Suzki GSX-R Treffen
Jonge mannen in snelle pakken is te cliché als je het over de Suzuki GSX-R hebt. De voor het circuit geboren machine wordt immers net zo makkelijk gebruikt voor de dagelijkse gang van en naar het werk of een tripje naar de Alpen. Toch zit die hang naar het circuit diep in zijn genen genesteld. Zijn berijders houden van snel, heel snel.Toerentallen tot wel 15.000, 150 pk en toch maar 202 kilo. Vergelijk het met 25 jaar geleden: 100 pk en 201 kilo. De GSX-R750 is nog steeds een op het racen geënte fiets, maar in de loop der jaren wel met de leeftijd van zijn rijder meegegroeid. Hij is comfortabeler geworden.Dit in tegenstelling tot zijn beginjaren, toen het enkel om snelheid draaide. In 1985 kwam Suzuki met de GSX-R750, de lichtste en tegelijkertijd sterkste 750 in die tijd. Pure racetechnologie voor op de openbare weg, want feitelijk was het een kopie van een circuitmotor. Destijds ook een echt lichtgewicht, onder meer dankzij een vooruitstrevend aluminium chassis en het feit dat Suzuki afzag van vloeistofkoeling. Maar tegelijkertijd ook behoorlijk compromisloos. Een machine voor snelle jongens die maar in één ding geïnteresseerd waren: snelheid. In de loop der tijd heeft de GSX-R echter ook meer en meer zijn weg gevonden naar de meer modaal ingestelde motorrijder, stelt Johan Geerinck. In zijn motorzaak in het Belgische Dendermonde ziet hij steeds vaker dat mannen tussen de veertig en vijftig kiezen voor deze motorfiets. “Het is geen no nonsens motor meer, puur en alleen voor het circuit. Hij is comfortabeler geworden en het rijgedrag is minder extreem. Noem het maar toegankelijker. Je hoeft er geen specialist meer voor te zijn, ook mannen in een midlifecrisis kunnen er zo op rijden.” Ook hijzelf heeft alle stappen van de GSX-R doorlopen en is geëindigd bij de 1100. “De 750 ben ik ontgroeid. De 1100 is sportief, maar wel comfortabeler. En heeft meer koppel onderin.”Het is Eerste Pinksterdag. Geerinck is aangesteld als coördinator van de eerste internationale recordpoging om zoveel mogelijk ‘Gixxers’ bij elkaar te krijgen in het Belgische Hamme-Zogge. Het is een aanval op het in het Guiness Book of Records vermelde record ‘motorparade met één enkel model binnen éénzelfde merk’. De keuze viel op de GSX-R. “Dit jaar mag de GSX-R750 vijfentwintig kaarsjes uitblazen. Dat wilden we niet onopgemerkt voorbij laten gaan”, zegt Geerinck. “We gokken op zo’n 500 motoren. Daarmee zouden we het oude record van de Ducati Monsters overtreffen, dat ligt op 415.”Het is waar. Tijdens deze internationale recordpoging zijn het niet alleen jonge mannen in leren pakken die rondlopen op het evenemententerrein. Jonge vrouwen, oude mannen met baard, dertigers, veertigers, vijftigers en allemaal hebben ze dezelfde passie: de GSX-R.In de hoofdstraat van Hamme-Zogge staan de Gixxen naast elkaar opgesteld. De één blinkt nog meer dan de ander in de felle zon. “Ik probeer hem zo netjes mogelijk te houden”, zegt Marko Lippens (21) uit het Nederlandse Biervliet. Hij doelt op zijn R750W Lucky Strike. Nummer 102 uit de limited edition. “Ik rijd er echt voor de lol op. Dat geluid en dat sportieve rijden bevalt me goed. Hoewel ik snelheid hou, hoef ik niet op het circuit. Dat vind ik zonde van mijn fiets.” Schaafplekken op handles en voetsteunen zijn bij hem dan ook niet te zien. Ook wheelies ontbreken op deze dag. Zou de GSX-R-rijder dan toch verantwoordelijker zijn geworden? Het lijkt van wel. Zelfs op GSX-R-gerelateerde websites lijkt het niet alleen meer te draaien om gasgeven en gaan. Zo schrijft GSX-R Contact: ‘We rijden zeker sportief en leggen ze natuurlijk graag op een oor, maar wel op een verantwoordelijke manier. Op wheelies trekkende coureurs, die alleen maar hard vooruit willen, zitten we niet te wachten.’Maar verantwoordelijk of niet, toch blijft die snelheid trekken, ook als je al in de veertig bent. Wat wil je ook, de adrenalinestoot die je krijgt wanneer je met één knie over het asfalt schraapt is nu eenmaal verslavend. Michel van Elsacker (41) kan erover meepraten. Hij gebruikt zijn motor voor woon-werkverkeer, maar gaat vaak vrij rijden op het circuit. “Die snelheid is geweldig, dat is ook één van de redenen dat ik juist voor deze motor kies. En buiten dat het gewoon fantastisch is, is circuitrijden ook goed voor je motorbeheersing”, stelt hij. “Zelf ben ik een fervente fan van de GSX-R750. Die pakt mooi het gulden midden tussen de 600 en de 1000.”Zoals gezegd, het zijn niet alleen jonge mannen, ook jonge vrouwen. Vrouwen bovendien die niet enkel achterop bij vriendlief bivakkeren. “Achterop? Pfff…”, zegt Els Spooren (35) uit Antwerpen. “Ik wil niet zeggen dat dat nou zo comfortabel is.” Haar 750 is haar eerste en grote liefde. “De looks, die doen het hem gewoon. Dat zal altijd zo blijven. Hij heeft 126 pk, meer hoef ik ook niet te hebben. Wel heb ik hem wat gepersonaliseerd. Beetje optische tuning, andere hendels, spiegels, stalen remleidingen. Ik wilde ‘m toch onderscheiden van de rest.”Nadia Hannart (31) is wel mee achterop gekomen naar het evenement. “Maar ik rijd zelf ook”, zegt ze meteen. Honda’s en Kawasaki’s heeft ze al versleten, maar nu heeft ze ook een GSX-R750, net als haar partner Koen Tielemans (28). “Eerst had ik een GSX-F750”, vertelt hij opgetogen. “Dat was ook een goeie, iets zwaarder en goed om mee te beginnen.” Uiteindelijk heeft hij zijn F toch ingeruild voor een R, de reden van deze overstap laat zich makkelijk raden. ”Toch sneller hè, en meer koppel. Ik heb nog gedacht aan een Honda CBR, maar qua prijs en betrouwbaarheid viel de keus toch op de GSX-R.”Elke GSX-R-liefhebber lijkt zo wel een eigen type te hebben gevonden, dat bij hem of haar past. Nieuwe en oude modellen staan dan ook kriskras door elkaar op deze dag. Een 600 Ram Air Direct naast een 750 uit 1988. Zweert de één bij een 600, de ander heeft toch het liefst een 1100. Pascal de Caluwé (31) uit het Nederlandse Westdorpe had ook een 750, maar rijdt nu een 1000. “Ik zou niet meer anders willen. Die 1000 rijdt heerlijk. Hij is sneller en makkelijker dan die 750.” Na twee maanden is het nog steeds wel wennen, stelt hij. “Het is heel iets anders. Vooral de trekkracht is gigantisch.”De 600 kwam in 1992 op de markt naast de 750, technisch liggen ze dan ook dicht bij elkaar. Marco Copmans (24) rijdt een 600. “De zithouding, wegligging, kracht, dat is allemaal goed”, licht hij zijn keuze toe. “Vooral bij hoge toeren is de 600 plezant. Mijn droom is dan ook om een keer het circuit op te duiken.” Heel anders dan zijn ‘vorige’ motorleven, dat draaide om de Suzuki Intruder. Een periode die hij evenwel achter zich heeft gelaten, voorgoed. “Nee, daar begin ik niet meer aan. Ik ben nu meer van het sportieve spul, en veel sportiever dan dit kan toch niet.” Thuis heeft hij nog een klassieker staan: een GSX-R400 uit 1987. Zo Japans dat de tekens op het dashboard niet eens te ontcijferen zijn.De GSX-R is er dus niet alleen voor jonge mannen in snelle pakken. Het is een bonte stoet enthousiastelingen die de gezamenlijke liefde voor de Gixxer zo veel en open mogelijk koketteert. En daarbij spelen twee zaken een hoofdrol: snelheid en toeren draaien. De circuitafstammeling blijft zijn afkomst dus waardig. Hoewel het weer mee zat, de organisatie perfect geregeld was en het absoluut een mooie parade was, is de teller van de recordpoging jammerlijk blijven steken op de 230 Gixxers. En dat was niet de enige kritische noot die er in Hamme-Zogge te horen was, de rit ging namelijk ook veel te traag…