Rij-impressie Harley-Davidson Softail Custom
Net als de Rolling Stones met hun laatste album gaat ook Harley-Davidson voor de “Bigger Bang”. Het huidige Twin Cam 88 blok met zijn 1449 cc wordt vervangen door een heel nieuwe V-twin met 1584 cc, ofte wel “96 cubic inches”. Dit nieuwe blok komt in alle Dyna’s, Softails en Touring-modellen en zit dus ook in deze volledig nieuwe Softail Custom. Het laatste album en de tournee van de Rolling Stones kreeg de naam “A Bigger Bang”. De “opa’s” van de befaamde rockband zijn niet moe te krijgen. Niet op het podium, maar ook niet als het aankomt op het vullen van de portemonnee, want al 44 jaar lang spelen de levende legendes afgevulde stadions en nokvolle zalen plat. De rockers hebben veel gemeen met het al ruim 100 jaar oude, beroemdste motormerk ter wereld: Harley-Davidson. Zo hebben ze beide wereldwijd miljoenen fans en zijn ze beiden omgeven door een bijna mythische mantel. Je vindt ze fantastisch of je hebt er in de verste verte helemaal niets mee. Beide kennen de klappen van de zweep, glorieuze hoogtijdagen afgewisseld met donkere tijden. En beiden wisten ze er telkens weer bovenop te komen. Het geheim achter hun beider succes? Vermoedelijk door trouw te blijven aan zichzelf. Dat is ook de reden dat de machines uit Milwaukee nog steeds dezelfde uitstraling hebben als de exemplaren die dertig à veertig jaar geleden van de band rolden. Daaraan verandert ook het nieuwe Twin Cam 96 motorblok in de 2007 “Big Twin-modellen” helemaal niets. Grote veranderingen, maar wel in heel kleine stapjes, of zoals Harley het zo treffend zegt: ”In the world of Harley, we don’t like radical changes.” En geef ze eens ongelijk: Harley’s lijken momenteel niet aan te slepen, dus “never change a winning team!” Maar helemaal zonder aanpassingen kon Harley het nieuwe modeljaar niet ingaan, want zelfs de mythische Amerikaanse machines ontkomen niet aan de moderne Euro3-eisen, dus ook in Milwaukee moest er worden nagedacht over meer dan een andere koppelingskabel, gekleurde ventieldoppen en extra veters aan de buddyseat. De uitlaatgassen dienden schoner te worden en het geluid stiller en om dat niet direct ten koste van het vermogen te laten gaan werd het blok wat gekieteld. Harley heeft het zelf over “de grootste aanpassing in de V-twin-geschiedenis”, waarbij er maar liefst ruim 700 nieuwe of vernieuwde onderdelen in het blok zitten! Verbazingwekkend, want wie had ooit gedacht dat er meer dan 700 onderdelen in een Harley-Davidson-blok zouden zitten? Terug naar de “Bigger Bang” wat bij Harley dus wil zeggen dat de slag met bijna een centimeter werd vergroot tot ruim elf centimeter, wat in combinatie met de gelijkgebleven boring van 95,3 mm de cilinderinhoud nu op 1584 cc brengt, 135 cc meer dan voorheen. Samen met een licht verhoogde compressie en aanpassingen aan in- en uitlaatsysteem zorgt dat uiteindelijk niet voor een hoger topvermogen, maar wel voor een nog hoger koppel over het hele toerengebied. De maximale trekkrachtwaarde is op de Softail-modellen voortaan 117 Nm, 15 % meer dan voorheen, en wordt geleverd bij 3200 tpm. Dat men andermaal roept dat het topvermogen (71 pk bij 5300 toeren) niet belangrijk is, zal ook wel komen omdat veel modale tweecilinders met de helft aan cilinderinhoud net zoveel topvermogen leveren. Voordeel van het bescheiden vermogen uit het dikke motorblok is natuurlijk wel dat deze H-D’s ondanks de zeer compacte blokhoek van 45 graden voldoende hebben aan luchtkoeling en dat speelt het uiterlijk weer in de kaart. Maar het moet gezegd: het nieuwe V-twin-blok doet zijn werk werkelijk prima en onverstoorbaar. Merkbaar soevereiner dan zijn voorganger. Hij hangt lekker aan het gas en is zelfs gretig te noemen. Trekkracht voldoende, zodat je hem mooi van onderuit kunt laten sjouwen. Om dat laatste nog eens te ondersteunen past Harley voortaan kleppen toe in het in- en uitlaatsysteem. Als je rustig met iets meer dan stationair door de bebouwde kom sukkelt, blijkt de machine heel stil, maar zet je het gas ineens open en laat je het blok werken zoals alleen een echte vette Harley dat kan, dan opent zich een klep in het luchtfilterhuis en in de uitlaat, waardoor aan de inlaatkant vrijer kan worden geademd en aan de uitlaatkant de gassen door de bovenste uitlaatdemper met een grote doorlaat worden gestuurd. Dan komt het echte Harley-gevoel en karakter naar boven en is het weer: bij elke lantaarnpaal een klap… Deze kleppentruc is nieuw in de customwereld, maar kennen we natuurlijk uit de motorsport, waar geluidskeurmeesters door de techniek voor de gek worden gehouden omdat tijdens de metingen uitlaatkleppen dicht blijven en rustige ontstekingskromme’s ingeschakeld zijn. Waarna op de baan je trommelvliezen bijna knappen… Zo erg is het bij de nieuwe H-D’s niet, maar het verschil is wel duidelijk hoorbaar. Nu lijkt dat ook wel te komen omdat de bijgeluiden uit het blok en de aandrijflijn duidelijk minder zijjn geworden, waardoor het uitlaatgeluid zuiverder overkomt dan ooit. De Softail-modellen, dus ook deze hele nieuwe Softail Custom, maken gebruik van twee balansassen. Het blok loopt dankzij die balansassen vooral bij lage toerentallen mooi rustig. De V-twin zit in dit geval ook star in het frame gemonteerd, waardoor je onder het rijden toch wel wat trillingen kunt bespeuren, maar die vallen meer in de categorie “good vibrations”. Eigenlijk horen die typische trillingen ook bij het Harley-rijden, net als het krasse drooggewicht van 317 kilogram en de geringe grondspeling in de bochten. Die wordt op dit soort machines immers al snel begrenst door de plaatsing van de voetsteunen. Ach, bij dit soort motoren is het eigenlijk juist de kunst om in de bochten niets aan de grond te rijden. En als je zoveel haast hebt dat je regelmatig het asfalt toucheert in de bochten, was een andere motorkeuze verstandiger geweest. Naast de cilinderinhoud werd ook de rest van het blok en de aandrijflijn onder handen genomen. Zo is de koppeling voortaan lichter te bedienen, werd de opbrengst van de oliepomp vergroot voor een betere smering en kreeg de primaire duplex-ketting tussen krukas en versnellingsbak nu een automatische spanner. Dat laatste scheelt weer sleutelwerk tijdens de beurten, een aspect dat ook veel aandacht heeft gehad. De versnellingsbak zelf werd helemaal nieuw en kreeg schuin vertande (dus stillere) tandwielen en zes versnellingen. Ook is gewerkt aan de levensduur en sleutelvriendelijkheid van de bak. Gebleven is echter de echte “kloink” waarmee elke gangwissel gepaard gaat. De versnellingen laten zich ondanks de lange schakelweg wel zeer precies kiezen en ook de spatiëring is flink verbeterd ten opzichte van de oude vijfbak. Het doorlopen van de bak gaat snel, waarbij het dashboard je informeert wanneer je in zes rijdt. Die zesde versnelling is als een overdrive uitgevoerd om het toerental (en daarmee het benzineverbruik) op kruissnelheid te laten dalen. De enorme 200 mm achterband wordt uiteindelijk aangedreven door een heel smalle tandriem. Dankzij nieuwe technieken is die tandriem, die ondanks zijn geringe breedte 30% sterker is dan voorheen, nu nauwelijks meer breder dan een gewone ketting. De nieuwe Softail Custom, codenaam FXSTC, fonkelt je tegemoet in de zon. Het is een echte custom, met onmiskenbare chopper-trekjes: apehanger-stuur, lange voorvork, smalle voorband en een getrapte buddyseat met een heus “stukkensteuntje”. De overeenkomsten met de Captain America van Peter Fonda uit de cultfilm Easy Rider zijn opmerkelijk. Zoals een echte Softail betaamt zitten de achterveerelementen verstopt onder het blok, die zorgen dat het 17 inch aluminium gietwiel (dezelfde als in de Fat Boy) 109 mm op en neer kan bewegen. Het smalle 21 inch voorwiel heeft een veerweg van 142 mm. De zit is zoals je dat verwacht op een Harley-Davidson. Je achterste rust op de begane grond van de gigantische getrapte buddy en de handen reiken naar het ver naar voren zittende stuur (jammer trouwens dat de chroomtint van dat rvs-stuur duidelijk anders is dan van de overige chroomdelen). Door de zitpositie ben je in elk geval verzekerd van droge oksels tijdens het rijden. De benen strekken zich aan weerszijden richting de horizon, terwijl de voeten rusten op twee rubberen steunen die voorzien zijn van het trotse Harley-Davidson-logo. Echt actief is de zithouding niet, daarvoor zijn – ook bij Harley-Davidson – heel andere modellen te koop. Op de Softail Custom is het juist zaak heel relaxed en onderuit gezakt rond te toeren. Het bochtengedrag valt niet eens tegen: de machine laat zich makkelijk sturen en voelt zelfs relatief handelbaar aan. Hij heeft niet de neiging direct diep in een bocht te vallen, maar blijft behoorlijk neutraal. En dat draagt zeker bij tot het relaxte rijgevoel. Wanneer je met normale kruissnelheden over mooie secundaire wegen toert, is het gewoonweg comfortabel op deze Amerikaan. Remmen vraagt daarbij wel weer een stevige aanpak, want de enkele 292 mm schijfrem in het voorwiel wil krachtig aangepakt worden. Gelukkig haalt de Softail Custom veel vertraging uit de achterrem: omdat daar een groot deel van het gewicht op rust (en ook tijdens het remmen blijft rusten), kun je met je rechtervoet ook daadwerkelijk afremmen. Hoewel Harley pretendeert helemaal niet duur te zijn (“Wij leveren de goedkoopste 900 cc machine van Nederland”, aldus Harley-baas Roel Rietveld, daarmee doelend op de 883 Sportster), moet er voor deze nieuwe Softail wel behoorlijk in de buidel getast worden: hij kost namelijk het lieve sommetje van € 21.095,-. Voor dat geld kun je – op een paar exoten na – bijna onbeperkt kiezen in de motorwereld. Maar ja, je wilt Harley rijden of je wilt het niet… [Kasten tech. daten] TECHNISCHE GEGEVENS HARLEY-DAVIDSON SOFTAIL CUSTOM MOTOR luchtgekoelde tweecilinder-viertakt 45º V-motor, twee balansassen, twee onderliggende tandwiel aangedreven nokkenassen, twee kleppen per cilinder, klepbediening via stoterstangen en tuimelaars, dry-sump smering, benzine-injectie Ø 46 mm, katalysator, 493 watt dynamo, accu 12 V/19 Ah, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, tandriemaandrijving. Boring x slag 95,3 x 111,1 mm Cilinderinhoud 1.584 cc Compressie 9,2 : 1 Max. vermogen 52,0 kW (71 pk) bij 5300 tpm Max. koppel 117 Nm bij 3200 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen dubbel wiegframe, telescoop voorvork Ø 41 mm, stalen swingarm met twee schokbrekers, verstelbare veervoorspanning, enkele schijfrem voor Ø 292 mm, vierzuiger-remklauw, schijfrem achter Ø 292 mm, vierzuiger-remklauw. Spaakwiel voor 2.15 x 21 Aluminium gietwiel achter 6.00 x 17 Bandenmaat 90/21-21; 200/55R17 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1700 mm, veerweg v/a 142/109 mm, zithoogte 672 mm, drooggewicht 317 kg, max. belading 193 kg, tankinhoud 18,9 liter. Garantie 2 jaar Kleuren zwart, rood, blauw/zwart, rood/zwart, zwart/zilver en blauw/zilver Prijs NL € 21.095,- / B € 18.495,- INFO NEDERLAND EN BELGIË Harley-Davidson Benelux, tel: NL 0900-80 96 / B 070-222 340, www.harley-davidson.nl [[bildunterschrifte]] [detail 1, ausschnitt motor] Het bekende V-twin-blok werd grondig herzien en kreeg nu een cilinderinhoud van 1.584 cc. [detail 2] Het dashboard zit waar je het bij Harley waar je het verwacht: op de tank dus. [detail 3] De getrapte buddyseat zit prima en geeft de machine een heuse chopper-look. [Detail 4] Via een elektronische klep wordt de bovenste uitlaat met grote doorlaat bijgeschakeld. [detail 5] De versnellingsbak werd ook gehele nieuw en telt nu zes versnellingen. [detail 6] De strakke voorvelg laat zien dat ze in de USA oog voor detail hebben.