Rij-impressie BMW R1200GS X-treme
Copycat. Sigourney Weaver maakte in de gelijknamige film verbeten jacht op een moordenaar die in de huid van een ‘collega’ kroop en diens moordlustige gedrag imiteerde. Het Haagse Motor Houtrust heeft zijn eigen copycat: de R1200GS X-Treme. Wat uiterlijk betreft is de zwaarlijvige all-road getransformeerd tot een uit de kluiten gewassen supermotard, maar kan de bullige boxer ook het venijnige gedrag van een supermotard imiteren? Als blikken konden doden. Tja, dan hadden de felle en niet te missen Xenon koplampen van de X-Treme al heel wat tegenliggers naar het hiernamaals gekeken. ‘’Moordlustig is ‘ie zeker niet, maar een pittig beestje is het wel’’, knikt Houtrust-opperhoofd Cees Esser bewonderend richting zijn rijdende etalage. De trots spettert Esser van het vrolijke gezicht en uitgesproken over zijn ‘kindje’ raakt hij dan ook niet snel. Esser heeft namelijk een doel, een loffelijk doel zelfs. De BMW-dealer wil met de X-Treme toch vooral laten zien wat er met een zak geld (een onvermijdelijke noodzaak), mooie, functionele en kwalitatief hoogwaardige onderdelen en een goedaardige lobbes als een GS allemaal mogelijk is. ‘’Helaas wordt BMW nog te vaak geassocieerd met saai en weinig spannend, iets waar wij met deze rijdende showcase verandering in willen brengen’’, verheldert Esser. Het toeval wil dat BMW zelf ook druk in de weer is om het stoffige imago onder het vloerkleed te vegen. Want ja, die typische BMW-rijder is vaak nog steeds een frisse vijftiger met een systeemhelm op zijn hoofd, die zijn handen bij voorkeur om comfortabel verwarmde stuurhelften klemt. Een rijder trouwens die ze in het Beierse hoofdkwartier nog steeds koesteren, laat daar geen misverstand over bestaan. Maar de blauw/witten willen de vleugels zo graag nog wat verder uitslaan. Een jonger publiek binnen hengelen, fris en dynamisch zijn, ook eens lekker swingen. Misschien dat daarbij wel een beetje met een schuin oog wordt gekeken naar het groeiende succes van de vrolijke oranje benedenburen uit Mattighofen. Het streven wordt in ieder geval kracht bijgezet met vlotte nieuwe modellijnen als de F800, de G-serie en variaties op een thema, zoals de K1200R en de nieuwe HP2 Megamoto. Dat BMW met die Megamoto zelf ook een dikke supermotard op de wielen heeft gehesen, streelt het ego van de Hagenezen ongetwijfeld. Het is hoe dan ook het mooiste compliment dat je kunt krijgen, ook al hebben ze in München waarschijnlijk nog nooit van het bestaan van de R1200GS X-Treme gehoord. Een soort oervorm van de Megamoto dus en die aanduiding is niet eens misplaatst, ruig en ongeschoren als de X-Treme is vergeleken met de gladgestreken lijnen van de nieuwe HP2-variant. Asfalt wil deze Haagse reus, liefst per strekkende meter en veel! Vergis je echter niet, want ondanks die ijzervreteruitstraling is de X-Treme een bijzonder gedetailleerd afgewerkte machine geworden. De handgespaakte 17 inch wielen of de fraaie driekleurige special paint smoelen wat dat betreft meer dan lekker. Ja, bij de X-Treme mag dan wel Duits bloed door de aderen vloeien, de boxer is overduidelijk helemaal ingeburgerd in de Hollandse polder. Al het bodywork is verder identiek aan dat van een standaard GS, alleen is het ruitje vervangen door een kort, in kleur mee gespoten Flowjet schermpje. Vanuit het ergo zadel, dat overigens nog niet helemaal aan de wensen van Esser voldoet, springen als eerste het rem- en koppelingshendel in het oog, beide pareltjes van specialist ‘von nebenan’ Wunderlich. Niet alleen de afstand tot de stuurhelft is traploos instelbaar, ook de lengte van de greep laat zich traploos afstellen. Van de grove kolenschoppen van een havenarbeider tot de verfijnde lange tengels van een concertpianist, voor alle soorten en maten is wel een passende afstelling te vinden. Een verdieping hoger zijn ook de knalblauwe en mooi CNC-gefreesde spiegels blikvangers, facet geslepen en – hulde – met zicht in de dode hoek. Verder is de GS van alle overbodige BMW-luxe als zadel- en handvatverwarming en minder overbodige luxe als ABS ontdaan om de X-Treme zo puur en elementair mogelijk te houden, wat het ruige motard-image alleen maar ten goede komt natuurlijk. Maar de X-Treme is meer dan uiterlijke schijn, veel meer zelfs. De slanke, conische Remus demper aan de linker zijde spreekt wat dat betreft boekdelen, letterlijk. De vette, donkerbruine roffel die deze Oostenrijkse pijp na een druk op de startknop uitbraakt, reduceert de standaard GS tot een Wiener koorknaap met bronchitis. Sodeju, wat een helse klappen rollen er uit deze X-treme! Hier is duidelijk meer aan de hand dan een cosmetisch ingreepje. Klopt als een bus, onderhuids is er ook stevig gepimpt. Standaard staat de GS voor een modale 98 paardenkrachten in de folder, die er bovendien weinig verrassend en uiterst controleerbaar uitrollen. Maar misschien is dat laatste juist wel een van de succesfactoren van de stamvader der all-roads. Een set sportieve Boxerboost nokkenassen met lichtmetalen nokvolgers zorgt er desalniettemin voor dat het er in het hart van de X-treme een tikje heter aan toe gaat. Ook het injectiesysteem is onder handen genomen. Een BMW Performance Controller, een soort Power Commander, zorgt er voor dat er bij ieder toerental het meest ideale mengsel richting de beide cilinders gaat. Aan de inlaatkant zitten verder grotere luchtinlaten en een ander luchtfilter om de dikke boxer wat vrijer te laten ademen. Aan de uitlaatkant zit dus nog het genoemde oppeppertje van Remus, overigens gecombineerd met een kat-vervanger. Het maximum vermogen van de X-treme schurkt door de openhartoperatie dicht tegen de 118 krukas pk’s aan, zeker geen misselijke score. Behoorlijk meer topvermogen dus, maar onderin reageert de X-treme ook veel alerter dan een standaard GS. Opvallend daarbij is de ragfijne gasreactie van de Haagse GS. Ieder gascommando wordt gehoorzaam opgepikt en direct omgezet in smeuïg en bruikbaar vermogen. Iets wat de X-treme helaas niet door het hele toerenbereik weet vast te houden. Het extra topvermogen dat de boxer er door de ingrepen uit perst, heeft aan de andere kant voor een dip in het middengebied gezorgd. Tussen de 4000 en 5000 toeren zit de boxer duidelijk merkbaar minder lekker in zijn vel. Jammer, aangezien de forse stappen die de BMW tot 4000 toeren zet en de haast verslavend vette klappen uit de Remus toeter onweerstaanbaar blijven uitnodigen tot ongegeneerd schroeven met de rechterpols. Eenmaal voorbij die 5000 toeren klimt de X-treme razendsnel uit het dal en word je getrakteerd op een schop in de rug die we niet van de dikke boxer kennen. Als door een wesp gestoken schiet de tellernaald richting het rode gebied. Tuurlijk, het is geen dikke 1000cc vierpitter, maar naar boxer-begrippen is het enorme sprong. Maar tegelijkertijd ook een korte sprong, want amper 3000 toeren later maakt de streng, doch rechtvaardige Beierse begrenzer een eind aan deze ontluikende Duitse frivoliteit. Als daar eens 1500 tot 2000 extra toeren bij zouden komen…. Een smetje op dit haast on-Duits levendige blazoen is de versnellingsbak van de X-treme. Die is standaard-GS en dus niet helemaal vrij van enige ‘ruis’ op de lijn. Niet alleen de eerste versnelling wordt met een goed hoorbare ‘KLAK’ gelanceerd, ook de tweede en derde gang laten zich bij voorkeur akoestisch aankondigen voor ze in de spotlights stappen. Daarnaast wil de bak nog wel eens uit de tweede of derde springen schieten of er juist tussenin vallen. Absoluut een stoorzender in het pretpakket dat deze opgepepte boxer in wezen is. Dat kan niet gezegd worden over het stuurgedrag van de X-Treme. Waar de boxer naar GS-begrippen haast buitenaards presteert, zijn ook de stuureigenschappen – afgemeten aan de GS-lat – ‘hors categorie’. Het moge duidelijk zijn: rijwieltechnisch is er eveneens het nodige aan de GS versleuteld. De 17 inch spaakwielen kwamen al even voorbij en die zijn min of meer verantwoordelijk voor een reeks andere aanpassingen aan het rijwielgedeelte van de X-Treme. Zowel voor als achter is de standaard vering vervangen door elementen van Wilbers en zit er boven de cardanas een blauw geanodiseerde instelbare stabilisatorstang. Deze reactiestang is door zijn instelbaarheid van grote invloed op de geometrie van de X-Treme. Door hem langer te maken, vergroot je de wielbasis en dat komt uiteraard ten goede aan de rechtuit stabiliteit. Verkort je de stang, dan gaat dat ten koste van de stabiliteit, maar pak je winst als het op vlot insturen aankomt. Een nauw luisterend pakket dus, maar met de – na eindeloos proberen – door Houtrust gevonden setting is de X-treme bijzonder hard rond te boenderen, na GS-maatstaven uiteraard. Een supersport is het natuurlijk niet, daarvoor wordt de X-Treme te onrustig in de kop als je echt enthousiast wordt. Zowel rechtuit als in snel bochtenwerk voelt de GS dan lichtelijk nerveus in de voorpartij en heeft ‘ie iets de neiging de bocht in te vallen. Misschien dat een stuurdemper wat dat eerste betreft uitkomst kan bieden. Goedkoper is echter het iets matigen van het enthousiasme, wat in het – iets te zachte -zadel van de X-Treme trouwens niet meevalt. Maar dat beloont de X-Treme, mede door de van Michelin Pilot Powers voorziene 17 inch wielen, met een ongelooflijk licht en direct insturen en een stabiliteit waar een huis-tuin-en-keuken-GS een puntje aan kan zuigen. Qua remmen vertrouwt de Houtrust-GS op een setje forse wave schijven van Braking, waarmee crimineel hard te ankeren is. Gemeen is wordt het echter geen moment, want de doseerbaarheid is zo helder als het testbeeld. Echt top! Dat de pioniersgeest van de Houtrust-mannen in deze conclusie de Hollandse handelsgeest zou ontmoeten lag voor de hand, maar is ook niet meer dan logisch. Dik 23.000,- euro aan GS staat er met deze X-treme op de wielen en dat is een meer dan serieuze klap geld, zeker als je weet dat een standaard GS voor 14.750,- euro nieuw in de showroom staat te wachten en dat je KTM’s nieuwe en snoeistrakke 990 Super Duke – om maar eens een aantrekkelijk dwarsstraatje te noemen – voor 14.090,- in je garage kunt schuiven. In dat licht bezien is het natuurlijk belachelijk veel geld, maar de X-Treme is in feite niets meer of minder dan een rijdende, volgepropte etalage. Een GS-rijder op jacht naar blingbling kan er dus iets van zijn/haar gading uit pikken, van een setje spiegels tot een multi-instelbaar remhendel of met een goedgevulde geldbuidel voor het hele pakket gaan natuurlijk. Een supermotard is de X-Treme niet, maar hij komt qua blok, sturen en funfactor behoorlijk in de buurt. Copycat siert de boxer wat dat betreft prima als geuzennaam! [Unterschriften] [Opener ohne Unterschrift] [Zweite Aktion] Als blikken konden doden: het Xenon licht is niet te missen en maakt je uitstekend zichtbaar. [Hinter Federung] Mooi spul: Wilbers vering voor en achter en een instelbare stabilisatorstang achter. [Brems] Met de Braking schijven valt loeihard te ankeren. [Auspuff] Geweldige handgespaakte 17 inch wielen en een gemeen blaffende Remus demper. [Ansicht ohne Unterschrift] [Fehlende Unterschriften kommen Montag wenn ich die Print gesehen habe] [kasten, auf einen Spalt auf dem letzte Seite; kein Technische Daten] DE PRIJSLIJST BMW R1200GS € 14.750,- Spaakwielen € 441,- MOTOR Grotere luchtinlaat € 198,- Luchtfilter € 64,- Boxerboost nokkenasset € 430,- Lichtmetalen nokvolgers € 316,- Performance controller € 289,- Remus kat vervanger en demper € 1050,- RIJWIELGEDEELTE Handgespaakte 17’’ wielen € 1095,- Instelbare stabilisatorstang € 275,- Wilbers vering V/A € 1075,- Braking wave remschijven V/A € 525,- ERGONOMIE Ergo buddy € 379,- Instelbaar rem- en koppelingshendel € 158,- OPTISCH Windscherm Flowjet € 99,- Afdekkapjes remklauwen € 120,- Afdekking cockpit € 90,- Spiegelset € 151,- Special paint € 1195,- Tankpad € 35,- VERLICHTING Xenon verlichting (canbus voorbereid) € 325,- LED achterlicht € 55,- LED knipperlichten € 160,- TOTALE KOSTEN 23.275,-