Rij-impressie Pierobon Ducati-special
Wie van pure, Spartaanse machines houdt, zal op slag verliefd raken op deze Pierobon Ducati met zijn geweldig mooie aluminium buizenframe. Tuners zijn al lang niet meer wat ze ooit geweest zijn. In plaats van eigen ideeën en visies vakkundig om te zetten in een snelle sportfiets met een eigen karakter, wordt er tegenwoordig vaak alleen nog maar een hoop onderdelen bij elkaar gekocht en als een puzzel in elkaar gezet. Carbon kuipen die er net zo uitzien als de standaard exemplaren, gefreesde onderdelen in trendy CNC-look, magnesium wielen uit het rek, al dan niet opgewaardeerd met weliswaar mooie maar eigenlijk overbodige wavediscs. Uiteraard hoort er ook nog een peperdure titanium uitlaat bij en een Power-Commander die de broodnodige extra 5 pk moet mobiliseren om de fiets uiteindelijk ook op papier goed voor de dag te laten komen. Et voilà, klaar is de getunede versie. De tijden dat ene mijnheer Bakker of Egli of Rau of Eckert of hoe ze allemaal ook heten, bewapend met lasapparaat en schuifmaat, heerlijk vakkundige frames maakten, waarmee de power van Japanse motoren eindelijk redelijk veilig kon worden benut, lijken voorbij. Tuning is niet langer meer een kwestie van individueel, technisch en accuraat handwerk, maar lijkt verworden tot een simpele puzzel uit het massieve aanbod van verscheidene toeleveranciers. Begrijpelijk dus dat een liefhebber spontaan begint te kwijlen als Helmut Städele, baas van Mobil-Tech uit het Zuid-Duitse Spaichingen, het prototype van de F042-Ducati uit de truck rolt. De nieuwsgierigheid naar wat er nu precies gebeurt als een Italiaanse constructeur van de oude stempel de welbekende luchtgekoelde Ducati twin in een zelf gebouwd raceframe lepelt, wordt haast onbedwingbaar als je de ranke F042 voor het eerst te zien krijgt. Riccardo Pierobon, senior baas van het sinds 1952 bestaande bedrijf, heeft lang voor de Italiaanse rijwielspecialist Verlicchi gewerkt, bouwde frames voor enkele Ducati fabrieksracers en is een briljante vakman, zoals de F042 onderstreept. Het minimalistische van de F042 en zijn elegant gevormde chassis raken iedere liefhebber vol in het hart. Bij deze motor hoef je niets achter goedkope plastic afdekkapjes te verstoppen, want elk onderdeel en ieder schroefje heeft zijn eigen specifieke functie. Moeizame improvisaties of lelijke noodoplossingen zijn nergens te bekennen. De luchtgekoelde 90° L-twin hangt als een dragend deel in het arrangement van hoogvaste aluminium buizen (EN-AW 7020), waardoor Pierobon geen rekening hoefde te houden met lelijke koelslangen en moeilijk weg te werken radiateurs. Mooi ogende, solide lasnaden en driedimensionaal gefreesde verbindingsmoffen accentueren het chassis. Vergeleken met de lusteloos, van duimdik staal gebouwde standaardframes van Ducati, is deze fiets een waar kunstwerk. Het extreem steil gesitueerde balhoofd (67,5°) en de 18 mm langere standaard achterbrug zorgen voor een wielbasis van 1370 mm. Toeters en bellen zitten er niet aan. De Italianen wilden geen museumfiets bouwen, maar een pure racer waarmee je alleen maar zo hard mogelijk over circuits wilt vegen. De voorvork, achterschokdemper, wielen, remmen en de complete elektronica kunnen zo van een standaardfiets worden overgenomen. Alle luchtgekoelde blokken, van de huidige 1100 cc tweekleppers tot aan de SS-modellen, kunnen voor de ombouw worden gebruikt. In de toekomst misschien een uitstekende tweede kans voor de harten van veel uitgewoonde BotT raceklassiekers en gecrashte Ducati Supersports of Monsters, want voorlopig is er nog geen RDW goedkeuring voor dit project. Of het ooit zal komen hangt uiteraard van de vraag af. Voorlopig kun je de F042 dus alleen als volbloed racer gebruiken. Dat is ook de voornaamste reden voor het hoofdmotto van de F042: ‘Form follows function’. De voetsteunen zijn uiteraard instelbaar, maar wel op eenvoudige wijze. De tweedelige clip-ons met vervangbare stuurbuis, de smalle alu-tank en de relatief goedkope GFK plasticdelen vormen een economisch aantrekkelijk pakketje, zodat je na een valpartij in ieder geval niet meteen de hypotheek hoeft te verhogen. Maar dat wil niet zeggen dat het basispakket een koopje is. Alleen het frame kost namelijk al € 3099,-. Daarbij komen dan de kosten voor de nodige onderdelen zoals subframe, tank, zitje en de superstoute uitlaat. In totaal moet je voor dit staaltje Italiaanse vakkundigheid € 8400,- van de bank halen. Handwerk van deze kwaliteit heeft nu eenmaal zijn prijs en de ingebouwde passie en emotie krijg je er dan sowieso gratis bij. En waar is zo’n opgepepte race twin dan toe in staat? Om te beginnen laat hij in ieder geval al op de eerste meters je hart dansen. Deze Duc is immers superhanteerbaar en makkelijk te beheersen op het circuit. Opgevouwen achter de ruit pers je je over de vrij lange tank. De voetsteunen zijn gevoelsmatig meters te hoog gemonteerd, waarbij de klassiek steil staande clip-ons als gegoten bij deze compromisloze race-ergonomie passen. Daarbij heb je het gevoel dat je op een minuscule 250cc GP-racer onderweg bent en niet op een heuse 1000. Uiteraard wordt deze indruk nog versterkt door het feit dat het standaard blok met zijn 95 paarden niet echt in staat is om de wereld aan flarden te scheuren. Maar als je het blok helemaal opentrekt, gaat het dankzij het lage gewicht en het vette koppel van onderuit toch vrij rap vooruit. Als je volgas door de versnellingen accelereert, produceert de megafoon een gekmakend gaaf geluid dat iedere liefhebber door en door weet te begeesteren. Juist daarom heb je ook een paar rondjes nodig. Het duurt eventjes voordat emotie en lichaam synchroon lopen, maar dan gaat ook alles als vanzelf. Zonder enige twijfel leg je de F042 vol om en belast je de Conti Race Attack banden tot aan de grens van hun kunnen en dat is zeker niet weinig. Rotsvast harkt de Ducati door links-rechts combinaties en boendert door de combinatie van een superlaag rijklaargewicht van 160 kg en de extreme rijwielgeometrie een beetje spartelend over oneffenheden, maar blijft wel onverstoorbaar op de gekozen lijn. Mocht je toch voor meer stabiliteit gaan, dan kun je de fiets dankzij het grote stelbereik van de vorklengte makkelijk en eenvoudig op een meer gemiddelde geometrie afstellen. En zoals het hoort bij een goede supersport reageert ook deze F042 op dit soort veranderingen met een duidelijk voelbare winst aan bochtenstabiliteit bij licht toegenomen stuurkrachten. De Öhlins achterschokdemper mist echter een paar millimeters inbouwlengte, waardoor de achterbrug enkele graden te vlak staat. Oorzaak: de verlengde achterbrug verandert de veergeometrie van de direct gelinkte standaard demper. Met het opstarten van de productie moet dit probleem verholpen zijn. We genieten van deze machine tot we alle benzine er door heen hebben gejaagd. Met elke ronde neemt het rijplezier op deze Spartaanse, maar goudeerlijke motor alleen maar toe. Uiteindelijk is de pret over en wordt de fiets weer in de truck geduwd. Weemoed vervangt wellust. Je voelt je alsof je een vriend hebt verloren. Daar sta je dan en krab je aan je hoofd. De donkere dagen duren nog even en inmiddels weet ik ook een gecrashte donor Monster te staan. Zou de bank de hypotheek verhogen? [Unterschriften] [MRD 1/2007 Seite 34 unten] Heet rubber: dankzij bandenwarmers kun je er vanaf de eerste meters vol tegen aan en dat is nou precies waarvoor de F042 op de wielen is gezet. [MRD Seite 35 oben links] Cadeautip: anti-hop koppeling van mb2c. Verkrijgbaar voor alle Ducati’s. [MRD Seite 35 oben mitte] Hightech van liefhebbers voor liefhebbers: driedimensionaal gevreesde motorophanging met opgeschroefd deksel. [MRD Seite 35 oben rechts] Razendsnel: de schakelautomaat maakt supersnelle, schokvrije gangwisselingen onder vollast mogelijk. [MRD Seite 35 unten] Pierobon Ducati-F042: weinig plastic, pure techniek en een uitstekende basis voor een klassieke BotT racer. Italië-fans met twee rechterhanden, waar staan jullie nou op te wachten? TECHNISCHE GEGEVENS Motor: luchtgekoelde viertakt 90° L-motor, twee kleppen per cilinder, injectie Ø 45 mm, zesversnellingsbak, O-ring ketting. Boring x slag 94,0 x 71,5 mm Cilinderinhoud 992 cc Maximum vermogen 66,0 kW (90 pk) bij 7750 tpm Maximum koppel 88 Nm bij 5750 tpm RIJWIELGEDEELTE: aluminium vakwerkframe, upside-down voorvork Ø 43 mm, aluminium swingarm met monoschokdemper, dubbele schijfrem voor Ø 320 mm, schijfrem achter Ø 245 mm. Banden 120/70-17; 180/55-17 MATEN EN GEWICHTEN: wielbasis 1370 mm, balhoofdhoek 67,0°, naloop 93 mm, drooggewicht 147 kg, tankinhoud 16 liter. PRIJS: frame € 3099,-; complete kit ongeveer € 8400,- INFO: www.mobil-tech.de