+ Plus

Techniek: schuimfilters wassen

Crossmotoren en off-roads zijn doorgaans uitgerust met een uitwasbaar schuimrubber luchtfilter. Na een dagje rijden in een stoffige omgeving kun je het luchtfilter dus uitwassen om ademnood van de motor te voorkomen. Na het wassen en drogen moet het filter vervolgens weer ingevet worden.Schuimrubber luchtfilters deden een jaar of dertig geleden hun intrede en zijn niet meer weg te denken uit de cross- en off-road-wereld. Naast hun uitstekende luchtdoorlaat (wat immers goed is voor de motorprestaties) zit het grote voordeel natuurlijk in de uitwasbaarheid: een door zand en stof vervuild luchtfilter hoeft niet weggegooid te worden, maar kan worden uitgewassen, opnieuw ingevet en weer gebruikt. Dat invetten zorgt er trouwens voor dat stof en vuil in het luchtfilter blijven plakken en dat er alleen schone lucht door het schuim gezogen wordt door het motorblok.In het begin van de schuimfilters werd voor dat invetten gewone motorolie gebruikt en werden de filters na gebruik in benzine gewassen. Later kwamen de fabrikanten van schuimfilters, met de wereldberoemde Nederlandse firma Twin Air voorop, met speciale luchtfilterolie: een waterdun goedje dat zich makkelijk in de filters liet masseren, om na enkele minuten te veranderen in een uitermate kleverig goedje, dat er na gebruik met een speciale ontvetter uitgewassen moest worden. Anno 2009 heeft ook hier het milieubewustzijn toegeslagen: de filters worden tegenwoordig veelal ingevet met biologisch afbreekbare filterolie, dat er wordt uitgewassen met een speciaal waspoeder.Voor het wassen en invetten van de filters zijn speciale wassets verkrijgbaar, onder meer van Twin Air zelf. Onderin de ‘wasemmer’ zit bijvoorbeeld een rekje, zodat het vuil naar de bodem kan zakken. Omdat het wassen een aardig intensief klusje is, hebben vrijwel alle terreinrijders meerdere luchtfilters, zodat ze bijvoorbeeld slechts één keer per maand een wasbeurt hoeven in te plannen.Voor het wassen is het belangrijk dat je de juiste hoeveelheid warm water en waspoeder mengt in de emmer, zodat een lekker sopje ontstaat. Vervolgens is het ouderwets handwerk: de filters worden in het sopje ondergedompeld en gekneed om de filterolie op te lossen en het vuil los te weken uit het schuimrubber. Nadat enige tijd wassen worden de filters helemaal ondergedompeld en met een bijgeleverd metalen rekje – dat wordt vastgeklemd in de emmer – voor een minuut of tien ondergedompeld om ook de olieresten en vuil diep in het schuimrubber op te lossen.Na de koffie worden de filters uit het sopje gehaald, goed uitgeknepen en vervolgens in ruim schoon water zorgvuldig schoongespoeld. Uiteraard moeten alle resten van het wasmiddel uitgespoeld worden, maar in een witte wasbak zie je meteen hoeveel minuscule zanddeeltjes er nu nog uit het filter gespoeld worden! Na meerdere keren spoelen kunnen de filters op een schoon stuk papier te drogen worden gelegd; na enkele dagen zijn ze droog en kunnen ze – nadat de laatste zandkorrels er zijn uitgeklopt op de hand – weer ingevet worden voor hergebruik.Dat invetten gebeurd in een speciale bak met biologisch afbreekbare filterolie. Dat goedje is zo dun als water en met rubber handschoenen worden de filters meerdere keren ondergedompeld en de olie in het schuim gemasseerd. Als elk plekje van het filter is doordrenkt met olie wordt het filter boven de bak voorzichtig uitgeknepen: het merendeel van de olie komt op die manier terug in de bak, al is het niet de bedoeling dat je de schuimfilters echt uitwringt. Dat kan de structuur van het filter beschadigen en daarnaast moet er natuurlijk wel olie achterblijven in het schuim om het vuil straks op te vangen en vast te laten kleven. Door de buitenkant van het filter na het inolieën even in een stuk papier te rollen, haal je het teveel aan olie weg en wordt de buitenkant ook relatief droog, zodat het losse zand er minder snel tegen blijft plakken, maar er weer afvalt. Voor dat effect heeft Twin Air trouwens ook losse dunne filterhoesjes, die bij erg stoffige omstandigheden droog om het ingevette filter getrokken worden en voorkomen dat ene filter ‘dichtslaat’ met een dunne laag zand of stof.Als de filters goed zijn uitgeknepen en mooi egaal van kleur zijn, laten we ze een etmaal drogen op een schoon stuk papier in een goed geventileerde ruimte, met de filterrand naar beneden. Wil je het filter na dit drogen nog enige tijd bewaren, dan kan je hem luchtdicht verpakken in een plastic zak, zodat je er altijd eentje klaar hebt liggen voor gebruik.BU1Een schuimfilter-wasset om schuimfilters te wassen en opnieuw in te vetten.2Onderin de wasemmer zit een rekje zodat het vuil naar beneden kan zakken.3Het is belangrijk de juiste dosering speciaal-waspoeder te gebruiken om de filters te ontvetten.4Handarbeid: het vuile filter wordt uitgebreid gewassen in het warme sop.5Het filter wordt enige tijd ondergedompeld; een rekje voorkomt dat ze gaan drijven.6Daarna nogmaals masseren en het sop goed uit het filter knijpen.7Onder ruim stromend water worden de filters na het wassen goed gespoeld. 8De filters moeten dan een paar dagen drogen op een stuk schoon papier.aIn een oliebak worden de droge schuimfilters opnieuw ingevet.bDe filters moeten bij het inoliën zorgvuldig ondregedompeld wordencNadat de olie goed is ingemasseerd, kan het filter worden uitgeknepen.DVoor gebruik moeten de filterolie drogen, zodat het erg kleverig wordt.EMet wat keukenpapier kan de olie in de buitenlaag worden weggehaald.FNa het drogen kan een ingevet filter lange tijd worden bewaard in een plastic zak.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

14 november, 2024

De uitbreiding van het merk Husqvarna binnen het Pierer-imperium vordert gestaag. Na de nogal radicale 701 Vitpilen ...
Rij-impressie Italjet Dragster 300

Rij-impressie Italjet Dragster 300

31 oktober, 2024

Het Italiaanse Italjet heeft de naam de hooligans onder de productie-scooters te maken. Rond Bologna konden we voor ...