+ Plus

Test 10 jethelmen

De jethelm is nog lang niet uitgestorven. De integraal- en systeemhelmen mogen door hun hogere beschermingsgraad dan veel meer verkocht worden, het ‘old school’ potje blijft een grote schare aanhangers houden. Deze vaak nostalgisch aangelegde motorrijders waarderen hem niet alleen als een imagotechnisch bijna verplicht sierstuk, maar roemen ook het vrije gevoel van de helm. Iets waarmee de ‘jet’ steeds meer klandizie naar zich toe trekt! Motorrijders die nog dagelijks op de motor zitten, zijn tegenwoordig in Nederland duidelijk in de minderheid. De motor wordt eigenlijk voornamelijk puur voor de hobby uit de schuur gehaald. Dat maakt ook dat men de helm tegenwoordig niet meer alleen als praktisch ziet, er komt ook een stukje imago om de hoek kijken. Ofwel, we willen er tegenwoordig ook gewoon goed uitzien, naast functionaliteit is lifestyle dan ook een belangrijk verkoopargument geworden. En dat is slechts één van de redenen dat de jethelm de laatste jaren aan een flinke opmars bezig is. Ter illustratie, in vergelijking met haar integraal bestseller N85 worden er van de nieuwe N20 jethelm ongeveer een kwart verkocht, een flinke stijging met jaren geleden en die trend lijkt zich alleen maar voort te zetten. Daar zijn zoals gezegd meerdere verklaringen voor. Nog altijd zijn het voornamelijk scooterrijders die hun heil zoeken in de jethelmhoek, naar verwachting zakt dit aandeel echter naar ongeveer de helft van de totale verkoop. Niet omdat de helm onder scooterrijders minder verkocht wordt, maar omdat deze juist in andere segmenten aan populariteit wint. Onder chopper, cruiser en retro bike eigenaren is de jethelm al volledig geaccepteerd, met een constante stijging in de verkopen als gevolg, echter opvallend genoeg kiezen ook steeds meer rijders van een sportieve naked bike voor ‘vrijheid’. Dat terwijl de jethelm jarenlang slechts een klein puntje van de helmtaart kreeg, omdat integraal- en in toenemende mate systeemhelmen door hun betere bescherming (ook tegen de grillen van het weer) eerste keus was bij het gros van de motorrijders. Het stijgende succes van de jethelm is ook deels te danken aan het ruime aanbod in combinatie met vaak zeer aantrekkelijke prijzen. Om hier ten lande te mogen worden verkocht, moet elke helm aan een hele lichting eisen voldoen om het felbegeerde ECE 22.05 keurlabel te bemachtigen. Dat vergt aardig wat kennis, onderzoek en (financiële) investeringen in het ontwikkelingstraject van een helm, en toch liggen er al exemplaren in de winkelschappen vanaf € 49,95. Voor de goede orde, we hebben het over CE-gekeurde helmen, zonder mogen deze namelijk niet eens verkocht worden. Een kleine investering dus waar je je nauwelijks een buil aan kunt vallen. De tien door ons geselecteerde testkandidaten lagen wat betreft prijs redelijk ver uit elkaar, van een heel bescheiden € 49,95 voor de MTR Jet Fiber tot een nog altijd redelijk acceptabel geprijsde A-Style Demi Jet van € 189,00. En ook wat betreft de eigenschappen waren er onderling toch wel erg grote verschillen merkbaar. Eén ding hebben ze echter wel gemeen: ze smoelen als de beste! ________________________________________ [KASTEN SO TESTED MOTORRAD] ZO TESTEN WE IN YOUR FACE!! Had het geregend, dan was deze test met het karakter van een snoepreisje bij de testcrew waarschijnlijk in wat minder goede aarde gevallen. Dankzij de doorgaans volop voorhanden zijnde Mediterrane zon op de Zuid-Franse kustwegen is het ‘als/dan’-verhaal gelukkig niet snel aan de orde. De aangename temperatuur tussen 15 tot 20 graden in de schaduw verschafte ons in ieder geval de optimale omstandigheden voor het bij een normaal rijtempo testen van draagcomfort, akoestiek (niet alleen met betrekking tot de geluidsdempende werking van de helm, maar bijvoorbeeld ook windgeruis of irriterende fluittonen) en natuurlijk de aerodynamische kwaliteiten van de helm. Bij het doorkruisen van verschillende steden is daarbij goed te merken hoe sterk de helm het omgevingsgeluid dempt. Naast de dynamische test is er natuurlijk ook nog het ‘droog zwemmen’. Voorafgaand aan de rijtest werd onder meer de gebruiksvriendelijkheid beoordeeld, waarbij onder andere werd gekeken naar hoe gemakkelijk de helm op en af te zetten is en of de kinriem zich praktisch laat bedienen. Gewicht, ventilatiemogelijkheden, kwaliteit van de gebruikte materialen en uitrusting zijn eveneens zorgvuldig geprotocolleerd en beoordeeld. ________________________________________ [KASTEN DETAILS UNTER DEN LUPE] DETAILS ONDER DE LOEP MINDER IS SIMPELWEG MEER Juist bij minimalistisch uitgevoerde jethelmen wegen storende details dubbel zo zwaar. De sluiting van de kinriem bijvoorbeeld: als deze moeilijk sluit of omslachtig te bedienen is dan torpedeert deze relatief kleine ergernis het praktisch gebruiksgemak van de jethelm, zeker in directe vergelijking met de praktische bediening van een integraalhelm. Datzelfde geldt voor vizieren en zonneschermen, als ze niet volledig overtuigen, dan kunnen ze nog beter weggelaten worden. Gelukkig kwamen we in de test ook enkele zeer praktische zaken tegen. IXS: optimaal gevoerde kinriemen en moderne ratelsnelsluiting. Zit als gegoten en laat bovendien makkelijk bijstellen. Highway 1: het diep doorgetrokken vizier trotseert de weersomstandigheden als beste. Absoluut een aanwinst voor alledaags gebruik. MTR: een zonneklep oogt aangenaam en is ook bijzonder praktisch, tot deze in een bocht het zicht beperkt. Gelukkig is het scherm afneembaar. AGV: de rand van de neusuitsparing van het relatief korte vizier zit midden in het blikveld. Een bijzonder storende eigenschap. ________________________________________ HELD Classic-66 Importeur: JH Sports, tel. 06-5576 1785, www.jhsports.nl Prijs: vanaf € 59,95 Maten: XS t/m XL Kleuren: matzwart, matzwart deco en matwit deco PLUS Goede ventilatie door middel van een kanaalsysteem in de EPS binnenschaal; afneembare zonneklep op een goed en functioneel gepositioneerd; zeer aangename voering van veloursleer; ratelsluiting laat zich heel eenvoudig verstellen; bijzonder brilvriendelijkheid; prettig licht (gewicht slechts +/-830 gram). MIN Bij snelwegtempo nogal lawaaiig, met name door storende ruis van de rijwind; te ruime pasvorm, vanaf 80 km/uur trekt de helm door de matige aerodynamica stevig aan het hoofd en kan enkel op plaats worden gehouden door de kinriem extreem strak te fixeren, daardoor druk het vervelend op verschillende plaatsen. CONCLUSIE Het uiterlijk bevalt heel goed, net als de prijs overigens. Ook bij het eerste contact scoort de Classic 66 met zijn gebruiksvriendelijkheid en hoge draagcomfort. Tijdens het rijden komen er echter al snel verschillende smetjes op zijn schone blazoen, de losse pasvorm, het luidruchtige karakter de zeer matige aerodynamica kunnen niet overtuigen. [Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende ________________________________________ GREX DJ1 Peak Importeur: Nerons BV, tel. 036-547 1577, www.nerons.nl Prijs: vanaf € 59,95 Maten: XS t/m XXL Kleuren: matzwart, matsilver, zwart en wit PLUS Aangenaam licht (net iets meer dan 800 gram); kinriem is goed gepositioneerd en bovendien comfortabel gevoerd. MIN Omsluit het hoofd niet maar ligt er meer bovenop en verschuift daardoor makkelijk, al met al qua pasvorm op verschillende punten geen topper; ruwe voering, daardoor weinig draagcomfort; hakerige gespsluiting; zeer open model, daardoor veel tocht en bovendien snel last van lawaai, in stadsverkeer is de geluidsontwikkeling behoorlijk hard, op secundaire wegen ronduit extreem, de akoestiek is kortom abominabel; zeer matige aerodynamica, pendelt al bij een snelheid van 80 km/uur. CONCLUSIE Hij ziet er interessant uit en heeft bovendien ook het ECE-keurlabel, veel meer positiefs is er echter helaas niet te melden over deze Italiaanse helm, op de bijzonder beschaafde vanaf prijs van € 59,95 na dan. Praktisch gezien gaat het mis met een slechte pasvorm, beperkt draagcomfort en ronduit slechte akoestiek. Helaas een behoorlijk mager optreden. [Logo MotoPlus]-oordeel: slecht ________________________________________ IXS HS87 Cafe Rider Importeur: Nerons BV, tel. 036-547 1577, www.nerons.nl Prijs: vanaf € 89,95 Maten: XS t/m XL Kleuren: matzwart en matzwart/matwit PLUS Zit goed, omsluit het hoofd overal prima; de kinriem is aangenaam gepositioneerd en laat zich lekker strak aantrekken; ratelsluiting ook zeer comfortabel; helm ligt stabiel in de rijwind, ook op hogere snelheden; uitstekende geluidsisolerende werking; huidvriendelijke voering; geïntegreerd zonnescherm; goede pasvorm ook voor brildragers; geen drukpunten. MIN Het (afneembare) zonnescherm beperkt in bochten het blikveld; ventilatieschuiven lopen wat stram; in vergelijking relatief hoog gewicht (bijna 1.200 gram); kinriem is te lang, flappert daardoor in de rijwind. CONCLUSIE Een goede, of beter gezegd zeer goede jethelm voor een eveneens zeer goede prijs van nog geen honderd euro. De Cafe Rider ziet er met zijn retrodesign niet alleen top uit, kwalitatief en praktisch gezien is hij dat eveneens. De helm combineert pasvorm, draagcomfort, akoestiek en aerodynamica zo overtuigend als dit ‘potje’ van IXS. [Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed ________________________________________ MTR Jet fiber Importeur: motoZoom, tel. 0900-294 1199 (45 c/pm), www.motozoom.nl Prijs: vanaf € 49,95 Maten: XS t/m XXL Kleuren: matzwart, matzwart/oranje en zwart PLUS Kinriem zit goed en stabiel; ratelsluiting functioneert prima; afneembaar zonneklep dankzij drukknopen met stabiele zit; makkelijk op- en afzetten; helmschaal reikt tot ver over de oren; stevige zit, over algemeen zeer geslaagde pasvorm; weegt relatief weinig (rond de 900 gram). MIN Zonklep beperkt in bochten in extreme mate het zichtveld, optimaal vooruitkijken is dan nog nagenoeg onmogelijk; matige brilvriendelijkheid, bril verschuift en pootjes drukken; op secundaire wegen minimale, maar desondanks duidelijk merkbare beweging. CONCLUSIE Met een dergelijk vriendelijk prijsje is het moeilijk om in het voorbijgaan niet snel een helm in je karretje te werpen. Een actie die je overigens ook niet snel zult betreuren. Bij ritjes door de stad overtuigt de helm op alle fronten, gaat het wat harder dan ontpoppen zich kleine faux pas’ bij de aerodynamica en akoestiek. Geen knaller, maar absoluut oké! [Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende ________________________________________ AGV Bali Copter Importeur: D’Ieteren Sport, tel. +32- (0)2-367 1411, www.moto-accessoires.be Prijs: vanaf € 89,00 Maten: XS t/m XL Kleuren: matzwart, zwart, wit en zeven verschillende designs waaronder een Marco Simoncelli replica (foto: Chopper Black/Gunmetal) PLUS Lekker straffe zit, zonder dat dit ten koste gaat van het draagcomfort; comfortabele, prettig gevoerde kinriem; gebruiksvriendelijke ratelsluiting die makkelijk te verstellen is; lederen voering zeer aangenaam; brilvriendelijk; afneembare tochtkraag in de nek. MIN Vizier zit te dicht op de neus, vizierrand verstoort het zicht; turbulentie en tocht al bij lage en middelhoge snelheden; onder de streep matige akoestiek, dreunt enorm hard bij 100km/uur met open vizier; relatief zwaar (1.050 gram). CONCLUSIE De AGV is eigenlijk een typische scooterhelm, maar dankzij zijn opvallende kleur- en decorspectrum zal de Bali Copter ook bij veel motorrijders, van sportieve nakeds tot cruisers, goed in de smaak vallen. De kwaliteit is goed, het comfort zeer goed, maar helaas stoorde tocht en windgeruis op hoge(re) snelheden. [Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende ________________________________________ A-STYLE Demi Jet Importeur: HMV Parts, tel. 06-5067 6329, www.hmvparts.nl Prijs: vanaf € 189,00 Maten: XS t/m XL Kleuren: in totaal 9 designs met 23 kleurcombinaties (foto: Damier antraciet/zwart) PLUS Het vizier is ondanks het ontbreken van getrapte ventilatiestanden goed te bedienen en te verstellen; afneembare tochtkraag; goed gepositioneerde kinriem met zeer gebruiksvriendelijke ratelsluiting. MIN Nogal zwaar (meer dan 1.100 gram); beperkt brilvriendelijk, op den duur drukken de brilpootjes achter de oren; vervelende drukpunten op het voorhoofd, pasvorm weinig overtuigend; vanaf 70 km/uur relatief veel turbulentie en tocht door te kort vizier; voering voelt klam en synthetisch aan. CONCLUSIE Was dit een schoonheidswedstrijd geweest dan had de Italiaanse zich overduidelijk in de topregionen genesteld. De vele smaakvolle designs zijn eersteklas en zullen zeker bij retro rijders in goede aarde vallen. Goedkoop is de A-Style echter niet en daarbij weet hij in de zware praktijktest, onder andere door gebrek aan comfort, niet volledig te overtuigen. [Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende ________________________________________ HELD McCorry Importeur: JH Sports, tel. 06-5576 1785, www.jhsports.nl Prijs: vanaf € 79,95 Maten: XS t/m XL Kleuren: matzwart/wit, zwart/wit en wit/zwart PLUS Omsluit het hele hoofd perfect, vooral het voorhoofd wordt uitstekend bedekt; aangename pasvorm met een uitermate hoog draagcomfort; uitgebalanceerd helm; voor een jethelm met vizier tamelijk licht (slechts 950 gram), gebruiksvriendelijk ratelsluiting; zeer aangename voering; brilvriendelijk. MIN Veel reflectie in het vizier bij lichtinval van achteren; te ruime getrapte ventilatiestanden; lichtelijk storende turbulentie ruis vanaf 70 km/uur; met gesloten vizier zit de vizierrand in het zichtveld; vanaf 100 km/uur lichte tocht rond de ogen. CONCLUSIE Wonderbaarlijk uitgebalanceerde, comfortabele jethelm die vooral tijdens ritjes over secundaire wegen opvalt door zijn goede aerodynamica. In het stadsverkeer is de helm toch ‘open’ genoeg om van het overige verkeer genoeg mee te krijgen. De paar kleine minpunten zijn bij deze prijs niet noemenswaardig. [Logo MotoPlus]-oordeel: zeer Goed ________________________________________ HIGHWAY 1 Kansas Importeur: motoZoom, tel. 0900-294 1199 (45 c/pm), www.motozoom.nl Prijs: vanaf € 79,95 Maten: XXS t/m XL Kleuren: antraciet decor, zwart, zwart decor en wit decor PLUS Het vizier biedt in dit testveld de beste weersbescherming, het houdt zelfs bij hoge snelheden rijwind en turbulentie prima in toom; ook in kleine maten verkrijgbaar. MIN Ruwe, klam aanvoelende voering; omslachtige gespsluiting; voelt zwaarder aan dan hij is (ongeveer 1.100 gram); draagcomfort behoorlijk beperkt door vervelende drukpunten; verschillende maten vallen over het algemeen klein uit; drukpunten bij de oren, daardoor ook weinig geschikt voor brildragers; fluittonen vanaf 60 km/uur; reageert traag bij een blik over de schouders (aerodynamica). CONCLUSIE Over de prijs mag je niet klagen, over de matige pasvorm en draagcomfort, evenals de weinig gebruiksvriendelijke eigenschappen van de Kansas daarentegen wel. De goede bescherming tegen de weersomstandigheden dankzij het ruime vizier is een zegen voor de rijder die ook onder minder optimale omstandigheden onder weg is. [Logo MotoPlus]-oordeel: onvoldoende ________________________________________ NOLAN N20 Importeur: Nerons BV, tel. 036-547 1577, www.nerons.nl Prijs: vanaf € 159,95 Maten: XXS t/m XXL Kleuren: zwart, wit, zilver en vijf verschillende designs (foto: Caribe) PLUS Ligt gebalanceerd en harmonisch in de wind; voelt lichter aan dan het echte gewicht (1.050 gram); bijzonder gebruiksvriendelijke ratelsluiting; bij ritjes over secundaire wegen nauwelijk storende ruis; brilvriendelijk. MIN In het stadsverkeer bijna te stil; kinriem is niet voldoende genoeg gevoerd en bovendien niet goed gepositioneerd met drukpunten op het strottenhoofd tot gevolg; storende reflecties van het vizier bij wisselende lichtinval, getrapte ventilatiestanden nogal ruim. CONCLUSIE Zeer degelijke en net afgewerkte jethelm met aangenaam neutrale aerodynamica tijdens het rijden. Het voorbeeldige matenspectrum, met de ruime keuze aan kleuren en designs maken het makkelijk om voor de solide N20 te kiezen. In het stadsverkeer presenteert de Italiaan zich als iets te ‘gesloten’. [Logo MotoPlus]-oordeel: goed ________________________________________ NZI Flow Importeur: Lookwell Bike Fashion BV, tel. 040-251 0506, www.lookwell.nl Prijs: vanaf € 169,00 Maten: XS t/m XL Kleuren: roze en matzwart PLUS Comfortabel gevoerde kinriem, die gemakkelijk te verstellen is; lichtvoetige ratelsluiting die schittert met een hoge gebruiksvriendelijkheid; brilvriendelijk; aangename velourslederen voering; extreem goede ventilatie bij zomerse temperaturen door efficiënte ventilatieopeningen; prettig straffe pasvorm; neutrale aerodynamica. MIN Bij lage snelheden al merkbare ruisontwikkeling; harde fluittonen bij hogere snelheden; veel tocht ondanks het gesloten vizier, biedt in eerste linie enkel bescherming tegen steenslag of insecten; relatief hoog gewicht (1.100 gram); lichte drukpunten rond de oren. CONCLUSIE Ga je bij zomerse temperaturen toeren, dan speelt deze luchtige Spaanse helm meteen zijn sterkste troef uit. Helaas stoort de ruis bij lage snelheden behoorlijk en als een lichtgewicht gaat de Flow ook al niet door het leven. Dankzij de in de basis goede aerodynamica en hoge gebruiksvriendelijkheid toch een goede helm. [Logo MotoPlus]-oordeel: goed ________________________________________ [TEXT BEI EINDOORDEEL] CONCLUSIE Opvallend: prijsknallers als de Held McCorry en de degelijke MTR verzamelen vlijtig punten en mogen zich tevreden stellen met het oordeel voldoende/goed. Iets dat weliswaar ook geldt voor A-style, die echter duidelijk meer dan het dubbele kost. De Grex DJ1 Peak is de enige helm die echt door de mand valt, waarbij het er alle schijn van heeft dat marketing en uiterlijk hier belangrijker waren dan de praktische eigenschappen. In algemene zin blijkt dat je voor een relatief lage investering een heel stijlvolle (tweede) helm koopt. Verheugend toch!

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

14 november, 2024

De uitbreiding van het merk Husqvarna binnen het Pierer-imperium vordert gestaag. Na de nogal radicale 701 Vitpilen ...
Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...