Rij-impressie EZS BMW R1200GS zijspan
Met de Munro wil de Zelhemse zijspanbouwer EZS het succesverhaal van hun populaire Souverein voortzetten. Gekoppeld aan de BMW R1200GS moet deze fraaie tweezitter laten zien of hij die uitdaging aankan.De EZS Souverein is zonder twijfel mede verwantwoordelijk voor de flinke groei van de zijspanmarkt in de negentiger jaren. Maar na vele succesvolle jaren begon Albert Engbers, de man achter EZS, over een opvolger voor die Souverein na te denken. Dat resulteerde in de Summit. Die bak is echter zo groot geworden dat deze met name geschikt is voor aanbouw aan supertoermachines. Daarom werd in samenwerking met de Zwitserse importeur Armec na de Summit ook nog de Munro ontwikkeld; ook erg ruim, maar minder volumineus. En de Britse klandizie werd bij de ontwikkeling van dit span niet vergeten: door de symmetrische basisvorm (met aan beide zijden een uitsparing voor het zijspanwiel) kan de Munro zowel rechts als links naast de motor gemonteerd worden. De wielkast die dan aan de motorkant zit, kan gebruikt worden voor een extra benzinetank met een inhoud van 19 liter.Met een breedte van de zijspan-zitplaats van tachtig centimeter en aanzienlijke bagageruimte van 380 liter is de Munro een ruim familiespan, maar zelfs naast de spaarzaam beklede GS ziet de bak er niet lomp uit. Om het in- en uitstappen te vereenvoudigen is het windscherm met een deel van de kap naar achteren open te klappen. Achter dat hoge windscherm zit je comfortabel en is er weinig te merken van luchtwervelingen. Het zijspanframe heeft lange langs- en dwarsdraagarmen voor de wielophanging en dat zorgt ook op slechtere wegen voor voldoende zitcomfort in het span. Een vlak dakzeil wordt standaard meegeleverd. De vrije hoofdruimte met gemonteerd dakzeil is voldoende voor kinderen; tegen meerprijs is er een verhoogde versie leverbaar. Het openen van de kap is mogelijk met gemonteerd dakzeil. Het rijwielgedeelte van de BMW R1200GS wordt aangepast voor zijspangebruik. Hij krijgt een aangeschroefd hulpframe voor de zijspanmontage, een schommelarm-voorvork en kleine, in Zelhem gemaakte wielen met een massief aluminium hart. Voor de montage van de schommelarm-voorvork is de originele Telelever-constructie vastgezet om de onderste kroonplaat te fixeren. De eenzijdige achterbrug met het nieuwe zestien inch wiel wordt afgeveerd door de ingekorte en van een stijvere veer voorziene GS-schokbreker.Het span waarmee we reden was uitgerust met het EVO-remsysteem, voorzien van ABS. De aansluiting van de zijspanwielrem wordt door EZS bij deze uitvoering tussen de rembekrachtiging en de ABS-aansturing van de achterrem van de motor gemaakt. Een ‘eigen’ ABS-rem op het zijspanwiel is om economische redenen niet haalbaar. Het aanspreken van het ABS op de remmen van de motorfiets zelf is in zijspantrim niet zo perfect als op een solo-GS en dat heeft alles te maken met de aanpassingen aan de wielophanging, de wielen en de brede autobanden. Desondanks is zowel de remvertraging als de rechtuitstabiliteit – mits de handrem en de voetrem synchroon bediend worden – iedere keer weer indrukwekkend. De elektrische bekrachtiging draagt dan zeker een steentje bij, want tijdens de test viel die bekrachtiging éénmaal uit in een vreselijke plensbui (oorzaak bleek een storing in een remlichtschakelaar te zijn). En dan weet je pas hoezeer je bij het remmen ondersteunt wordt, want zonder bekrachtiging moeten voor- en achterrem keihard bediend worden om het inclusief belading krap vierhonderd kilo wegende span binnen een enigszins acceptabele tijd stil te zetten. Zo’n storing (en de diagnose waarvoor je alleen in een specialistische BMW-werkplaats terecht kunt) geeft wel de kwetsbaarheid en nadelen van zo’n ‘sophisticated’ systeem weer.De technische gegevens van het frame van deze combinatie roepen beelden op van neutraal rijgedrag en strak bochtenwerk en dat wordt in de praktijk volledig waargemaakt. Om nerveus stuurgedrag te voorkomen kiest EZS voor een relatief lange naloop van het voorwiel van 45 millimeter. Desondanks wordt de op strak asfalt zo onberispelijke rechtuitstabiliteit op wegen met spoorvorming wat minder. Dit fenomeen is overigens bij de meeste zijspannen te bespeuren, die aan de voorkant een autoband hebben. Een dikke (wat rondere) motorband voorop lijkt dit euvel te verminderen.Rijders die graag snel of met veel bagage onderweg zijn zouden nog wel op zoek moeten gaan naar een andere achterschokbreker voor de motor. Bij zware belasting komt het goedkopere compromis van deze aangepaste GS-demper voelbaar aan zijn grenzen. Vanuit soloperspectief mag de huidige R1200GS-generatie op de meeste punten superieur zijn aan hun voorgangers, maar voor de toepassing als trekkend voertuig in een zijspancombinatie gaat dit niet helemaal op. Ten eerste lijkt de boxer wel aan trekkracht maar duidelijk niet aan temperament gewonnen te hebben ten opzichte van de 1150. En ondanks het kleinere 16”-achterwiel (dat zorgt voor een kortere overbrenging) krijgt het blok het vanaf 6500 toeren moeilijk. Om de topsnelheid van circa 165 km/uur te halen maakt het ook niet uit of je de vijfde of zesde versnelling kiest. Duidelijk sneller dan de 1150 is de R1200GS dan ook niet.Vanwege de gewichtsbesparing heeft BMW ten opzichte van de voorgaande modellen de capaciteit van de dynamo en de accu op de 1200 ook verlaagd en dat is voor zijspangebruik, waarbij er meestal extra afnemers aan boord zijn, ook een duidelijk nadeel. De twee liter kleinere tank is een minder groot probleem, aangezien het gemiddelde brandstofverbruik bij de 1200 ook lager is. Wij kwamen op een verbruik dat varieert tussen krap 1 op 9,5 en ruim 1 op 15, waarbij het hoogste verbruik gemeten werd op de snelweg bij een snelheid die constant boven de 130 km/uur lag. Behalve dat lagere verbruik is er vanuit het standpunt van de zijspanrijder dus eigenlijk geen duidelijke reden om een 1100GS of 1150GS in te ruilen voor deze nieuwe 1200. Gelukkig kunnen ook die voorgangers zonder problemen door EZS omgebouwd worden – met deze ruime Munro of met een smaller zijspan – tot een fraaie zijspancombinatie.TECHNISCHE GEGEVENS BMW R1200GS-EZS MUNRO ZIJSPANMOTOR lucht-/oliegekoelde tweecilinder viertakt boxermotor, een kettingaangedreven bovenliggende nokkenas met tuimelaars per cilinder, vier kleppen per cilinder, wet-sumpsmering, brandstofinjectie, 600 Watt dynamo, 12V/14Ah accu, hydraulisch bediende eenplaats droge koppeling, zesversnellingsbak, cardanaandrijving. Boring x slag 101 x 73 mmCilinderinhoud 1170 ccCompressie 11,0:1Max. vermogen 72 kW (98 pk) bij 7000 tpmMax. koppel 115 Nm bij 5500 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen buizenframe met aangeschroefd hulpframe voor zijspanmontage, EZS swingarm-voorvork met twee schokbrekers, enkelzijdige lichtmetalen achterwielophanging achter met monoschokbreker en hevelsysteem, dubbele schijfrem voor met vierzuiger remklauwen, enkele schijfrem achter met tweezuiger remklauw, enkele schijfrem in zijspanwiel gekoppeld aan voetrem, stalen zijspanframe, zijspanwielophanging met lange dwars- en langsdraagarm en Koni-schokbreker.Bandenmaat 175/55R15; 185/55R16; 175/55R15MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1605 mm; naloop 45 mm; spoorbreedte 1440 mm; voorloop zijspanwiel 350 mm; veerweg v/a/z 90/120/70 mm; rijklaar gewicht met volle tank 380 kg; max. toelaatbaar totaalgewicht 700 kg; tankinhoud 20 liter (optioneel: extra 19-liter-tank).Prijs Munro-zijspan € 5.930,-Prijs zijspanombouwkit R1200GS € 3.695,-Prijs compleet zijspan incl. montage € 12.940,-INFO: Engbers Zijspan Service BV, tel. +31 (0)314-62 18 49-6, www.ezs-sidecar.com[[bildunterschrift]]1&2 actionbilder ohne BU3De nieuwe Munro-bak van EZS vormt een mooi geheel met de BMW R1200GS.4De Munro-combinatie biedt erg veel plaats, met een zittingbreedte van 80 centimeter en 380 liter bergruimte.5Twee kinderen passen er prima in. Voor de makkelijke instap is de ruit achterover te kantelen.6Het Telelever-systeem van BMW is geblokkeerd; sturen en veren gebeurt nu via een swingarm-voorvork met twee schokbrekers.7Een hulpframe tussen de BMW R1200GS en het EZS-zijspan zorgt voor voldoende ‘aanknopingspunten’.