Rij-impressie Dunlop Roadsmart-banden
Achter de schermen is Dunlop twee jaar bezig geweest met de nieuwe Roadsmart. Ze zijn bedoeld voor een heel brede groep motorrijders, met aan de ene kant de echte toerrijders en aan de andere kant de sportieve motorrijders. Deze groep ‘sporttoerrijders’ is erg groot en Europees gezien worden er jaarlijks meer dan een miljoen motorbanden aan verkocht, wat ruim 25% van de totale bandenmarkt is.Dat soort cijfers geven meteen het belang van de fabrikanten aan, om juist in dit sporttoer-segment goed voor de dag te komen. Metzeler en Pirelli (deze banden komen uit dezelfde Duitse fabriek) hebben hier goede troeven in handen met hun Roadtec Z6 en Diablo Strada. En nog geen jaar geleden meldde Michelin zich met de nieuwe Pilot Road 2 aan het front, terwijl Bridgestone sinds kort de nieuwe Battlax BT021 heeft. Dunlop kon dus niet achter en hheeft alles in het werk gesteld om een heuse inhaalslag te maken.Voor die inhaalslag werd dus de nieuwe Roadsmart ontwikkeld, als opvolger van de D220ST. De Roadsmart is een all-round-band, ontwikkeld volgens de allernieuwste technieken. Zo kreeg de band een aangepaste contour voor grotere contactvlakken tussen band en wegdek in de bochten. Het uitgekiende karkas zorgt ervoor dat het midden van het loopvlak ook op hoge snelheden weinig uitzet, waardoor een stabiel contactvlak ontstaat en oververhitting en vervorming worden gereduceerd. Dat zorgt voor een uitstekende stabiliteit op hoge snelheden, maar werkt ook positief door bij het rijden met veel bagage of een duopassagier.En nadat Michelin en Bridgestone de multicompound-techniek bij hun nieuwste sporttoerband introduceerden, maakt ook Dunlop met de Roadsmart deze stap. Met deze techniek is het rubber in het midden van het loopvlak taaier voor een goede rechtuitstabiliteit, tractie, remcapaciteit en lange levensduur. De schouders van de band zijn echter juist van een zachtere rubbersoort, voor een maximale grip in de bochten. Door de ultramoderne constructie van het karkas is de Roadsmart ook beduidend lichter dan zijn voorganger. Bij een 180/55ZR17-achterband scheelt het bijvoorbeeld een halve kilo! En dat werkt positief door op de handelbaarheid, het stuurgedrag en de feedback, aangezien het gyroscopische effect is verminderd.Wat de compound betreft, koos Dunlop nadrukkelijk voor levensduur, stabiliteit en veiligheid, kernwaardes die volgens Dunlop voor elke motorrijder van belang zijn. Met dat in het achterhoofd heeft men gekozen voor een nieuw soort silica, zodat een een optimale balans tussen een uitstekende natte grip en een lange levensduur wordt gecreëerd. Tussen die twee uitersten bewegen bandenfabrikanten zich immers.De Roadsmart kreeg ook een nieuw profielontwerp en daarbij streefde Dunlop naar een optimale waterafvoer. Bijzonder is dat het centrale middendeel (tot hellingshoeken van 25º) veel meer groeven kreeg dan de uiterste zijkanten. Idee hierachter is dat je in de regen toch nooit zo plat zult gaan en dat je dus juist in dit gebied veel profiel nodig hebt om al het water af te voeren. De profielgroeven in dit deel zijn ook dieper uitgevoerd.Op het schitterende Goodyear/Dunlop-bandentestcomplex in het Zuid-Franse Mireval konden we de nieuwe Roadsmart-banden uitgebreid testen op uiteenlopende motorfietsen als de Suzuki GSX-R750, Kawasaki Z1000, Honda VFR800 en BMW R1200RT. Die machines geven meteen feilloos weer waarvoor de nieuwe Dunlops geschikt zijn. En ook het testcircuit liet zien waarvoor de Roadsmarts geschikt zijn, want naast een subliem 3,3 km lang circuit met heerlijk asfalt en bijna alle denkbare bochten, reden we ook op het ‘natte’ circuit van ruim twee kilometer: die baan kan geheel onder water worden gezet voor het testen van de natte grip.En onder die extreme omstandigheden (je zag het water werkelijk over de volle breedte van de baan kabbelen) voldeden de nieuwe Dunlops verbluffend goed. De grip blijkt ook onder deze kletsnatte omstandigheden, waar de banden echt door een laag water van bijna een centimeter moesten ‘klieven’, opmerkelijk goed, waarbij de banden steeds veel vertrouwen gaven en je als bestuurder ook prima voelde wat er tussen band en wegdek gebeurde. Vooral het zekere gevoel van de Dunlops onder deze ultranatte omstandigheden maakte indruk: door deze goede eigenschap ben je als bestuurder onbezorgder onderweg in de regen! Het lijkt erop dat Dunlop nu een regenband bij uitstek in huis heeft!Maar op het droge circuit konden we direct daarna ontdekken dat die meer dan uitstekende natte grip niet ten koste is gegaan van de rij-eigenschappen op droog asfalt. Ook daar blijkt de grip namelijk uitstekend en geven de banden een heel erg goed gevoel, met fijne stuurprecisie, prettige handelbaarheid en erg veel vertrouwen naar de bestuurder toe. Het is overduidelijke dat Dunlop zowel onder natte als droge omstandigheden een enorme stap voorwaarts heeft gemaakt. Het enige aspect wat we nog even moeten afwachten is de levensduur van deze fijne banden.Wat we al wel zeker weten is dat Dunlop hun all-round sporttoerband van een tobber naar een topper transformeerde en dus een zeer geslaagde inhaalslag heeft gemaakt. Het goede gevoel en de meer dan uitstekende rij-eigenschappen onder zowel natte als droge omstandigheden maken van deze nieuwe Dunlop (leverbaar in alle gangbare maten) een aanrader en dat is wel eens anders geweest bij dit merk!