Test 4 sets toerbanden
Twee nieuwkomers zorgen voor spanning in het toerbandensegment. Kunnen ze de tot nu toe beste concurrenten op respectievelijk binnenwegen en nat wegdek verslaan? In dit derde deel van onze bandentest wordt op een Honda CB1000R een pittige strijd uitgevochten.
Op naar de testarena in Mireval. Het Goodyear-testcircuit is alleen al vanwege het uitzicht de reis waard. Omgeven door steile rotswanden enerzijds en een fantastisch uitzicht op de Middellandse Zee anderzijds zou je hier graag vakantie vieren. Maar daarvoor zijn we niet hier in het zuiden van Frankrijk, ten zuiden van Montpellier. In de pitbox staat al een compressor te ronken, de eerste banden zijn gemonteerd en de Honda CB1000R is voorzien van onze 2D-datalogger. Op het kunstmatig kletsnat bewaterde testcircuit en het 3,8 kilometer lange (meestal) droge, snelle circuit dat oorspronkelijk ooit als Formule-1-circuit is aangelegd (onder de naam ‘Carland’) willen we de twee nieuwe toerbanden van Dunlop en Metzeler tegen de beste op de afzonderlijke onderdelen van onze vorige test laten aantreden.
Als referentie voor het sportieve straatgebruik op met name bochtige binnenwegen wordt de Continental Road Attack 2 Evo op de wielen van de 125 pk sterke CB1000R gelepeld. Bij het testdebuut van de Road Attack 2 Evo in 2014 maakte hij vooral indruk door zijn extreem gretige bochtengedrag. Wendbaarheid en lichtvoetigheid op het allerhoogste niveau, met daarbij een eersteklas feedback – met de Conti wordt het rijden op slingerwegen nog leuker dan het al is. Zijn er dan alleen maar pluspunten? Nou vooruit, op hoge snelheid op de Autobahn is er vergeleken met de concurrenten een lichte instabiliteit voelbaar, maar alles bij elkaar blijft deze onrust beperkt tot een acceptabel niveau. Alle punten bij elkaar geteld wist de Road Attack 2 Evo bovendien een duidelijke voorsprong te pakken op de rest. Daarmee ligt de lat op het onderdeel ‘binnenwegen’ bijzonder hoog.
Die lat ligt op het onderdeel ‘nat wegdek’ niet minder hoog. Al jaren wordt dit testonderdeel gedomineerd door Michelin, en dat zelfs vrij nadrukkelijk. De Pilot Road 4 verscheen net als de Conti Road Attack 2 Evo in 2014. En geheel volgens verwachting bleek de Road 4 in de beste tradities van zijn voorgangers 2 en 3 op natte wegen onverslaanbaar. Met zijn extreem goede grip geeft hij de rijder steeds heerlijke feedback. En dat is in slechte weersomstandigheden natuurlijk goud waard. Net als de Conti zette de Michelin de concurrentie in 2014 op zeer duidelijke afstand. Met de grote puntenvoorsprong op nat wegdek en goede resultaten op binnenwegen behaalde de Pilot Road 4 zelfs de overwinning in de 2014-test.
Dan presenteren we nu de uitdagers van dit jaar. Vooral Metzeler heeft een kras weg te poetsen. In 2014 eindigde de Roadtec Z8 Interact op de zesde (één-na-laatste) plaats. De Dunlop Roadsmart II eindigt in diezelfde test op de gedeelde vierde plaats. En kijk: de ingenieurs van beide merken hebben op de ontwikkelingsafdelingen aan de juiste knoppen en schroeven gedraaid. In totaliteit blijkt zowel de Roadsmart III als de Roadtec 01 een zeer goed uitgebalanceerde allrounder. Banden die zowel enorm veel stuurplezier geven op binnenwegen (ook al weet de Conti ze hier nog nipt voor te blijven!) als een bijzonder veilig gevoel geven in de regen. Dat is dus 1-0 voor de nieuwe garde. En in de totaalstand mag je het zelfs 2-0 noemen, want Metzeler en Dunlop pakken met overtuigende voorsprong op Conti en Michelin (en een klein onderling verschil) de eerste twee plaatsen. Een volgende strijd is echter nooit heel ver weg – wedden dat er alweer hard wordt gesleuteld in diverse ontwikkelingsafdelingen?