+ Plus

Techniek: Horex VR6

Het Duitse Horex is met een 1200 cc VR6-motor aan een tweede leven begonnen. Onlangs draaide de imposante zescilinder zijn eerste arbeidsuurtjes op de testbank en uiteraard was MotoPlus bij die bijzondere gebeurtenis aanwezig.In de testruimte verdringt een bont gezelschap van wetenschappers en ingenieurs zich om de testbank. Daar staat een bedrijfsklaar prototype van het Horex VR6-blok. Clemens Neese, de grote man bij Horex, is zichtbaar een tikje nerveus. Geen wonder, want hij mag zo meteen voor het eerst op de startknop drukken en de imposante zescilinder starten. Sinds vijf jaar geeft professor Dr. Ing. Martin Doll leiding aan het Horex-project. Trots laat hij de eencilinder-proefmotor zien, die de basis vormde bij de ontwikkeling van het VR-blok. Een VR-motor is een kruising tussen een lijnmotor en V-motor. De zes cilinders zitten dus niet precies op één lijn, maar staan om en om in een verzet. Dus drie zitten iets naar voren en drie iets naar achteren. Grote voordeel is dat het blok daardoor een stuk minder breed bouwt dan bij een gewone zescilinder-lijnmotor. En de autowereld is met name Volkswagen een pionier op dit gebied. Doordat de zes cilinders niet meer op één lijn staan, staan ze ook niet meer loodrecht boven de krukas, wardoor er weer heel andere krachten op de zuigers en de cilinders komen. Doll: “Met onze proefmotor hadden we de mogelijkheid om de cilinder steeds verder uit het midden te schuiven. Zo konden we het maximaal mogelijke verzet tussen de cilinderhartlijn en de krukas achterhalen.” Uiteindelijk kwam Horex uit op een hoek van 15 graden tussen de twee cilinderbanken. Door deze 15° V-vorm cilinderopstelling bouwt het blok van de Horex met een breedte van slechts 429 millimeter bij de cilinderkop erg smal en compact, zelfs verglijkbaar met een doorsnee viercilinder. De hartlijnen van de cilinders komen echter onder de krukas bij elkaar, waardoor er flinke dwarskrachten (leibaankrachten) op de zuigers ontstaan. Met de proefmotor hebben de Duitsers dat krachtenveld kunnen aftasten dat door deze bouwwijze op de zuigers ontstaat.De afzuiging slaat aan en dat betekent dat het blok kan worden gestart. De VR6 slaat onmiddellijk aan en begint opwindend te brabbelen. Wat een sound! De zes uitlaatbochten monden uit in een forse collector onder de versnellingsbak en vervolgens in drie mooie eindpijpjes, al helemaal productierijp zo te zien. Opvallend is dat de zescilinder stationair draaiend in ieder geval duidelijke taal spreekt. Ook opvallend: cilinders en koppen zien er eveneens helemaal productieklaar uit. Het blok is middels de al ingebouwde transmissie met de testbank verbonden en wordt in de zesde versnelling gemeten. Horex lijkt daramee dus al veel verder met de ontwikkeling te zijn dan je op basis van het eerder getoonde prototype zou denken. Na een voorzichtig begin geeft motorconstructeur Rupert Baindl meer gas, waarna het geluid van de zespitter een machtig volume aanneemt. Onder vollast begint de mechanisch aangedreven compressor met een fel geluid te gieren, meteen wordt duidelijk dat dit 1200-blok zonder enige twijfel een enorme geweldenaar is! Al bij een zeer lage 2.000 toeren zet het blok al een indrukwekkend koppel op de rol. In de definitieve versie moet het blok 8.500 toeren kunnen draaien. “Volgens de berekeningen kunnen we tot 240 pk gaan”, verduidelijkt Clemens Neese. “Maar bij de eerste versie beperken we het vermogen tot maximaal 200 pk.” Meer en meer dan genoeg voor een naked van dit kaliber lijkt ons.En hoe klinkt de VR6? Anders dan een VR6 van Volkswagen in ieder geval. Een beetjes als een mix tussen een driecilinder en een V4. Heel bijzonder, zoveel is zeker. Horex heeft verder voor een vrij onconventionele ontstekingsvolgorde gekozen van 1-2-3-6-5-4. Tot 6.000 toeren wordt het blok op de bank vol belast, en dat staat nu al garant voor kippenvel. Het geweldige koppel van de Horex VR6 is lijfelijk voelbaar. Dan besluiten de technici dat het mooi is geweest en legt Clemens Neese de zescilinder het zwijgen weer op. “We hebben meer vermogen dan we in eerste instantie hadden verwacht en daardoor zouden we in principe het toerental waarbij het maximum vermogen wordt geleverd nog wat kunnen laten zakken. Ook kunnen we nog wat spelen met het toerental van de compressor, door de overbrengingsverhouding eenvoudig aan te passen.Neese is duidelijk een tevreden man, alles verloopt bij Horex duidelijk via plan. Tot nu toe zijn er nog nauwelijks mechanische problemen geweest en na een paar proefuurtjes op de testbank wordt de motorolie van de VR6 steeds afgetapt en zorgvuldig onderzocht. Op korte termijn wordt een tweede testblok opgebouwd en wordt ook de productiestandaard bekendgemaakt. De droom van de wederopstanding van het legendarische Horex kon wel eens sneller uitkomen dan iedereen denkt. [BU’s details v.l.n.r.]Het blok op de testbank wordt met moderne software aangestuurd.Een doorsnede van het blok laat mooi zien hoe de verbrandingskamers en de cilinders als het ware in elkaar zijn geschoven. Dit eencilinderblok werd als ontwikkelingsblok voor de VR6 gebruikt.[[foto uit MP 21 volgend nummer herhalen]Goed is te zien dat de cilinders steeds iets zijn verschoven ten opzichte van elkaar. Let ook op de speciaal gevormde zuigers!

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

14 november, 2024

De uitbreiding van het merk Husqvarna binnen het Pierer-imperium vordert gestaag. Na de nogal radicale 701 Vitpilen ...
Rij-impressie Italjet Dragster 300

Rij-impressie Italjet Dragster 300

31 oktober, 2024

Het Italiaanse Italjet heeft de naam de hooligans onder de productie-scooters te maken. Rond Bologna konden we voor ...