+ Plus

Test 8 paar crossover laarzen

Kilometers vreten op de autosnelweg, door bochten draven op stoffige binnenwegen, op de steppies staan tijdens een offroad uitstapje, en dan pas ben je eindelijk daar waar je zijn moet. De laarzen die een dergelijk avontuur aankunnen komen uit de categorie crossover, zijn dus niet onder één hoedje te vangen. Wij kozen acht paar voor een uitgebreide vergelijkingstest.Met de BMW GS en Suzuki V-Strom, die zich al jarenlang stevig in de mondiale top van motorverkopen hebben genesteld, is het niet vreemd dat laarzenfabrikanten zich als ware haviken op het allroad segment storten. En dan zijn er ook nog vakbroeders als de Varadaro, Multistrada, Super Ténéré, etc. die eveneens gretig aftrek vinden, waardoor de potentiële klantenkring natuurlijk wel erg aantrekkelijk (lees: groot) wordt. Een klantenkring die het comfort van een toerlaars zoekt in combinatie met het robuuste karakter een stel crosslaarzen.Een tweeledige functie en dus hebben de fabrikanten de door hen ontwikkelde multifunctionele laarzen ondergebracht onder het heerlijk actueel klinkende kopje ‘crossover’. Dat er meerdere wegen naar Rome leiden, bewijzen de verschillende constructies van de afzonderlijke fabrikanten. De een benadert de zaak meer vanuit een hardcore crosshoek, zoals bijvoorbeeld Sidi en in iets mindere mate Alpinestars. Die laarzen bieden weliswaar een hoge mate van structurele stabiliteit en bescherming, maar geven daarentegen toe waar het op flexibiliteit aankomt. Andere fabrikanten kiezen daarentegen voor een meer toergeoriënteerde aanpak. Dat heeft echter meer omhanden dan het opstikken van een paar buckles op een basis toerlaars en deze verder her en der beplakken met kunststof delen. De Streetfighter en IXS zijn voorbeelden van die wat halfslachtige aanpak, waarbij ze toch wel voor de makkelijke weg lijken te zijn gegaan. Dat de softere aanpak desondanks best veel potentieel kan herbergen bewijzen de BMW Santiago laarzen. Het ontbeert ze weliswaar aan de constructieve stevigheid en robuuste, avontuurlijke looks (een niet geheel onbelangrijke motivatie trouwens voor rijders om voor een dergelijke laars te kiezen) van een echte offroadlaars, daarentegen geven ze wel een heel direct gevoel met de motor en zijn daarom voor rijders die slechts sporadisch het onverhard opzoeken een heel betrouwbare partner. De bredere toerbasis heeft bovendien als voordeel dat ze schitteren met een heerlijk draagcomfort. Dit in combinatie met een buitengewoon nette afwerking zorgt ervoor dat BMW met het predikaat ‘zeer goed’ huiswaarts keert.Datzelfde geldt trouwens ook voor Alpinestars en nog meer voor Sidi, die beide de crossover gedachte het meest consequent uitwerkten. De weliswaar prijzige laarzen bieden precies dat wat wijlen Robert Palmer ooit bezong: “The best of both worlds”. Een mooie lofzang voor dergelijk geslaagd schoeisel, dat een dag sturen tot een waar feest maakt. Ongeacht of dat nu op of naast de weg gebeurt.________________________________________[KASTEN ZO TESTEN WE]ZO TESTEN WE…VOETVOLKDeze laarzentest vormt het laatste hoofdstuk van een uitgebreide producttest die we in het voorjaar organiseerden in Zuid-Frankrijk. Met drie duurtest machines (Ducati Multistrada, Kawasaki Z1000 en Yamaha Super Ténéré) en een bestelbus vol helmen, kleding (zowel textiel als leer), handschoenen en uiteraard deze laarzen togen we richting Middellandse Zee voor een uitgebreide praktijktest. Rondom Gémenos (oostelijk van Marseille) kregen de stappers ettelijke honderden kilometers aangedragen, door voornamelijk bergachtig gebied met talrijke bochten, om hun kunsten te vertonen. Overdag stond de rijtest op het programma met de nadruk op praktische zaken als schakelen, remmen en een stukje offroad gymnastiek. Daarbij werd extra gelet op knelpunten en of ze wel een lekker direct gevoel met de motor bieden. De avonden werden aangewend voor de ‘droge test’ waarbij pasvorm en de gebruiksvriendelijkheid onder de loep werden genomen. En omdat de laarzen in de testweek bijna tot standaard schoeisel werd gepromoveerd, kwam ook het hoofdstuk lopen uitgebreid aan de orde. Op drie van de vier testdagen kwam de regen met bakken uit de hemel, de af fabriek behandeling voor het waarborgen van de waterdichtheid kreeg het dus zwaar te verduren, nog voor de officiële en afsluitende waterdichtheidtest terug op de thuisbasis. Daar gingen de afzonderlijke laarzen voor vijf minuten in een tien centimeter diep bad om te kijken of ze het hoofd boven water konden houden.________________________________________[KASTEN EINDOORDEEL]EINDOORDEELWat betreft prijs de absolute top, maar daarentegen ook op plaats één en twee terug te vinden in de einduitslag zijn de laarzen van Sidi en Alpinestars. De iets vriendelijker geprijsde sets bezetten de overige plaatsen. Conclusie: goed schoeisel kost geld. Met de Sidi Adventure Gore-Tex heeft de test een winnaar gekregen die machtig dicht tegen de ideale crossover laars aanschurkt. Maar ook de andere drie als ‘zeer goed’ gekwalificeerde laarzen zullen bij de doorgewinterde allroadrijder een flinke glimlach op het gezicht toveren. Bij de overige vier kandidaten moet je in meer of mindere mate om sommige vlakken met een compromis genoegen nemen.________________________________________[KASTEN UNTERSCHIEDLICHE MODELLE]ALPINESTARSDurban Gore-TexImporteur: Alpinestars, tel. +39 042-35 286, www.alpinestars.comPrijs: € 319,95Kleuren: zwart, champagne/zwartMaten: 38 t/m 48Materiaal: rundleerUitrusting: Gore-Tex membraan; drie aluminium bucklesKerncijfers: schachthoogte 39 cm, gewicht 2990 gramLand van herkomst: KroatiëPLUS Makkelijke, ruime instap; goed tot zeer goed draagcomfort; uitstekende ventilatie, allesbehalve een zweterige bedoening; goede grip op steunen; prima flexibiliteit; zeer gebruiksvriendelijke en stevig te fixeren buckles; goede basisstabiliteit; nette afwerking; honderd procent waterdicht.MIN Pasvorm bij de enkels niet optimaal (te ruim); minimaal stelbereik onderste buckle en bovendien moeilijk te bedienen; duur.CONCLUSIE Op het eerste gezicht een nogal stijve hark, die zich tijdens het rijden en lopen ontpopt als een opmerkelijk comfortabele laars met een uitstekende afwerking en prima veiligheidsfeatures. Zijn sterkste eigenschap is echter de uitstekende ventilatie, wat dat betreft de ideale reisgenoot voor avontuurlijke trips door heet achterland. En dat heeft zo zijn prijs.[Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed________________________________________BMWSantiagoImporteur: BMW Nederland, tel. 0800-099 2234, www.bmw-motorrad.nlPrijs: € 310,-Kleuren: zwartMaten: 38 t/m 47Materiaal: rundleerUitrusting: Gore-Tex membraan, twee aluminium bucklesKerncijfers: schachthoogte 37 cm, gewicht 2474 gramLand van herkomst: SloveniëPLUS Erg comfortabele instap; hoog draagcomfort, ruim maar zonder plooivorming; voorbeeldig contact met steunen en pedalen; veel bewegingsvrijheid; robuuste, zeer gebruiksvriendelijke en stevig te fixeren buckles; zeer goede afwerking; honderd procent waterdicht.MIN Maar matige basisstabiliteit, met name de schacht had veel steviger mogen zijn; beschermingsuitrusting aan magere kant; zeer beperkt geschikt voor offroad gebruik.CONCLUSIE Helemaal op maat gemaakt voor allroad piloten die zich slechts zelden op het onverhard begeven. Het flexibele karakter en de daardoor hoge mate van bewegingsvrijheid is op het asfalt een zegen, staand op de pedalen daarentegen een groot nadeel. De laars hinkt teveel op één gedachte, maar is, zoals BMW eigen, uitstekend afgewerkt.[Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed________________________________________DAINESEVisoke D-WPImporteur: D’Ieteren Sport, tel. +32 (0)23-671 411, www.dainese.comPrijs: € 249,-Kleuren: zwartMaten: 40 tot 47Materiaal: rundleerUitrusting: waterdichte binnenlaag ‘D-WP’; twee aluminium bucklesKerncijfers: schachthoogte 40 cm; 2695 gramLand van herkomst: RoemeniëPLUS Bijzonder comfortabele instap; eersteklas draagcomfort; zeer goede pasvorm; stevig te fixeren robuuste buckles; goede beschermingsuitrusting; uitstekende basisstabiliteit; nette afwerking; honderd procent waterdicht.MIN Buckles wat omslachtig te bedienen; grip op voetsteunen bij regen laat te wensen over; voet en zool bouwen extreem breed, daardoor soms te weinig ruimte op korte voetsteunen.CONCLUSIE Wat grove bouw– slanke Italiaanse leest ziet er doorgaans anders uit – maar daardoor juist uitstekend geschikt voor de mix tussen asfalt en offroad gebruik. Dankzij de werkelijk uitstekende pasvorm en de prima stelmogelijkheden heb je aan de Visoke een comfortabele laars die je over alle mogelijke soorten ondergrond leidt. [Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed________________________________________IXSRoad IIImporteur: Neron BV, tel. 036-547 1577, www.nerons.nlPrijs: € 199,95Kleuren: zwartMaten: 39 t/m 50Materiaal: rundleerUitrusting: water afstotend leer; twee aluminium bucklesKerncijfers: schachthoogte 41cm; 2300 gramLand van herkomst: ChinaPLUS Stevig te fixeren buckles; direct gevoel bij schakelen en remmen; goede beschermingsuitrusting, met name bij scheen en enkel; honderd procent waterdicht.MIN Krappe instap, daardoor met name moeilijk uit te trekken; omslachtig vastsnoeren van de binnenvoering; buckles erg moeilijk te bedienen; draagcomfort laat te wensen over, onderste buckle drukt al na korte tijd; sterke plooivorming bij licht sportievere zit; afwerking had beter gekund.CONCLUSIE Een conventionele toerlaars licht overgoten met een offroadsausje en daardoor slechts marginaal geschikt voor noeste arbeid in de natuur. Kan zowel op het gebied van gebruiksvriendelijkheid, afwerking als in de praktijk niet echt overtuigen, is daarentegen wel absoluut waterdicht. Gezien de prijs hadden we iets meer verwacht.[Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende________________________________________PHARAOEnduro ToerlaarsImporteur: Polo Expressversand, tel. +49 (0)180-522 5785, www.polo-motorrad.de Prijs: € 169,95 (exclusief € 7,65 verzendkosten)Kleuren: zwart/bruinMaten: 40 t/m 47Materiaal: rundleerUitrusting: Polo-Tex membraan; enkele kunststof buckleKerncijfers: schachthoogte 40 cm; 2424 gramLand van herkomst: ItaliëPLUS Voldoende tot goed draagcomfort; makkelijk te bedienen buckle; ruime overlap met praktische klittenbandsluiting; goede enkelbescherming; goede afwerking en honderd procent waterdicht.MIN Wat moeilijk aan en uit te trekken; omslachtig vastsnoeren van de binnenvoering; van voetbed nauwelijks sprake, mede daardoor een zeer indirect gevoel met de motor.CONCLUSIE Een comfortabele, robuuste en redelijk net afgewerkte laars, die echter een bijzonder indirect gevoel met de motor heeft en ook op het gebied van gebruiksvriendelijkheid maar nauwelijks kan overtuigen. Zelfs met de gunstige prijs in het achterhoofd had dit beter gekund. Heeft door slechts één enkele buckle ook nauwelijks een allroad uiterlijk.[Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende________________________________________SIDI [Logo MotoPlus Testwinnaar]Adventure Gore-TexImporteur: Jopa, tel. 0547-382 717, www.jopa.nlPrijs: € 339,95Kleuren: zwartMaten: 39 t/m 48Materiaal: rundleerUitrusting: Gore-Tex membraan; twee kunststof bucklesKerncijfers: schachthoogte 39 cm; 2810 gramLand van herkomst: ItaliëPLUS Comfortabele instap; goede pasvorm met lekker strakke snit; robuuste, zeer gebruiksvriendelijke en stevig te fixeren buckles; zeer hoog draagcomfort; heel direct gevoel met voetsteunen en pedalen, zolen bieden bovendien erg veel grip; zeer uitgebreide beschermingsuitrusting; op vele vlakken praktische oplossingen; super afwerking; honderd procent waterdicht.MIN Prijs.CONCLUSIE Een voortreffelijk geslaagde mix van een flexibele toerlaars en robuuste offroad stapper. Sidi bewijst dat een hoge mate van basisstabiliteit en een riante beschermingsuitrusting heel goed samen kunnen gaan met een heel direct contact met de machine. De prijs is even slikken, maar met deze testwinnaar krijg je absoluut waar voor je geld.[Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed________________________________________STREETFIGHTERTransformerImporteur: Motozoom, tel. 0900-294 1199 (45 cpm), www.motozoom.nlPrijs: € 109,95 (actieprijs, normaal € 149,95)Kleuren: zwartMaten: 41 t/m 47Materiaal: rundleerUitrusting: Drygate membraan; twee aluminium bucklesKerncijfers: schachthoogte 37 cm; 2404 gram Land van herkomst: China/VietnamPLUS Comfortabele instap; makkelijk te bedienen buckles; prima contact met de voetsteunen; goede bescherming scheenbeen; zeer brede klittenbandstrook bij de schacht; honderd procent waterdicht.MIN Pasvorm laat te wensen over door veel drukplekken; matig rijcomfort, scheenbeenbescherming snijdt al bij licht buigen van de enkel; schakelpad te ver naar voren geplaatst, schakelpedaal drukt voor op de wreef; gedeeltelijk slechte afwerking, nietjes van de sierplaat laten deels los.CONCLUSIE De meest gunstig geprijsde laars uit de test is zijn geld niet waard, slechts goedkoop. De vele drukpunten en de nogal matige pasvorm met een bijzonder laag draagcomfort tot gevolg staan een goede klassering duidelijk in de weg. Lichtpuntje is er enkel in de vorm dat de Transformer honderd procent waterdicht is.[Logo MotoPlus]-oordeel: onvoldoende________________________________________VANUCCIVTB5Importeur: Motozoom, tel. 0900-294 1199 (45 cpm), www.motozoom.nlPrijs: € 199,95Kleuren: zwartMaten: 41 t/m 47Materiaal: rundleerUitrusting: Sympatex membraan; twee kunststof bucklesKerncijfers: schachthoogte 39 cm; 2220 gramLand van herkomst: RoemeniëPLUS Erg comfortabele instap; hoog draagcomfort makkelijk te bedienen buckles; nette afwerking; honderd procent waterdicht.MIN Matige pasvorm, met name aan de voorzijde is de snit veel te wijd; geringe basisstabiliteit, de schacht is veel te flexibel uitgevoerd; de grip op de voetsteunen is matig, net als de feedback; beschermingsuitrusting redelijk mager.CONCLUSIE Door de ruime snit voelen de VTB5’s al in nieuwstaat enigszins uitgelopen aan. Dit voorkomt onder meer een lekker direct contact met de motor. Spijtig, want wat betreft gebruiksvriendelijkheid, afwerking en waterdichtheid doen de Vanucci’s het simpelweg erg goed. Gezien de prijs absoluut het overwegen waard.[Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende

Lees meer over

BMW Ducati Kawasaki Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...
Eerste test Ducati Multistrada V4

Eerste test Ducati Multistrada V4

31 oktober, 2024

Zware slagregens, rivieren treden uit hun oevers, en evacuaties. Kortom, een prima weersverwachting om af te ...