Test 11 action-camera’s
De cameralens goed gericht? Actie! Voor de test van elf actuele actioncamera’s in drie prijsklassen hebben we een standaardmotor omgebouwd tot mobiel videostatief voor een speciale parallelmeting. Met interessante resultaten.
Die hebben zich gedrukt, lijkt het. Pure speculatie natuurlijk, en officieel liet de Japanse camerafabrikant Sony alleen maar weten: ‘Sorry, we hebben voor uw test momenteel geen apparaten in huis die we ter beschikking kunnen stellen.’
Wel wat vreemd, dat zo’n groot wereldmerk met nog meerdere weken tijd voor de vergelijkingstest geen enkele camera beschikbaar had. Vooral omdat de nieuwe Sony X1000 met indrukwekkende specificaties het in de premiumklasse prima tegen de toonaangevende GoPro had kunnen opnemen. Enthousiaste motorvideofilmers (en dus potentiële kopers) waren zeker geïnteresseerd geweest in het resultaat.
Hierdoor had GoPro met de eveneens nieuwe Hero 5 Black bij de premiumapparaten slechts één concurrent: Garmin. Die kon het uitstekend tegen de eeuwige winnaar GoPro opnemen: de gebruiksvriendelijkheid en uitrusting met voor motorfietsen geschikte houders was zelfs beter, de beeldkwaliteit net iets minder. Dat laatste is wel het beslissende criterium bij een cameratest, reden waarom de Hero 5 de testwinnaar is. Beide topmodellen leveren een bijzonder goede beeldkwaliteit en ook de overige modellen maakten een overwegend goede indruk.
In tegenstelling tot nog maar een paar jaar geleden, toen wazige, korrelige en schokkerige videofilmpjes met hooguit herinneringswaarde de norm waren, kun je vandaag de dag zowaar filmen op Hollywood-niveau. Vooral sinds de zogenaamde 4K-technologie in de huiskamer is doorgedrongen. Daarmee wordt een vier keer zo hoge resolutie als ‘Full HD’ bedoeld, wat tot voor kort nog de hoogste standaard was. In principe betekent 4K – dat is minimaal 3.820 x 2.160 pixels – scherpere en mooiere beelden. En natuurlijk willen we de rijbeleving zo natuurgetrouw mogelijk terugzien, dus hoe mooier hoe beter. De meeste actioncamera’s in deze vergelijkingstest leveren 4K-kwaliteit en zijn dus op dat punt up-to-date.
We hebben de camera’s voor het eerst in drie klassen ingedeeld: premiumklasse (zonder prijsbeperking), middenklasse (tot 350 euro) en instappers (tot 150 euro). Want ook al zijn eersteklas video’s geweldig, niet iedereen kan of wil zich de duurste modellen veroorloven. Om wat vakantiebeelden te maken, voor het vastleggen van circuittrainingen ter evaluatie of gewoon voor het delen van je motorrit met vrienden zijn de actiecamera’s uit de middenklasse goed genoeg. Met het inleveren van een klein beetje beeld- of geluidskwaliteit valt best te leven. TomTom bewijst met het mooi gemaakte ‘Bandit Bike Pack’ zelfs dat professioneel materiaal niet veel hoeft te kosten. Vergeleken met testwinnaars en topcamera’s uit eerdere generaties zijn de huidige middenklassers sowieso vaak al beter, wat gezien de snelle ontwikkeling op dit gebied niet verbazingwekkend is. Nog iets: qua motorspecifieke houders en bevestigingsmaterialen is er vaak geen verschil, of het nou gaat om topmodellen of middenklasse camera’s. Er is dus veel te zeggen voor een ‘middenklasser’, aangezien hier een goede prijs-kwaliteitverhouding wordt geboden.
En waarom zou je één van de instappers ofwel budgetmodellen kiezen? Terwijl ze – uitgezonderd de voorbeeldige Rollei – gezien onze testresultaten duidelijk in beeld- en geluidskwaliteit en uitrusting onderdoen voor de wat duurdere modellen? Antwoord: om het eerst eens een keertje te proberen. Vaak zijn de vele mogelijkheden en instellingen van de dure modellen eerder een nadeel dan een voordeel voor beginners, en soms komen mensen er ook vrij snel achter dat ze liever gewoon gaan rijden dan regelmatig te filmen. In dergelijke gevallen is het maar goed dat er geen al te duur apparaat ergens in een la verdwijnt.
Tot slot een professionele tip: met meerdere camera’s werken! Voor meeslepende video’s en foto’s heb je goed licht, spannende onderwerpen en zoveel mogelijk verrassende perspectieven nodig. Daarvoor is creativiteit nodig: 4K en hightech-camera’s kunnen de vakmanschap van een geschoolde cameraman of –vrouw nog altijd niet simpelweg vervangen.