Rij-impressie Wakan 100 Roadster
Tijdens een rit op de Franse Wakan 100 Roadster voel je je in een hogere staat van bewustzijn. En dat komt niet alleen door de overdonderende motorische serenade.Boven alle twijfel verheven, deze Wakan 100 Roadster steelt de show. Sensationele afwerking, de meest exclusieve componenten. En dat alles in combinatie met een ongemeen spectaculair design. Er zijn bijna te weinig superlatieven om dit snoepje volledig recht te doen, en toch is er bij de eerste blik naast verwondering vooral ook twijfel. Twijfel omdat de ervaring leert dat de kwaliteit van dergelijke handgemaakte, unieke motorfietsen zich vaak voornamelijk beperkt tot het design. Belangrijkste voorwaarde lijkt meestal: het moet anders zijn. En dat lijkt ook op te gaan voor deze Roadster, echt doorsnee is de constructie van het rijwielgedeelte immers niet, net als de keuze voor de bijzondere volumineuze 1.647cc V-twin. Toch bedienden de Wakan-techneuten zich bij de ontwikkeling van een bijzonder pragmatische benadering: belangrijkste eigenschap moest zijn dat hij goed stuurde, enige mate van praktisch gebruiksgemak – steekwoorden ergonomie, draaicirkel, bediening etc. – stond vervolgens op het lijst en pas als laatste kwam de optiek om de hoek kijken.Nu is de 100 Roadster absoluut exclusief, helemaal uniek is hij natuurlijk niet. De machine wordt in een kleine serie geproduceerd en moet dan ook meer noten op zijn zang hebben dan enkel goede looks. Die productielijn ligt trouwens niet daar waar je hem op basis van de merknaam (Wakan is een term uit de taal van de Sioux Indianen en betekent zoveel als ‘heilig’) zou verwachten. En ook het gewelddadig blok van S&S uit Amerika en de cilinderinhoud in cubic inches zouden je op het verkeerde been kunnen zetten. Want niet ‘God’s own country’ geldt als thuisbasis van Wakan, maar je moet het dichter bij huis zoeken. Uitvinder, designer en bouwer Joël Domerque woont namelijk in Frankrijk. In het idyllische, in de Provence gelegen, Aniane om precies te zijn. In dezelfde plaats worden ook de trialmotoren van Scorpa geproduceerd. Domerque is mede-oprichter van Scorpa en kreeg met dat terreinmerk wat financiële armslag om zijn tweede motordroom ook te verwezenlijken: de Wakan. Zoals hij het zelf zegt: “Een tweewiel-versie van de AC-Cobra, de door de Texaanse Carrol Shelby ontworpen sportwagen met prachtige volle rondingen uit de jaren zestig.”Optisch is de opzet van Domerque in ieder geval behoorlijk geslaagd. De vette witte strepen staan de Roadster zeker zo goed als de Cobra. En die macho uitstraling wordt nog verder aangedikt door de beide elektronisch gestuurde aanzuigkleppen bovenop de tank, die eigenlijk fungeert als airbox en gulzige aanzuiggeluiden produceert.Voor een uitgebreide testrit reden we naar de promenade van het plaatsje La Ciotat, bij Marseille aan de Middellandse zee. Zelden trok een testrit en een fotosessie zoveel bekijks als nu, terwijl men hier aan de Côte d’Azur toch echt wel wat gewend is. Auto’s staan rijen dik stil voor een vluchtige blik, joggers raken buiten adem van slechts een kleine glimp en de pensionada’s vergeten even helemaal dat er nog een Yorkshire terriër aan de andere kant van de lijn zit die ze vasthouden. En de meeste motorrijders maken direct rechtsomkeert wanneer ze de dikke twin zien en horen. Daarbij wordt de rol van testrijder ingeruild voor die van alwetend orakel, zoveel vragen moeten er worden beantwoord. Vragen als de cilinderinhoud (1.647cc), maximum vermogen en koppel (gemeten 111 pk en 153 Newtonmeter) en natuurlijk de prijs (€ 39.950,-). Het meeste opzien baart echter nog het feit dat deze oogstrelende, bijna wereldse machine in een gehucht een paar dorpen verderop in elkaar wordt geschroefd.De 100 Roadster is ook domweg een verbijsterende verschijning, waarbij ook opvalt dat er wat betreft afwerking geen ruimte was voor concessies. Alles klopt, alles oogt perfect. Zo is het vette S&S big-block volgehangen met talrijke gefreesde en gepolijste deksels, houders en kleine delen. De extreem steile (à la Buell) en volledig instelbare Ceriani upside-down voorvork wordt in de houdgreep genomen door een paar sierlijke kroonplaten en ook de zelfdragende achterpartij past naadloos in het concept. Deze biedt trouwens plaats aan 13 liter brandstof. Die onbevangen liefde voor detail uit zich ook in de gesmede Marchesini wielen die nog een bijzondere nabewerking met een CNC-frees ondergingen. Jammer gewoon dat je deze tijdens het rijden niet kunt bewonderen. Vanuit de buddy moet je het doen met een behoorlijk saaie cockpit. Eentje die in vergelijking met de rest van de machine erg goedkoop oogt.Daarmee zijn we bij de kern van het verhaal aangekomen: hoe rijdt zo’n ding nu eigenlijk? En de initiële euforische stemming slaat direct enigszins om wanneer het achterwerk op het nietige zadeltje wordt geparkeerd. Die blijkt niet alleen knetterhard, maar biedt ook nog eens totaal geen houvast. Daarentegen vallen de handen als vanzelf op de stuureinden. De startprocedure van de door een Keihin vlakke schuif carburateur gevoede V-twin verloopt bij koud weer bovendien ook allesbehalve soepeltjes. En loopt hij eenmaal, dan kan de halve provincie dat beamen. Hoe Wakan ooit een Europese typegoedkeuring voor deze Roadster heeft gekregen, is wat dat betreft een groot raadsel.Hoe dan ook, buiten de werkelijk exorbitante geluidsontwikkeling en het feit dat de achterste uitlaatbocht maar al te graag gaten in je broek brandt, heeft de Roadster een werkelijk verslavende aantrekkingskracht. Al na een paar meter is het kraakhelder dat deze Amerikaans-Franse symbiose niet is gebouwd voor de vitrine, maar voor de straat. Vanaf stationair toerental is het koppel rijkelijk voorhanden en word je als rijder tot het midden toerenbereik getrakteerd op een aangename massage. En de enkele, maar dikke Ø 340 millimeter remschijf voor met zeszuiger remklauw blijkt meer dan genoeg in zich te hebben om de slechts 208 kilo wegende Roadster met twee vingers tijdig een halt toe te roepen. En de rijeigenschappen? Stuurgedrag en neutraliteit zijn duidelijk beter dan die van bijvoorbeeld een Buell XB12, en ook over de mogelijke hellingshoek hoef je je geen zorgen te maken. Duidelijke zaak, de Wakan 100 Roadster is een verslavend stuk speelgoed met een bijzonder onderhoudend karakter voor mensen met voldoende geld op zak. En dat hij op sociaal vlak nog wat manier tekort komt zal niemand hem kwalijk nemen. Soms maakt echte schoonheid namelijk alles goed. ________________________________________[KASTEN TECHNISCHE DATEN]WAKAN 100 ROADSTERMOTOR luchtgekoelde viertakt 45º S&S V-twin, onderliggende kettingaangedreven nokkenas en twee kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, stoterstangen en tuimelaars, dry-sump smering, vlakke schuif carburateur Ø 41 mm, accu 12V/19Ah, hydraulische bediende droge meerplaatskoppeling, vijfversnellingsbak, ketting.Boring x slag 101,6 x 101,6 mmCilinderinhoud 1.647ccCompressie 10,3 : 1Max. vermogen 89,0 kW (121 pk) bij 5.750 tpmMax. koppel 165 Nm bij 4.250RIJWIELGEDEELTE stalen backbone frame, upside-down voorvork Ø 46 mm, volledig instelbaar, aluminium swingarm met monoschokbreker, enkele schijfrem voor Ø 340 mm, zeszuiger remklauw, schijfrem achter Ø 220 mm, tweezuiger remklauw.Aluminium smeedwielen 3.50 x 17; 5.75 x 17Bandenmaat 120/70ZR17; 180/55ZR17MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.370 mm, balhoofdhoek 68,0º, naloop 85 mm, veerweg v/a 105/70 mm, zithoogte* 790 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 208 kg, tankinhoud 13 liter.Garantie twee jaarKleuren grijs, zwart, wit en roodPrijs NL € 39.950,- / INFO NEDERLAND Twin Motorcycles BV, tel. 030-687 8214, www.twinmotorcycles.nlINFO BELGIË Engineering and More Frankrijk, www.engmore.comVERMOGENSGRAFIEK¹Vermogen in kW/pkMotortoerental x 1000 tpmKoppel in Nm81,8 kW (111 pk) bij 5.900 tpm153 Nm bij 4.100 tpm* MotoPlus metingen; ¹ Vermogen aan de krukas, metingen op een Dynojet 250 vermogensmeetbank, gecorrigeerd naar 95/1 EG-richtlijn, maximale afwijking +/- 5%________________________________________[UNTERSCHRIFTE][MRD SEITE 15]Looks good, drives better. Ondanks het bijzonder hoge showgehalte is er maar één goede plek voor de Roadster: de straat.De natte droom van een CNC-frezer: het oppervlak van de toch al exclusieve gesmede Marchesini wielen kreeg nog een uitgebreide nabehandeling.In vergelijking met de rest van de machine oogt het digitale dashboardje bijna banaal. Klassieke tellers waren hier op hun plaats geweest.Halleluja! De overbluffende ouverture die deze imposante demper ten gehore brengt hangt tegen het asociale aan.Het lijkt geen toeval dat de elektronisch gestuurde aanzuigkleppen doen denken aan een Dragster. Het oogt lekker agressief.[MRD SEITE 17]Streepjes in de lengte kleden af! Vandaar het ranke silhouet van de Roadster. Geen duozit achter, wel plaats voor 13 liter benzine.Een motorfiets in de meest brede zin van het woord: héél veel motor, twee wielen en dan houdt het wel zo’n beetje op. Oogstrelend!