Test 9 accu’s
Een energieke test tussen negen motoraccu’s, waarbij de spanning om te snijden is en de sfeer geladen. Ja, u hoort het, aan woordspelingen geen gebrek in deze accutest, waarbij het uiteindelijk maar om één ding draait: dat het testpanel ons inderdaad de volle lading geeft! Er waren tijden dat motoraccu’s – ja, de correcte term is accumulatoren, maar we zitten hier niet bij het behoudende NOS Journaal – simpelweg kapot gereden werden. Niets meer, niets minder. Ze stierven in het harnas, omdat ze door elkaar werden geschud als een door geesten bezeten jonkvrouw of omdat ze door de vele, vele startpogingen overwerkt raakten. Maar die tijden zijn voorbij. Tegenwoordig sterven accu’s doorgaans een stille dood. Ze worden vergeten, niet gebruikt, niet goed verzorgd. Een kwestie feitelijk van eerst vegeteren, waarna het ineens over is met de pret. De schuld ligt dus niet bij de accu zelf, maar veelal bij de almaar groeiende groep sporadische rijders. Je kunt als fabrikant in technisch opzicht werkelijk het neusje van de zalm construeren, tegen onwetendheid, vergeetachtigheid of regelrechte nalatigheid is helemaal niets bestand. Want hoe gaat het in de praktijk? Jan Modaal beseft pas echt het belang van het met zuur gevulde kleinood, wanneer het al te laat is: bij een vergeefse druk op de startknop na zes maanden winterstop. Eigenlijk zouden we deze en de navolgende pagina’s daarom beter kunnen besteden aan nuttige tips met betrekking tot onderhoud en in plaats van accu’s juist laders testen, iets dat we in uitgave 1 van dit jaar ook daadwerkelijk hebben gedaan. Maar toch wilden we ook eens antwoord hebben op de prangende vraag of er überhaupt verschil is in de kwaliteit van accu’s. Daarvoor kochten we bij de automaterialenhandel en via internet negen onderhoudsvrije exemplaren met een capaciteit van 12V/12Ah, meer precies van het type met Japan-code YTX14-BS. Kenners weten nu dat deze energieleveranciers geschikt zijn voor legio Japanse bigbikes, evenals BMW’s K- en R-modellen, enkele Triumph’s en Aprilia’s en niet te vergeten diverse Harley’s. Het bestellen via internet heeft als nadeel, voor zover je daar van kan spreken, dat je de accu voor gebruik eerst zelf moet afvullen met de meegeleverde bus zuur. Een afgevulde accu mag namelijk niet per post worden verzonden. Na het vullen dien je dan dertig minuten te wachten zodat het zuur de kans krijgt goed in de zes afzonderlijke cellen te vloeien. Is de accu tot de juiste hoogte afgevuld, dan worden de vulopeningen middels speciale stoppen afgesloten en mogen deze nooit meer geopend worden. Bij de accu’s die we via de groothandel hebben gekocht was dit procedé niet nodig, omdat die al waren afgevuld. Wel zo handig, maar zeker met exemplaren die al langer op het schap staan te wachten op een nieuw baasje kan dat tot gevolg hebben dat er spanning verloren is gegaan en je de accu voor gebruik eerst moet opladen. Al is het raadzaam om dat sowieso altijd eerst te doen. Uiteindelijk is er niet één accu die met een onvoldoende huiswaarts keert, al wil dat niet zeggen dat er zich geen grote verschillen tussen de geteste modellen openbaarden. Die verschillen zullen ongeacht het merk en type in de praktijk echter nog veel extremer uitvallen, wanneer je er wat betreft onderhoud niet de juiste aandacht aan besteed. Laat je namelijk niet misleiden door de benaming ‘onderhoudsvrije accu’, dat eerste heeft namelijk enkel betrekking op het vullen. Een onderhoudsvrije accu vul je enkel de eerste keer af en vervolgens hoef je deze nooit meer bij te vullen. Overigens moet je dat onderhoud ook niet zwaarder opvatten dan nodig, kwestie van de accu aan een druppellader hangen wanneer je de motor voor langere tijd niet gebruikt. En dat kan iedereen! ________________________________________ [KASTEN SO TESTEN MOTORRAD UND GTU] ZO TESTEN WE CONSTANT ONDER SPANNING Hoe simpel een accu ook mag ogen, het testen ervan bleek één van de meest omvangrijke en vooral tijdrovende klussen ooit. Meer dan vier maanden nam het uiteindelijk in beslag, waarbij er deels zelfs in ploegendiensten moest worden gewerkt. Allereerst werden de negen accu’s gewogen, waarna ze aan een rijkelijk uitgebreid, computergestuurd testprogramma werden onderworpen. Wederkerend testpunt was het meten van de capaciteit, die aangeeft hoeveel bruikbare energie een accu bezit. In totaal werd deze vijf keer gemeten, de eerste keer direct na aflevering, vervolgens na de eerste laadcyclus, de meervoudige laadcycli (honderd laad-/ontladingscycli geven inzicht in de vermoedelijke levensduur van een accu), koudestart test (na 12 uur in een klimaat gereguleerde ruimte bij -20°) en als laatste de diepe ontladingstest. Bij deze laatste werd een ‘vergeten verbruiker’ gesimuleerd, beoordeeld werd de ontladingsduur tot een klemspanning van 6 Volt. Tussen de verschillende metingen werden de accu’s altijd weer volledig opgeladen, iets dat onder meer de enorme tijdsduur van de test verklaart. Daarnaast beoordeelden we zaken die vallen onder het kopje gebruiksvriendelijkheid, bijvoorbeeld de lekbeveiliging bij kortstondig overhellen van de accu en het gevaarpotentieel bij ingebruikname. Meer concreet: hoe makkelijk en veilig laat de accu zich afvullen. Uiteraard werd ook de gebruiksvriendelijkheid van de accupolen beoordeeld. Als laatste waren er ook nog punten te verdienen inzake kosten, waarbij met name naar de prijs-kwaliteitverhouding werd gekeken. ________________________________________ [KASTEN VOM UMGANG MIT DER BATTERIE] HOE OM TE GAAN MET EEN ACCU DE MEEST ‘GELIEFDE’ ONDERHOUDSZONDEN Waar de techniek de afgelopen decennia flinke stappen voorwaarts heeft gezet, mag de mens zich nog altijd graag, onbewust weliswaar, schuldig maken aan enkele klassieke zonden. Dat begint al bij de uitbouw van de accu: altijd eerst de minpool los maken (en bij het inbouwen pas als laatste aansluiten), zodat er bij ongewild massa maken niet direct een fraai vuurwerkje ontsteekt. Wanneer je een accu opslaat dan moet deze vorstvrij staan, maar niet in een warme ruimte, aangezien daar de zelfontlading het grootst is. Grijp voor het opladen niet naar een oude, voor autoaccu’s bestemde budgetlader uit vergane tijden, maar een elektronisch geregelde variant die het optimale laadprogramma kiest passend bij de toestand van de accu. Ander groot misverstand: je hoeft een accu niet met enige regelmaat volledig te ontladen (vroeger graag gedaan met een gloeilamp) om hem vervolgens weer volledig op te laden, dit alles om hem in goede conditie te houden. Dat zorgt alleen maar voor extra slijtage. Enkel zorgen dat de accu volledig opgeladen is, is voldoende. Bij de inbouw smeren velen ook graag de polen flink met poolvet in, alvorens de klemmen worden aangebracht. Het moet echter precies andersom: eerst de klemmen op schone, vetvrij polen monteren, pas dan de klemmen tegen roest beschermen met poolvet. Nog een belangrijk punt van aandacht: moderne laders laten het tegenwoordig vaak toe om de accu ingebouwd en aangesloten op te laden. Op zich geen probleem, wanneer iemand echter onverhoopt de motor op contact zet kan er (theoretisch) een piekspanning optreden (motor trekt capaciteit van de accu weg, waarna de lader dit verlies probeert te compenseren), die je ECU voorgoed de mond snoert. Als laatste nog het volgende: goede nieuws is dat accuzuur weliswaar niet vlekt, slecht nieuws is dat het gewoon gaten in je kleding brandt. Bovendien is het erg schadelijk voor de huid en met name de ogen. Oppassen dus! ________________________________________ [TEKST BEI FAZIT] CONCLUSIE De ruime variëteit in het eindoordeel geeft eigenlijk een enigszins verkeerd beeld van de test. Ondanks de verschillen, is er namelijk niet één accu die echt door de mand valt. Ofwel, in de dagelijkse praktijk zal geen van de geteste energiemediums voor enige ergernis zorgen. Wel verrassend daarentegen het feit dat een onbekend ‘no name’ merk de test met zo’n ruime voorsprong op zijn naam schrijft. Met uitzondering van het onderdeel kosten pakt de Intact verder overal de volle buit! ________________________________________ [KASTEN UNTERSCHIEDLICHE MODELLE] BANNER Model: Bike Bull 51214, Japan Code YTX14-BS Capaciteitsaanduiding: 12Ah Prijs: € 51,90 Gewicht: 4,30 kilo Gemeten capaciteit: Bij levering: 80% Na eerste laadcyclus: 102% Na 100 laadcycli: 77% Na koudestart test: 80% Na diepe ontladingstest: 78% Laagste ontladingsspanning na 100 laadcycli: 12,06 Volt Mogelijke aantal koudestarts: 11 Verstreken tijd diepe ontlading: 1,84 uur CONCLUSIE Enkel na de eerste laadcyclus bereikt de Banner zijn nominale capaciteit, maar verder bungelt hij constant achteraan in het testveld. Daarom de laatste plaats. [Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende ________________________________________ BOSCH Model: M6018, Japan Code YTX14-BS Capaciteitsaanduiding: 12Ah Prijs: € 64,95 Gewicht: 4,49 kilo Gemeten capaciteit: Bij levering: 115% Na eerste laadcyclus: 116% Na 100 laadcycli: 91% Na koudestart test: 88% Na diepe ontladingstest: 79% Laagste ontladingsspanning na 100 laadcycli: 12,23 Volt Mogelijke aantal koudestarts: 18 Verstreken tijd diepe ontlading: 2,21 uur CONCLUSIE Solide optreden. Hij begint sterk en weet dat niveau gedurende de hele test redelijk vast te houden. Met de Bosch doe je niets verkeerd. [Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed ________________________________________ DELO Model: Power 10036205, Japan Code YTX14-BS Capaciteitsaanduiding: 12 Ah Prijs: € 124,95 Gewicht: 4,74 kilo Gemeten capaciteit: Bij levering: 90% Na eerste laadcyclus: 113% Na 100 laadcycli: 102% Na koudestart test: 105% Na diepe ontladingstest: 101% Laagste ontladingsspanning na 100 laadcycli: 12,14 Volt Mogelijke aantal koudestarts: 20 Verstreken tijd diepe ontlading: 2,58 uur CONCLUSIE Huismerk van Motozoom met de ambitieuze prijs van een premium merk, kan dat goed gaan? Jazeker, samen met de nog duurdere Harley accu eindigt Delo op plaats 2. [Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed FB Model: Super MF 31611110010, Japan Code FTX14-BS (YTX14-BS) Capaciteitsaanduiding: 12Ah Prijs: € 99,99 Gewicht: 4,66 kilo Gemeten capaciteit: Bij levering: 79% Na eerste laadcyclus: 109% Na 100 laadcycli: 85% Na koudestart test: 85% Na diepe ontladingstest: 78% Laagste ontladingsspanning na 100 laadcycli: 12,09 Volt Mogelijke aantal koudestarts: 14 Verstreken tijd diepe ontlading: 2,26 uur CONCLUSIE Enigszins onopvallend worstelt de FB zich door het middenveld. Van het oordeel ‘zeer goed’ is hij ver verwijderd, maar ook ronduit beter dan een ‘voldoende’. [Logo MotoPlus]-oordeel: goed HARLEY-DAVIDSON Model: 6594800, Japan Code YTX14-BS Capaciteitsaanduiding: 12Ah Prijs: € 168,11 Gewicht: 5,14 kilo Gemeten capaciteit: Bij levering: 42% Na eerste laadcyclus: 80% Na 100 laadcycli: 100% Na koudestart test: 102% Na diepe ontladingstest: 98% Laagste ontladingsspanning na 100 laadcycli: 12,33 Volt Mogelijke aantal koudestarts: 20 Verstreken tijd diepe ontlading: 2,53 uur CONCLUSIE Hij is weliswaar (lood)zwaar, bijna onbeschaamd prijzig en bij aflevering behoorlijk futloos, maar onder de streep is de Harley accu domweg gewoon goed. [Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed INTACT Model: HVT-08, Japan Code YTX14-BS Capaciteitsaanduiding: 12Ah Prijs: € 142,95 Gewicht: 4,86 kilo Gemeten capaciteit: Bij levering: 133% Na eerste laadcyclus: 135% Na 100 laadcycli: 114% Na koudestart test: 119% Na diepe ontladingstest: 123% Laagste ontladingsspanning na 100 laadcycli: 12,32 Volt Mogelijke aantal koudestarts: 21 Verstreken tijd diepe ontlading: 3,08 uur CONCLUSIE Van de 100 te behalen punten sleept de Intact er 96 in de wacht, hetgeen hem het oordeel ‘uitstekend’ oplevert. Geen zwakke punten gevonden bij de in Nederland via R&W (www.r-w.nl) geleverde testwinnaar. Klasse! [Logo MotoPlus]-oordeel: uitstekend SAITO Model: Power Best 10036813, Japan Code YTX14-BS Capaciteitsaanduiding: 12Ah Prijs: € 66,95 (actie, normaal € 76,95) Gewicht: 4,50 kilo Gemeten capaciteit: Bij levering: 89% Na eerste laadcyclus: 103% Na 100 laadcycli: 96% Na koudestart test: 95% Na diepe ontladingstest: 91% Laagste ontladingsspanning na 100 laadcycli: 12,17 Volt Mogelijke aantal koudestarts: 16 Verstreken tijd diepe ontlading: 2,41 uur CONCLUSIE Kost minder dan de helft van de testwinnaar, maar nestelt zich met 83 punten aan de kop van het testveld. Duidelijk: de MotoPlus kooptip! [Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed VARTA Model: 5120140103104, Japan Code YTX14-BS Capaciteitsaanduiding: 12Ah Prijs: € 89,95 Gewicht: 4,76 kilo Gemeten capaciteit: Bij levering: 106% Na eerste laadcyclus: 118% Na 100 laadcycli: 80% Na koudestart test: 78% Na diepe ontladingstest: 79% Laagste ontladingsspanning na 100 laadcycli: 12,12 Volt Mogelijke aantal koudestarts: 12 Verstreken tijd diepe ontlading: 2,74 uur CONCLUSIE Op een haar na sleept de Varta nog het oordeel ‘goed’ in de wacht, toch hadden we van een A-merk meer verwacht. Hij is niet slecht, maar schitteren doet ‘ie ook niet. [Logo MotoPlus]-oordeel: goed YUASA Model: Super MF Pafecta, Japan Code YTX14-BS Capaciteitsaanduiding: 12Ah Prijs: € 89,50 Gewicht: 4,63 kilo Gemeten capaciteit: Bij levering: 96% Na eerste laadcyclus: 113% Na 100 laadcycli: 93% Na koudestart test: 89% Na diepe ontladingstest: 81% Laagste ontladingsspanning na 100 laadcycli: 12,25 Volt Mogelijke aantal koudestarts: 20 Verstreken tijd diepe ontlading: 2,38 uur CONCLUSIE Het geliefde eerste montage onderdeel biedt precies datgene wat je van een merkproduct mag verwachten: een bovengemiddeld solide optreden zonder verrassingen. [Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed