken, een lichte scooter of een snelle toermachine? Alleen als je dat weet, kun je de juiste helm kiezen.________________________________________[Unterschrift Seite 102]Pen en notitieblok bij de hand tijdens de testritten. Aan de hand van de verschillende rij-indrukken wordt uiteindelijk de balans opgemaakt.________________________________________