+ Plus

Test 6 high-end textiel combi’s

In weer en wind over deels stoffig terrein door Europa trekken, het ontdekken van nieuwe gebieden: het staat ook in de 21e eeuw nog steeds hoog op het verlanglijstje van de verkennende mens. Wel beter ingepakt dan vroeger, want de gemotoriseerde ruiters van nu hullen zich bij voorkeur in goed beschermende high-tech vezels. In deze test de eer aan zes textielpakken uit de topklasse om zich tijdens een 4.000 kilometer lange rit te bewijzen.

China. Zo, die zit. Met Rukka is er nu alweer een gerenommeerd motorkledingmerk dat tot nu toe nog altijd in Europa produceerde, naar het verre oosten uitgeweken. In ieder geval heeft de Finse L-Groep, het moederbedrijf van Rukka, bij de verplaatsing van de productie van Portugal naar China een eigen fabriek neergezet, zo legt de persvoorlichter uit. “Zodat de voordelen van deze nieuwe productieplaats, onder andere de lage loonkosten in combinatie met veel know-how, niet gepaard gaan met nadelen als geringe flexibiliteit in de productie of ontoereikende kwaliteitscontrole.” Aan de kwaliteit van Rukka zal dus niets veranderen, is ons verzekerd. Aan het kostenplaatje voor de consument echter ook niet: met een prijs van bijna € 1.700,- zit de Cosmic bijna 1.100 euro boven de prijs van de voordeligste kandidaat in deze test, de Sand 2 van Rev’it, de kledingfirma uit het Brabantse Oss, die de pakken overigens eveneens in Azië laat produceren. Overigens is de Rukka Cosmic niet de outfit met het meest forse prijskaartje uit de test, het Duitse Stadler treedt namelijk aan met twee telgen uit haar Evo-lijn, en wel de Destiny jas en Faith broek. Deze combi van het bedrijf uit Beieren dat haar kledinglijn op de thuisbasis in Aidenbach of in de eigen fabriek in Kroatië fabriceert, staat namelijk te boek voor € 1.818,-. Of zoals we het in vakjargon zeggen: “Oef!” Om vervolgens maar even direct met de deur in huis te vallen: of de naaimachines nou in Europa of in Azië ratelen, kwalitatief zit er tussen de zes pakken in de test niet heel veel verschil. Zou je de merknamen en logo’s afplakken, dan zou zelfs een kenner moeite hebben om ze in de juiste prijsvolgorde te zetten. Wat dat betreft hebben de outfits in dit high-end segment zonder enige twijfel een hoge standaard bereikt, om alleen optisch of gevoelsmatig vast te stellen welke de beste is, wordt steeds moeilijker. Dat begint al bij de keuze in materialen. In de hogere prijsklassen heeft de firma W.L. Gore zich een vaste plaats verworven. Er is bijna geen bekende motorkledingfabrikant meer die niet op de know-how van de Amerikaanse allweather specialist vertrouwt. Dat is niet zonder reden. Al in een vroeg stadium heeft Gore ingezien dat motorrijders bijzondere eisen stellen aan hun regenkleding. Oudere rijders kunnen zich waarschijnlijk nog wel de legendarische Thermoboy herinneren, die al zo’n drie decennia geleden met een Gore-Tex membraan was uitgerust. Sindsdien is er op verschillende locaties voortdurend verder gesleuteld aan de eigenschappen van deze flinterdunne, microporeuze, maar waterdichte kunststoffolie. In Feldkirchen bij München staat bijvoorbeeld een grote regentoren van de Amerikaanse specialist, wil je als motorkledingfabrikant een nieuw pak met Gore-Tex membraan op de markt brengen, dan moet eerst de waterdichtheidtest bij Gore zelf worden doorstaan. Als de constructie een zwakke plek vertoont die de dummy motorrijder als een natte poedel achterlaat, dan moet de betreffende fabrikant deze fout eerst herstellen, voor er groen licht voor de productie wordt gegeven. En dat het met de weersbestendigheid van de huidige generatie high-end motorpakken goed gesteld is, dat blijkt ook uit deze test weer.

lees hier de hele test met foto’s en grafieken in ons digitale magazine

 

Geen enkel pak had last van lekkageplekken, ook niet tijdens de soms urenlange regenbuien tijdens onze ruim 4.000 kilometer lange testrit. Daarbij wel een kanttekening, het flink investeren in een dure outfit alleen is niet voldoende. Wie er van verzekerd wil zijn droog te blijven onder natte omstandigheden, moet zichzelf de tijd gunnen om het pak echt goed aan te trekken. Vooral bij de jassen is extra aandacht raadzaam, en dan met name bij jassen met een wat omslachtige labyrinth sluiting, die het water bij de frontrits moet weghouden. Zorg altijd dat de flappen op juiste wijze over elkaar liggen, frommel het niet even snel weg, want dan gaat het onherroepelijk mis. Vooral bij de zogenaamde hybride pakken van Dane, IXS en Rev’it, waarbij de complete Gore-Tex binnenlaag uitneembaar is voor luchtige zomerse ritten, vraagt het sluiten een secure aanpak. Die moeite wordt de drager van het vergelijkbaar multifunctionele pak van Stadler grotendeels bespaard. Dit pak heeft namelijk ook de mogelijkheid van een luchtige ‘zomerstand’, maar hier wordt de waterdichte laag van Gore-Tex niet onder, maar over jas en broek aangetrokken. Wat onderweg duidelijk praktische voordelen heeft, wanneer er op een hete dag plotseling donkere wolken opdoemen, kun je de ademende waterdichte laag gewoon snel over je pak heen aantrekken. De andere pakken moet je eerst uittrekken, om vervolgens de waterdichte laag erin te ritsen voor alles weer aan kan. In principe levert Stadler als het ware een precies op maat gemaakt regenpak, dat wel ietwat volumineuzer is dat een standaard regenpak. In de praktijk echter zul je de binnenlagen niet zo vaak langs de weg gaan wisselen, maar voorafgaand aan de rit al besluiten of je nu wel of niet waterdicht gaat rijden. Hoe dan ook, geen voordeel zonder nadeel, de Stadler-rijder heeft in de regen namelijk duidelijk een zwaarder pak aan. Het drielaagse laminaat moet als buitenlaag natuurlijk steviger zijn uitgevoerd en het weegt met bijna twee kilo ongeveer het dubbele van een reguliere waterdichte binnenlaag. Daar staat dan weer tegenover dat de outfit zich juist op warme dagen perfect presenteert op het gebied van pasvorm, wanneer bij de concurrenten de doorgaans dik gewatteerde thermovoering en het ietwat opbollende membraan zijn uitgenomen, sluiten die pakken nou eenmaal minder strak aan op het lichaam, zelfs als je ze met diverse riempjes op armen, benen en heupen wat strakker probeert te stellen. Echt ideaal is dat niet en dat merk je vooral op kritieke plaatsen zoals bij de protectoren, die bij textielpakken toch al niet zo goed om je gewrichten gefixeerd zitten als in leren pakken. Desalniettemin is zeker in de topklasse van de textielpakken tegenwoordig de pasvorm wel van een duidelijk hoger niveau. De tijd dat je op hoge snelheid als een Michelin-mannetje op je motor zat te wapperen is dankzij een groot aantal nieuwe elastische vezels voorbij. Kritieke (valgevoelige) plaatsen zijn daarbij met leer of Kevlar vezels versterkt en ook bij het matenspectrum is er nu meer keus. Voor ‘probleemfiguren’ levert bijna elke fabrikant wel broeken in extra lange of korte maten. High-end pakken voor iedereen dus, ook voor ‘Long-end’ en ‘Short-end’ rijders!

AANKOOPTIPS: WAAR LET IK OP?
Wat kun je het beste aantrekken voor een ontdekkingsreis over asfalt en terrein, bij regen en zonneschijn? De prijs is niet allesbepalend, veel belangrijker is dat textielcombi praktische oplossingen biedt. Op papier klinken veel zaken indrukwekkend en overtuigend, maar papier is nu eenmaal geen praktijk, een uitgebreide pasproef is daarom onontbeerlijk. Zijn alle ristsluitingen en drukknopen gemakkelijk te bedienen, zijn de zakken goed te bereiken, hoe zit het met het stelbereik? Let daarbij vooral goed op de volgende punten: 1 Kraag: een voldoende hoog doorlopende nekafdichting is net zo belangrijk als een goed te bedienen sluiting. Magneetsluitingen zijn weliswaar buitengewoon praktisch, maar moeten wel sterk genoeg zijn. 2 Protectoren: alle gewrichten, inclusief heupen en rug, en bij voorkeur ook nog de borst, moeten van CE-gekeurde valprotectie zijn voorzien. 3 Zakken: het gaat niet om het aantal (kwantiteit), maar om de kwaliteit. Twee waterdichte buitenzakken en twee goed bereikbare binnenzakken zijn voldoende. 4 Mouwen: enkel een wijde opening garandeert dat je de schachten van je handschoenen goed in de mouwen kunt stoppen, essentieel om droge handen te houden. Handig zijn waterdichte stretch manchetten. 5 Ritssluiting borst: één van de meest kritieke plaatsen waar water kan ziet binnen te dringen. Let goed op dikke labyrinth sluitingen, een ondeugdelijke constructie functioneert niet alleen slecht, maar resulteert ook in veel tijd en ergernis bij het aantrekken. 6 Overlapzone: de tweede gevarenzone wat lekkage betreft. De waterdichte lagen van jas en broek moeten elkaar voldoende overlappen! 7 Verstevigingen: uitstekende delen als schouders, ellebogen en knieën moeten met zeer slijtvast materiaal zijn verstevigd. 8 Beensluitingen: de broekspijpen mogen in zithouding niet omhoog kruipen, maar moeten over de schacht van de laars passen en strak afsluitbaar zijn.

MATERIAAL ABC DE DRAAD KWIJT?
Armacor, Bio-Armor, Cordura 1000, Outlast, het lijken wel termen afkomstig uit de ruimtevaart. In de winkel bungelen meestal hele bossen labels aan de pakken, maar zelfs de geschoolde, alwetende verkoper heeft vaak geen idee wat ze betekenen. Veel ervan is natuurlijk ook zwaar overtrokken marketingpraat, maar waar komt het dan wel echt op aan? Hier ons ABC voor een snelle rondrit door de textielwereld. Aramide: duidt op een nylon-kunststofvezel die zeer scheur-, schuur- en hittebestendig is. Wordt vaak als weefselversterking ingezet, vaak onder merknamen als Kevlar of Armacor. Ademend: feitelijk pure nonsens, want welk textiel ademt er nou zelf? Deze term wordt graag als synoniem gebruikt voor de vochtdoorlatende eigenschappen van een membraan. Het principe is dat zweet verdampt en wordt door een folie met microscopische poriën (Gore-Tex bijvoorbeeld) of door een chemofysisch proces (bijvoorbeeld Sympatex) naar buiten geleid. Cordura: merknaam voor een veelgebruikte textielvezel in motorkleding. Bestaat uit polyamide en is zeer slijtvast, vuilafstotend en winddicht. Bijzondere eigenschap: neemt weinig water op. Denier: maateenheid voor de dichtheid van textielvezels, waarbij het gewicht per 9.000 meter vezellengte in gram wordt weergegeven. Voor motorkleding moeten de vezels minimaal 500D zijn, op valgevoelige plaatsen zelfs 1000D. Fleece: geborstelde polyestervezel, die praktisch geen vocht opneemt, licht en toch volumineus is. Wordt bijvoorbeeld als voering in kragen gebruikt. De thermovoering zelf bestaat meestal uit holle polyestervezels (Thermolite). Impregnering: zou tot de standaarduitrusting van motorkleding moeten behoren, zodat de buitenlaag waterafstotend is. Afhankelijk van het kledingmerk kan de impregnering na het wassen door een hete droger of door strijken (deels) worden hersteld.

PROTECTOREN IN DE TEST DAT KAN NOG VEEL BETER
Duur betekent niet per definitie ook goed: bij de protectorenuitrusting heerst (ook) in de topklasse nog steeds een behoorlijk falende boekhouders politiek. In de regel worden enkel de drie gewrichten echt door protectoren beschermd: schouders, ellebogen en knieën. Bij de meeste pakken in de test voel je in de rug- en heupzones weliswaar een meer of minder dikke polstering, maar dat zit er meer voor de vorm dan voor de functie. Goed beschermen kunnen alleen echte protectoren, die volgens ECE-normen zijn gecertificeerd. Om dat te controleren, moet je een blik op het binnenwerk van het pak werpen. Protectoren eruit en kijken of deze daadwerkelijk van een CE-keurmerk zijn voorzien middels officiële opdruk. Gewrichtsprotectoren moeten zijn getest volgens de Euronorm EN 1621-1, die sinds 1 juli 2013 in een verder aangescherpte versie bestaat. Mocht de protector al volgens de nieuwe standaard zijn gecertificeerd, dan moet de code minimaal naar het jaar 2012 verwijzen (zie foto). In deze test waren dat vooralsnog alleen Rukka en Stadler. De basis van het testprocedé is echter nauwelijks iets gewijzigd. Om de schokabsorberende (dempende) werking te testen, suist een vijf kilo zwaar gewicht vanaf een meter hoogte met een energie van ongeveer 50 joule op de protector. Onder de protector registreert een meetlichaam (aambeeld) de restkracht die wordt doorgeleid. Tot nu toe was een gemiddelde restwaarde van maximaal 35 kilonewton (kN) toegestaan. Ter illustratie: een menselijk bot kan al bij 10 kN breken. Bij de herziene norm heeft men nu net als bij de norm voor rugprotectoren twee beschermingsklassen doorgevoerd: bij Level 1 bedraagt de maximale restwaarde nog steeds 35 kN, bij Level 2 is die maximale toegestane waarde echter gereduceerd tot 20 kN. Daarmee heeft men op Europees niveau eindelijk op de technische vooruitgang gereageerd, gewrichtsprotectoren die ruimschoots onder de uit 1998 stammende norm van 35 kN blijven, bestaan namelijk al jaren. Het zal echter nog wel een paar jaar duren voordat de protectoren met de nieuwe certificering gemeengoed zijn geworden. Een verplichting om vanaf nu enkel nog CE-gekeurde protectoren te mogen gebruiken, is er namelijk niet. Ook een echte rugprotector is in deze test maar in de helft van de testexemplaren te vinden: IXS, Rukka en Stadler leveren er standaard eentje bij. Bij de andere drie zit er in het betreffende vak in het rugpand een soort pseudobeschermlaagje. Een echte protector wordt alleen als accessoire tegen meerprijs aangeboden. Ook bij de rugprotectoren zijn er zoals gezegd in de nieuwe normering twee beschermingsklassen. In beginsel komt de test overeen met die voor de gewrichtsprotectoren, de grenswaarden liggen hier echter duidelijk een stuk lager. Bij Level 1 mag de gemiddelde restkracht niet meer dan 18 kN bedragen, bij Level 2 is dat zelfs maximaal 9 kN. Om aan deze strengere eisen tegemoet te komen, is overigens voor bijna geen enkele fabrikant een probleem. Er zijn al rugprotectoren waarbij de restkracht onder de 5 kN-grens ligt. Prima, belangrijker echter nog dan de beschermingsgraad, is het daadwerkelijk beschermende oppervlak, welke wordt aangeduid met een op de protector aangegeven schouder-heup afstand. Vaak worden er namelijk veel te kleine protectoren voor de gegeven confectiemaat gebruikt.

Zo ziet de beschermer er in de toekomst uit: gewrichtsbeschermer volgens de aangescherpte norm EN 1621-1:2012. De letter S/E/K duiden op de toepassingsplek (Schouder/Elleboog/Knie, ofwel Shoulder/Elbow/Knee) en de maat wordt middels het type aangegeven: A voor kinderen en kleine damesmaten, B voor standaardmaten. Met het cijfer wordt aangegeven aan welke grenswaarden wordt voldaan, hier Level 1. [BIJ GRAFIEKJE:] Grenswaarde (Level 1) Grenswaarde (Level 2) Kracht in kN Tijd in ms Oud tegen nieuw: Dane protector met een steile krachtcurve tegenover de Stadler beschermer met een geleidelijk toenemende curve. Minimaal versus optimaal: gewrichtsprotector van Rev’it (links) vergeleken met de beschermer van Stadler. [ RECHTSONDER:] Wat wordt er beschermd? Rukka (links) bedekt alleen de wervelkolom, Stadler vrijwel de gehele rug.

ALPINESTARS TECH ST GORE-TEX
Leverancier: Alpinestars, tel. +39 04-235 286, www.alpinestars.com
Prijs: € 799,95 (jas); € 599,95 (broek); € 1.399,90 (setprijs)
Maten: heren 48 t/m 60 Kleur: zwart Gewicht: 4,2 kg (maat 50) Land van herkomst: Indonesië Uitrusting: Gore-Tex-membraan, uitneembare thermovoering, afneembare fleece stormkraag, afneembare bretels PASVORM/DRAAGCOMFORT Zit met thermovoering erin erg krap, in combinatie met de twee lagen onderkleding (base- en midlayer) voelt het erg benauwend. Daarentegen ideaal draagcomfort in de zomer: zonder thermovoering en membraan zit het zo comfortabel als een trainingspak. WEERSBESCHERMING Met de zachte, nauwsluitende stormkraag en het ver naar beneden doorlopende rugpand wordt koude lucht (tocht) effectief buitengehouden. De thermovoering zelf isoleert te weinig. Duidelijk aangenamer is het op zeer warme dagen, dankzij de goede ventilatie. Bij regen blijft het pak 100% waterdicht. VEILIGHEID Goed dempende gewrichtsprotectoren, maar belangrijke zones als rug en borst worden alleen tegen meerprijs van bescherming voorzien. UITRUSTING/AFWERKING Hoogwaardige materialen, fraai gemaakt. CONCLUSIE Het Alpinestars pak scoort met een heerlijk draagcomfort op warme dagen en een uitstekende waterdichtheid. Bij koud weer valt hij ondanks thermovoering en stormkraag snel door de mand. De protectie kan beter.
oordeel: goed

DANE LIMFJORD/BRØNDBY Kooptip
Leverancier: Motoport, tel. 0413-385 850, www.motoport.nl
Prijs: € 579,00 (jas); € 399,00 (broek); € 978,00 (setprijs)
Maten: heren 48 t/m 64, broek in korte en lange maten verkrijgbaar Kleur: grijs/zilver/zwart Gewicht: 4,1 kg (maat 52) Land van herkomst: Indonesië Uitrusting: uitneembaar Gore-Tex membraan, uitneembare thermovoering PASVORM/DRAAGCOMFORT Oogt op het eerste gezicht zeer pompeus door de opbouw met vele lagen (extra Gore-Tex membraan, thermovoering), maar sluit dankzij soepele, deels elastische materialen zeer goed op het lichaam aan. De goed aansluitende, comfortabele en strakke pasvorm blijft ook bij de ombouw naar puur zomerpak behouden. WEERSBESCHERMING Biedt royaal comfort voor het hele jaar. De meerlaagse opbouw geeft een zeer goede isolatie bij kou en na het uitnemen van de thermovoering en het Gore-Tex membraan stroomt er koele rijwind door grote ventilatieopeningen. Geen lekkage tijdens meerdere uren achtereen in de regen. VEILIGHEID Gewrichtsprotectoren met doorsnee schokabsorberende waarden. Meer bescherming (rug, heupen) is er alleen tegen meerprijs. UITRUSTING/AFWERKING Top afwerking, zeer goede materiaalkeuze. CONCLUSIE Het pak voor het hele jaar voor veelrijders op grote allroads en toermotoren. In de uitgebreide uitrusting ontbreken alleen een stormkraag en beter dempende protectoren. Alles bij elkaar echter een passende prijs/kwaliteitverhouding. oordeel: zeer goed

IXS NIMROD/HAMILTON
Leverancier: Nerons BV, tel. 036-547 1577, www.nerons.nl
Prijs: € 599,95 (jas); € 379,95 (broek); € 979,90 (setprijs)
Maten: S t/m 5XL, broek in lange en korte maten verkrijgbaar Kleuren: zwart, donkergrijs/zwart en lichtgrijs/zwart/rood Gewicht: 4,5 kg Land van herkomst: Vietnam Uitrusting: uitneembare thermovoering, jas met uitneembaar Gore-Tex membraan, reflectiepanelen op de rug, broek hittereflecterend gecoat PASVORM/DRAAGCOMFORT Krappe snit, maar soepel textiel. De IXS combi overtuigt zowel in ‘volledige uitvoering’ als na de ombouw tot zomerpak (zonder Gore-tex membraan en thermovoering) door een goed aansluitende, comfortabele pasvorm. Lichte puntaftrek wegens drukplekken bij de manchetten van de mouwen. WEERSBESCHERMING Op koude lente- en herfstdagen lekker warm, bij hoge zomertemperaturen echter te weinig ventilatie. De waterdichtheid is goed, maar de kraag raakt op den duur doorweekt door water dat van de helm druipt. VEILIGHEID Gewrichtsprotectoren met goede dempende eigenschappen, eveneens een zeer goede rugprotector. UITRUSTING/AFWERKING Mooie details, netjes gemaakt CONCLUSIE De IXS Nimrod/Hamilton is door de zeer ruime keuze in maten, ook in broeklengte, precies wat ‘problematische’ figuren nodig hebben. Het isolatieniveau past bij het klassieke motorseizoen in Midden-Europa. Lovenswaardig: de rugprotector!
oordeel: goed

REV’IT SAND 2
Leverancier: Rev’It Sports Nederland, tel. 0412-696 740, www.revit.eu
Prijs: € 349,99 (jas); € 239,99 (broek); € 589,98 (setprijs)
Maten: S t/m XZL, broek in korte en lange maten verkrijgbaar Kleuren: zwart/zilver, zwart/oranje, zilver/zwart, zilver/rood en zilver/blauw Gewicht: 4,3 kg Land van herkomst: Vietnam Uitrusting: uitneembaar Hydratex membraan, uitneembare thermovoering, voorbereid op neckbrace en fluor veiligheidsvest, evenals het gebruik van een camelbag en koelvest PASVORM/DRAAGCOMFORT Bolt door de meerlaagse opbouw licht op, qua configuratie gelijksoortig pakken als die van Dane en IXS sluiten wat beter aan. Laat zich na ombouw naar zomerpak (zonder membraan en thermovoering) nog enigszins in vorm bijstellen, maar de neiging tot flapperen blijft. WEERSBESCHERMING Isoleert prima op koude dagen, ventileert aangenaam op warme dagen, is helemaal waterdicht. Klein manco: storende tocht rond de nek. VEILIGHEID Niet meer dan standaard: gewrichtsprotectie met middelmatig dempende eigenschappen. UITRUSTING/AFWERKING Solide afgewerkt, veelzijdig uit te breiden. CONCLUSIE Het voordeligste pak houdt zich op de 4.000 kilometer lange testrit goed staande tegen de deels twee en zelfs drie keer zo dure concurrenten, maar kampt wel met kleine faux pas’ als zwaar lopende drukknopen. Een sterk pluspunt is de ruime uitbreidingsmogelijkheid.
oordeel: goed

RUKKA COSMIC
Leverancier: HocoParts, tel. 0342-412 290, www.hocoparts.com
Prijs: € 999,00 (jas); € 699,00 (broek); € 1.698,00 (setprijs)
Maten: heren 46 t/m 62 (in zwart t/m 66), broek in korte en lange maten verkrijgbaar Kleuren: zwart, beige en rood Gewicht: 6,3 kg Land van herkomst: China Uitrusting: Gore-Tex membraan, uitneembare thermovoering, afneembare Gore-tex stormkraag, magneetsluitingen PASVORM/DRAAGCOMFORT Door het vast met de buitenlaag verlijmde waterdichte membraan en de vele verstevigingen ontbeert het dit pak een beetje aan soepelheid, iets wat de concurrenten met de losse Z-liner constructie wel hebben. Samen met het vrij hoge gewicht ontbreekt het wat aan bewegingsvrijheid. WEERSBESCHERMING Bij kou komt ondanks de thermovoering snel een licht kil gevoel opzetten, in het voor- en najaar kun je niet zonder de base- en midlayer. De water- en winddichtheid zijn daarentegen helemaal top. VEILIGHEID Voorbeeldig uitgerust: uitstekende gewrichtsprotectoren en volwaardige heup- en rugbescherming met fantastische demping, daarbij nog de grootschalig verstevigde buitenlaag. UITRUSTING/AFWERKING Praktisch doordacht en fraai gemaakt. CONCLUSIE Een pak voor de prijs van een tweedehands motorfiets, maar daarvoor krijg je dan ook een combi die in zowel afwerking als kwaliteit ten volste overtuigt. Na de 4.000 kilometer lange testronde ziet het pak er nog uit alsof het nieuw uit de winkel komt.
OORDEEL: zeer goed

STADLER DESTINY EVO/FAITH EVO Testwinnaar
Leverancier: Perier Motorsport, tel. 035-538 1012, www.periermotorsport.nl
Prijs: € 1.099,00 (jas); € 719,00 (broek); € 1.818,00 (setprijs), 10% meerprijs voor extra grote maten
Maten: heren 48 t/m 62, dames 38 t/m 46, ook tussenmaten en maatwerk mogelijk Kleur: zwart Gewicht: 7,9 kg Land van herkomst: Duitsland Uitrusting: gelamineerde Gore-Tex buitenjas en –broek, binnenjas en –broek van Cordura Air PASVORM/DRAAGCOMFORT Soepel te dragen twee-in-één pak in vele maten. De standaardmaten vallen al erg goed in de smaak met perfect gesneden taille, mouw- en broekspijplengtes. De bewegingsvrijheid neemt merkbaar af met de Gore-tex-buitenlaag en het resulterende hoge totaalgewicht. WEERSBESCHERMING In de zomer en in de regen top. Op frisse dagen moet vanwege het ontbreken van een geïntegreerde thermovoering naar een voldoende warme combinatie van base- en midlayer worden gegrepen. VEILIGHEID Beter is er niet: anatomisch gevormde protectorenset inclusief heup- en rugbescherming met eersteklas demping. UITRUSTING/AFWERKING Onberispelijk gemaakt, maar slechts weinig extra’s. CONCLUSIE Voor de portemonnee is het even flink slikken, maar daarvoor biedt Stadler dan wel een innovatief toerpak. Het wat basaal uitgeruste, lichte zomerpak kan op regenachtige dagen met een Gore-Tex buitenpak worden gecombineerd. Zeer degelijk gemaakt, voorbeeldig werkende protectorenset.
OORDEEL: zeer goed

CONCLUSIE Het eindresultaat mag er zijn: in de bovenklasse van de textielcombi’s bezit men duidelijk de vakkundigheid om een goed stuk werk af te leveren. Dat blijkt wel na de eindafweging na 4.000 testkilometers die de pakken voor de kiezen kregen. Echte missers waren er niet, noch door lekkage, noch in het dagelijkse gebruik bij het openen en sluiten van de drukknopen, ritsen en/of klittenbandsluitingen. Louter goed nieuws dus? Nee, in de tweede kolom staat eigenlijk het huiswerk: meer en betere protectoren moeten er komen!

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

14 november, 2024

De uitbreiding van het merk Husqvarna binnen het Pierer-imperium vordert gestaag. Na de nogal radicale 701 Vitpilen ...
Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...