Sleuteltip: xenon-verlichting monteren
In MotoPlus 12 publiceerden we een artikel over Xenon-verlichting, waarbij ookde montage van een Xenon dimlicht ter sprake kwam. Maar wie ook groot Xenonlicht wil, komt uit bij een zogeheten Bi-Xenon. We volgen de montage op een motorfiets.Een Bi-Xenon lamp vervangt een H4 halogeenlamp die zowel dimlicht als grootlicht produceert, zoals in de meeste motoren dus wordt gebruikt. In een H4 halogeenlamp zitten twee gloeispiralen, een voor dim- en een voor grootlicht en darain verschilt de Bi-Xenon-lamp, want die heeft maar één ‘lichtcel’. Door middel van een vernuftig servomechanisme verschuift het lichtpunt in een koker, waardoor hij als dimlicht en als grootlicht kan fungeren.De Xenon-ombouwkits worden bij vrijwel elke motorzaak aangeboden. En ook in de auto-accessoirehandel en op internet zijn ze volop verkrijgbaar. Wij kwamen na enig speurwerk terecht bij Carfantasy in Elst (www.carfantasy.nl) en kochten daar voor €239,- een Xenon-autoset en voor 25 euro extra hadden we er een extra kabelset bij, zodat je dus twee motorfietsen van Xenon-verlichting kunt voorzien. [1]De Bi-Xenon-8000K set van het merk Pilot werd ingebouwd op een BMW K1100RS. Het 8000K in die typeaanduiding slaat op de kleur van het licht, uitgedrukt in Kelvin. En 8000K is helder wit met een blauwe schittering.Het verschil van Bi-Xenon met de enkel-Xenon uitvoering is niet alleen het extra servomechanisme achterop de lamp [2], maar ook een afzonderlijk schakelkastje dat de schakeling tussen dim- en grootlicht regelt. Het allerbelangrijkste is om te kijken of je de Bi-Xenon-lamp wel kwijt kunt in de neus van je stroomlijn. Motorfietsen worden immers steeds compacter en je hebt niet vanzelfsprekend een paar centimeter extra ruimte achter de koplamp om de Xenon-lamp met servomotor onder te brengen [3]. Ook de stuureenheid moet je netjes kwijt kunnen [4]. Als je slechts met pijn en moeite bij de normale H4-lamp kunt komen (laat staan wisselen), dan is het maar de vraag of je wel ruimte hebt voor Xenon-verlichting. En koop daarom ook altijd een waterdichte set (op een motorfiets zit immers alles ‘buiten’) met voldoende kabellengte, zodat je de regelkastjes niet pal naast de lamp hoeft te zetten.Omdat je bij het sleutelen aan een motorfiets doorgaans maar weinig ruimte hebt is het verstandig wat onderdelen te demonteren, zodat je overal beter bij kunt. Bij deze BMW demonteerden we het dashboard en de tellers met afdekking in de zijrand van de stroomlijn [5].Voor het plaatsen van de zogeheten ballast en de schakelkast met bedrading kozen we voor de ruimte in de kuip, rechts naast de tank. Als je de ruimte eenmaal hebt gecreëerd, kan het inbouwen beginnen. Trek aan de achterzijde de stekkerverbinding van de originele halogeenlamp [6] en verwijder de rubberen afdekhoes. Hierna maak je de klem van de gloeilamp los en haal je de lamp uit de koplampunit. Vervolgens plaats je de Bi-Xenon lamp en daarbij moet je vooral op de juiste montage letten. Net als de H4-lamp is het Xenon-exemplaar uitgerust met een drietal asymmetrische pootjes die bij juiste montage precies in de uitsparing van de koplampunit vallen [7]. Met de klem wordt de Xenonlamp weer vastgezet.Door de servomotor achter op de nieuwe lamp zal de rubberen afdekhoes niet meer passen, met een schaar wordt deze weer op maat gemaakt [8].We vervangen meteen het stadslicht door een ledlampje, zodat ook deze voortaan licht met een blauwe schittering uitstraalt [9]. Dat past wat beter bij de Xenon-koplamp.Nu wordt het tijd om de kabels aan te sluiten en die meteen netjes weg te werken en vast te zetten met trekbandjes. De stekkers van de Xenon-lamp worden met die van het sturingskastje en de zogenaamde ballast (zeg maar de transformator die de 12 volt boordspanning omzet in 85 volt werkspanning en 20.000 volt opstartspanning van de Xenonlamp) kunnen worden aangesloten, evenals de driepolige stekker met de platte pinnen. Deze komt in de stekker die voorheen direct op de halogeenlamp zat [10]. De kastjes kun je overigens vastschroeven, maar sterk tweezijdig plakband of stevig (industrieel) klittenband is ook een goede optie. De rode stroomdraad kan direct op de pluspool van de accu komen (er moet natuurlijk wel een zekering in deze draad zitten) en de zwarte draad kan aan de minpool of aan een ander goed massapunt aan het motorframe of het blok.Het is verstandig de Xenonlamp nu eerst goed te testen, alvorens je het geheel netjes afmonteert en de gedemonteerde onderdelen weer op de motor zet. Hoewel de onderdelen allemaal waterdicht zijn, hebben wij boven de ballast en de schakelkast zwart folie en tape aangebracht om te voorkomen dat lekwater er direct op druppelt. Belangrijk is het om tot slot de koplamphoogte juist af te stellen. Xenon-verlichting biedt je als bestuurder merkbaar beter zicht in het donker, maar een niet goed afgestelde Xenon-lamp kan tegenliggers ernstig verblinden. Zorg er dus voor dat de lamp volgens fabrieksvoorschriften is afgesteld en schuin naar beneden schijnt [11]. In MotoPlus 16/2006 hebben we hier nog uitgebreid over geschreven: zet je motor met het voorwiel tegen de muur, teken de licht/donker-scheiding van het dimlicht af op de muur, rol de motor op een vlakke vloer precies vijf meter achteruit en de licht/donker-scheiding moet nu minimaal vijf centimeter lager liggen [12].[[[als Bild 12 gerne das Bild aus MotoPlus 16/2006 seite 75 Bild 5 gebrauchen]]]