+ Plus

Test 11 systeemhelmen

In de regel publiceren we gemiddeld eens per twee jaar een systeemhelmtest. Nu gaan we echter op herhalingsoefening, omdat we veel positieve reacties kregen op de test gepubliceerd in MotoPlus 8 van 2011, maar meer nog omdat enkele grote spelers, waaronder HJC, Shoei en Nolan, voor 2012 een volledig nieuw model hebben gepresenteerd. Dus: take 2 and action!! Het geweeklaag van een paar fabrikanten galmt nog altijd na in de redactieburelen. “Het nieuwe model komt in de loop van dit voorjaar, kan die test niet nog heel even wachten?” Of: ”Er zit nog spectaculair nieuws in de pijpleiding, een paar weekjes respijt kan toch wel?” Nee, dat kan niet, de systeemhelmtest van 2011 wilden we zonder voorbehoud uiterlijk aan het begin van het motorseizoen publiceren. Buiten de destijds aangekondigde modellen, hebben zich in relatieve stilte afgelopen jaar ook andere spelers gemeld, hetzij volledig nieuw, hetzij met een modelupdate. Dat geeft al aan dat binnen de totale helmenmarkt blijkbaar geen enkel segment zo in beweging is als de systeemhelmen. De gemiddelde lezer zal ook in zijn vrienden- of kennissenkring wel gemerkt hebben dat motorrijders steeds vaker voor een systeemhelm kiezen. Plotseling dragen vrienden, die tot voor kort nog bezworen nooit zo’n veredelde telefooncel op hun hoofd te zetten, met trots een helm met scharnierend kinstuk. De verklaring daarvoor is redelijk eenvoudig. Ten eerste stijgt de gemiddelde leeftijd van ons motorrijders en daardoor staan we meer open voor andere zaken, worden toleranter en geven minder om het eigen uiterlijk. Bovendien betekent een systeemhelm tegenwoordig niet meer per definitie dat de drager ervan een dwangmatige BMW-rijder is. De wellustig gevormde aquaria voor vol bebaarde boxerpiloten zijn er zelfs praktisch niet meer. Moderne systeemhelmen zien er, met dichtgeklapt kinstuk, uit als een reguliere integraalhelm, het soms pijnlijke uiterlijk is wat dat aangaat echt verleden tijd. Niet gek dus dat de systeemhelm inmiddels twintig procent van de totale afzet voor zijn rekening neemt, een tendens die ook nog altijd stijgende is trouwens. Vooral veel- en doorrijders weten de praktische voordelen van een dergelijke helm op waarde te schatten. Waarin deze groep zich onderscheidt van reguliere kopers is dat ze geen bepaalde merkaffiniteit hebben. Men koopt wat het budget toelaat, er goed uitziet en natuurlijk wat comfortabel zit. Overeenkomstig bont ziet ook ons testveld eruit. De prijsspanne bijvoorbeeld strekt zich van een aantrekkelijke € 129,00 tot een bedrag van ver over de vijfhonderd euro. Vergelijken we dan geen appels met peren? In principe niet, want in essentie verschillen de helmen niet veel, zo zijn ze onder meer allemaal conform de actuele ECE 22-05 norm gekeurd. En op één na beschikken ze ook allemaal over een geïntegreerd zonnevizier. Een uitneem- en wasbare binnenvoering, bediening van het kindeel met één hand en praktische ratelsluiting van de kinriem zijn eveneens gemeengoed. Die laatste zijn overigens details waarvoor de fabrikant van één van de duurdere helmen uit de test van z’n geloof moest vallen. Een geïntegreerde zonneklep en iets anders dan een dubbel D-sluiting waren voor Shoei tot nu toe als vloeken in de kerk. Met de sportieve, sober uitgeruste Multitec gooiden de Japanners tijdens de vorige test al hoge ogen en veroverden een mooie tweede plaats. Met als oordeel ‘zeer goed’ zou je dan op je lauweren kunnen gaan rusten denk je, maar de dynamische ontwikkelingen in dit marktsegment waren voor Shoei reden om een meer toergeoriënteerde variant naast de bestaande Multitec in het programma op te nemen, de Neotec. Een verstandige keus zo blijkt, want daarmee pakken de Japanners meteen de winst. Voordat de Neotec als winnaar uit de bus kwam, moest hij samen met de andere kandidaten wel een heel omvangrijk testprogramma doorlopen. Naast de uitgebreide rijproeven moesten de kandidaten zich ook in het laboratorium aan een hele reeks proeven laten onderwerpen. Sinds twee jaar testen we niet meer conform de wettelijk minimale ECE-richtlijn, maar volgens een veel strenger protocol. Onderdeel daarvan is sinds afgelopen jaar ook een afrol-/rotatietest met opengeklapt kinstuk. Daarbij wijzen fabrikanten van de helmen zonder dubbele homologatie, die dus enkel als integraalhelm zijn goedgekeurd, dat het uitdrukkelijk verboden is om met geopend kinstuk te rijden. Daar hebben ze in de letterlijke zin van het woord ook gelijk in, het is echter volledig niet conform de praktijk. De vijf helmen met een P/J-homologatie (integraal en jethelm) vielen wat betreft kantelhoek binnen de gestelde grenswaarde van 30°, terwijl de overige helmen daar duidelijk overheen kwamen. Desondanks werd dit niet meegenomen in de uiteindelijke beoordeling, aangezien, zoals gezegd, de fabrikanten het ‘open rijden’ simpelweg verbieden. Omdat het wellicht voor je persoonlijke favoriet toch van invloed kan zijn, vind je de resultaten van deze test in de tabel op pagina ??. Een verscherping in de test was er ook bij de schokabsorberende kwaliteiten van het kindeel. Tijdens de vorige test viel helm nog onder een hoek van 90° op tegen een aambeeld. Bij de huidige test is de hoek echter aangepast naar 45°. Het verschil is klein, maar wel belangrijk. De kinstukken konden zo namelijk nu niet in meer of mindere mate van het raakvlak afglijden (en daarmee de kinetische energie sterk beperkend), maar kregen de klap vol op de smiezen. De versnellingswaardes vielen daardoor duidelijk hoger uit. Bij enkele helmen sloeg het kinstuk zelfs door en was het een kwestie van metaal (hoofd) op metaal (stoeprand). Daarmee was het leed voor het intussen flink toegetakelde testpanel nog niet voorbij. Voor een eerste hulpverlener moet een kinstuk immers dan alsnog te openen zijn, een test waarvoor alle kandidaten overigens glansrijk slaagden. Op één na dan: de Caberg hield resoluut zijn mond dicht. Een tweede testhelm wilde in eerste instantie ook niet open, maar liet zich uiteindelijk met moeite en een greep in het binnenwerk toch overtuigen. De bij de schokabsorptietest aanwezige ongevalanalist Florian Scheuler vatte het thema kindeel op de volgende manier samen: “Een doordachte constructie van het kinstuk komt niet alleen de gebruiksvriendelijkheid ten goede, maar verlegd tevens de doorslaggrens naar boven. Het kinstuk is beter bij machte een impact te verwerken met een betere bescherming van de onderkaak als direct resultaat.” De resultaten van de test buiten beschouwing gelaten heeft deskundige nog een tweetal algemene tips paraat voor systeemhelm gebruikers. Ga pas rijden als het kinstuk gesloten en vergrendeld is. Het sluiten tijdens het wegrijden heeft namelijk al meer dan eens tot ongevallen geleid. Ten tweede, zelfs als de helm volgens de fabrikant ook als jethelm mag worden gebruikt, is het raadzaam niet harder dan 40 km/uur te rijden. Feitelijk geldt voor systeemhelmen dus hetzelfde als voor vervelende kinders: “Klep dicht!” ________________________________________ [KASTEN DIE SCHLAGDÄMPFUNGSPRÜFUNG] DE SCHOKABSORPTIETEST KLAAR VOOR EEN KOPSTOOT? Sinds twee jaar gaat het er in het laboratorium beduidend strenger aan toe. Er wordt niet meer conform de ECE 22.05 norm getest, maar er is een meer praktijk gerelateerd, veel strenger testprotocol opgesteld. Van elke helm werden er twee exemplaren in maat M aan een uitgebreide proefcyclus onderworpen om te kijken wat ze nu eigenlijk te bieden hebben. Waar bij de ECE-test zes vooraf vastgestelde vaste punten (die ‘normtechnisch’ dus simpelweg versterkt kunnen worden) aan een impact worden blootgesteld, lieten wij de complete zijkant van de helm op een Sigma paaltje botsen. Dus geen genormeerd testaambeeld, maar precies het object dat aan de wegkant staat en de geleiderail van de vangrail vasthoudt. De helmen raken de obstakels met respectievelijk 7,5 en 5,5 meter per seconde, waarbij de grenswaarde voor de maximaal toelaatbare versnelling volgens de Europese richtlijn ligt bij 275 gram. In combinatie met enkele andere parameters (onder andere de duur van de impact) laat zich hieruit een HIC-waarde (Head Injury Criterion) berekenen, de maatstaf voor te verwachten schedel- en hersenletsel. Deze mag volgens de ECE-norm niet meer dan 2400 bedragen. Een tweede helm kreeg met 7,5 meter per seconde een flinke klap op het kindeel te verwerken (bij ECE slechts 5,5 m/sec). Ook hier geldt volgens de ECE-norm een maximum waarde van 275 gram. Een HIC-waarde laat zich ook hier weer berekenen, maar zou niet veel zeggen omdat een deel van de kracht door de kinriem wordt opgevangen. Voor het kindeel echter aan de impact werd blootgesteld stond eerst nog de afrol-/rotatietest op het programma, waarbij de door de ECE bepaalde maximale verdraaiinghoek van 30° geldt als bovengrens. Een waarde die alle dubbel gehomologeerde (Caberg, Lazer, Scorpion, Nolan en Shark) niet overschreden. [TEXTE IN KASTEN, VON LINKS NACH RECHTS] SCHOKABSORPTIE 7,5 m/s, rechterzijde, versnelling in gram* HIC-waarde 5,5 m/s, linkerzijde, versnelling in gram* HIC-waarde 7,5 m/s, kinstuk, versnelling in gram** Kinstuk openen na impact mogelijk Afrol-/rotatietestafstrooptest, maximaal 30° * Impact Sigma paal; ** Impact aambeeld met 90° hoek ________________________________________ [KASTEN SO TESTED MOTORRAD] ZO TESTEN WE MENS EN MACHINE De samenwerking tussen een team van vijf testredacteuren, twee laboratoriummedewerkers en een ongevalanalist vraagt natuurlijk om een stukje onvervalste coördinatie. Het begon allemaal met een ‘droge test’ op de redactie waar zaken als pasvorm en gebruisvriendelijk uitvoering onder de loep werden genomen. Vervolgens gingen twee van de drie voor de test beschikbare helmen richting laboratorium, terwijl de laatste het geluk had zich in de praktijk te mogen bewijzen. Daarvoor trokken we de CBR600F en Kawasaki Z1000 uit onze duurteststal, waarmee allereerst een stuk snelweg werd gepakt en aansluitend een uitgebreide testronde over een vooraf bepaalde route volgde. De temperaturen lagen soms nog onder de tien graden en diverse hagel- en regenbuien vielen ons ten deel. Prima testomstandigheden dus. [UNTERSCHRIFT KASTEN, OBERE FOTO NIET VERWENDEN] Het leven van een testrijder gaat niet altijd over rozen, in dit geval echter wel. Met alle helmen werd dezelfde route gereden, je kunt het slechter treffen. ________________________________________ [TEXT BEI FAZIT] CONCLUSIE De systeemhelmmarkt roert zich momenteel aardig. Met de komst van de Shoei Neotec en HJC R-Pha Max melden zich twee sterke spelers aan het front, die het stokje van de gevestigde orde overnemen. Al doen de– met alle respect – oudgedienden Schubert en BMW het nog altijd bijzonder goed. Opvallend is wel dat net als bij de vorige test ook nu weer blijkt dat de top bij het thema veiligheid (gebaseerd op de resultaten van de schokabsorptietest) maar heel gemiddeld scoort. Dat betekent niet dat ze onvoldoende bescherming bieden, maar wel dat er op het gebeid van passieve veiligheid nog altijd ontwikkelingspotentieel is. ________________________________________ [KASTEN UNTERSCHEIDLICHE MODELLE] BMW Systeemhelm 6 Aanbieder: BMW Motorrad Nederland, tel. 0800-099 2234 (gratis), www.bmw-motorrad.nl Prijs: € 498,- (zwart uni); € 553,- (wit uni); € 533,- (uni overig); € 575,- (deco) Maten: 48/49 t/m 64/65 Gewicht: 1680 +/- 50 gram (fabrieksopgave); 1676 gram (gewogen maat L) Kleuren: zwart, wit, zilver, matgrijs,titaan, fluorgeel, 2 decors Helmschaal: GFK (glasvezel versterkt kunststof) Kinriemsluiting: ratelsluiting Land van herkomst: Duitsland ECE-keur: E13 (Luxemburg) Vervangingsvizieren: helder (€ 69,-) en getint (€ 79,00) Uitrusting: kinspoiler(gemonteerd) met verlengstuk (bijgeleverd); binnenvizier (als pinlock); geïntegreerde zonneklep; uitneembare binnenvoering; helmzak. PLUS Zeer goede pasvorm, omsluit het hoofd perfect (kan daardoor op voorhoofd en slapen wel licht drukken); comfortabele voering; goede tot zeer goede aerodynamica; uitstekende ventilatie met voorbeeldig te bedienen knoppen; perfecte werking en bediening van het zonnevizier; vizier sluit honderd procent af, met prima ventilatiestand en openingsknop aan weerszijden; eenvoudige vizierwissel; geschikt voor brildragers; laag geluidsniveau. MIN Op- en afzetten moeizaam door strakke pasvorm; openen kindeel met handschoenen omslachtig; erg instabiel met geopend kinstuk; schokabsorptiewaarden gemiddeld (uitgezonderd het kinstuk, zeer goed); hoge prijs. CONCLUSIE Deze verkooptopper biedt nog altijd veel kwaliteit, echter ook voor veel geld. Scoort hoog qua praktische inzetbaarheid, helaas voor BMW staat de tijd echter niet stil. Zeker op gebied van veiligheid is er ruimte voor verbetering. [Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed [UNTERSCHRIFT KASTEN] Bijzonder gebruiksvriendelijke bedieningsknoppen van de ventilatie (links), openingsmechanisme kindeel is duidelijk aangegeven. ________________________________________ CABERG Duke Aanbieder: Xtravus, tel. 0413-387 079, www.xtravus.com Prijs: € 169,95 (zwart); € 199,95 (uni kleuren); € 239,95 (design) Maten: XS t/m XL Gewicht: 1550 +/- 50 gram (fabrieksopgave); 1606 gram (gewogen maat L) Kleuren: zwart, matzwart, antraciet, wit en decor Helmschaal: polycarbonaat Kinriemsluiting: ratelsluiting Land van herkomst: Italië ECE-keur: E3 (Italië) Vervangingsvizieren: helder (€ 45,-); spiegel (€ 45,-) en getint (€ 30,00) Uitrusting: kinspoiler; pinlock vizier; geïntegreerde zonneklep; uitneembare binnenvoering; helmzak; P/J homologatie (integraal- en jethelm). PLUS Zeer goede schokabsorptiewaarden; ook als jethelm gehomologeerd; over het algemeen een goede pasvorm (uitgezonderd het kinstuk); stabiele ventilatiestanden van het vizier; bijzonder eenvoudige vizierwissel; aantrekkelijke prijs. MIN Weinig ruimte in het kinbereik; kinriem drukt sterk op het strottenhoofd (P/J-problematiek); openen kinstuk omslachtig en zwaar; geen merkbare hoofdventilatie, geen regelbare kinventilatie; weinig praktisch te openen vizier (ontgrendelknop centraal gepositioneerd); ventilatiestand vizier te wijd; omslachtig te bedienen zonnevizier; zonnevier ook in ingeklapte toestand nog in blikveld; in nieuwstaat ruikt de binnenvoering erg onaangenaam; luidruchtig. CONCLUSIE De resultaten in het laboratorium zijn voortreffelijk, in de praktijk weet de Duke echter minder te overtuigen. Spaarzame rijders met klein uitgevallen kin kunnen echter over de bedieningsongemakken heen stappen. Kwestie van passen dus. [Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende [UNTERSCHRIFT KASTEN] Betrouwbare vergrendeling bij gebruik als jethelm (links), de schuifknop voor het zonnevizier zit verstopt op het achterhoofd. ________________________________________ HELD CT-1200 Aanbieder: JH Sports, tel. 06-5576 1785, www.jhsports.nl Prijs: € 329,00 Maten: XS t/m Xl Gewicht: 1350 +/- 50 gram (fabrieksopgave); 1460 gram (gewogen maat L) Kleuren: zwart Helmschaal: carbon Kinriemsluiting: ratelsluiting Land van herkomst: China ECE-keur: E9 (Spanje) Vervangingsvizieren: helder (€ 12,95), getint (€ 14,95) en spiegel (€ 14,95) Uitrusting: kinspoiler; pinlock voorbereid; geïntegreerde zonneklep; uitneembare binnenvoering; helmzak. PLUS Zeer goede schokabsorptiewaarden; goede aerodynamica met een licht draaggevoel; eenvoudig te bedienen kinstuk; merkbare ventilatie bij kinstuk; zeer eenvoudige vizierwissel; eenvoudige bediening van het zonnevizier; relatief groot blikveld; erg geschikt voor brildragers; vizier sluit bijzonder goed af; erg laag gewicht. MIN Voering (met name bovenop het hoofd) voelt dun en oncomfortabel; de voering voelt ruw; pasvorm in meest gunstige geval voldoende; geen merkbare ventilatie op hoofd; ventilatiestand vizier te wijd; pinlock vizier niet standaard; afwerking deels wat grof; erg luidruchtig; binnenvoering ruikt in nieuwstaat erg onaangenaam. CONCLUSIE De lichtgewicht CT liet zich in het laboratorium van zijn goede kant zien en bewijst ook in de praktijk over prima eigenschappen te beschikken. Of deze hoogwaardige carbon helm zijn geld waard is, valt of staat met de pasvorm. [Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende [UNTERSCHRIFT KASTEN] Een wat gemakzuchtige afwerking bij de kinventilatie (links), wisselen van het vizier (zonder gereedschap) is een eitje. ________________________________________ HJC [Logo MotoPlus Kooptip] R-PHA Max Aanbieder: Splash Design, tel. 0413-389 089, www.splashdesign.com Prijs: € 409,95 (zwart); € 439,95 (overig) Maten: XS t/m XXL Gewicht: 1450 gram (fabrieksopgave); 1494 gram (gewogen maat L) Kleuren: zwart, matzwart; zilver en wit Helmschaal: aramide/fiberglas Kinriemsluiting: ratelsluiting Land van herkomst: Zuid-Korea ECE-keur: E1 (Duitsland) Vervangingsvizieren: helder (€ 41,95), getint (€ 41,95) en spiegel (€ 53,95) Uitrusting: neusspoiler; kinspoiler met verlengstuk; pinlock vizier; geïntegreerde zonneklep; uitneembare binnenvoering; helmzak. PLUS Uitstekende pasvorm; aangename, zeer comfortabele voering; mechaniek van kinstuk, vizier en zonnevizier erg solide gemaakt en bovendien bijzonder gebruiksvriendelijk; heel eenvoudige vizierwissel; erg geschikt voor brildragers; goede aerodynamica; werkzame en subtiel regelbare ventilatie; zeer ruim blikveld; vizier sluit erg goed, perfecte ventilatiestand; geluidsarm; laag gewicht. MIN Relatief weinig ruimte in kinbereik; binnenvoering ruikt in nieuwstaat erg onaangenaam; zonnevizier kan in sommige gevallen de neus raken; schokabsorptiewaarden weliswaar ruim in groene bereik, desondanks wel voor verbetering vatbaar. CONCLUSIE Met de IS-Max laveerde HJC zich tijdens de vorige test nog in het middenveld, maar nu zitten de Koreanen op hetzelfde punt waar ze zich met de conventionele integraalhelmen al lang bevonden: aan de absolute top. [Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed [UNTERSCHRIFT KASTEN] Bedieningsschuif van het zonnevier met praktische snelontgrendeling (links), grote bedieningsknop van de kinventilatie en erg robuuste viziervergrendeling. ________________________________________ LAZER Monaco Aanbieder: Trophy BV, tel. 0164-616 666, www.trophymotorsport.nl Prijs: € 389,00 (uni); € 399,00 (deco) Maten: XXS t/m XXL Gewicht: 1680 +/- 50 gram (fabrieksopgave); 1676 gram (gewogen maat L) Kleuren: zwart, matzwart, grijs, wit en decor Helmschaal: fiberglas Kinriemsluiting: ratelsluiting Land van herkomst: China ECE-keur: E6 (België) Vervangingsvizieren: helder (€ 35,00,-), getint (€ 46,00), spiegel (€ 58,00) en Lumino (€ 146,00) Uitrusting: neusspoiler, kinspoiler; zelfkleurend Lumino vizier; pinlock vizier; uitneembare binnenvoering; helmzak; bluetooth voorbereid; P/J homologatie (integraal- en jethelm). PLUS Goede schokabsorptiewaarden; ook als jethelm gehomologeerd; relatief ruim blikveld; eenvoudige vizierwissel; hoogwaardig zelfkleurend vizier. MIN Weinig overtuigende pasvorm, kinstuk veel te kort; ruwe voering; geen regelbare hoofdventialtie en kinventilatie weinig effectief; slechte aerodynamica, boven de 130 km/uur veel opwaartse kracht; binnenste openingsknop van het kinstuk mechaniek moeilijk bereikbaar; kinstuk vergrendeling erg zwaar; vizier sluit niet goed; ventilatiestand veel te wijd; vizier minder geschikt voor nachtgebruik; beperkt geschikt voor brildragers; heel erg luidruchtig. CONCLUSIE Een zelfkleurend vizier in plaats van een zonnevizier, dat is nog een kwestie van smaak. Het optreden in het laboratorium is goed, in de praktijk echter wist de Monaco op geen enkele manier echt te overtuigen. [Logo MotoPlus]-oordeel: onvoldoende [UNTERSCHRIFT KASTEN] Een te kort kinstuk met verstopte openingsknop (links), piepklein schuifje voor de niet werkende kinventilatie. ________________________________________ LS2 FF370 Easy Aanbieder: Massink Bromfietsen en Motoren, tel. 0575-451 463, www.ls2helmen.nl Prijs: € 129,00 Maten: XS t/m XXL Gewicht: 1500 +/- 50 gram (fabrieksopgave); 1596 gram (gewogen maat L) Kleuren: matzwart Helmschaal: polycarbonaat Kinriemsluiting: ratelsluiting Land van herkomst: China ECE-keur: E9 (Spanje) Vervangingsvizieren: helder (€ 20,00) en getint (€ 24,50) Uitrusting: kinspoiler; pinlock voorbereid; geïntegreerde zonneklep; uitneembare binnenvoering; helmzak; reflecterende folie (meegeleverd). PLUS Bevredigende pasvorm, die weliswaar wel sterk afhankelijk van de vorm van het hoofd is; merkbare kinventilatie; goede schokabsorptiewaarden; eenvoudige bediening kinstuk; bijzonder eenvoudige vizierwissel; eenvoudige bediening zonnevizier; relatief ruim blikveld; erg geschikt voor brildragers; zeer nette prijs. MIN Licht ruwe voering; hoofdventilatie niet merkbaar; schuifknoppen gaan erg zwaar; ventilatiestand te wijd; matige aerodynamica, relatief zwaar; zonnevizier raakt huid en/of neus; zonnevier ook in ingeklapte toestand nog in blikveld. CONCLUSIE De LS2 heeft twee sterke troeven achter de hand: zijn absolute bodemprijs en de prima resultaten in het laboratorium. Voor een geslaagde relatie in de praktijk geldt echter één ding: als de pasvorm klopt, heb je er een goede koop aan. [Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende [UNTERSCHRIFT KASTEN] De ventilatie schuiven zijn groot, maar lopen zwaar en doen weinig (links), de ventilatiestand van het vizier is veel te wijd. ________________________________________ NOLAN N104 N-Com Aanbieder: Nerons BV, tel. 036-547 1577, www.nerons.nl Prijs: € 349,95 (Special); € 379,95 (Classic); € 399,95 (Action en Voyage); € 419,95 (Hi-Visibility) Maten: XXS t/m XXL Gewicht: 1640-1760 gram (fabrieksopgave); 1744 gram (gewogen maat L) Kleuren: zwart, grijs, zilver, donkergrijs, wit, rood, matzwart, matgrijs, neongeel, neon oranje en 10 decors Helmschaal: lexan (polycarbonaat) Kinriemsluiting: ratelsluiting Land van herkomst: Italië ECE-keur: E3 (Italië) Vervangingsvizieren: helder (€ 44,95),getint (€ 44,95), spiegel (€ 63,95) en spiegel blauw (€ 78,95) Uitrusting: kinspoiler; pinlock vizier; geïntegreerde zonneklep; uitneembare binnenvoering; helmzak; bleutooth voorbereid (N-Com); P/J homologatie (integraal- en jethelm). PLUS Goede pasvorm; comfortabele voering; duidelijk merkbare hoofdventilatie; ook als jethelm gehomologeerd; goede aerodynamica; vizier sluit uitstekend met praktische ventilatiestand; erg eenvoudige vizierwissel; eenvoudige te bedienen zonnevizier; ruim blikveld; erg geschikt voor brildragers. MIN Weinig effectieve kinventilatie, bedieningsknop met handschoenen aan nauwelijks te bedienen; kinriem drukt sterk op het strottenhoofd (P/J-problematiek); relatief luidruchtig; nogal zwaar; kinstuk bediening weliswaar praktisch voor de rijder, voor hulpverleners echter een crime. CONCLUSIE Een net afgewerkte helm, die in vergelijking met de in 2011 geteste N90 op praktisch gebied nauwelijks iets toevoegt. Wel schittert de N104 met betere schokabsorptiewaarden, daarentegen kost hij ook een paar knaken meer. [Logo MotoPlus]-oordeel: goed [UNTERSCHRIFT KASTEN] Het kinstuk openen lukt in eerste instantie alleen de kenners (links), een duidelijke instructie hoe te rijden in de jethelm stand. ________________________________________ SCHUBERTH C3 Aanbieder: Splash Design, tel. 0413-389 089, www.splashdesign.com Prijs: € 559,95 (uni kleuren); € 629,95 (decors); € 899,95 (carbon) Maten: XS t/m XXXL Gewicht: 1570 gram (fabrieksopgave); 1462 gram (gewogen maat L) Kleuren: zwart, matzwart, wit, matwit, rood, zilver, oranje, carbon, fluor geel, grijs en 4 decors Helmschaal: fiberglas Kinriemsluiting: ratelsluiting Land van herkomst: Duitsland ECE-keur: E13 (Luxemburg) Vervangingsvizieren: helder (€ 69,95, inclusief pinlock vizier) Uitrusting: kinspoiler (gemonteerd) met verlengstuk (bijgeleverd); pinlock vizier; geïntegreerde zonneklep; uitneembare binnenvoering; helmzak. PLUS Bijzonder goede pasvorm, die weliswaar wel sterk afhankelijk van de vorm van het hoofd is; bijzonder comfortabele voering; voorbeeldige aerodynamica; perfecte ventilatie; uistekende werking en bediening van het zonnevizier; vizier sluit uistekend met openingslippen aan weerszijden; praktijkgerichte ventilatiestand; eenvoudige vizierwissel; ruim blikveld; erg geschikt voor brildragers; gering gewicht; geluidsarm. MIN Het kinstuk is met handschoenen aan wat omslachtig te openen; vergrendelen kinstuk vergt kracht; schokabsorptiewaarden in testveld beneden gemiddeld, met uitzondering van de zeer goede waarden van het kinstuk; prijs zit aan de pijngrens. CONCLUSIE De C3 is nog steeds een excellente systeemhelm, maar is niet meer de autoriteit op dit gebied, hij wordt merkbaar een dagje ouder. Dat laatste geldt zeker wat betreft de schokabsorberende eigenschappen waar duidelijk ruimte voor verbetering is. [Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed [UNTERSCHRIFT KASTEN] Een vizier met aan elke kant een openingslip en een kleine borgclip (links), zo ziet de perfecte bediening van een zonnevizier eruit. ________________________________________ SCORPION EXO-900 Air Aanbieder: Evolution Motorsport BV, tel. 0180-463 242, www.scorpionhelmets.nl Prijs: € 279,90 (uni kleuren); € 299,90 (Signal); € 319,90 (Virtuose Black); € 329,90 (Virtuose Matblack/Chrome) Maten: XS t/m XXXL Gewicht: 1850 +/- 50 gram (fabrieksopgave); 1874 gram (gewogen maat L) Kleuren: zwart, matzwart, wit, zilver, matgrijs, matblauw, neonrood en 3 decors Helmschaal: polycarbonaat Kinriemsluiting: ratelsluiting Land van herkomst: China ECE-keur: E9 (Spanje) Vervangingsvizieren: helder (€ 43,90), getint (€ 43,90) en spiegel (€ 54,90) Uitrusting: neusspoiler, kinspoiler(gemonteerd) met verlengstuk (bijgeleverd); anticondens vizier; geïntegreerde zonneklep; opblaasbare wangkussens; jethelmscherm; uitneembare binnenvoering; helmzak; bleutooth voorbereid; P/J homologatie (integraal- en jethelm). PLUS Goede pasvorm en draagcomfort; ook als jethelm gehomologeerd; eenvoudige vizierwissel; stabiele ventilatiestanden van het vizier; openingslippen aan weerzijden van het vizier; erg geschikt voor brildragers; effectieve, goed regelbare ventilatie; ruim blikveld. MIN Extreem zwaar; irriterende fluittoon boven de 100 km/uur; omslachtige bediening van het zwaar lopende kinstuk; binnenvoering ruikt in nieuwstaat erg onaangenaam; opblaasbare wangkussens overbodig; ventilatiestand vizier te wijd; bediening zonnevizier erg omslachtig; zonnevizier raakt huid en/of neus. CONCLUSIE De zwaargewicht Chinese helm is allesbehalve een goedkoop prul en overtuigt zowel in het laboratorium als op de openbare weg met een solide optreden. De indrukwekkende uitrusting en nette afwerking maken de zaak rond. [Logo MotoPlus]-oordeel: goed [UNTERSCHRIFT KASTEN] Door het afneembare kinstuk simpel te veranderen in een jethelm (links), de opblaasbare wangkussen zijn overbodig, pasvorm is ook zo al oké. ________________________________________ SHARK Evoline Series 3 Aanbieder: JH Sports, tel. 06-5576 1785, www.jhsports.nl Prijs: € 379,00 (Fusion, Fusion Mat); € 399,00 (overig) Maten: XS t/m XL Gewicht: 1715 gram (fabrieksopgave); 1756 gram (gewogen maat L) Kleuren: zwart, matzwart, zilver, wit, matzilver, titanium en 9 decors Helmschaal: polycarbonaat Kinriemsluiting: ratelsluiting Land van herkomst: Thailand/Portugal ECE-keur: E11 (Groot-Brittannië) Vervangingsvizieren: helder (€ 65,-), getint (€ 65,-) en spiegel (€ 75,-) Uitrusting: anticondens vizier; geïntegreerde zonneklep; uitneembare binnenvoering; helmzak; reflecterende folie (meegeleverd); bleutooth voorbereid (Sharktooth); P/J homologatie (integraal- en jethelm). PLUS Goede schokabsorptiewaarden; eenvoudige vizierwissel; prima bediening zonnevizier; ook als jethelm gehomologeerd; in jethelm stand goede aerodynamica; openingsknop kinstuk duidelijk gemarkeerd met eenvoudige bediening; solide viziermechaniek met stabiele ventilatiestanden; praktische ventilatiestand vizier.

Lees meer over

BMW Kawasaki

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...