Test 11 paar korte motorlaarzen
Door de stad, zowel op de motor als te voet. Comfortabele lage motorlaarzen, die ook nog eens waterdicht zijn, zouden als allround-schoeisel het best voor deze spagaat in aanmerking moeten komen. Maar kunnen deze korte vlotte jongens ook inderdaad een volwaardige motorlaars vervangen?Met een hoofd als een biet: “Deze rotdingen klemmen en knellen aan alle kanten, wat een ondingen!” Het aantrekken van laarzen kan soms inderdaad een regelrechte crime zijn, waarbij zelfs de meest relaxte persoon soms letterlijk uit zijn of haar slof kan schieten. Ruiters kunnen daar soms ook een stevig deuntje over meezingen, net als menig motorrijder. Tenminste als ze de voorkeur geven aan pittig strak zittende, helemaal op veiligheid toegespitste laarzen.Toch noteerden wij de hierboven aangehaalde krachtterm uit de mond van een testrijder tijdens het aantrekken van een lage motorlaars, die juist als grote pluspunt zou hebben dat ze veel comfortabeler zitten dan een hoge, normale laars. Maar in dit geval, bij de Polo PT-P Lacer, lukte het pas na een fikse strijd met veel duw- en trekwerk om de voet in de laars geperst te krijgen. Maar ook de modellen van Streetfighter en Icon, die op het gebied van mode bewust juist weinig van de klassieke motorlaars weg hebben, zorgden bij het flaneren door de voetgangerszone voor enige frustraties. Zo weinig loopcomfort verwacht je normaal gesproken alleen van skischoenen. Zo wordt een stadswandeling alsnog een ware martelgang. Zulke missers op het gebied van comfort waren er verder gelukkig maar weinig, de meeste van de geteste modellen bleken uiteindelijk juist erg comfortabel te zijn bij een stukje lopen.En dat is ook precies het idee achter de lage motorlaars. Want wie op de motor onderweg is, wil af en toe immers ook best eens een stukje lopen. Bijvoorbeeld om boodschappen te doen, wanneer je ene evenement bezoekt of om ze gewoon aan te houden op het werk. Je wilt dan een comfortabele schoen aan je voeten hebben die je gemakkelijk de hele dag aan kunt houden, maar die daarbij tegelijkertijd wel veilig genoeg is voor de rit naar huis. En tijdens langere toerritten of een vakantietripje is een waterdichte motorlaars belangrijk, maar bij een stop wil je ook even normaal naar dat mooie uitkijkpunt kunnen lopen, in plaats van je al strompelend voort te bewegen op weinig flexibele laarzen.Wat we in deze test dus zoeken is een top-allrounder die bijna alles kan, zowel op de motor als ernaast. Bovendien moet hij niet terugschrikken voor een beetje nattigheid. Nu treft het dat de lage laars alle aandacht heeft van de producenten. Maar liefst elf paar wisten we bij elkaar te verzamelen voor een uitgebreide test. Van tot net boven de enkel komende, sportschoenachtige “bikerboots” met schakelversteviging en protectoren tot min of meer “afgesneden” klassieke motorlaarzen. Qua prijs zitten deze modellen allemaal tussen de 100 en net boven de 200 euro. Genoeg dus om als koper de nodige kwaliteit en waterdichtheid te mogen verwachten.Uitgebreid passen is zeer aan te bevelen, dat is al de eerste tip die we potentiële kopers meegeven. Want het draagcomfort verschilt nogal. En als het mogelijk is, is een proefrit ook zeer aan te bevelen. Of in elk geval even ‘droog rijden’ in de showroom, want juist aan de meer op vrije tijd gerichte modellen met dikke zolen zul je bij het remmen en schakelen toch eerst goed moeten wennen.Gelukkig bleek geen enkel model in onze test er op dit punt echt ver naast te zitten. Bij de waterdichtheidstest kwamen we echter wel een paar missers tegen. Het is al niet eenvoudig een goede waterdichte laars te construeren en dat wordt helemaal moeilijk als je de korte laars voorziet van een vetersluiting. Bij enkele van deze veterlaarzen hadden we dus waterdichtheidsproblemen. De ouderwetse ‘kort gesneden motorlaars-modellen bieden ook meer veiligheid, beschermen door een wat stijvere opbouw en als buitenmateriaal overwegend leer je huid, enkels en knokkels ook beter. Maar de minder slijtvaste textielmodellen daarentegen zorgen over het algemeen voor een betere ventilatie in de schoen en zijn – voor wie daar gevoelig voor is – sowieso een stuk modieuzer.Trouwens: veel toerende of vakantievierende motorrijders gebruiken ook bergschoenen op de motor, vanwege het multifunctionele karakter. Dat kan, maar in dat geval zijn er toch ook wel aandachtspuntjes: kijk wel of je met de zere geprofileerde zool wel goede grip hebt op de voetrusten, of de neus niet al teveel doorschuurt van het schakelpedaal en of de lussen van de gestrikte veters kort zijn of weggewerkt kunnen worden. Je zult de eerste niet zijn die bij het stoppen pardoes met motor en al omvalt, omdat een veter zich tijdens het rijden om het rem of schakelpedaal heeft gewikkeld. En dat merk je pas als je een voet aan de grond probeert te zetten. Een KNMV-official brak al eens een been met dat geintje… Maar de perfecte allrounder hebben we niet kunnen ontdekken, tenminste niet in deze test. De Daytona wint, gewoon omdat dat de beste motorlaars is, Difi volgt met een soortgelijke opzet, maar beide modellen manifesteren zich niet meteen als vrijetijd-schoeisel. De Redbike komt daar dichter bij in de buurt en Hein Gericke zou zonder de paar kleine details die punten kosten in deze test zeker voor een super allrounder door kunnen gaan. Over het geheel genomen kunnen we stellen dat het een prima idee is om een motorlaars voor alle omstandigheden te maken, maar uiteindelijk blijft het in de meeste gevallen toch echt bij een compromis.[Bijschriften details MRD pagina 114]Streetfighter: ondanks verstelmogelijkheden blijven bij de Attack II de sluitingen hevig knellen.Redbike: al na een korte aanvaring met het asfalt is de erg zachte zool flink afgesleten.[Bijschriften details MRD pagina 115]Hein Gericke: de veters liggen open en bloot. Nu maar hopen dat je er niet mee blijft haken aan voetsteunen of pedalen.Held: de Paddock heeft daarvoor een extra strip met klittenband, maar de veters komen er nog steeds onderuit.IXS: druppel na druppel, waterdicht is anders. De Fury II vertoonde zwakke plekjes in de waterdichtheidstest.Vanucci: korte laars, maar dikke bescherming. De VTB 4 neemt het zekere voor het onzekere.[kaderstuk “So testet Motorrad’- Seite 116]ZO IS ER GETESTTesten in de voetgangerszone? Inderdaad, want korte laarzen kunnen zich ook op dit gebied geen missers veroorloven. Dus liepen we bij een buitentemperatuur van 18 tot 20 graden met alle laarzen een testronde van ongeveer 1,5 kilometer om eventuele druk- en knelpunten op te sporen en het klimaat binnen in de schoen te testen. Verder reden we er natuurlijk mee op de motor: bij lekker zonnig weer maakten we een intensief ritje over ene bochtig parcours met veel rem- en schakelhandelingen. Zo konden we zien of de steeds meer op wandelschoenen lijkende laarzen het pure motorrijden zouden bederven. Uiteraard noteerden de verschillende testrijders alle positieve en negatieve bevindingen op het motorrij-aspect en onderzochten alle modellen op eventuele manco’s in de constructie. Tot slot was er nog de waterdichtheidstest, waarbij van elk model een paar met water werd gevuld en moest gedurende drie uur het water zonder te lekken vasthouden. Een tweede paar werd gevuld met papier en tien minuten ondergedompeld, waarna aan het papier heel snel gezien kon worden of er ergens lekkage was opgetreden.[Bijschriften]Alle laarzen zijn nauwkeurig onder de loep genomen.Het ene paar volgieten, het andere onderdompelen: de waterdichtheidstest.[Pro und Kontra – Seite 118]Twan HulshofKorte laarzen zijn multifunktioneelMet grote motorlaarzen gaan winkelen of de hele dag rondlopen op een evenement? Nee, dankjewel. Daarom ben ik voor kortere ritten absoluut een fan van meer op vrijetijd geörienteerde laarzen die er ook nog een beetje vlot uitzien. Motorrijden is gevaarlijk, maar motorrijden is ook een vorm van vrij zijn. Als ik elke keer als ik de sleutel omdraai allerlei overwegingen op dit gebied moet gaan maken laat ik de motor nog liever staan. Ik ben dan ook zo vrij het zonder meer grotere risico op letsel voor lief te nemen vanwege het draagcomfort en het multifunctionele karakter.Jeroen HiddingHoge laarzen beschermen veel beter.Heb je Doutzen Kroes al eens op klompen over de catwalk zien sloffen? Of Arjan Robben op pumps een doelpunt zien maken? Vandaar dus. Voor mij zijn er tijdens het motorrijden geen alternatieven, een hoge, stevige laars hoort gewoon bij mijn basisuitrusting. Niet zo heel lang geleden ben ik een paar kilometer van huis betrokken geweest bij een verkeersongeval. De motor werd afgevoerd door de sleepdienst, zelf had ik gelukkig niets, ook al omdat ik ook op dat korte ritje goede motorkleding droeg, onder meer met stevige, hoge laarzen. En ook bij die zijn er tegenwoordig genoeg modellen te krijgen waarop je prima kunt lopen.[Text bij kader puntentelling]]Conclusie:De podiumplaatsen gaan in deze test naar de korte laarzen die nog het meeste op de klassieke motorlaarzen lijken. De meer vrijetijds-georiënteerde korte laarzen hebben weliswaar veel allroundpotentie, maar stellen teleur door een gebrekkige waterdichtheid. De veterlaarzen van Alpinestars en IXS gaan hier zelfs pijnlijk ten onder. Of ze zijn wel waterdicht, maar bieden een zeer matig loopcomfort, zoals bij de Held, de Icon en de Streetfighter. En dat verbaast ons trouwens wel, want in onze ogen is het loopcomfort juist één van de belangrijkste aspecten bij de ontwikkeling van een korte motorlaars. Als je dat aspect al niet onder de knie hebt, kun je in onze ogen veel beter een normale laars nemen. Die hebben een vergelijkbaar, of beter comfort, zijn beter waterdicht en beschermen beter…[[kaderstukken van de diverse laarzen]]ALPINESTARS AFRIKA XCRImporteur: Alpinestars, www.alpinestars.com. Prijs: € 149,95Kleuren: zwart, grijs.Maten: 38 t/m 47Praktijk:In de voetgangerszone slaat de Afrika XCR een prima figuur. Zelfs op warme dagen komen je voeten aan ventilatie en comfort niets te kort. Maar dat je op deze lichte, op sportschoenen lijkende laars ook meteen de Vierdaagse zou kunnen lopen, lijkt niet echt waarschijnlijk. Op de motor echter houdt de tamelijk lage laars zich goed en is in het dagelijks gebruik bijzonder prettig door het stressvrije gemak bij het aan- en uittrekken.Veiligheid: Hier vertoont de weliswaar comfortabele, maar niet bepaald strak zittende Alpinestars zijn zwakke punt. De schacht komt nauwelijks tot boven de enkel en beschermt de knokkels bij een val maar matig. De protectoren beschermen eveneens onvoldoende.Kwaliteit:Als van een gewone gemiddelde laars. Het goedkope ruwe leer kan echter niet overtuigen.Waterdichtheidstest:Ondanks het hoogwaardige XCR-membraan van kwaliteitsleverancier Gore (dat overigens maar tot net onder de enkels komt) drong bij de onderdompelingstest al na weinig seconden het water binnen. Bij de vultest sijpelde het water door de ventilatiegaten naar buiten. Slechte beurt.Conclusie:Deze supercomfortabele en luchtige laars is ondanks het goede membraan door een constructiefout allesbehalve waterdicht. Bovendien vertoont hij wat zwakkere punten op het gebied van veiligheid en afwerking en een speciale aanbieding is het ook niet bepaald.Motoplus oordeel: VoldoendeLOGO MOTOPLUS TESTWINNAARDAYTONA JOURNEY XCR Importeur: Nerons, www.nerons.nl . Prijs: € 199,95Kleuren: zwart.Maten: 38 t/m 49Praktijk:Zelfs echt sportieve ritten zijn voor de Journey XCR een eitje. Stap je van je motor af om een stukje te gaan lopen is er ook weinig aan de hand. De dunne zolen zijn echter niet geschikt voor langere wandelingen, bovendien schuurt het aan de hiel een beetje, maar dat wordt pas na langere tijd echt storend. Als vervanging van een echte vrijetijdsschoen is hij niet geschikt. Op het gebied van handling en ventilatie bevindt deze luchtige, met geperforeerd leer uitgeruste laars zich duidelijk op het allerhoogste niveau.Veiligheid: De bescherming tegen afstropen is bij deze korte laars uitstekend geregeld, hoewel de Journey met het oog op zijn puur op comfort gerichte pasvorm niet echt stevig zit. Beproefde protectoren aan beide zijden van het enkelgewricht en vergelijkenderwijs veel stukken met dik leer bezorgen deze laars veel pluspunten. Kwaliteit:Gore-Tex membraan, soepel, hoogwaardig rundleer en een perfecte afwerking. Als het gaat om pure kwaliteit onderscheidt de Daytona zich in positieve zin duidelijk van de andere testdeelnemers.Waterdichtheidstest:Geen zwakke punten, absoluut waterdicht.Conclusie:Zomerse topcomfort toerlaars met beperkte kwaliteiten voor dagelijks gebruik. De beste afwerking en uitstekende veiligheid bezorgen hem de volle winst bij deze test. Niet goedkoop, maar hij biedt dan ook erg veel.Motoplus oordeel: zeer goedLogo MOTOPLUS KOOPTIPDIFI FREEDOM AX Importeur: MotoPort, www.motoport.nl Prijs: € 129,95Kleuren: zwart.Maten: 37 t/m 47Praktijk:Bij het aantrekken storen de hakerige ritsen en de rommelige tong van de klittenbandsluiting behoorlijk. Op de motor echter is de Freedom AX dan wel weer erg comfortabel en afgezien van de middelmatige grip op de voetsteun bij nat weer is hij voor vlotte ritten over een bochtig parcours een prima keus. Bij de looptest viel het maar matige binnenklimaat negatief op, hoewel over het verdere loopcomfort weinig te klagen viel. Zachte voering en een weliswaar harde maar soepel afrollende zool maken langere stadsexcursies goed mogelijk.Veiligheid: Zeer goede, afstroop-bestendige pasvorm, reflectoren en goede omsluiting van het gewricht en tweezijdige enkelbescherming laten de Difi in de test een goed figuur slaan.Kwaliteit:No-name klimaatmembraan, dun leer afgeplakt met een dikke beschermingslaag en onder de noemer “antiscratchleer” verbergt zich gewoon een stuk kunstleer als schakelbescherming. Deze besparende mix bij de uitrusting is dan wel weer zeer behoorlijk afgewerkt.Waterdichtheidstest:Geen opmerkingen, alle geteste exemplaren hielden zich bij de pittige waterdichtheidtest prima staande.Conclusie:De Difi is niet bijzonder hoogwaardig uitgerust, maar in ieder geval zijn geld waard. Onopvallend weet hij zich in de top te nestelen. Een over het geheel comfortabele motorlaars die je vooral in de nattigheid niet in de steek laat.Motoplus oordeel: zeer goedHEIN GERICKE FORANO GTXImporteur: Hein Gericke, www.hein-gericke.nl Prijs: € 129,95Kleuren: zwart met roodMaten: 38 t/m 47Praktijk:Als pure veterlaars komt de Forano qua uiterlijk over als een relaxte vrijetijdsschoen. Comfort en binnenklimaat zijn goed, hoewel de enkelbescherming op den duur wat onaangenaam kan gaan knellen. De smal gesneden schoen geeft bij het lopen een ietwat stug, houterig afrolgevoel wat echter op langere duur echter geen problemen geeft. Bovendien doet hij alles wat een motorlaars tijdens het rijden moet doen en blinkt uit met zijn prima houvast op de voetsteunen.Veiligheid: Door de vetersluiting is de schoen goed stevig rond de voet te fixeren, de veters zelf echter zijn niet gezekerd! Op de steunende delen is het textiel buitenmateriaal met leer versterkt. Enkelbescherming maar aan één kant.Kwaliteit:Gelukte, mooi afgewerkte textiel-leermix met Gore-Tex membraan zonder echt opvallende punten.Waterdichtheidstest:Bij één van de testexemplaren drong in het dompelbad al na een paar seconden merkbaar water naar binnen. Logisch dus dat het bij een flinke bui tijdens het rijden het snel gedaan is met de pret.Conclusie:Een uitgebalanceerde allrounder met goede uitrusting, maar met kleine zwakke punten (waterdichtheid, rijcomfort, veter-zekering). Is nogal smal aan de voet maar maakt zich ook qua prijs niet echt breed.Motoplus oordeel: goedHELD PADDOCKImporteur: Uvex Sport, www.uvex.nl Prijs: € 114,95Kleuren: zwart Maten: 37 t/m 47Praktijk:Bij normaal rijtempo op buitenwegen is het binnenklimaat aangenaam luchtig, tegen het koele aan. Maar bij een stevige wandeling wordt het binnenin toch al gauw zweterig. De pasvorm is maar matig en voor linker en rechter schoen onderling verschillend. Voor langere wandelingen is dit model niet geschikt. De veters hangen ondanks een klittenbandzekering al snel los.Veiligheid: De pasvorm is over het geheel genomen nogal losjes en niet erg afstroopbestendig. Ook de leerkwaliteit geeft minder vertrouwen.Kwaliteit:Naden en gelijmde plekken zijn in orde, een olie- en benzinebestendige zool alsmede ruime schakelversterkingen van rubber voldoen aan de verwachtingen bij een motorlaars. Maar alles komt wel wat sobertjes over.Waterdichtheidstest:In het dompelbad moest de Held een paar veren laten. Bij twee testparen traden kleine lekkages op, die echter pas bij langere regenritten (langer dan 1 uur) voor problemen zouden kunnen gaan zorgen. De andere testexemplaren bleken wel dicht.Conclusie:Qua uiterlijk gericht op vrije tijd en dagelijks gebruik, in de praktijk echter weinig overtuigend. Als motorlaars over het geheel genomen wel bevredigend. De prijs is een pluspunt, maar op de keeper beschouwd is de goedkoop gemaakte Paddock weinig aantrekkelijk.Motoplus oordeel: voldoendeICON ACCELERANTImporteur: Parts Europe (België), www.partseurope.eu of www.rideicon.com Prijs: € 100,80Kleuren: zwart met rood Maten: 38 t/m 48,5Praktijk:Korte ritjes op de motor gaan prima, maar bij het echte toeren geeft de lompe laars geen goed gevoel tijdens het vele schakelen en remmen. Ga je een keer echt schuin zodat de brede en dikke zolen met hun zachte vulling het asfalt kussen hebben ze een remmende werking. Op de lange duur krijg je last van pijnlijke drukpunten rond de gewrichten. En ronduit onverdraaglijk ontpoppen ze zich zodra je van de motor af bent. Langere wandelingen als van de benzinepomp naar de kassa kan je maar beter vermijden. Veiligheid: Door een combinatie van veter- en ratelsluiting zit de Accelerent superstevig om de voet en de zeer stijve schachten (inclusief protectoren) omsluiten veilig de enkels. Als beton.Kwaliteit:Het lichtste paar in de test (1.320 gram) met groot textielgehalte is gezien de in vergelijking erg lage prijs zeer redelijk en solide afgewerkt.Waterdichtheidstest:In vergelijking met de andere veterconcurrenten kwam de Accelerant prima door de waterdichtheidstest. Het kan dus toch, bravo!Conclusie:Daar waar de Icon wat uiterlijk betreft overkomt als een soepele vrijetijdsschoen, stelt hij op het gebied van comfort helaas wat teleur. Hoewel hij erg goed waterdicht is, wil je deze motorschoenen het liefst zo snel mogelijk weer uitrekken.Motoplus oordeel: voldoendeIXS FURY IIImporteur: Nerons, www.nerons.nl Prijs: € 99,95Kleuren: zwart met rood Maten: 35 t/m 48 Praktijk:Goede balans tussen vrijetijdsschoen en motorlaars. Er comfortabel aan de voet, tijdens het rijden valt niets negatiefs en tijdens de stadswandeling bijna alleen maar positiefs op, zelfs een sportschoengevoel. Alleen de erg dunne zool die bij het schakelen en remmen een voordeel is, irriteert wel een beetje bij het wandelen, totdat je er aan gewend bent. Ook goed: het binnenklimaat bij langere voettochten.Veiligheid: In vergelijking is de schacht erg kort uitgevallen, de enkelgewrichten zijn nog maar net voldoende beschermd. De protectoren voelen wat dun en zacht aan. Het dunne ruwe leer baart wat zorgen als je aan een eventuele val denkt. Liever niet aan denken dus.Kwaliteit:No-name klimaatmembraan en een goedkope materiaalmix van leer, rubber en textiel en dat alles matig afgewerkt. Weinig overtuigend.Waterdichtheidstest:Na het vullen druppelde het water al na een paar seconden door de naden en door de verlijming tussen leer en zool heen. En ook in het dompelbad drong bij één exemplaar water naar binnen. Jammer en ontnuchterend, in de praktijk zal de Fury II zelfs bij kleine buitjes al snel lek blijken.Conclusie:De voordeligste, maar ook wel goedkoop gefabriceerde Fury II verdiende op de motor en in de voetgangerszone veel sympathie, maar viel bij de waterdichtheidtest door de mand. Jammer, ondanks de vele goede voornemens.Motoplus oordeel: voldoendePOLO PT-P LACERImporteur: Polo Express Versand, www.polo-motorrad.de Prijs: € 129,95Kleuren: zwart met rood Maten: 36 t/m 48 Praktijk:De instap is steeds weer een crime en te voet onderweg word je er door de hooggesloten PT-P Lacer ook niet vrolijker op omdat ze knellen en schuren. Ook krijg je er snel last van zweetvoeten in. Op de motor gedragen ze zich wat beter, maar van een topscore is helaas geen sprake.Veiligheid: Voor een korte laars een in vergelijking hoge schacht, de veters worden door twee klittenbanden afgedekt, de enkels worden uitstekend beschermd. Wat veiligheid betreft kom je met deze laars niets tekort.Kwaliteit:Het in vergelijking dikke leer is van een acceptabele kwaliteit, maar werd hier en daar volgens Aziatische normen standaard met wat kleine onvolkomenheden afgewerkt. De stevige zool maakt wel een goede indruk.Waterdichtheidstest:Terwijl de Polo’s het dompelbad met goed gevolg doorstonden, vertoonden ze bij de vultest wat zwakke puntjes. Het water kwam na enige tijd druppelsgewijs door de naden bij de overgang van leer naar textiel. Dat kost dan wel een paar puntjes.Conclusie:De veilige, maar wel nogal lompe veterlaarzen zijn qua handling wat gecompliceerd en zorgen in de voetgangerszone voor lamme voeten. De ambitie om tegelijkertijd motorlaars en vrijetijdsschoen te zijn wordt maar etn dele waargemaakt.Motoplus oordeel: voldoendeLogo MOTOPLUS KOOPTIPREDBIKE TROPHY Importeur: Struik Onderdelen, www.onderdelen-struik.nl Prijs: € 139,95Kleuren: zwart met rood Maten: 37 t/m 47 Praktijk:Door de in vergelijking dikke zool is het contact met schakel- en rempedaal wat indirect en al na een kort contact met het wegdek (in bijvoorbeeld scherpe bochten) slijt het zachte rubber erg snel af. Toch gaat de zeer comfortabele Trophy door voor een volwaardige motorlaars, terwijl je er tijdens een wandeling pas echt van gaat houden: ze rollen goed af, geen drukpunten en zijn eenvoudig hanteerbaar. Bovendien zorgt het Sympatex membraan voor een goed binnenklimaat, ondanks dat het een relatief dikke en warme schoen is, die overigens ook de zwaarste in de test is (1.720 gram per paar).Veiligheid: De zit zou wat strakker mogen zijn, maar daar staat een goed de enkels omsluitende schacht met protectoren en goed zichtbare reflectoren tegenover. Een over het geheel genomen prima veiligheid.Kwaliteit:De mix van Nubukleer en slijtvast textiel is solide en mooi afgewerkt.Waterdichtheidstest:Tijdens de dompeltest kwam er door de stiknaden van de schakelbescherming op den duur een klein beetje water naar buiten, verder bleek alles goed dicht.Conclusie:Een voor de dagelijkse praktijk zeer goed geschikte motorlaars, die door een geweldig loopcomfort en zeer eenvoudige hanteerbaarheid ook als vrijetijds- en winterschoeisel vrolijk weet te stemmen.Motoplus oordeel: zeer goedSTREETFIGHTER ATTACK IIImporteur: Motozoom, www.motozoom.nl Prijs: € 109,95Kleuren: zwart Maten: 37 t/m 47 Praktijk:Lopen gata minder goed met deze Streetfighter en ook de verstelbare plastic sluitingen irriteren bij het aantrekken en knellen tijdens het lopen. De zolen rollen houterig af en bovendien ontstaat in de extreem afgesloten, forse laarzen bij warm weer al na een paar meter een atmosfeer als in de sauna. Het gebrekkige loopcomfort wordt iets beter zodra je op de motor stapt, dan begint de Attack II zich als een normale motorlaars te gedragen met een wel wat zachte zool met goede grip en een goede pasvorm.Veiligheid: Strakke zit, goede tweezijdige enkelbescherming en een acceptabele leerkwaliteit daar waar nodig maken het uiteindelijk tot een veilige schoen.Kwaliteit:De sluitingen komen goedkoop over, de synthetische voering is weinig huidvriendelijk. Verder over het geheel genomen wel een goede schoen.Waterdichtheidstest:Hoewel aan de ene kant er maar bitter weinig lichaamsvocht naar buiten toe kan ontsnappen, getuige onze opmerking over het saunakarakter van de schoen hierboven, kan er ook maar net zo weinig regenwater de andere kant op, naar binnen door het membraan heen. De waterdichtheidtest werd dus met verve doorstaan.Conclusie:Loopcomfort als van een skischoen, alleen echte diehards kunnen dat waarderen. Maar op de motor goed functionerende laarzen, die absoluut waterdicht zijn. Helaas is er weinig ventilatie.Motoplus oordeel: voldoendeVANUCCI VTB 4Importeur: Motozoom, www.motozoom.nl Prijs: € 159,95Kleuren: zwart met roodMaten: 37 t/m 47 Praktijk:De schacht is wat aan de ruime kant, maar bij de rijproef staat de zool stevig op de voetsteun en schakel- en remhandelingen verlopen ook bij een sportieve rijstijl soepeltjes. Tijdens de loopproef biedt de VTB 4 niet echt het comfort van een sportschoen en vooral traplopen is niet bepaald zijn favoriete bezigheid. Maar verder slaat hij zich er prima doorheen, vooral ook omdat dankzij het goede membraan de temperatuur binnenin ook bij langere wandelingen aangenaam blijft.Veiligheid: Dik gevoerde scheenbescherming, uitstekende enkelbescherming en een over het geheel afstroopveilige zit. De geheel uit leer vervaardigde laars laat op het gebied van veiligheid weinig te wensen over.Kwaliteit:Hoogwaardig rundleer, Sympatex membraan, carbon inzetstukken, reflectoren. Goede uitrusting en ook de afwerking is op een klein puntje na (zie waterdichtheid) dik in orde.Waterdichtheidstest:Aan beide kanten kwam het water bij de vultest na ongeveer een uur bij twee testexemplaren door de naden naar buiten. Waarschijnlijk heeft de schoenmaker hier bij het stikken van de laars het membraan met de naald beschadigd.Conclusie:Al met zijn uiterlijk maakt de Vanucci duidelijk dat zijn domein duidelijk de voetsteun is en niet het trottoir. Een comfortabele en afgezien van een kleine misser bij de waterdichtheidtest prima motorlaars voor het betere toerwerk.Motoplus oordeel: goed.