Rij-impressie KTM 990 Super Duke
Alsof de duivel hem hoogst persoonlijk op de hielen zat, zo overdonderend was de entree van de KTM 990 Super Duke, dik twee jaar terug. Donder en bliksem, de Oostenrijkse groothertog beroofde gevestigde reputaties als een dief in de nacht van hun glans, maar achter de scherp gehoekte smoel van de Duke ging ook een duistere kant schuil. Zo viel de ronduit giftige gasrespons niet bij iedereen in de smaak en het brandstofverbruik was ook niet mals. Kritiekpuntjes die men bij de ontwikkeling van de tweede generatie Super Duke ter harte nam, adel verplicht nietwaar? De adel en het volk, een opgetrokken edele neus karakteriseert de verstandhouding met de gewone man/vrouw nog het best. Anders dan het gros van de koningshuizen mengen de Oranjes uit het Oostenrijkse Mattighofen zich maar al te graag onder de rangen van het volk. Gemor wordt bloedserieus genomen, want het volk is immers de motor achter het groeiende succes van Kronreif Trunkenpolz Mattighofen. Maar echt veel reden tot klagen gaf KTM’s Super Duke niet. Goed, de pittige gasrespons moest je – eh – op de pols zijn geschreven. En die krappe actieradius. Ach, een tankstop was een ideaal excuus om even op adem te komen na een heftig Duke-ritje. Heftig was de Duke absoluut, in al zijn facetten. Ook in het design met de agressief gehoekte en brede schouderpartij. Die hoekige lijnen is KTM trouw gebleven. Alleen de neus is iets aangepast en het dashboard is vernieuwd. Maar de niet voor iedereen even gebruiksvriendelijke gasrespons en de beperkte actieradius moesten er aan geloven en daarbij werd meteen ook de Euro3-horde genomen. Daarvoor heeft het Keihin injectiesysteem een andere mapping gekregen, wat er daarnaast voor moet zorgen dat het consumptiepatroon van de Super Duke wat wordt getemperd. Maar je komt hoe dan ook verder dan voorheen op een tank sap, want de tankinhoud is met 3,5 liter gegroeid naar een degelijke 18,5 liter. Voor een betere verbranding zijn de bougies verplaatst en de verbrandingskamers geoptimaliseerd. In die kamers vliegen de kolen hoe dan ook in hoog tempo op het vuur, want in het ranke zadel van de Super Duke lukt het je geen moment om de rechter pols in bedwang te houden. Knallen is het enige en juiste devies! Opvallend daarbij is de bijzonder gecultiveerde en trillingsvrije loop van de 58 kilo wegende V-twin. Het voorheen nogal rauw lopende blok heeft in zijn nog jonge leven al heel wat detailverbeteringen ondergaan en loopt mede daardoor nu mechanisch erg rustig. Wat dat betreft kan de Oostenrijkse krachtbron de vergelijking met Japanse supersport-blokken met gerechte rug doorstaan. Waar de Japanners echter niet aan kunnen tippen, is het pure, ongecompliceerde motorkarakter van de 120 pk sterke Super Duke. Een karaktereigenschap die gelukkig behouden is gebleven op deze tweede generatie Duke. Door een iets kortere secundaire overbrenging (voortandwiel met 16 in plaats van 17 tanden) knalt de KTM zelfs nog machtiger dan voorheen de hoeken uit. De brute krachtsontplooiing bij lage toerentallen en in het middengebied zorgt bij iedere lancering uit een bocht voor een niet van het gezicht te beitelen grijns. Wat gaat dat ding! Goed nieuws is dat de enorme spontaniteit en explosiviteit van de Oostenrijkse twin nu met een haast fluweelzachte gasreactie te controleren is. Op deellast is er af en toe nog een lichte aarzeling bespeurbaar, maar vergeleken met de gasrespons van zijn voorganger kun je rustig spreken van een 100% verbetering. Net als voorheen glijden de versnellingen van de zesbak er soepel in, maar de koppeling werkt een tikje zwaar. Met de mededeling dat de jiffy vanuit het zadel alleen met gymnastische ervaring is uit te klappen, kan meteen het hoofdstuk kritiekpuntjes worden afgerond. Zorgt de van potentie blakende V-twin al voor pretkriebels met hoofdletters, het uitmuntende rijwielgedeelte doet daar nog eens een flinke schep bovenop. In basis is het rijwielgedeelte hetzelfde gebleven met het robuuste stalen vakwerkframe als hoofdbestanddeel, maar door een aantal kleine verfijningen staat de boel helemaal op scherp. Alsof het de vorige aan scherpte ontbrak trouwens, als een fileermes zo scherp. Goed, krappe bochten met slecht wegdek waren misschien niet helemaal zijn ding, maar ook dit redelijk onbeduidende ‘mankementje’ moest in het Oostenrijkse streven naar perfectie uit de Duke worden gefilterd. Daarom werd de balhoofdhoek een fractie krapper (van 66,5° naar 66,1 °), kregen de veerelementen van hofleverancier WP iets hardere veren en een andere set-up en liggen er nu lekker plakkerige Dunlop D208RR-en om de zwarte vijfspaaks gietwielen. Subtiel, maar nuttig, want de Super Duke slikt nu ook deze ondergrond zonder tegensputteren en volledig neutraal. Bovendien draagt de iets steilere balhoofdhoek ook bij aan de rechtuitstabiliteit op hogere snelheid. Het gas in de kwiekste stand, helm op de tank, de kont naar achteren en de Super Duke zoekt onverstoorbaar en uitgebalanceerd zijn weg. Maar de honger van deze gespierde Oostenrijker laat zich niet stillen door een recht stuk asfalt. Kronkelen moet het grijze lint en bij voorkeur zo wild mogelijk. Gelukkig is daar een Europees subsidiepotje voor en houdt Spanje gretig de hand op. Ook in het bergachtige achterland van de Spaanse badplaats Salou heeft Brussel flink geïnvesteerd en daar kunnen we met de Super Duke de bloemetjes eens flink buiten zetten. En hoe! Donders, een Japanse sushikok zou een moord doen voor zulk vlijmscherp gereedschap als de Super Duke. De uitgebalanceerde V-twin fileert het uitdagende parcours, waar de slingers haast zonder recht stuk in elkaar overlopen, met haast dodelijke efficiëntie. Op de af en toe zeer smalle weggetjes moet je de 180-achterband weliswaar met een beetje overredingskracht in de juiste richting drukken, maar de droog 186 kilo wegende KTM overdondert met zijn overwegend lichte stuurkarakter en verbazingwekkende bochtstabiliteit. De feedback van het Dunlop rubber en de excellerende WP vering is steeds kraakhelder, de aanvallende zit op het – weliswaar hoge – zadel nagenoeg perfect. Zeker in dit bergachtige terrein, waar een 170pk+-supersport net zo verdwaald is als een giraffe op de Zuidpool. De Super Duke staat wel zijn mannetje op ‘vreemd’ terrein. Het middagprogramma wordt namelijk afgewerkt – afgeragd is een beter woord – op het circuit van Calafat en ook hier kun je ongegeneerd hard vegen met de KTM, die in de basisafstelling een enorme dosis vertrouwen blijft geven. De sportsetting – net als de andere afstellingen op een handige sticker onder het zadel – geeft op Calafat een streepje meer stabiliteit, maar in feite kon de schroevendraaier in de gereedschapskist blijven. De nieuwe, radiaal gemonteerde remklauwen met vier afzonderlijke remblokken passen perfect in het verfijnde totaalconcept van de Super Duke. De van de Supermoto 950 afkomstige remmen doen alles net even beter dan die van het vorige model. De werking is wat transparanter en de ‘bite’ net even iets steviger, alhoewel het bekende vingertje alleen niet volstaat. Je moet wel met enige overtuiging in het hendel knijpen. Adel verplicht. Wat dat betreft heeft de Oostenrijkse groothertog helemaal aan zijn verplichtingen voldaan. Verbeterde gasrespons. Dikke check! Grotere actieradius. Het verbruik moet nog blijken, maar de extra tankinhoud brengt je hoe dan ook verder. Check dus. Samen met de andere subtiele wijzigingen maakt het de eigenzinnige Super Duke anno 2007 tot een nog homogener geheel, waarmee je echt waanzinnig kunt blazen op de openbare weg en ook een circuitdagje niet hoeft te mijden. De zaagsneden in de stoelpoten van het supersportsegment worden met dit soort explosieve allesvreters in ieder geval een stuk dieper. Nog niet overtuigd? Stap er eens op. Binnen een paar minuten ben je stomverbaasd en na een uurtje of twee keten wil je er nooit meer vanaf. Gegarandeerd! TECHNISCHE GEGEVENS KTM 990 SUPER DUKE MOTOR vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt 75º V-motor, krukas dwars op de rijrichting, twee bovenliggende ketting aangedreven nokkenassen, vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, dry-sump smering, benzine-injectie Ø 48 mm, geregelde katalysator, 450 watt dynamo, 12 V/11 Ah accu, zesversnellingsbak, O-ring ketting. Boring x slag 101,0 x 62,4 mm Cilinderinhoud 999 cc Compressie 11,5 : 1 Max. vermogen 88 kW (120 pk) bij 9000 tpm Max. koppel 100 Nm bij 7000 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen vakwerkframe met motor als dragend deel, upside-down voorvork Ø 48 mm, veervoorspanning en in- en uitgaande demping instelbaar, aluminium swingarm met monoschokdemper, veervoorspanning en in- en uitgaande demping instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 320 mm, vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 240 mm, enkelzuiger remklauw. Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 5.50 x 17 Banden 120/70ZR17; 180/55ZR17 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1450 mm, balhoofdhoek 66,1º, naloop 100,7 mm, veerweg v/a 135/160 mm, zithoogte 850 mm, drooggewicht 186 kg, tankinhoud 18,5 liter. Garantie 2 jaar Kleuren oranje, zwart, grijs Prijs NL € 14.090,- / B € 12.590,- INFO KTM Nederland, tel. 024-328 77 88, www.ktm.nl INFO BELGIË KTM Belgium SA, tel. +32 (0)10-471 140, www.ktm.be [Unterschriften] [Opener Bild _007; ohne Unterschrift. Ganze linker Seite] [3328 gross auf zweite Seite] Excentriek in zijn hoekige lijnen, maar o zo waanzinnig uitgebalanceerd. KTM’s nieuwe 990 Super Duke. [Details cockpit] Degelijk nieuw klokkenspel op de Super Duke. [Bremsscheibe] De remmen zijn behoorlijk aangescherpt met radiaal gemonteerde klauwen. [Rucklicht] Bekende demperpartij. Het achterlicht is nieuw. [Zip-file bei Technische Daten] [Auf letzte Seite auch Action Bild 004 oder 015 verwenden, ohne Unterschrift]