Rij-impressie Harley-Davidson LiveWire – Porsche Taycan 4S
Elektrisch rijden wint meer en meer terrein. Op vier wielen is het aanbod al fors en ook op twee wielen wordt de keuze langzaam groter. Bijzonder in deze is dat het van de traditionele motormerken uitgerekend Harley-Davidson was dat met de LiveWire de eerste echt serieuze elektrische motorfiets op de markt bracht. Op vier wielen is Porsche een echt traditiemerk en ook de snelle Duitsers hebben inmiddels aardig wat elektrisch op de wielen staan. En zeg je elektrisch, dan zeg je acceleratie. Tijd om dit duo ‘traditionalisten’ eens een sprintje tegen elkaar te laten trekken.
Voor de verandering is dit een keer geen test over motoren die tegen het maximum toerental aan staan te gillen, rokende koppelingen of spinnende wielen. Het oude kunstje, waarbij de brachiale kracht van een beresterke verbrandingsmotor middels een koppeling op het wegdek wordt overgebracht, wordt bij deze Harley-Davidson en Porsche overgenomen door snelle computers. En koppelingen zijn er ook al niet meer. Deze beide ‘traditionalisten’ worden immers aangedreven door elektromotoren. Die sturen vanuit stilstand al een enorme berg koppel richting de aandrijfwielen, waarvan de Porsche er zelfs vier heeft. Deze vierwieler heeft zelfs twee elektromotoren, waarvan die op de achteras voor betere prestaties zelfs twee versnellingen heeft. Een eerste versnelling met een heel korte overbrenging voor lekker stevig accelereren en een lange tweede versnelling voor de nodige acceleratiereserve voor hogere snelheden. Wat dat betreft is de in fraai oranje gehulde Amerikaan in technisch opzicht een stukje makkelijker te overzien. Eén motor, één aandrijfwiel, genoeg.
Echt genoeg? Een blik op de technische gegevens van de twee- en vierwieler zorgt voor enige twijfel. De Taycan 4S kan in deze set-up maar liefst 530 pk vermogen en 640 Nm koppel mobiliseren. Daar steken de 106 pk en de 116 Nm van de LiveWire wat schril bij af. Toch is het koppel van de Harley niet eens zo gek veel minder dan dat van de gemiddelde power naked met een dikke liter longinhoud. Maar die newtonmeters moeten dan weer met een koppeling worden gedoseerd. En in het geval van de LiveWire hebben ze direct vrij baan. In het voordeel van de Amerikaan spreekt uiteraard ook het véél lagere gewicht: 249 tegen liefst 2.140 kilo voor de Porsche.
En of dat accelereert zo’n stopcontact-Harley? Poeh, daar kan alles uit Milwaukee met een verbrandingsmotor een puntje aan zuigen. Als de rechterhand de imaginaire gaskleppen opent en de e-Harley in de Sport-modus als door een onzichtbaar elastiek naar voren wordt gekatapulteerd, is het echt vasthouden en schrap zetten geblazen. Misschien is het meest bizarre nog wel dat dat, afgezien van het wat huilende geluid van de elektromotor, nagenoeg in volledige stilte gebeurt. Ook de riemaandrijving produceert nauwelijks mechanisch geluid, alsof je in een stealth-modus onderweg bent. Binnen 1,6 tellen zit je op 50 km/uur en binnen 3,5 seconde wordt de 100 aangetikt. Nog eens 2,7 tellen verder zit je op 160 km/uur, waar niet veel later ook de top van 178 wordt bereikt. Die is dan misschien niet heel hoog (alhoewel, naar Harley-begrippen…), maar wordt dus al behoorlijk vlot gehaald.
Nog weer heel anders gaat het er in de bestuurdersstoel van de serieus meer dan een ton kostende Porsche Taycan 4S aan toe. Als je de launch control gebruikt, moet je in ieder geval niet naar voren buigen, maar je echt stevig in de stoel drukken. Ook moet het hoofd niet te ver van de hoofdsteun verwijderd zijn. Alleen in de launch control geeft de Taycan 4S zijn volledige koppel van 640 Nm vrij. Maar hoe activeer je die? Liefst vier displays, het is net alsof je in een Boeing zit, informeren bestuurder en desgewenst ook een passagier (middels optioneel scherm) over echt alles wat er maar over zaken in en rond de Porsche te melden zijn. De multi-instelbare stoelen zitten werkelijk als gegoten en zelfs het vermogen van de stoelverwarming kan middels het touchscreen-menu worden veranderd.
De launch control activeer je door de algemene set-up van de Taycan in Sport+ te wijzigen. Hierdoor komt de auto wat dieper te liggen en wordt de demping een stuk stugger. Vervolgens de voet op de rem en het ‘gas’-pedaal vol intrappen, rem loslaten en dat is het of de Space Shuttle wordt gelanceerd…maar dan horizontaal! Waanzinnig wat een power. Je wordt echt met een gigantische trap in de rug naar voren gekatapulteerd. Na een gevoelsmatige seconde schakelt de bak door naar de tweede versnelling op de achteras, waarna de Porsche blijft maar trekken en sleuren. Maar – wat is dat? De Harley komt iets trager van de plek, maar al snel duikt die dekselse Amerikaan in de Duitse spiegel op en schuift de Taycan langzaam maar zeker voorbij. Tot aan een dikke 160 km/uur aan toe. Sprinters hebben ze bij de Amerikanen nooit echt gemaakt, maar de LiveWire legt de Porsche in eerste instantie het vuur na aan de schenen. In eerste instantie, want eenmaal boven die 160 is het wel gedaan met de dadendrang van de Yank en gaat bij een top van 178 km/uur het lichtje uit. De Taycan 4S heeft dan al een enorm gat getrokken en dendert met speels gemak door de 200-barrière…oeps! De top van de Taycan 4S is overigens begrensd op 250 km/uur.
Onder de streep een prima prestatie dus van de Harley, maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de 4S het ‘instapmodel’ is binnen de Taycan-lijn van de Duitse fabrikant, waar het bij de LiveWire ‘what you see, is what you get’ is. Bij Porsche kan het daarentegen altijd nog sterker, sneller en vooral ook duurder. Je kunt de 4S bijvoorbeeld upgraden met een ‘Performanceaccu Plus’, waarmee je de paardenstal een boost geeft tot een maximale 571 pk met overboostvermogen. Zijn je zakken dieper, dan kun je opschakelen naar de 680 pk sterke Taycan Turbo voor de lieve vanaf-som van € 158.000,-. En als werkelijk niets te gek is, ga je voor het topmodel, de Taycan Turbo S, met een vanaf-prijskaartje van liefst € 191.800,-. Dit elektrische kanon is goed voor maar liefst 761 pk vermogen en 1.050 Nm koppel. Peultjes nog, iemand?
Met dank aan Porsche Centrum Twente in Enter voor het beschikbaar stellen van de Taycan 4S.
‘Tanken’, dat gaat net even anders….
De Porsche Taycan 4S heeft door zijn veel grotere accupakket een veel forsere actieradius dan de Harley-Davidson LiveWire, die bij gecombineerd gebruik na zo’n 150 kilometer wel dringend begint te verlangen naar een verse dosis ‘sap’. En daar dien je wel een serieus stukje tijd voor te reserveren.
De laadkabel voor het stopcontact thuis wordt door Harley-Davidson meegeleverd. Onderweg heb je er echter weinig aan. Met deze kabel kost het zo’n 10 tot 12,5 uur om een volledig lege LiveWire weer op te laden. Bij een laadpaal met een Type-2-aansluiting duurt dat net zo lang, aangezien de snelheid door de elektronica van de LiveWire wordt beperkt, ook al zou de laadpaal tot meer in staat zijn. Voordat je naar een bepaald laadstation toe rijdt, is het handig om te checken of de laadkabel daar aanwezig is, anders is er geen andere mogelijkheid om het ‘sap’ in het accupakket te krijgen. De laadinfrastructuur is hoofdzakelijk op auto’s ingericht, en die hebben altijd wel een passende laadkabel in de kofferbak liggen.
Bij een CCS-snellaadstation moet je een toertje een minuut of veertig onderbreken om weer op 80% lading te zitten. Dat kun je dan mooi combineren met een bakkie troost. Volledig opladen kost een uur. Ter bescherming van het accupakket raadt Harley-Davidson trouwens aan om hoogstens om de vier keer te ‘tanken’ bij een CSS-station. Bij snelladen wordt er overigens niet geknepen door de LiveWire-elektronica. Voor een toerritje is het sowieso handig om te kijken of er CCS-stations aan of vlakbij de route liggen, want afhankelijk van de rijstijl kun je wel eens worden verrast door een hoger verbruik en moet je met samengeknepen billen op zoek naar een laadpaal. Ook kun je gebruik maken van diverse apps om een geschikt en vrij laadstation te vinden. Ter illustratie: bij een Fastned-station langs de snelweg betaalden we 59 cent voor een kWh. ‘Volgooien’ kost je dan € 8,55. Overigens kan het natuurlijk gebeuren dat er ‘even’ iemand voor je is bij een laadpaal, dat kunnen de apps helaas niet voorspellen, en dat kan je wachttijd aanzienlijk verlengen tot meerdere bakkies troost.