Reportage Yamaha E-MTB
Yamaha kennen we natuurlijk allemaal als fabrikant van geweldige motoren, scooters, ATV’s, buitenboordmotoren en generatoren. In 2023 slaat het merk echter nieuwe wegen in en komt het met drie strakke e-bikes, waarvan de Moro-e-MTB en de Wabash-e-gravelbike, ook voor sportieve motorrijders interessant kunnen zijn.
Een echte nieuwkomer is Yamaha natuurlijk niet in de e-bike-wereld. Sterker nog, dertig jaar geleden was het merk de pionier die als allereerste een fiets uitbracht met elektrische trapondersteuning! Terugkijkend was het Yamaha PAS-systeem precies het kleine vonkje dat de fietswereld nodig had en waardoor de elektrische fietsen de laatste jaren zo’n enorme vlucht hebben kunnen nemen. Achter de schermen leverde Yamaha zijn bij MBK in Frankrijk geproduceerde elektrische aandrijvingen jarenlang aan erkende fietsmerken, maar in 2022 maakte het als concern nieuwe strategische keuzes bekend: Yamaha heeft de ambitie om in de toekomst ook een toonaangevend merk te worden in de wereld van elektrische tweewielers voor sport, plezier en dagelijks gebruik. De nu geïntroduceerde Moro 07, Wabash RT en CrossCore RC zijn dan ook de eerste drie nieuwe e-bikes van Yamaha. Wij konden er in het kader van ‘And now for something completely different’ al even mee kennismaken.
De CrossCore RC is een fraaie e-bike voor alledaags gebruik. Hij weegt 23,9 kilo en heeft onder meer een uitneembare 500 Wh-accu in de voorste framebuis, een 70 Nm sterke PW-ST-elektromotor, 27,5-inch-wielen, een Shimano 9-speed-groep met Alivio-derailleur, een geveerde voorvork en schijfremmen. Via het display kun je kiezen uit verschillende ondersteuningsmodi; eentje daarvan werkt zelfs automatisch en is gekoppeld aan een hellingsensor, zodat de ondersteuning wordt aangepast wanneer je omhoog fietst.
De elektrische Wabash RT-gravelbike maakt gebruik van dezelfde aandrijfunit en accu en ook het frame vertoont veel overeenkomsten. Deze e-bike sluit helemaal aan bij de huidige trend van gravelbikes om over mooie (onverharde) fietspaden door de natuur te fietsen. Deze elektrisch ondersteunde gravelbike heeft een fijne Shimano GRX600 11-speed-derailleurgroep. Verder is hij uitgerust met een dropperpost: je kunt het zadel vanaf het stuur met een ‘druk op de knop’ vier centimeter laten zakken. Bovendien zorgt deze dropperpost ook voor wat extra zitcomfort. De fiets rijdt heerlijk, al merk je het ‘rijklare’ totaalgewicht van 21,4 kilo wel goed; dat is immers een kilo of tien meer dan wat een gewone gravelbike zonder accu en elektromotor weegt.
Ook deze Wabash heeft de automatische-ondersteuningsmodus en die blijkt in de praktijk erg fijn. Het geeft meer rust als je niet meer bezig hoeft te zijn met de modus waarin je rijdt. In het begin reden we nog in de manuele stand, maar al snel schakelden we over op de auto-modus, waarbij we nimmer het gevoel hadden dat er te weinig ondersteuning was. Door de hellingsensor wist de elektronica steeds haarfijn welke ondersteuning er werd gewenst. Wel merkte je goed wanneer het systeem wisselde van ondersteuningsniveau, vooral bij het rijden in groepsverband, waarbij je immers niet altijd je eigen tempo kunt rijden. Het relatief hoge gewicht ten opzichte van een niet-elektrische fiets merk je eigenlijk pas zodra je de 27 km/uur bereikt en de ondersteuning stopt. Wel hebben deze Yamaha-fietsen een vrijloop, zodat je vanaf dat moment zelf kunt doortrappen, zonder last te hebben van de elektromotor.
De CrossCore en de Wabash zijn beide leverbaar in drie maten en kosten respectievelijk € 2.999,- en € 3.999,-. Bijzonder is daarbij dat deze nieuwe e-bikes zullen worden verkocht via de Yamaha-motordealers, die een apart YEEC (Yamaha e-Bike Experience Center) krijgen waar je de fietsen kunt kopen, een proefrit kunt maken en ook voor het onderhoud terecht kunt. Daarvoor worden monteurs van de huidige Yamaha-motordealers nu opgeleid. Ook zal het mogelijk zijn deze Yamaha-e-bikes vanaf begin 2023 online te kopen, waarna je ze thuis kunt laten bezorgen of kunt afhalen bij een Yamaha-motordealer naar keuze.
Het topmodel van de nieuwe e-bike-lijn van Yamaha is de Moro 07. Deze € 5.499, – kostende elektrisch ondersteunde mountainbike is voorzien van hoogstaande techniek en is afgemonteerd met topmateriaal. Hij is verkrijgbaar in drie framematen en voorzien van de nieuwste Yamaha PW-X3-elektromotor met maximaal 85 Nm koppel (vergelijkbaar met het jongste topmodellen van Bosch en Shimano, die echter minder compact zijn). De gemakkelijk uitwisselbare 36V-lithium-ionaccu heeft een capaciteit van 13,4 Ah (500 Wh). Het bereik is natuurlijk sterk afhankelijk van de gekozen ondersteuning, maar de ervaring leert dat de accucapaciteit met gemiddelde ondersteuning goed is voor ongeveer 70 kilometer serieus mountainbiken.
De e-MTB heeft goede Rockshox-vering (160 millimeter veerweg voor en 150 millimeter achter), Shimano XT 1×12-aandrijving, Magura MT5-schijfremmen met vierzuigerklauwen en 27,5-inch-wielen voor en achter. Dat is best opvallend, omdat een groter (29 inch) voorwiel tegenwoordig de trend is, maar Yamaha heeft vanwege de grotere wendbaarheid juist weer voor een kleiner voorwiel gekozen.
Door de fijne en instelbare vering voel je snel thuis op deze Moro. Door de ondersteuning kun je met gemak over de smalle en technische paden klimmen, maar vooral ook met veel vertrouwen downhill rijden over stenen en boomwortels. Ondanks het gewicht van 23,9 kilo blijkt het een lekker wendbare fiets. De uitgebreide elektronica heeft ook een Yamaha Interface-X die is geoptimaliseerd voor offroadgebruik. Ook is de fiets via Bluetooth en ANT+ te verbinden met vele merken fietscomputers en/of smartphones. Zero Cadence-technologie zorgt verder voor direct vermogen bij de minste druk op de pedalen, een voordeel in krappe bochten. Door de speciale gearing met vrijloop wordt de inwendige weerstand gereduceerd zodra je boven de 25 km/u komt. Dat is voor een Nederlandse MTB-route een pluspunt, want de ervaring leert dat je in ons vlakke land al heel snel boven die 25 km/u komt. Chippen of vergearen met een groter voortandwiel is hier bijna een must, maar zodra je echt de bergen in gaat en je op een kilometerslange helling omhoog kruipt, merk je dat die 25 km/u meer dan voldoende is…