Test 4 paar budgetbanden
Banden van de discounter, ze zijn er inmiddels in alle maten, dus ook voor tour-, sport- en allroadmotoren. Maar wat brengt het 180 millimeter brede rubber van een schappelijke € 80,- je uiteindelijk? Ongebreideld rijplezier of enkel aantrekkelijk geprijsd materiaal om lekker donuts mee te branden?De oliecrisis laat ook op de bandenmarkt niet ongemoeid. Geen wonder, want olie is tenslotte een essentieel bestanddeel bij de productie van synthetisch rubber. Niet alleen de pomphouders hebben daarom hun prijzen moeten aanpassen, ook de bandenfabrikanten deden mee. Prijsstijgingen van 10% zijn eerder gemeengoed dan een zeldzaamheid, en dat terwijl de prijs van een motorband in vergelijking met een autoband toch al niet mild was en bovendien ook nog eens een stuk sneller versleten is ook. Voor een setje banden in de meest gangbare maat 120/70ZR17 en 180/55ZR17 ben je al snel 300 euro lichter. En rij je flink wat kilometers per jaar dan mag je daar gerust nog een achterband bij optellen. Een motorrijder die veel op weg is, laat dus per seizoen voor ongeveer 500 euro aan rubber achter op het asfalt. Mede dankzij internet hoeven we tegenwoordig echter niet meer de hoofdprijs te betalen voor banden. Onder het motto ‘ook zwart en rond, maar tegen een fractie van de prijs’ bieden online bandenleveranciers beduidend goedkopere sets rubber aan. Als tegenprestatie moet je in dergelijke gevallen wel genoegen nemen met het feit dat er geen namen van bekende fabrikanten als Avon, Pirelli, Dunlop, Bridgestone of Michelin op de flank staan. Je moet je tevreden stellen met merken als Full Bore USA, Maxxis of Shinko. Waar Shinko overduidelijk klinkt als een product uit het verre oosten, lijken Full Bore USA en Maxxis naamtechnisch een westerse achtergrond te hebben. Een korte blik op de kleine letters ‘made in…’ maakt echter duidelijk dat Full Bore USA net als Shinko zijn oorsprong vindt in Korea, terwijl het Maxxis schoeisel een stukje verderop wordt geproduceerd, in Taiwan om precies te zijn. Toch hoef je niet helemaal naar Azië voor een paar aantrekkelijk geprijsde schoenen voor je motorfiets. Ook dichterbij huis worden er namelijk budget banden gemaakt, onder meer door het Duitse Heidenau, ooit hofleverancier van de voormalige DDR motorindustrie. Deze fabrikant heeft bijvoorbeeld ook schoeisel voor GS, Varadero en consorten in zijn assortiment. Prijs per band onder de 100 euro. Ons testveld stelden we samen aan de hand van het assortiment van online bandenleveranciers en de low-budget aanbiedingen van reguliere bandendealers. Dat besparen kan daarbij behoorlijk inspannend zijn bewijst Shinko. De achterband (maat 180/55ZR17) was zo gevonden, en dat tegen een bijna niet te evenaren lage prijs van € 78,90. De zoektocht naar de bijpassende voorband hebben we echter na veel gedoe en ergernis zonder succes moeten staken. Bij meerdere online leveranciers vonden we weliswaar een vergelijkbare voorband van de Koreaanse fabrikant, maar bestellen bleek nergens mogelijk.In de praktijk bleek bovendien dat de Shinko achterband met geen enkele voorband een harmonieuze relatie wilde aangaan. Op zowel droog als nat asfalt zat de Koreaanse band zeer vroeg aan zijn limiet, terwijl de voorbanden (Bridgestone BT016 Pro, Dunlop Road Attack 2) nog veel reserves in petto hadden. Hieruit blijkt overigens andermaal dat voor- en achterband goed op elkaar afgestemd moeten zijn. Natuurlijk kun je voor en achter rubber van verschillende fabrikanten laten monteren, en natuurlijk vlieg je er dan niet direct in de eerste de beste bocht af, maar echt optimaal harmonieus samenwerken zullen ze nooit. En dan is er natuurlijk ook nog de volgende vraag: is het verstandig om banden zonder specifieke typegoedkeuring toch zomaar te monteren? Wettelijk gezien is iedereen vrij in die keuze, aan de andere kant geeft een fabrikant met een dergelijke typegoedkeuring echter ook een soort garantie af dat een band model X prima functioneert op motor model Y. En dan mag je wellicht wettelijk gezien misschien gewoon in je recht staan, wanneer band en motor niet goed samenwerken, is het simpelweg een verspilling van geld. Ook als het ‘maar’ budget banden zijn, want inclusief montage spoel je toch al gauw zo’n 200 euro door het toilet.Blijft tenslotte over de vraag wat de no-name banden nu eigenlijk precies in hun mars hebben? Tijdens voorgaande bandentests (MotoPlus 12/2011 en 14/2011) bleek dat de premium merken tegenwoordig op een zeer hoog niveau zijn aanbeland. Bij de toerbandentest (MotoPlus 12/2010) het afgelopen jaar, bleken zelfs de banden niet de beperkende factor, maar de motor zelf. Waar de banden namelijk genoeg reserves hadden voor een paar graden meer hellingshoek, trokken voetsteunen en middenbok van de Suzuki Bandit testmachine al een flinke vonkenregen over het asfalt. Een vergelijkbaar hoog niveau zien we ook terug op de test op nat wegdek. Met uitzondering van het Avon schoeisel, dat traditioneel op dit punt altijd de rode lantaarn draagt, laten alle merken zich van hun beste kant zien. De verschillen tussen de grote merken zijn slechts marginaal en echte verrassingen zijn er simpelweg niet. Met name Michelin legt de lat op nat asfalt erg hoog, met als gevolg dat de concurrentie adequaat reageert en met verbeterde modellen komt. Briggestone introduceerde bijvoorbeeld dit jaar de BT016 Pro sportband, een uitstekende band ook voor regenachtige reizen, terwijl in de allroad klasse Dunlop met de nieuwe Trailmax TR91 een uitstekende regenband introduceerde. Een dergelijk niveau bleek voor de banden uit voormalig Oost-Duitsland en Azië nog veel te hoog gegrepen. Hevige vibraties gooien bij Heidenau en Maxxis roet in het eten, wat duidt op een product gerelateerd probleem. Iets dat wordt onderstreept door de belabberde handling, het gebrek aan stabiliteit onder hellingshoek en het onaangekondigd wegglijden van het achterwiel, allemaal zaken waarvan de oorzaak moet worden gezocht in een falende constructie van de band. Wanneer de fabrikanten serieus willen aanhaken bij de grote merken, dan moeten ze eerst flink investeren. Sparen is er voor hen dan helaas niet bij.________________________________________[KASTEN TOURENREIFEN]TOERBANDENMet formaat 120/70ZR17 en 180/55ZR17 hebben zowel Maxxis als Full Bore USA schoeisel ontworpen voor moderne (sport)toer en sportmachines. Alleen de maat is echter niet heilig, de test met een Honda CBR600RR legt genadeloos de sterke en zwakke punten bloot.SECUNDAIRE WEGDe paradediscipline van een toerband, sturen op lommerrijke achteraf wegen. Wat je minimaal mag verwachten is een prima handling, voldoende stabiliteit onder een hellingshoek en natuurlijk veel grip, zowel bij het uitaccelereren als geforceerd bochten ronden. Bij de toerbandentest (MotoPlus 12/2011) presenteerde de Continental Road Attack 2 zich op dit onderdeel als de te kloppen band, dankzij een zeer goede stuurprecisie en superieure feedback, terwijl er van een oprichtmoment tijdens het remmen nagenoeg geen sprake was.[Text bei Tabelle]Conclusie: Maxxis en Full Bore hebben op alle onderdelen het nakijken. Enkel wat betreft rechtuitstabiliteit blijven ze nog enigszins in de buurt. Het Full Bore rubber laat zich net even wat secuurder en makkelijker insturen dan de Maxxis banden, die uiteindelijk toch iets meer punten binnensprokkelt.[BILDUNTERSCHRIFT]De standaard op secundaire wegen: Continental Road Attack2________________________________________FULL BORE USAM-1 STREET SPORTAfmetingen: voor 120/70ZR17; achter 180/55 17Gewicht: voor 4,3 kg, achter 6,7 kgLand van herkomst: KoreaLevering: diverse online aanbiedersPrijs: +/- € 65,00 (voor); € 95,00 (achter) > BeoordelingSecundaire weg (89 punten, onvoldoende) Het lichte insturen is de enige goede eigenschap van de Full Bore. Het smalle grensbereik zorgt zelfs op droog asfalt al voor abrupt uitglijders van de achterband. Meer hellingshoek gaat ten koste van de stuurprecisie en bij het remmen richt de machine zich duidelijk op. Nat wegdek (50 punten, slecht) Spontane glijpartijen zonder enige waarschuwing over beide wielen en bijzonder slechte vertragingswaarden. Voor wat betreft het rijden op nat wegdek is de M-1 Street Sport een duidelijke nee. CONCLUSIEWie bij regen graag zijn zenuwen tot het uiterste tart, heeft aan de Full Bore een geschikte partner in crime. Ook op droog wegdek is het Koreaanse rubber nog mijlenver verwijderd van de premium merken. [Logo MotoPlus]-oordeel: onvoldoende________________________________________MAXXIS SUPERMAXXAfmetingen: voor 120/70ZR17; achter 180/55ZR17Gewicht: voor 4,3 kg; achter 6,6 kgLand van herkomst: TaiwanLevering: diverse online aanbiedersPrijs: +/- € 75,00 (voor); € 99,00 (achter) >BeoordelingSecundaire weg (93 punten, voldoende) Onder meer door een niet optimaal contour van de band uiten zich sterke vibraties in een bocht die weinig vertrouwen geven voor een grotere hellingshoek. Ook de matige feedback heeft tot gevolg dat je niet echt op de grens kunt rijden, daarnaast ook last van sterk oprichten bij remmen onder een hellingshoek. Nat wegdek (57 punten, onvoldoende) De Maxxis laat zich alleen in een wijde bogen veilig over het natte asfalt sturen, en dat in combinatie met slechte vertragingswaarden. Desondanks heeft de band wel meer grip als zijn Koreaanse tegenhanger.CONCLUSIEZwaar insturen en sterke chatter verhinderen het rijden van strakke lijnen bij goed weer en ook bij regen schept de band maar weinig vertrouwen. Onder de streep wel beter dan de Full Bore.[Logo MotoPlus]-oordeel: onvoldoende ________________________________________NAT WEGDEKEen heikele bezigheid, het rijden in de regen met dergelijk schoeisel. Een goede toerband moet niet alleen veel grip bieden, maar door een breed grensbereik ook duidelijk zijn limiet aankondigen. Sinds jaar en dag is Michelin de onbetwiste nummer één op dit punt, de dit jaar nieuw op de markt gekomen Pilot Road 3 wist zijn voorganger (Pilot Road 2) wederom te overklassen (zie MotoPlus 12/2011).Snelheid in km/uurAfgelegde weg in meters[Text bei Tabelle]Conclusie: op nat wegdek leven de ter referentie meerijdende Pilot Road 3 en de budget banden in compleet andere universums. Met name de snelle en volledig onaangekondigde glijders van Full Bore turnen zelfs de meest doorgewinterde regenrijder om in een bibberend schooljochie. De remwegen zijn catastrofaal.[BILDUNTERSCHRIFT]De standaard op nat wegdek: Michelin Pilot Road 3________________________________________[KASTEN ENDUROREIFEN]ENDUROBANDENHoe houden banden met een klein prijsje zich op een grote allroad? Het 110/80 en 150/70 rubber van Heidenau en Full Bore pas weliswaar op de velg van de BMW R1200GS, maar is dat voldoende voor een probleemloos ritje?________________________________________SECUNDAIRE WEGLaat er geen misverstand over bestaan, de zware allroads, doorgaans met een gewicht van 250 kilo en meer, worden hoofdzakelijk op min of meer goed geasfalteerde wegen uitgelaten met slechts sporadisch een uitstapje op het onverhard. Voor bandenfabrikanten de reden om zogenaamde on-/offroadbanden te ontwikkelen met veel grip voor het sportieve werk op het zwarte teer in combinatie met een kleine beetje extra profiel voor ernaast. De standaard op dit moment in dit segment is momenteel de Continental Trail Attack (zie MotoPlus 14/2011) door zijn fenomenale handeling op bochtenrijke pistes. [Text bei Tabelle]Conclusie: een duidelijk verschil tussen de low budget banden en de Continental Trail Attack. Bij de Full Bore stoort de slechte stuurprecisie, terwijl het Heidenau schoeisel vooral voor onrust en een slechte stabiliteit zorgt. [BILDUNTERSCHRIFT]De standaard op secundaire wegen: Continental Trail Attack________________________________________FULL BORE USATRAIL MASTER M-40Afmetingen: voor 110/80R19; achter 150/70R17Gewicht: voor 5,8 kg; achter 7,2 kgLand van herkomst: KoreaLevering: diverse online aanbiedersPrijs: € 75,00 (voor); € 90,00 (achter) > BeoordelingSecundaire weg (96 punten, voldoende) Vooral het gebrek aan stuurprecisie blijkt een storende factor, met als gevolg dat er constant gecorrigeerd. Ondanks dat de band makkelijk instuurt, klapt de machine bij grotere hellingshoeken plots spontaan richting asfalt. Schommelbewegingen verminderen bovendien de stabiliteit bij het accelereren uit bochten. Nat wegdek (41 punten, slecht) Slechte remwaarden, een smal grensbereik en constante uitglijders. Wie enigszins waarde aan zijn nog schadevrije machine hecht, stuurt niet met de Trail Master M-40 over natte wegen.CONCLUSIEHet lijkt wel een loterij, de kans dat je met een op Full Bore’s staande GS de ingezette lijn blijft volgen is net zo groot als het winnen van de jackpot. Ook in de regen is de Koreaan allesbehalve een aanwinst. [Logo MotoPlus]-oordeel: onvoldoende________________________________________HEIDENAUK68Afmetingen: voor 110/80R19; achter 150/70R17Gewicht: voor 5,2 kg; achter 7,4 kgLand van herkomst: DuitslandLevering: diverse online aanbiedersPrijs: € 65,00 (voor); € 79,00 (achter)> BeoordelingSecundaire weg (100 punten, voldoende) Ondanks uiterst zorgvuldig uitbalanceren blijft het voorwiel onrustig, iets dat op onbalans in de band zelfs duidt. Ook het onhandelbare karakter en het trage insturen vallen niet echt in de smaak, terwijl de stabiliteit in bochten duidelijk minder is dan die van de ter referentie meerijdende Trail Attack.Nat wegdek (46 punten, slecht) Zelfs bij een redelijk behouden tempo kondigen slippertjes zich te laat aan. Bij het accelereren ontbreekt het daarnaast aan grip, het achterwiel heeft constant veel te vroeg last van wielspin. CONCLUSIEDe sterke onbalans in nieuwstaat is toch wel zorgelijk. Tijdens het rijden blijft de band onrustig, de slechte stabiliteit en de weinige grip op nat wegdek zorgen daarnaast ook niet echt voor veel vertrouwen. Wel beter dan de Full Bore. [Logo MotoPlus]-oordeel: onvoldoende________________________________________NAT ASFALTDoorrijders weten juist in het doorgaans gladde voor- en naseizoen het belang van goede regenprestaties van een band op waarde te schatten. Tijdens de test met gerenommeerde merken (MotoPlus 14/2011) verraste de Dunlop Trailmax TR91 met een breed grensbereik, veel grip en eersteklas remwaarden. Precies dat wat de doorrijder wil. Snelheid in km/uurAfgelegde weg in meters[Text bei Tabelle]Conclusie: op een nat wegdek vergaat het lachen je met discount rubber wel enigszins. Met name bij het remmen laat het verschil in kwaliteit zich duidelijk gelden: wanneer de GS met Dunlops rond de velg al stil staat, raast het budgetrubber nog met 50 km/uur voorbij.[BILDUNTERSCHRIFT]De standaard op nat wegdek: Dunlop Trailmax TR91________________________________________CONCLUSIEBesparen ja, maar niet op de verkeerde dingen. Wie bij de aanschaf van banden de rode stift hanteert, loopt de kans op hoge kosten achteraf. Want met name op nat wegdek blijken goedkope banden zich nog lang niet te kunnen meten met de duurdere fractie en schuilt een kostbaar slippertje in een heel klein hoekje. Wil je toch op banden besparen, kies dan een uitlopend model van een premium merk. Dan ben je niet alleen goedkoop, maar ook veilig onderweg. ________________________________________