+ Plus

Test 6 sportbanden

Het eisenpallet voor de moderne sportband kan haast niet extremer: stabiliteit op het circuit, dynamiek op secundaire wegen, goede grip onder natte omstandigheden en dat alles in combinatie met een levensduur goed voor een lang en kilometerrijk motorseizoen. In deze sportbandentest laat zes paar rubber het achterste van hun tong zien!
Leven op de limiet: in de wilde rock ’n roll tijden leek dit ook voor motorrijders geen probleem. Rijwielgedeeltes die destijds met het aanspreken van het maximale vermogen van rond de 100 pk in wisselbochten simpelweg tordeerden als een fijngekauwd stuk kauwgum. Wiebelige waanzin in combinatie met rubber waarvan de feedback met betrekking tot het grensbereik gelijk stond aan een valpartij. En desondanks, of misschien wel juist daarom, voelde je je in die tijd de koning van de jungle. Hoorde men een vier- of zescilinder aankomen, dan week het verkeer als het water van de Rode Zee voor Mozes. En tegenwoordig? Nu is 200 pk het gestreefde doel binnen het superbike segment en durft nagenoeg geen enkele fabrikant ons nog op pad te sturen zonder ABS en tractiecontrole. Dat terwijl het op de openbare weg dezer dagen niet bepaald fijn en vrij rijden is: om de paar honderd meter tref je op secundaire wegen een flitskast aan, op de snelwegen is het doorgaans vooral colonne rijden geblazen en is de weg een keer vrij, dan moet je je er zelfs als Hayabusa- of ZZR1400-rijder niet over verbazen wanneer er plotseling een knipperende TDI-vertegenwoordiger zich in je achteruitkijkspiegel meldt. Met andere woorden, eindelijk hebben we oneindig veel beheersbare power tot onze beschikking, maar kunnen er feitelijk nergens mee uit de voeten. Op het circuit natuurlijk wel, maar niet iedereen heeft een dergelijke speeltuin in zijn achtertuin liggen. En het bij onze oosterburen € 1.445,- aftikken voor een Nordschleife jaarkaart is ook niet voor iedereen weggelegd. Om deze test nu berustend opzij te leggen, omdat de voor- en nadelen van de moderne sportbanden generatie toch niet meer relevant zijn – zelfs de zwakste broeder uit de test biedt de gemiddelde motorrijders immers nog meer dan voldoende reserves – zou daarentegen ook wel erg kort door de bocht zijn. De afzonderlijke banden hebben namelijk allemaal hun eigen specialisme, de één voelt zich het best in de regen, een tweede is subliem qua handling, terwijl een derde zich vooral presenteert als een gedegen allrounder, overal goed presteert zonder ergens echt te excelleren. En zo heeft ook iedere motorrijder zijn voorkeur, de één gaat voor optimale rijdynamiek, terwijl de sportieve woon-werk piloot wellicht meer waarde hecht optimale grip op nat wegdek. Onder de streep kunnen we concluderen dat zes research & development teams van de banden uit de test hun werk voorbeeldig hebben gedaan. Maar net als bij het EK kan er maar één de beste zijn. Uit onderzoek is gebleken dat de bandentest onder MotoPlus-lezers één van de meest gewaardeerde artikelen is. Dat blijkt ook uit de vele e-mails die we na publicatie ontvangen, waarin veel lezers hun wensen, zorgen en/of bedenkingen uiten. Zo blijkt bijvoorbeeld dat de levensduur van een band voor veel motorrijders één van de belangrijkste verkoopargumenten is. En dat sommigen vinden dat de test op nat wegdek te zwaar meeweegt in het eindoordeel, aangezien ‘ik toch nooit rij in de regen’. Daarnaast was er ook kritiek op het feit dat de rijeigenschappen enkel werden getest met nieuws schoeisel, terwijl door een verkeerd slijtagebeeld de rijeigenschappen van een band in een mum van tijd van top tot flop kunnen transformeren. Veelal opmerkingen, die, met enkele uitzonderingen daargelaten, ons inziens redelijk terecht waren. Daarom is er door de jaren heen keer op keer aan de opzet van de bandentest gesleuteld, tot deze in onze ogen perfect was. Sinds 2009 werken we daarom volgens een standaard testprotocol, waarvan er wereldwijd geen tweede is. De basis bestaat uit een puntenbeoordeling met aansluitende rankschikking op verschillende onderdelen. Het voordeel van deze aanpak moge duidelijk zijn, iedereen kan zo aan de hand van zijn eigen eisen bepalen welke banden hem het best passen. Daarbij hoef je je keuze niet alleen te baseren op de verschillende onderdelen, bijvoorbeeld ik wil de beste band op nat wegdek, maar ook op de afzonderlijke criteria binnen een onderdeel. De overall beste band op secundaire wegen, is immers niet per definitie ook de meest wendbare of stabiele in bochten. Door dit ‘filteren’ kun je je eigen testwinnaar bepalen aan de hand van de gegevens wij in de ‘breedte’ verzameld hebben. Zie de testwinnaars maar als een standaard traction control waarmee je in de af fabriek sport stand op weg gaat, zonder eerst het kenveld van het systeem naar je eigen smaak te hoeven programmeren. Over naar de sportbandentest, waar natuurlijk behoorlijk wat ruimte is voor interpretatie van hetzelfde thema. Hoeveel circuitwerk moet een sportband aan kunnen? Gaat de gemiddelde sportieve rijder wel op pad met regen en hoeveel rekening moet je daarmee houden? Maar ook: is de levensduur van een sportband ondergeschikt aan zijn rijeigenschappen? De constructie van een band richten op één bepaald facet van het rijden, heeft immers ook gevolgen op andere vlakken. Bandenfabrikanten moeten dus rekening houden met tal van zaken, waarbij het eisenpakket van de gemiddelde motorfabrikant, die het liefst op alle vlakken optimaal rendement wil zien, niet bepaald hulpvol is. Kijk bijvoorbeeld naar Bridgestone: de afgelopen tientallen jaren stonden veel Japanse supersportfietsen af fabriek op Bridgestone gympen. Echt geliefd waren de stijve, op rechtuit- en hoge snelheidstabiliteit ontworpen BT016 en zijn voorgangers echter niet bij het bochtenverslindende motorrijders gilde. Wie een soepele, wendbare band zocht, greep als snel naar Michelin’s Pilot Power schoeisel. Des te opvallender is de kennismaking met de nieuwe Bridgestone S20. Al bij de BT016 Pro, nog altijd gevoerd als een soort interim band die ook nog gewoon in productie blijft, liet zich een nieuwe trend zien in de ontwikkeling van het Japanse sportschoeisel. En die trend heeft zich met betrekking tot de S20 gelukkig vol doorgezet. Overeenkomsten met de BT016-generatie zijn er zo goed als niet meer. De S20 doet het fantastisch op nat wegdek en legt de ooit soevereine Michelin het vuur danig aan de vochtige schenen. Maar niet alleen dat, ook op secundaire wegen laten de banden zich van hun beste kant zien, niet alleen onder perfecte zomerse omstandigheden met goed opgewarmd asfalt. Ook op natte, koude dagen, die dit jaar tussen april en oktober gemeengoed lijken, klopt de feedback en grip. Kortom: Bridgestone heeft een eersteklas sportband voor alle (weers)omstandigheden uit de hoge hoed getoverd. Chapeau! Toch verdient ook een aantal andere speler een pluim, iets minder dik dan de Bridgestone, maar toch. De Conti Sport Attack 2 bijvoorbeeld, die tijdens de Eicma plots als een duveltje uit een doosje sprong, zet zijn traditioneel uitstekende gedrag op secundaire wegen ook in zijn jongste uitvoering voort. Ongeëvenaard wat betreft handling en wendbaarheid. Waar de Conti’s uitblinken op secundaire wegen, is deze voortrekkersrol op het circuit daarentegen weggelegd voor de Pirelli Diabli Rosso II. Wie sportiviteit op de openbare weg combineert met een circuitdagje op zijn tijd, kan eigenlijk niet om deze stuurprecieze, ultrastabiele band heen. Je merkt het al, waar het op banden aankomt, speelt persoonlijke voorkeur nog altijd de grootste rol. Maar goed dat er op dat vlak geen limiet is! ________________________________________ [KASTEN DIE SPORTREIFEN AUF DER LANDSTRASSE] SECUNDAIRE WEG VAN PASEN TOT OKTOBER Op weg om een band te testen die vooral is gericht op het pure sportieve werk klinkt heel eenvoudig, is het echter juist niet. In de dagelijkse praktijk komt er namelijk een veelvoud aan belangrijke parameters bovendrijven. De banden moeten bijvoorbeeld in een extreem breed temperatuurbereik, tussen pakweg april en eind oktober, altijd optimaal hun werk doen. Bovendien moet het schoeisel snelle A- en B-wegen net zo makkelijk verteren als in erbarmelijke staat verkerende Alpenpassen. Wie bovendien het hele jaar door onderweg is, moet ook met een kritisch oog kijken naar de prestaties van het rubber in koude toestand. CONCLUSIE Een ‘ik kwam, zag en overwon’ voor de nieuwkomers op dit onderdeel. De Continental Sport Attack 2 en Bridgestones S20 rijden de concurrentie op secundaire wegen op een flinke achterstand. Beide banden schitteren met bijzonder veel grip, zowel onder een hellingshoek als bij accelereren, en excelleren op de punten stuurprecisie en handling, waarbij de Conti net een streepje voor ligt. Opvallend, ook in koude toestand zijn rijeigenschappen en feedback van beide uitmuntend. [Tabelle Tabel_kader_Buitenwegen]________________________________________ [KASTEN SPORTREIFEN AUF DER RENNSTRECKE] OP HET CIRCUIT OVER DE KLING JAGEN Is het enkel op het circuit mogelijk om het volle potentieel van echte sportbanden te benutten? Heel strikt genomen is het antwoord simpelweg ‘ja’. Dergelijke banden worden echter voornamelijk gebruikt onder supersportieve 600 en 1000 cc motoren, en de rijders daarvan willen ook bij het persoonlijke tijdvijlen kunnen vertrouwen op het schoeisel. De banden moeten dus bestand zijn tegen een hoge thermische belasting op warm asfalt met navenant hoge bandentemperatuur. Schoeisel dat al op een 130 pk sterke machine door de knieën gaat, zal zeker tijdens een uitstapje op het circuit een ambitieuze rijstijl in de weg staan. Verpest niet alleen het rijden van goede lijnen, maar ook het humeur. Daarbij moet je niet vergeten dat alle bandenfabrikanten uit deze test naast sportbanden, ook nog speciale racebanden (doorgaans beschikbaar in verschillende compounds) in hun productgamma hebben. Vanaf deze plek daarom wel een klein advies: wie semi-professioneel racet of zich redelijk frequent met machine op het circuit bevindt, doet er goed aan om te investeren in een set professionele racebanden, die er in de regel in een zowel gehomologeerde als niet voor de openbare weg goedgekeurde versie is. Wie zich echter voornamelijk met machine op de openbare weg begeeft en slechts af en toe een circuit rijvaardigheidstraining meepakt of een rondje Nordschleife doet, is met de door ons beoordeelde sportbanden helemaal het mannetje. Voor deze test togen we naar het circuit van Alcarráz, waar een Suzuki GSX-R600 tot glanzend middelpunt van de dag werd gepromoveerd. Kleine eigenaardigheid van deze Catelaanse baan ten westen van Barcelona: de in de track lay-out met rood gemarkeerde bocht, die je met hoge snelheid over een heuvel blind aansnijdt, waarna het hobbelige asfalt naar buiten afloopt. De nogal kort langs de baan gepositioneerde muur zorgt voor een stukje extra verhoging van de polsslag. De 2D Datarecorder laat op dit punt dan ook duidelijke verschillen zien (zie grafiek). Het verschil tussen de nummer één en nummer laatst op dit punt is wat dat betreft bijzonder veelzeggend. Waar de Pirelli Diablo Rosso II deze uitdaging met soevereine stabiliteit overwint, laat de duidelijk minder stabiele Michelin Power Pure, met voorband in D-specificatie, hier juist veel tijd liggen. De extreme rit heeft behoorlijk zijn weerslag op de maximale belasting in het grensbereik, waarbij niet alleen de Michelin een veer laat. Ook de Conti’s en Metzelers laten na enkele ronden tijd liggen als gevolg van een verminderde stabiliteit en grip. CONCLUSIE Op het circuit is de eerste plaats net als in 2011 weer weggelegd voor de Pirelli Diablo Rosso II, die zich als referentieband in de spotlights rijdt. Het grote voordeel van de Pirelli’s ontpopt zich na enkele ronden rijden op het scherpst van de snede: waar de prestaties van de concurrentie duidelijk minder wordt, overtuigt de Diablo Rosso II met een vertrouwwekkende stabiliteit. De tweede plaats wordt gedeeld door Bridgestones nieuwe S20 en de reeds gesettelde Dunlop Sportsmarts. De S20 scoort punten met zijn fenomenale feedback, de Sportsmart met stabiliteit en grip. [UNTERSCHRIFT CIRCUIT ALCARRÁS] Circuit Alcarrás Snelheid in km/uur Afgelegde weg in meters Pirelli Michelin Referentiebereik 143,2 km/uur 123,4 km/uur De Michelin Power Pure verliest krap drie secondes op de snelste band in de test, de Pirelli Diablo Rosso II. Tijd en snelheid hebben met name in de snelle aflopende bochten te lijden onder de gebrekkige stabiliteit. [Tabelle Tabel_circuit] ________________________________________ [KASTEN DIE SPORTREIFEN IN DER VERSCHLEISSWERTUNG] DE SLIJTAGETEST KILOMETERCOLLECTE Hoge prestaties, maar slechts voor een kort tijdsbestek. Sportbanden lijden al sinds de oertijd onder de reputatie dat ze heel snel slijten. Dat die tijd al lang passé is, bewijst deze unieke slijtagemeting, een van de kernonderdelen van de bandentest. Dit jaar rolden er meer dan 4.000 kilometers op Duitse autosnelwegen, Franse landwegen en Pyrenese passen onder het schoeisel door, om de slijtage van sport- en toerbanden (zie MotoPlus 13/2012) goed in kaart te kunnen brengen. Dat alles gebeurde volgens een strikt schema op twaalf Triumph Street Triples: compact rijden in een groep waarbij er regelmatig van motor werd verwisseld, waardoor de onderlinge verschillen in rijstijl, die van invloed zijn op de mate van slijtage, werden geëlimineerd. CONCLUSIE Multicompound, ofwel verschillende rubberhardheden specifiek gericht op de belasting van het betreffende deel van de band (bijvoorbeeld hard rubber in het midden van het loopvlak), zijn niet per definitie een garantie voor een gering slijtagebeeld. Bij de Bridgestone S20 brengt het gebruik van de multicompound technologie in ieder geval niets extra’s, terwijl deze bij de Dunlop Sportsmart daarentegen wel duidelijk beter functioneert. Continental heeft overigens helemaal geen compoundmix nodig voor de gedeelde eerste plaats. [TEXTE VERSCHLEISSTABELLE] Voorband Achterband Profiel in mm Beginprofiel Restprofiel na 4.000 km wettelijk minimum profiel van 1,6 mm * Restprofiel in het midden [Tabelle Tabel_slijtagemeting] ________________________________________ [KASTEN DIE SPORTREIFEN NACH 4000 KILOMETER] SECUNDAIRE WEG NA 4.000 KM DE INVLOED VAN MINDER PROFIEL De slijtagetest is een hulpvol middel voor scherp calculerende rijders bij het maken van de bandenkeuze. Maar er is meer dan alleen maar het zuivere verlies aan profiel. Minstens zo belangrijk is in hoeverre de banden hun rijkwaliteiten behouden bij continu verminderend profiel. En ook dat is weer een uniek onderdeel van de bandentest, we testen namelijk de rijkwaliteiten van het schoeisel andermaal nadat er 4.000 kilometer mee gereden is. Kijken we met een schuin oog eerst even naar het eindoordeel van het kader met betrekking tot het rijgedrag in nieuwstaat: Conti op de eerste plaats, Bridgestone op twee, terwijl Michelin en Pirelli de derde plek delen. Gevoelsmatig zou je verwachten dat de S20 door zijn relatief hoge slijtage ook op dit punt steken laat vallen, toch blijkt uit de metingen dat de rijkwaliteit er nauwelijks onder te lijden heeft. Dat heeft er vooral mee te maken dat met name de achterband in vergelijking met voor bovenmatige slijtage vertoont, iets dat zich overigens wel tijdens het rijden uit. Door een kleine platte kant moet de motor met lichte druk de bocht in worden gedrukt. Bij de voorband is de slijtage duidelijk minder en omdat de stuureigenschappen voornamelijk door de voorband worden bepaald, heeft het rijgedrag hier nauwelijks onder te lijden. Onder de streep behoudt de S20 daarom toch zijn goede rijeigenschappen, en daarmee samenhangend ook zijn tweede plaats. CONCLUSIE De nieuwe Continental Sport Attack 2 blijft ook na 4.000 kilometer een heerlijke band voor secundaire wegen. De verminderde rijeigenschappen (het insturen vergt iets meer nadruk) zijn heel goed te overzien. Ondanks dat de Bridgestone S20 last heeft van een bovenmatige slijtage, blijft hij rijtechnisch gezien kwalitatief goed. De ooit op de derde plaats gekwalificeerde Pirelli Rosso II is de band die hier de meeste tikken krijgt: het verlies aan profiel mag dan prima binnen de perken blijven, de stuurprecisie heeft er wel flink onder te lijden. Daarvan profuiteert de Power Pure, die de derde plaats nu voor zichzelf heeft. [Tabelle Tabel_Buitenwegen_na_4000_km] ________________________________________ [KASTEN DIE SPORTREIFEN IM NÄSSETEST] NAT WEGDEK WATERGEVECHT De bandenkenners zullen zich zeker de overtuigende kwaliteiten van de Michelin Pilot Powerop nat wegdek herinneren. De opvolger Power pure hielden de goede waterreputatie van Michelin weliswaar in ere, maar ondanks de nog betere grip op onder natte omstandigheden werd de voorsprong op de concurrentie wel kleiner. Enerzijds had dit natuurlijk te maken met de relatief grotere vooruitgang die de concurrentie boekte, maar anderzijds ook met het duidelijk smallere grensbereik van de Power Pure in vergelijking met zijn voorganger. Onder grote hellingshoeken dienen uitglijders van het achterwiel zich veel spontaner aan, wat vervolgens weer het uiterste van de rijder verlangt. Afgelopen jaar al gaf de Bridgestone interim band BT016 Pro de Michelin Power Pure op de natte baan een klein tikje op de neus, maar met de komst van de opvolger S20 is het helemaal gedaan met de hegemonie van Michelin. CONCLUSIE Betere rondetijd, kortere remweg, maar niet alleen puur cijfermatig klopt de Bridgestone S20 de concurrentie. Ook de definiëring van het grensgebied schept veel vertrouwen, de band biedt veel reserves en mocht je onverhoopt teveel verlangen van het schoeisel, dan kondigt hij dat tijdig en lang niet zo abrupt aan als de Michelin Power Pure. Een blik richting het achterveld levert geen verrassingen op, ze lopen ver achter op de twee toppers. De Diablo Rosso II draagt de rode lantaarn en laat daarmee andermaal zien dat een briljante performance op het circuit duidelijk ten koste gaat van de prestaties op nat wegdek. NAT WEGDEK Snelheid in km/uur Afgelegde afstand in meters Bridgestone in referentiebereik: 75,0 km/uur bij een gemiddelde hellinghoek van 27,6 ° Continental in referentiebereik: 69,1 km/uur bij een gemiddelde hellinghoek van 24,0 ° Een blik op de data-recording van Bridgestone op de natte testbaan in Nettuno bij Rome: de Honda CBR600RR rond met Conti schoeisel krap 6 km/uur minder snel de met roodgemarkeerde Omega bocht. [Tabelle Tabel_nat_wegdek] ________________________________________ [KASTEN SO TESTED MOTORRAD] ZO TESTEN WE EVEN EEN RONDJE RIJDEN Bij de sportbandentest nam een Suzuki GSX- R600 de honneurs waar op het circuit van Alcarràz. Voor de test op secundaire wegen en die op het testparcours van Bridgestone in Nettuno bij Rome (natte baan) werd de banden om de velgen van een met ABS uitgeruste Honda CBR600RR gelegd. Daar bleef het niet bij, de slijtageslag werd afgewerkt met Triumph Street Triples. Handling Benodigde stuurkracht om de motor onder een hellingshoek de bocht in te leggen of hem op de gewenste lijn te houden. Wordt in langzame en snelle bochten getest. Stuurprecisie* Dit wordt in verschillende snelle passages met gecompliceerde en gevarieerde bochten getest. Dit geeft uitkomst over of de motor de door stuurimpulsen ingezette koers als vanzelf volgt of dat er extra correcties nodig zijn om de gekozen lijn te blijven behouden. Bochtenstabiliteit De stabiliteit in (wissel-)bochten en op oneffenheden in het wegdek, wordt zowel met een normale rijstijl als sportieve beoordeeld. De test wordt uitgevoerd onder maximale hellingshoek tijdens accelereren, door deze maximale belasting gedragen sommige banden zich nogal nerveus. Grip onder hellingshoek* De grip van de band onder maximale hellingshoek op zowel nat als droog asfalt. Een criterium dat uiteraard alleen op een afgesloten parcours kan worden getest. Grip bij accelereren* Hoe verwerkt de band de krachten tijdens het uitaccelereren van verschillende snelle bochten, wederom getest onder zowel natte als droge omstandigheden. Rechtuitstabiliteit Highspeed op de autosnelweg, blijft de motor stabiel of koers of ontwikkelt hij de neiging tot pendelen? Grensbereik Beheersbaarheid van de band op de grens van wel of geen grip, wederom op nat en droog wegdek getest. Oprichten Tijdens remmen onder een hellingshoek richt de motor afhankelijk van de vertraging en het contour van de band heel verschillend op. Deze reactie moet de rijder corrigeren met tegenkracht (drukken) aan de binnenkant van de bocht. Bandenspanning tijdens test 2,5 bar voor / 2,9 bar achter. * Resultaten van deze categorieën zijn met kleine nuanceverschillen ook van toepassing op motoren met een soortgelijk rijwielgedeelte. ________________________________________ [KASTEN HINTER DEN KULISSEN] ACHTER DE SCHERMEN SNEL SLEUTELEN Elke dertig minuten een bandenwissel, maar ook in de tussentijd is er nauwelijks tijd om even op adem te komen. De oude set banden eraf, de verse alvast monteren op een tweede set velgen voor een zo snel mogelijke wissel. Daarbij moeten dan ook nog alle gegevens, onder meer gewicht en productiedatum, heel nauwkeurig worden gedocumenteerd. Een helse klus, tijdens de drie dagen op het Bridgestone testcircuit hebben onze beide monteurs zich dan ook geen minuut verveeld. [UNTERSCHRIFTE] Rollen maar, een tweede set velgen stond paraat om de bandenwissels zo snel mogelijk te laten verlopen. Het heeft bijna wat weg van een pitstop, bij binnenkomst werd de Honda direct opgebokt, andere velgen erop en weer gaan. ________________________________________ [KASTEN FAZIT] CONCLUSIE Wat een eindstand! Met een comfortabele voorsprong op de nummer twee schrijft Bridgestone met haar nieuwe S20 deze bandentest op haar naam. Zijn grootste kracht: de uitgebalanceerde optreden op bijna elk onderdeel maken hem tot een echte allrounder. Voor wie flink sportief bochten verovert in het achterland zijn de de Conti’s het overwegen waard, terwijl racefans voor hun uitstapjes op het circuit in de Pirelli’s een prima maatje zullen vinden. [Tabelle Tabel_Eindoordeel] ________________________________________ [KASTEN DIE MOTORRÄDER IM REIFENTEST] DE MOTORFIETSEN IN DEZE BANDENTEST SPORTIVITEIT IN MAATJE 180 Met de 180’ers tot aan het gaatje: als drager voor de metingen op het circuit van Alcarráz (bij Lleida, ten westen van Barcelona) kozen we voor een Suzuki GSX-R600 2012, dit jaar winnaar van de supersporttest (MotoPlus 09/2012). Om met name onder natte omstandigheden verzekerd te zijn van keiharde data, wilden we een motorfiets die was uitgerust met ABS. Net als vorig jaar hebben we daarom weer gekozen voor de bewezen Honda CBR600RR. Twaalf motoren gezocht voor het maken van flink wat kilometers, rijders al voorhanden! Geen probleem, Triumph wilde haar medewerking wel verlenen en stelde twaalf gloednieuwe Street Triples ter beschikking, die elk 4.000 aflegde. ________________________________________ [KASTEN UNTERSCHIEDLICHE MODELLE] BRIDGESTONE [LOGO MOTOPLUS TESTWINNAAR] S20 Gewicht: voor 4,4 kg, achter 6,2 kg Land van herkomst: Japan Info: Bridgestone Nederland, www.bridgestone.nl OORDEEL Circuit: 89 punten, 2e plaats In dit testveld levert de S 20 de beste feedback. De goede handling zorgt voor een precies en neutraal stuurgedrag, goed voor het betere bochtenwerk zonder nerveus aan te voelen laat hij zich gemakkelijk in een bocht leggen. Ook tijdens het remmen overtuigt de S20, een oprichtmoment is nauwelijks merkbaar. Pas na een paar ronden verliest hij eerder dan Pirelli en Dunlop aan bochtenstabiliteit en grip bij het accelereren. Secundaire wegen: nieuw: 92 punten, 2e plaats / na 4.000 km: 87 punten, 2e plaats Een goede feedback, ook wanneer het rubber nog koud is, maken de S20 tot een betrouwbare partner voor het dagelijkse werk, die makkelijk instuurt en bij het remmen in een bocht nauwelijks last heeft van oprichten. Naar gelang het kilometrage stijgt moet er in bochten licht meer worden tegengestuurd. Nat wegdek: 95 punten, 1e plaats Het grensbereik begint laat, maar kondigt zich op tijd aan. De goede handling maakt het rijden van strakke lijnen mogelijk. Het ijkpunt voor op nat wegdek. Slijtage: 74 punten, 6e plaats Geen marathonloper: bovenmatig hoge slijtage achter, voor beduidend beter. CONCLUSIE De zege gaat andermaal naar een band die op meerdere fronten goed zo niet als beste uit de bus komt. Redt zich op het circuit net zo goed als op de openbare weg, onder zowel natte als droge omstandigheden. Enkel qua levensduur laat de S20 een veer. [Logo Motoplus]-oordeel: 1e plaats, 437 punten ________________________________________ CONTINENTAL Sport Attack 2 Gewicht: voor 4,2 kg, achter 6,1 kg Land van herkomst: Duitsland Info: Continental Nederland, www.continentalbandengroep.nl OORDEEL Circuit: 88 punten, 4e plaats De kracht van de Conti schuilt hem in de enorm goede handling, waar hij ook op het circuit duidelijk de vruchten van plukt.Waar het mis gaat? Na een paar rondes verliest hij aan stabiliteit bij het uitaccelereren. Het oprichten tijdens remmen is gering, de feedback in koude toestand prima. Secundaire wegen: nieuw: 94 punten, 1e plaats / na 4.000 km: 90 punten, 1e plaats Met zijn messcherpe stuurkarakter is de Sport Attack 2 de uitgelezen band voor een flink robbertje bochtenvechten op secundaire wegen. De bochtenstabiliteit is ook bij een straf tempo absoluut top, waarbij ook de prestaties met koud rubber en de feedback prima in de smaak vallen. Ook na 4.000 kilometer stuur de Sport Attack 2 nog altijd makkelijk en precies. Nat wegdek: 77 punten, 6e plaats Ondanks de goede handling en hoge stuurprecisie schept de Sport Attack niet veel vertrouwen in de regen. Abrupte uitglijders van de achterband en onrust bij het remmen zijn daar voornamelijk debet aan. Slijtage: 82 punten, 1e plaats De band voor de doorgewinterde boekhouder: dankzij de minste slijtage voor- en achter een echte duurloper. CONCLUSIE De Sport Attack 2 is een waardige opvolger van zijn voorganger en schittert met een enorm dynamisch stuurgedrag op secundaire wegen. Tweede grote plus is de geringe slijtage. Helaas laat de band het in de regen wat afweten. [Logo Motoplus]-oordeel: 2e plaats, 431 punten ________________________________________ DUNLOP Roadsmart 2 Gewicht: voor 4,6 kg, achter 7,1 kg Land van herkomst: Frankrijk Info: Dunlop Tires Nederland, www.dunlop.eu / www.hocoparts.com OORDEEL Circuit: 89 punten, 2e plaats Pas wanneer de Sportsmart het warm heeft begint het zwarte goud te glimmen. Met een extreem hoge bochtenstabiliteit en overtuigende stuurprecisie is hij in staat tot topprestaties op het circuit. Hoe warmer de band, hoe beter de handling en hoe kleiner het oprichtmoment. Ook na meerdere scherpe rondes blijven de bochtstabiliteit en grip op een zeer hoog niveau. Secundaire weg: nieuw: 84 punten, 5e plaats / na 4.000 km: 81 punten, 4e plaats Pas bij een geëngageerd sportieve rijstijl met de banden goed op temperatuur levert de Dunlop de gewenste stabiliteit. Dan nog kampen ze met een wat traag stuurkarakter en merkbaar oprichtmoment bij het remmen in een bocht. Na 4.000 kilometer boet de Sportsmart slechts licht aan rijkwaliteiten in, schuift daardoor een plaatsje op in de rangschikking. Nat wegdek: 83 punten, 3e plaats De afstand tot het leidende duo is redelijk groot. Grip en grensbereik zijn weliswaar goed gedefinieerd, wat stoort is het trage insturen. Slijtage: 82 punten, 1e plaats Gering en gelijkmatig slijtagebeeld voor en achter. Hier pakt Dunlop flink punten. CONCLUSIE Zeer sportief georiënteerde band die flink punten oogst met een lange levensduur. Op het circuit slaat de Sportsmart een prima figuur, echter pas nadat het schoeisel op temperatuur is gekomen. Op secundaire wegen een wat grijze muis. [Logo Motoplus]-oordeel: 5e plaats, 419 punten ________________________________________ METZELER M5 Interact Gewicht: voor 4,6 kg, achter 7,3 kg Land van herkomst: Duitsland Info: Metzeler/Pirelli Nederland, www.pirellimoto.com OORDEEL Circuit: 81 punten, 5e plaats De M5 heeft veel tijd nodig om op temperatuur te komen, waarbij koud de feedback te wensen over laat. Bij het insturen is de Interact merkbaar trager dan de concurrentie. Op temperatuur overtuigt het schoeisel weliswaar met een hoge bochtenstabiliteit, maar mist stuurprecisie en in het grensgebied feedback. Waar het op handling aankomt mist de band dynamiek. Secundaire wegen: nieuw: 83 punten, 6e plaats / na 4.000 km: 79 punten, 6e plaats Op secundaire wegen weet de M5 Interact zich op geen enkel front echt in de spotlights te rijden. Onder meer sterke vibraties bij het achterwiel door onbalans in een door ons in de vakhandel gekocht exemplaar, doen de reputatie van Metzeler geen goed. De wat terughoudende feedback stoort in de dagelijkse praktijk meer dan op het circuit. Ook wat betreft handling en stuurprecisie kan de Duitse band niet met de concurrentie meekomen. Na 4.000 kilometer verstoort een platte kant in het loopvlak het neutrale stuurgedrag. Nat wegdek: 82 punten, 4e plaats Een plaats in de middenmoot op nat wegdek, weet door zijn brede grensbereik wel te overtuigen. Slijtage: 75 punten, 5e plaats Bovenmatige slijtage bij zowel voor- als achterband, economisch gezien zijn er betere investeringen. CONCLUSIE Optisch daagt de M5 met zijn hellingshoekindicator de sportrijder flink uit, technisch kan hij deze provocatie echter maar deels waar maken. Op geen enkel onderdeel weet hij zich in de voerhoede te nestelen. Constant benedengemiddeld betekent onder de streep laatste! [Logo Motoplus]-oordeel: 6e plaats, 400 punten ________________________________________ MICHELIN Power Pure ‘D’ Gewicht: voor 4,3 kg, achter 5,9 kg Land van herkomst: Spanje Info: Michelin Nederland, www.michelin.nl OORDEEL Circuit: 81 punten, 5e plaats Zowel koud als op temperatuur overtuigt de Power Pure met goede feedback en dynamisch stuurkarakter. De in de D-specificatie geteste voorband (de achterband was standaard) stuurt neutraler dan de standaard uitvoering. Gaat het tempo omhoog en daarmee samenhangend ook de temperatuur, dan verliest de band zijn in het begin nog zo uitstekende bochtenstabiliteit. Secundaire wegen: nieuw: 89 punten, 3e plaats / na 4.000 km: 86 punten, 3e plaats Op secundaire wegen valt de Power Pure in de smaak door zijn transparante feedback en dynamische stuurkarakter. Pas bij grote hellingshoeken ontwikkelt het rubber licht de neiging tot in de bocht vallen. Na de slijtagetest zijn de rijeigenschappen slechts minimaal verminderd. Nat wegdek: 89 punten, 2e plaats Op nat wegdek laat de Power Pure zich op verschillende fronten van zijn goede kant zien. De grip ligt op een zeer hoog niveau, met als bonus een lichtvoetige handling en messcherpe stuurprecisie. Enig kritiekpunt: het smalle grensbereik met abrupte uitglijders achter. Slijtage: 78 punten, 4e plaats Gemiddeld slijtagebeeld, voor goed, maar achter relatief hoog. CONCLUSIE De sportband voor dagelijks gebruik. De Power Pure slaat zowel koud als warm een prima figuur op secundaire wegen en zet ook in de regen zijn beste beentje voor. Op het circuit daarentegen gooit hij al snel de handdoek in de ring. [Logo Motoplus]-oordeel: 3e plaats, 423 punten ________________________________________ PIRELLI Diablo Rosso II Gewicht: voor 4,3 kg, achter 6,1 kg Land van herkomst: Duitsland Info: Metzeler/Pirelli Nederland, www.pirellimoto.com OORDEEL Circuit: 94 punten, 1e plaats Op het circuit is de Diablo Rosso II net als voorheen nog altijd het ijkpunt. Dankzij een messcherpe stuurprecisie en een buitensporig hoge bochtenstabiliteit pakt hij extra meters op de concurrentie. Niet alleen de eerste paar rondjes, waar de prestaties van de concurrentie ronde na rond minder wordt, blijft de Rosso II op hoog niveau acteren. Iets dat wordt onderstreept door de snelste rondetijd. Secundaire wegen: nieuw: 89 punten, 3e plaats / na 4.000 km: 81 punten, 4e plaats Sportieve rijders zullen de neutraliteit en stabiliteit ook op de openbare weg naar waarde weten te schatten. Toch is de concurrentie (Continental en Michelin) hier duidelijk beweeglijker, waarbij het de Pirelli’s in koude toestand ook aan een heldere feedback ontbreekt. Na 4.000 kilometer heeft de Diablo duidelijk aan prestaties ingeboet, met name op het gebied van stuurprecisie, insturen en oprichten. Nat wegdek: 79 punten, 5e plaats Met regen op de limiet rijden? Hier gaat de Diablo Rosso II door zijn snel aan de grens knabbelende grip door de knieën. Schrale troost: grensbereik en remweg zijn beter dan die van de Conti’s. Slijtage: 80 punten, 3e plaats Niet evenwichtig: voor goed, achter met platte kant op het loopvlak. CONCLUSIE Op het circuit houdt de Rosso II de sportieve traditie van Pirelli met verve in eer en schittert met een briljant optreden. Uitjes op secundaire wegen wanneer het koud en of nat is laat het schoeisel daarentegen liever aan zich voorbij gaan. [Logo Motoplus]-oordeel: 3e plaats 423 punten ________________________________________

Lees meer over

Honda Suzuki Triumph

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...