+ Plus

Test 12 rugzakken

Kangoeroes zijn er standaard mee uitgerust, de homo sapiens motorus, ook wel motorrijder genoemd, moet evenwel zelf een buideltje op zijn rug knopen wil hij even snel wat spullen op zijn tweewieler vervoeren zonder met koffers in de weer te hoeven. Wij testten 12 rugzakken voor alledaags gebruik in de prijscategorie van 30 tot 70 euro. De trendy marketingboys noemen ze daypack of daybag, maar beide termen verwijzen naar hetzelfde: de rugzak. Een handige reisgenoot die elke dag zonder veel omhaal kan worden overgehaald om je spullen te vervoeren naar school, universiteit of werk. Of je egenpak natuurlijk, tijdens een dagje toeren. Een tas die daarnaast ook voor spontane aankopen voldoende plaats biedt, maar waar absoluut geen slaapzak, matje of tent in past.Onze dagelijkse allrounders uit deze test hebben een inhoud variërend van 20 tot 40 liter, alles daaronder zou niet geschikt zijn voor het transport van alledaagse zaken als dossiers en laptops. Grotere tassen daarentegen zijn vaak log met de aerodynamica van een wandmeubel en daarom ook niet echt geschikt voor het dagelijkse ritje naar je werk. Daarbij kom je als motorrijder financieel gezien best aardig weg. Waar voor wandelaars en fietsers 80 euro voor een rugzak een heel normale zaak is, haalt de motorrijders voor veel minder een degelijk exemplaar in huis. Zelfs voor onder de twintig euro zijn ze al verkrijgbaar, onder meer te danken aan een doordachte inkoopstrategie (lees: inkopen in bulk) van sommige discounters. En de kwaliteit ervan is doorgaans helemaal niet zo slecht als je gezien de bodemprijs zou verwachten. Al moet je dit laatste natuurlijk wel in de juiste context zien: exclusieve details als gevoerde schouderbanden en rugpad, extra heup- en/of borstgordel en exclusief (sterk) buitenmateriaal hoef je in deze prijsklasse niet te verwachten.Motorrijders die er daadwerkelijk ook elke dag met een rugzak op uit trekken, doen er evenwel goed aan om net even iets dieper in de buidel te tasten, zo tussen de dertig en zestig. De verkoop bedraagt dan misschien nog slechts de helft van de prijsklasse onder de twintig euro, maar desondanks worden ook deze rugzakken nog door veel motorrijders gekocht. Meer dan zestig euro geeft een motorrijder overigens maar zeer zelden uit aan een rugzak. Dat hoeft ook niet, want onder onze twaalf geteste kandidaten, allemaal specifiek geënt op dagelijks gebruiksgemak, is er voor elke type motorrijder wel een geschikte bij. Dat ondanks dat geen van de geteste rugzakken het oordeel ‘zeer goed’ kreeg toebedeeld, want overal is er wel ruimte voor verbeteringen. Daarentegen is er ook niet één bij die echt slecht uit de test komt. Voor de aankoop moet je als toekomstige rugzakdrager goed overwegen waar je deze voor gaat gebruiken. Kantoorgangers kiezen doorgaans een rugzak waarin papieren, mappen of een laptop zich makkelijk, onbeschadigd en het liefst ook waterdicht laten vervoeren. Stevige rugzakken met verschillende compartimenten en een goede pasvorm zijn daarom vaak de eerste keus. In dit licht beschenen zit je dan goed met onze testwinnaar, de Speedmaster van Bags Connection (SW Motech). Gebruik je de rugzak echter voor het vervoeren van werkschoenen en overall, of bijvoorbeeld sportkleding, dan zijn de met één grote binnenruimte uitgeruste tassen van Drive, Kappa of Ortlieb waarschijnlijk meer je ding. In z’n algemeenheid moeten de tassen uiteraard ook waterdicht zijn. En wat betreft dat laatste: wij gingen met elke rugzak twee minuten onder de douche staan, en halverwege werd de er een tussenstand opgemaakt. Afgezien van de rugzakken die heel specifiek zijn geconstrueerd op waterdichtheid, Drive, Kappa en Ortlieb, houdt geen van de proefmonsters het volledig droog. Wanneer er dan standaard geen waterdichte hoes is meegeleverd, dan werd dit meegenomen in het eindoordeel. Na vele uren onder de douche, op de motor en in voetgangermodus hebben de drie testredacteurs hun favoriete rugzak gevonden. Daaronder niet alleen de testwinnaar, maar ook de bijzonder schamel uitgeruste Ortlieb. Soms heb je namelijk als motorrijders helemaal niet meer nodig.________________________________________[KASTEN RUCKSACK UND SICHERHEIT]RUGZAK EN VEILIGHEID NIET OP DE HARDE TOERHoe praktisch ook, een motorrugzak mag nooit de kans op verwondingen vergroten. Is ook niet nodig wanneer je deze tips ter harte neemt. Blikjes, glas, flessen, camera’s en gereedschappen horen in de tanktas, niet in de rugzak. (Ook met een reserve-vizier voor de helm moet je oppassen, dat kan ook werken als een guillotine!) Regenjassen, fleece truien en kartonnen drinkverpakkingen zijn daarentegen graag geziene gasten in de rugzak. Het laptop transport is op het randje, maar het gladde, direct op de rug aansluitende oppervlak kan zeker in combinatie met een redelijke dikke voering eigenlijk nauwelijks kwaad, mits de laptop wel stevig is opgeborgen in een daarvoor bestemd compartiment.Daarnaast is ook de belasting van de rug erg belangrijk, zeven tot tien kilo is wel het maximale dat je aan kilo’s mag vervoeren. Sommige fabrikanten raden zelfs maximaal vijf kilo aan. Zware zaken kun je het beste zo ver mogelijk onderin de tas opbergen. Laat je zadel het toe, dan is het ook raadzaam om de rugzak op het zadel te laten rusten; dat ontlast de rug immers. Let er ook op dat schouder- en heupgordel strak aangesnoerd en altijd gesloten zijn. Een hevig slingerende rugzak zorgt immers niet alleen voor onrust en onbalans, maar het voelt ook domweg niet prettig. De open (net) buitenzakken zijn alleen geschikt voor wanneer je te voet onderweg bent. Vergeet ook de juiste positie van de zippers van de ritssluitingen niet, deze moeten zich tijdens het rijden altijd aan de zijkant van de rugzak te bevinden, want bovenop kan turbulentie er voor zorgen dat de rits zichzelf opent. De ‘rem’van de zippers moet ook goed werken. Wijzelf gebruiken voor een snelwegrit nog wel eens een extra veiligheidspeld om de zaak te zekeren. Je wordt vanzelf kritisch op dat gebied als je als eens op de vluchtstrook van de snelweg hebt gelopen om uit de rugzak gewaaide spullen te zoeken! Als laatste nog even een open deur: een rugzak hoort op je rug en niet op duozit, tank of bagagedrager. Loshangende riemen en draaiende wielen vormen immers ook geen gelukkige combinatie. ________________________________________[KASTEN DAS KÖNNEN TEUERE SACKEN BESSER]GOEDKOOP OF DUURKOOPMEER IS BETER?Wandelaars zijn over het algemeen meer bereid wat dieper in de buidel te tasten voor een degelijke rugzak dan wij motorrijders. Zo op het eerste gezicht lijken de door ons geteste rugzakken op die van de wandelaars, maar toch kosten deze vaak het dubbele, soms zelfs het drievoudige. En dan rijst natuurlijk de vraag: is die meerprijs gerechtvaardigd? Ja en nee. De gebruikte materialen evenals het productieland (in vele gevallen ook China), verklaart dit verschil dit of nauwelijks. Het onderscheid schuilt hem dus voornamelijk in de uitvoering. De draagriemconstructie bijvoorbeeld is tot in werkelijk het kleinste detail vervolmaakt, iets dat tijdens het lopen duidelijk voor optimaal comfort en merkbare lichtvoetigheid zorgt. Nadeel is dan wel het omslachtige omdoen, dat vergt tijd en geduld. Ook de naden en ritssluitingen zijn absoluut hoogwaardig en waterdicht uitgevoerd. Dergelijke constructies kosten natuurlijk extra, maar toch lijkt een deel van de behoorlijke meerprijs op het conto te komen van een speciale ‘wandelaarstax’. De rugzakken zijn immers constructietechnisch gezien wel wat beter, maar niet in die mate dat het die enorme meerprijs rechtvaardigt. Dus een tip voor de zuinige wandelaar: koop een rugzak voor motorrijders. [UNTERSCHRIFT]Speciaal voor wandelaars: de Vaude Freerider 25. Een rugzak van 600D textiel (polyester) met een inhoud van 25 liter en gewicht van 1278 gram. Standaard met drie jaar garantie, maar hij kost ook € 110,00. Info: www.vaude.com________________________________________[KASTEN UNTERSCHEIDLICHE MODELLE]SW MOTECH BAGS-CONNECTIONSpeedmasterImporteur: Splash Design, tel. 0413-389 089, www.splashdesign.comPrijs: € 65,95 / € 89,95 (met waterdichte rolsluiting)Kleur: zwartMateriaal: nylon 1200DGewicht: 1328 gramInhoud: 25 literLand van herkomst: VietnamUitrusting: twee hoofdvakken met dubbele rits; buitenzak met ritssluiting; één met klittenband afsluitbaar open binnencompartiment (laptopvak) en één afsluitbare; pennenvakken; buitenvak met elastisch net; compressieriemen; verstelbare heupgordel; draaggreep; regenhoes; GSM-vak aan de schouderriem; helmnet; reflecterende strepen; kabeldoorvoer.Waterdichtheid: na één minuut veel vocht doorgedrongen bij de rits van het buitenste hoofdvak, na twee minuten ook lichte lekkage bij rits middelste hoofdvak. Voor wie dat een probleem vindt: de rugzak is ook leverbaar met een waterdichte rolsluiting, deze kost € 89,95.PLUSGoed toegankelijk hoofdcompartiment; grote, gebruiksvriendelijke ritsen; brede en comfortabel gevoerde schouderbanden; uitstekende gevoerde en eveneens goed ventilerend rugpand; schouderriemen en heupgordel gezekerd tegen flapperen; rechter schouderriem middels snelsluiting makkelijk te openen voor gebruiksvriendelijk op- en afzetten; zeer goede afwerking; uitgebreide uitrusting. MINRitsen laten zich niet vastzetten; borstriem niet afneembaar; schouderriemen en heupgordel niet optimaal gepositioneerd; handgreep aan de dunne kant; regenhoes enkel met elastiek. CONCLUSIEEen op de praktijk georiënteerd design met enkele handige details, maar zonder overbodige toeters en bellen. Bovendien een erg nette afwerking. Deze Speedmaster permitteert zichzelf slechts kleine minpuntjes en sleept daarmee de winst binnen. [MotoPlus]-oordeel: goed[UNTERSCHRIFT]Vooral tijdens een loopexcursie is een apart helmnet bijzonder handig.________________________________________DIFI TouristImporteur: MotoPort, tel. 0413-385 850, www.motoport.nlPrijs: € 59,95Kleur: zwartMateriaal: Oxford nylonGewicht: 934 gramInhoud: 24 literLand van herkomst: ChinaUitrusting: hoofdvak met dubbele rits; twee buitenzakken met rits; gesloten binnentas; kabeldoorvoer (o.a. voor MP3); heupgordel; handgreep; regenhoes; reflectiestrepen.Waterdichtheid: na één minuut al ruime lekkage bij de ritssluiting van beide vakken. Na twee minuten doorweekt. PLUSZeer goed toegankelijke vakken; brede en praktische schouderbanden; relatief licht; goede pasvorm bij schouders en rug; schouderriemen en heupgordel gezekerd tegen flapperen; opbergbare handgreep; regenhoes met band en snelsluitingen gemakkelijk in gebruik.MINRitssluitingen laten zich niet zekeren, zijn bovendien niet afgedekt; borstriem niet afneembaar; schouderbanden worden relatief makkelijk langer door slechte zekering van de verstelsluiting; voering van schouderbanden en rugpand enigszins mager; geen extra binnenvak achter de kabeldoorvoer; buitenzakken weliswaar lang, maar ook zeer smal. CONLUSIERedelijk basic rugzak zonder overdreven gimmicks op uitrustingsgebied. De pasvorm overtuigt, maar het zijn de kleine details, zoals de dunne schouderbanden en smalle buitenzakken, die een hogere score in de weg staan.[Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende[UNTERSCHRIFT]Extra gefixeerde regenhoes: flink tempo maken op de snelweg is geen probleem.________________________________________DRIVE Yellow LineImporteur: Polo Expressversand, tel. +49 (0)180-522 5785, www.polo-motorrad.dePrijs: € 49,95 (exclusief verzendkosten)Kleur: geel/zwartMateriaal: PVC en meshGewicht: 1328 gramInhoud: 40 literLand van herkomst: ChinaUitrusting: hoofdvak met rolsluiting en klittenband; twee externe zakken met elastisch net; brede compressieriem; twee fixeerriemen; heupgordel; handgreep.Waterdichtheid: absoluut waterdicht PLUSVeel, praktisch bruikbare ruimte in het hoofdvak; geniaal eenvoudige rolsluiting aan de bovenkant; additionele fixeerriem voor de rolsluiting (zie foto); brede, goed gevoerde schouderbanden; voldoende gevoerd rugpand; extreem lange heupgordel (belangrijk XXL motorrijders); bijzonder fraai en robuust afgewerkt. MINSchouder- en heupriem niet tegen flapperen gezekerd; taillegordel aan de zijkanten niet gevoerd; borstriem niet afneembaar; geen aparte binnenvakken; geen afsluitbare en waterdichte buitenzak. CONCLUSIEWat er niet aan zit, kan ook niet kapot, dat lijkt het credo van deze Yellow Line. Is absoluut waterdicht, zelfs zonder regenhoes, en dat in combinatie met een effectief ‘draagsysteem’. Karig uitgerust, maar daarentegen absoluut praktisch.[UNTERSCHRIFT]Op twee paarden wedden: waterdichte rolsluiting met een extra fixeerriem als alternatief.________________________________________HELDAdventureImporteur: Jos Haanepen, tel. 0547-850 527, www.held-biker-fashion.comPrijs: € 64,95Kleur: zwart, zwart/rood, zwart/blauwMateriaal: nylonGewicht: 1194 gramInhoud: 22 LiterLand van herkomst: VietnamUitrusting: deelbaar hoofdvak met twee openingen en een dubbele rits; twee afsluitbare en twee open binnenvakken; twee buitenzakken met elastisch net; diverse compressieriemen; heupriem; handgreep; regenhoes; reflectiestrepen.Waterdichtheid: zowel na één als twee minuten lichte lekkage bij de ritsen.PLUSGoede toegankelijkheid van het deelbare hoofdcompartiment; brede, goed gevoerde schouderriemen, samen met de aan de zijkanten prima gevoerde heupgordel een uitstekende pasvorm; prima draagcomfort en voelt aangenaam licht; heupgordel gezekerd tegen flapperen; ritsen goed afgedekt; erg goede handgreep; regenhoes met haken bevestigd. MINRitssluitingen laten zich niet zekeren; ritsen wat klein uitgevallen; borstriem niet afneembaar; bevestigen van de tussenplaat van het hoofdvak gaat wat omslachtig, afwerking op dit punt ook middelmatig (verder echter wel okay); geen aparte buitenzakken; schouderbanden niet tegen flapperen gezekerd.CONCLUSIEHet deelbare hoofdvak is weliswaar een leuk extraatje, maar gebruik je in de parktijk echter zelden. Een tweede compartiment of nog meer een buitenzak was logischer geweest. De tweeledige opening daarentegen is wel praktisch, de pasvorm is top. [MotoPlus]-oordeel: goed[UNTERSCHRIFT]Van voren en bovenop, de Adventure van Held heeft twee in- c.q. uitgangen.________________________________________IXSMalixImporteur: Nerons Benelux, tel. 036-547 1577, www.nerons.nl Prijs: 69,95Kleur: ZwartMateriaal: 600D polyester met PVCGewicht: 1306 gramInhoud: 20 literLand van herkomst: TaiwanUitrusting: één groot en één klein hoofdvak met dubbele ritssluiting; vier buitenzakken met ritssluiting; drie open binnenvakken, waarvan één met klittenband sluitbaar laptop compartiment; twaalf pennenhouders; kabeldoorvoer; twee compressieriemen; heupgordel; twee handgrepen; reflectiestrepen.Waterdichtheid: na één minuut beduidende lekkage in de externe vakken en gemiddeld ‘wateroverlast’ in het hoofdvak. Na twee minuten alles nat. PLUSZeer goede toegankelijkheid van de vakken; grote,makkelijk te bedienen ritsen; praktische vakindeling binnenkant; brede, goed gevoerde schouderbanden; prettig gevoerd rugpand met merkbare ventilatie; ruim verstelbare borstriem; prima draagcomfort en pasvorm; heupriem tegen flapperen gezekerd; nette afwerking; zeer stabiele bodem. MINRitssluitingen laten zich niet zekeren; borstriem niet afneembaar; heupgordel aan zijkanten niet gevoerd en iets te kort; schouderbanden niet tegen fladderen gezekerd; geen regenhoes meegeleverd, maar desondanks verre van waterdicht. CONCLUSIEZeer solide rugzak met praktijkgerichte opbergvakken en goed draagcomfort. De Malix heeft in feite alles in huis voor het oordeel ‘goed’, maar word afgerekend op de waterdichtheid omdat er geen regenhoes is meegeleverd. [Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende[UNTERSCHRIFT]Elektronica hier: zacht gevoerde binnenzak met handige kabeldoorvoer.________________________________________KAPPATKW 745Importeur: D’Ieteren Sport, tel. +32 (0)2-367 1411, www.moto-accessoires.nlPrijs: € 52,00Kleur: wit/zwartMateriaal: polyesterGewicht: 1338 gramInhoud: 30 literLand van herkomst: ChinaUitrusting: hoofdvak met rolsluiting; buitenzak met ritssluiting; twee compressieriemen; heup- en borstgordel; handgreep. Waterdichtheid: 100% waterdichtPLUSZeer goed gezekerde sluiting; brede, goed gevoerde schouderriemen; afneembare heupgordel die aan de zijkanten bijzonder goed gevoerd is; breed verstelbereik van de heupgordel, die gezekerd is tegen flapperen; comfortabel gevoerd middels klittenband afneembaar rugpand; robuust en goed afgewerkt; additionele buitentas met waterdichte ritssluiting, ongewoon voor dit type rugzak.MINRolsluiting minder praktisch uitgevoerd als de rugzakken van Polo en Ortlieb, einden kunnen niet aan elkaar geklikt worden, maar enkel aan de zijkanten; borstgordel niet afneembaar; schouderriemen niet tegen flapperen gezekerd; geen aparte binnenvakken.CONCLUSIEEen rugzak uitgevoerd als roltas met een uitstekend draagsysteem, een zeldzame combinatie. Eén klein detail roept in de praktijk enige irritatie op, de omslachtige rolsluiting. Kwestie van een kleine modelupdate. [Logo MotoPlus]-oordeel: goed[UNTERSCHRIFT]Afneembaar succes: verwijderbare rugpandvoering en heupgordel. Geniaal.________________________________________LOUISNeonImporteur: Motozoom, tel. 0900-294 1199 (45 cent p/m), www.motozoom.nlPrijs: € 39,95 (actieprijs, normaal € 44,95)Kleur: fluorgeelMateriaal: 95% polyamide Gewicht: 806 gramInhoud: 20 literLand van herkomst: TaiwanUitrusting: hoofdvak met dubbele ritssluiting; acht externe zakken met ritssluiting; twee open en één afsluitbaar binnencompartiment; twee pennenhouders en sleutel karabijnhaak; twee compressieriemen; heupriem; handgreep; regenhoes; reflectiestrepen.Waterdichtheid: al na één minuut grote lekkage in alle externe tassen, in het hoofdvak lichte lekkage, na twee minuten gemiddeld. PLUSWijd opengaande opening van het hoofdvak; dubbele ritssluiting goed afgedekt; grote gebruiksvriendelijke ritsen; prettig gevoerde handgreep; regenhoes is goed te zekeren. MINRitssluitingen laten zich niet vastzetten; borstriem niet afneembaar; schouderbanden worden relatief makkelijk langer door slechte zekering van de verstelsluiting; voering van schouderbanden en rugpand te dun; schouderbanden en heupriem niet tegen fladderen gezekerd; heupriem aan zijkanten niet gevoerd; matig draagcomfort; weinig eigenstabiliteit door matige grondvorm; buitensporig aantal buitenzakken; afwerking laat deels te wensen over.CONCLUSIEGeen slechte rugzak, voldoet namelijk prima voor korte, stedelijke trips met weinig belading. Helaas merk je wel aan alles dat de Neon onderaan het prijsscala bungelt. [Logo MotoPlus]-oordeel: onvoldoende[UNTERSCHRIFT]Mag het ietsje meer zijn? De voering van de schouderbanden is nogal Spartaans.________________________________________MOTO DETAILCasualImporteur: Motozoom, tel. 0900-294 1199 (45 cent p/m), www.motozoom.nlPrijs: € 49,95Kleur: zwartMateriaal: 90% polyamideGewicht: 826 gramInhoud: 30 literLand van herkomst: TaiwanUitrusting: hoofdvak met dubbele ritssluiting; drie externe zakken met ritssluiting; twee open en drie afsluitbare binnenvakken; twee pennenvakken en een sleutel karabijnhaal; vier compressieriemen; rondlopende ritssluiting voor variabele inhoud; heupgordel; handgreep; regenhoes; reflectiestrepen. Waterdichtheid: na één minuut ruime lekkage buitentassen, daarnaast ook lichte lekkage in het hoofdcompartiment. Na twee minuten is alles doorweekt. PLUSZeer wijd openend hoofdvak; dubbele ritssluiting goed afgedekt en voorzien van slot; ritssluitingen door makkelijk te pakken koorden goed te zekeren; schouder- en heupriem tegen flapperen gezekerd; variabele volume werkt zeer eenvoudig; heupgordel aan zijkanten uitstekend gevoerd; regenhoes met praktische haaksluiting. MINSchouderbanden en rugpad matig gevoerd; trekt enigszins aan schouders bij zware belading; borstriem niet afneembaar en moeilijk te verstellen; weinig eigenstabiliteit, mist een stevige zit. CONLUSIEKost slechts tien euro meer als het NEON zustermodel, maar speelt door zijn duidelijk betere kwaliteit ook in een hogere divisie. Met een kleine modelupdate, onder meer wat betreft de matige voering, zit er absoluut een oordeel ‘goed’ in. [Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende[UNTERSCHRIFT]Hier heeft iemand nagedacht: kunststof haken voor de regenhoes.________________________________________ORTLIEBX-PlorerImporteur: Jacobsons BV, tel. 072-541 1538, www.jacobsons.nlPrijs: € 54,95Kleur: rood, blauwMateriaal: polyester/PVCGewicht: 628 gramInhoud: 35 LiterLand van herkomst: DuitslandUitrusting: hoofdvak met rolsluiting; handgreep. Waterdichtheid: 100% waterdicht.PLUSEnorme en bruikbare opslagruimte; geniaal eenvoudige en uitstekend gezekerde sluiting; brede, goed gevoerde schouderbanden; borstriem met breed verstelbereik en bovendien afneembaar; zeer robuust en eersteklas afwerking; vijf jaar garantie. MINGeen heupgordel; rug compleet ongevoerd, scherpe zaken drukken één op één door op de rug; praktisch geen uitrusting, extra binnenvakken of buitentassen ontbreken volledig; op hoge snelheden erg onrustig, daarom op den duur weinig draagcomfort. CONCLUSIEDoor zijn geniale eenvoud zullen sommige motorrijders juist heel erg gecharmeerd zijn van deze X-Plorer, maar onder de streep ontbreekt het hem aan enige vorm van uitrusting en daar wordt hij op afgerekend. Door de weinig stabiele zit is ook het draagcomfort niet optimaal. Een rugzak voor puristen. [Logo MotoPlus]-oordeel: onvoldoende[UNTERSCHRIFT]Misser: het ligt niet aan je ogen, voering van het rugpad ontbreekt. Volledig. ________________________________________OXFORD Aeropack XpertImporteur: Motana, tel. 0318-519 132, www.motana.nlPrijs: € 69,00Kleur: zwartMateriaal: nylonGewicht: 1108 gramInhoud: 30 literLand van herkomst: ChinaUitrusting: een hoofdvak met dubbele ritssluiting; vier buitentassen met ritssluiting; één open binnenvak met kabeldoorvoer; rondlopende rits voor variabele inhoud; handgreep; reflectiestrepen; in de bodem geïntegreerd helmnet.Waterdichtheid: na één minuut zijn hoofdvak en twee zijvakken nog droog, wel lichte lekkage bij de twee middelste buitenzakken. Na twee minuten lichte lekkage in het hoofdvak, zijvakken zijn dan nog steeds droog en de middelste vakken doorweekt. PLUSWijd openend hoofdvak; doordachte vakindeling binnen; dubbele ritssluiting, te zekeren middels klittenband; grote, gebruiksvriendelijke ritsen; beide zijvakken absoluut waterdicht; goede afwerking.MINSchouderbanden wat dun gevoerd; het ‘draagsysteem’ vraagt wat gewenning; schouderbanden worden bij hoog tempo makkelijk langer door slechte zekering van de verstelsluiting; heupgordel ontbreekt; geen regenhoes. CONCLUSIEHet niet alledaagse draagsysteem is smaakgevoelig: of je zweert erbij, of je wordt er knettergek van. Tegenover het gemis van een heupgordel en regenhoes staan een praktische vakindeling en uitstekende afwerking[Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende[UNTERSCHRIFT]Toverkruis BH? Nee, meer een onconventioneel draagsysteem.________________________________________PHARAOCanvasImporteur: Polo Expressversand, tel. +49 (0)180-522 5785, www.polo-motorrad.dePrijs: € 49,95 (exclusief verzendkosten)Kleur: olijf/zwartMateriaal: katoenGewicht: 1718 gramInhoud: 30 literLand van herkomst: ChinaUitrusting: hoofdvak met dubbele ritssluiting en karabijnhaaksluiting; vijf buitenzakken waarvan twee met ritssluiting, twee met kliksluiting en één met klittenband; drie open binnenvakken met klittenband of sluitkoord; vier compressieriemen; handgreep; regenhoes; veldfles. Waterdichtheid: na één minuut zijn de buitentassen gemiddeld doorweekt, terwijl het hoofdcompartiment het op dat moment nog droog houdt. Na twee minuten zijn de buiten tassen compleet doorweekt en is er eveneens lichte lekkage in het hoofdvak. PLUSZeer wijd openend hoofdcompartiment; alle ritssluitingen laten zich middels een drukknoop zekeren; grote, gebruiksvriendelijke ritsen; brede, prima gevoerde schouderbanden en rugpad; ruim verstelbereik van de heupgordel; materiaal bied een goede grip. MINSchouder- en heupriem niet tegen fladderen gezekerd; borstriem niet afneembaar; kliksluitingen zeker met handschoenen aan lastig te openen; rugpad drukt in de onderrug (opbergvak regenhoes); karabijnsluiting niet verstelbaar; afwerking deels erg grof; flappert en wappert op hoge snelheid.CONCLUSIEMeer een praktisch designerstuk voor flaneren op de boulevard, dan een alledaagse motorrugzak. Boven de 60 km/uur wordt het behoorlijk onrustig, voor de coole tocht door het stedelijke verkeer voldoet de Canvas echter prima.[Logo MotoPlus]-oordeel: onvoldoende[UNTERSCHRIFT]Teveel van het goed: praktische karabijnhaak met gigantisch ontgrendelingslijn.________________________________________TUAREGRugzakImporteur: Hein Gericke Nederland, tel. 020-411 9269, www.hein-gericke.nlPrijs: € 34,99Kleur: zwartMateriaal: 1620D nylonGewicht: 1242 gramInhoud: 35 literLand van herkomst: ChinaUitrusting: hoofdvak met koord en twee kliksluitngen; vijf buitenzakken met ritssluiting; handgreep; afneembare GSM tas aan schouderband; reflectiestrepen.Waterdichtheid: na één minuut al lekkage in de meeste buitenvakken, de rest is droog. Na twee minuten lichte lekkage in het hoofdvak, de buitenste tassen zijn dan al doorweekt. PLUSZeer wijd openend hoofdvak; middels koord en additionele kliksluitingen degelijk te sluiten; alle ritsen middels een drukknop te zekeren; versterkte bodem; schouderbanden en rugpad voldoende gevoerd; nette afwerking. MINBorstriem niet afneembaar; heupriem en schouderbanden niet tegen flapperen gezekerd; schouderbanden worden relatief makkelijk langer door slechte zekering van de verstelsluiting; heupgordel slechts aan één kant gevoerd; geen binnenvakken; regenhoes ontbreekt. CONCLUSIEEen robuuste rugzak zonder franje en andere opschmuck maar met bijzonder veel opbergruimte. De kanttekeningen wat betreft het draagsysteem zijn goed te overzien wanneer je niet teveel meeneemt. [Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende[UNTERSCHRIFT]Slikt wat weg: immense opening die zelfs een helm aan kan.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

14 november, 2024

De uitbreiding van het merk Husqvarna binnen het Pierer-imperium vordert gestaag. Na de nogal radicale 701 Vitpilen ...
Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...