Rij-impressie KTM 990 Supermoto
De Euro3-norm hing een aantal motorfietsen het afgelopen jaar als een dreigend zwaard van Damocles boven de wielen. En ook KTM’s 950 Supermoto behoorde tot het uitstervende groepje opgejaagd wild. Maar de Oostenrijkers willen vooruit, zeker met de in Europa erg populaire Supermoto, en dus kreeg ook KTM’s wildeman de ‘Euro3-proof’ 990-injectieversie van het LC8-blok. Meer cc’s, meer pk’s en dus ook meer pret? De ijzige wind drukt de kruinen van de winterkale boomtoppen kreunend tegen elkaar en snijdt kil door de ventilatieopeningen van de helm. Het gierende ritme van de wind wordt slechts onderbroken door het indringende staccato van neervallende regendruppels, afkomstig van de talrijke buien die zich als verzadigde grijze sluiers traag boven het glinsterende wegdek bewegen. De Hollandse winter is niet meer wat ‘ie geweest is, maar het zijn voorwaar geen lekkere omstandigheden voor een uitgebreid speelkwartier op twee wielen. Toch krijgen de standvastige elementen geen vat op mens en machine, die als een haast magische twee-eenheid regen en wind doorklieft. Duidelijke zaak, de KTM 990 Supermoto heeft een ronduit verwarmende, enthousiasmerende en opzwepende uitwerking op zijn jockey, die als een opgepompte gymnast de commando’s blijft uitdelen aan het rekstokbrede stuur. Wind en regen lijken te worden afgeschrikt door de beide hooggeplaatste dempers, die hun indringende, bronstige geblaf stoïcijns in het luchtledige blijven vuren. Heroïsche karaktertrekken die ook de scheidende en van carburateurs voorziene 950 Supermoto al sierden, maar in de nieuwste, geïnjecteerde configuratie met meer cc’s en liefst 17 pk’s in de plus zet de Oostenrijker de brede schouders er met nog meer overtuiging onder. Dat blijkt al vanaf de eerste meters, want haast vanaf stilstand vliegt de dikke 75° V-twin er met een zinnenprikkelende overtuiging in, waarbij het voorwiel een haast onbedwingbare drang naar boven aan de dag legt en de op de Supermoto debuterende toerenteller met een flinke dosis ADHD behept lijkt te zijn. Spektakel en lol zijn de 990 Supermoto op het oranjezwarte lijf geschreven, zoveel is duidelijk. Maar de KTM is meer dan een stukje zondagse gezelligheid, een constatering die wordt gestaafd door het feit dat de Supermoto in Europa gekende familieleden als de 990 Adventure en Super Duke voorbij is gestreefd wat populariteit betreft. En als het aan de speelse V-twin ligt, blijft dat ook het komende jaar zo. Iets wat de één op één uit de Super Duke getransplanteerde krachtbron met tomeloze inzet onderstreept. Telkens als de toerenteller aan zijn aanstekelijke ‘rock around the clock’ begint, worden de knapen van de kerels gescheiden en lijkt het voorwiel het asfalt alleen van horen zeggen ten kennen. Tussen pakweg 5000 en 9500 toeren is het een continue, explosieve powerplay en overtreft de 990 zijn voorganger op nagenoeg alle fronten. De zesbak schakelt met de vederlicht te bedienen koppeling uitermate doeltreffend en de beloofde 115 paardenkrachten lijken er gevoelsmatig absoluut wel in te zitten, misschien zijn het er zelfs nog wel een paar meer. Maar hoe bruut de werkwijze van de Supermoto ook is, manieren heeft de Oostenrijker wel degelijk. Trillingen zijn namelijk nagenoeg afwezig, ook bij de hogere toerentallen, en onder in de toerenkelder geeft de twin eveneens blijk van welgemanierd gedrag, want het voor een dikke tweecilinder kenmerkende bokken is hem haast volkomen vreemd. Toch blijft de 990 Supermoto op één klein puntje het antwoord schuldig op zijn vermaarde voorganger en dat is de ultrafijne reactie die de carburateurs van de 950 op lastwisselingen gaven. De injectie van de 990 overtuigt absoluut en is wat dat betreft het voorbeeld bij uitstek van de wijze lessen die de Oostenrijkers trokken uit de niet bepaald van kritiek gevrijwaarde injectie van de eerste Super Duke, maar de 990 reageert net een fractie minder vanzelfsprekend en vloeiend wanneer bocht uit het gas er weer vol op gaat. Daarbij had ons testexemplaar ook iets te veel speling op het gashendel, wat de doseerbaarheid in het krappe werk niet helemaal ten goede kwam. Maar al met al overheerst het positieve gevoel en ook het verbruik heeft niet al te veel te leiden gehad van de omschakeling op een injectiesysteem. Secundair scoorde de 950 in eerdere testen gemiddeld een waarde van rond de 1 op 19, nu ligt dat op een nog steeds netjes gemiddelde van 1 op 17. Ondanks het wat hogere verbruik is de actieradius redelijk op peil gebleven, want de tankinhoud van de 990 is met anderhalve liter gegroeid naar 19 liter. Met de tankinhoud veranderde ook de vorm van de tank iets. De knieën worden daardoor minder ver naar buiten gedrukt, waardoor je een beter contact met de motor hebt. En dat contact is nog steeds van het strijdvaardige soort. Rug recht, dicht op de tank, het voorwiel gevoelsmatig tussen de tanden en het brede stuur stevig in de knuisten. Ergonomisch helemaal startklaar om het asfalt met huid en haar en zonder een centje pijn te verslinden. Overigens zit je fractioneel dichter bij het asfalt. Het zadel bevindt zich nu 875 mm (was 880 mm) boven het wegdek, maar dat is voor velen ongetwijfeld nog steeds van de categorie ‘op eenzame hoogte’. En net als voorheen is het zadel nogal aan de smalle kant en dat zorgt al snel voor een pijnlijk achterste als je eens wat anders wilt dan het gebruikelijke ochtendje vlammen. Rijwieltechnisch viel er aan de 950 Supermoto eigenlijk weinig meer te verbeteren, vermaard als hij was om zijn vlijmscherpe stuurgedrag en in staat om iedere avontuurlijk omhoog krullende bergpas tot op het bot te fileren. Ingrijpende veranderingen vielen wat dat betreft dan ook niet te verwachten, maar dat weerhield de Oostenrijkse ontwerpers er niet van om wat met de geometrie van de V-twin te experimenteren, op kleine schaal dan. Om de handelbaarheid en de rechtuit stabiliteit naar een nog hoger niveau te tillen, werd de vork-offset 2 mm kleiner en nam de naloop iets toe. Verder kreeg de voorvork hardere veren en werd de balhoofdhoek met 65,1° een fractie steiler. In de praktijk lijkt deze micro-fijnslijperij zonder direct vergelijk geen wereld van verschil op te leveren met de voorbeeldig neutrale 950 Supermoto. Slechter is het er in ieder geval ook niet op geworden. De Supermoto blijft een machine die zich met chirurgische precisie in de rondte laat jagen en bocht na bocht met dodelijke efficiëntie scalpeert. Stug en hard in de omgang, maar tegelijkertijd blijft er aan duidelijkheid niets te wensen over. De uitstekende WP-veerelementen spreken wat dat betreft duidelijke taal. Opvallend is wel dat de 990 in het echt krappe werk een lichtjes de bocht in neigt te vallen. Verontrustend is dit echter geen moment, wel wordt het iets versterkt tijdens remmen. Die remmen, een combinatie van twee forse 305 mm schijven en indrukwekkende radiaal gemonteerde vierzuiger klauwen, excelleren al net zo als het uitgebalanceerde rijwielgedeelte van de Supermoto. Ze duiken in de loopgraven als het moet, maar zijn nooit angstaanjagend giftig en blijven onder alle omstandigheden uitstekend te doseren en helder vertragen. Net als voorheen eigenlijk. Eigenlijk is de Supermoto vooral heel erg Supermoto gebleven. Wars van allures, wars van de dodelijk vermoeiende waan van de dag. Gewoon een goudeerlijke, kapsonesvrije fiets waar je op kunt rekenen, op kunt bouwen. Onder de streep moet daar dit jaar € 12.881,- voor worden betaald en dat is € 709,- minder dan het afgelopen jaar. Daarvoor heb je onder diezelfde streep domweg nog meer motor en nog meer pret dan voorheen. Het blok presteert nog indrukwekkender, de vering is uitstekend, de stuureigenschappen zijn van navenant niveau en de remmen ronduit indrukwekkend. Nog wensen? TECHNISCHE GEGEVENS KTM 990 SUPERMOTO MOTOR vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt 75° V-motor, twee bovenliggende ketting aangedreven nokkenassen, vier kleppen per cilinder, stoterbussen, dry-sump smering, injectie Ø 48 mm, geregelde katalysator, 450 watt dynamo, 12 V/11 Ah accu, hydraulisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, ketting. Boring x slag 101,0 x 62,4 mm Cilinderinhoud 1000 cc Compressie 11,5 : 1 Max. vermogen 85,0 kW (115 pk) bij 9000 tpm Max. koppel 97 Nm bij 7000 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen vakwerkframe met motor als dragend deel, upside-down voorvork Ø 48 mm, volledig instelbaar, aluminium swingarm met monoschokdemper, volledig instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 305 mm, vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 240 mm, dubbelzuiger remklauw. Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 5.50 x 17 Banden 120/70ZR17; 180/55ZR17 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1510 mm, balhoofdhoek 65,1°, naloop 110 mm, veerweg v/a 200/210 mm, zithoogte 875 mm, drooggewicht 191 kg, tankinhoud/reserve 19,0/2,5 liter. Garantie 2 jaar Kleuren zwart/oranje Prijs € 12.881,- INFO KTM Sportmotorcycle Nederland BV, 024- 328 77 88, www.ktm.nl [Unterschriften] [Opener 102, Ohne Unterschrift, auf eine Seite] [1468 auf zweite Seite, ohne Unterschrift] [1510 auf zweite spread, gross gebrauchen] [0068 bei Technische Daten] [110-dashboard] Het dashboard heeft nu ook een toerenteller. [0095] Oog voor detail: mooie Marchesini gietwielen [0084] De stoppers van de Supermoto overtuigen op alle fronten. [0094] Het vooronder wordt nu bemand door de LC8 uit de Super Duke. [0105] Bevallige derrière met dubbelloops vuurmonden.