Reportage Suzuki T en GT Treffen
De tijd dat er nog een spanningsveld lag tussen vier- en tweetaktrijders, ligt al lang en breed achter ons. Tweetakten vielen ten prooi aan ‘het milieu’, iets dat nog altijd door veel liefhebbers betreurd wordt, de leden van de Suzuki T & GT Club zijn daar een lichtend voorbeeld van. Desondanks hadden zij dit jaar wel degelijk wat te vieren, de veertigste verjaardag Suzuki’s populaire driecilinder modellen om precies te zijn. En dat deden ze begin augustus tijdens het Internationale T & GT Weekend in Hardenberg. De tijd dat GT750’s werden gerestaureerd met twee spuitbussen en een rol plakband ligt achter ons. Een ‘sloper’ kost tegenwoordig al weer al iets van 1500 euro. Gelukkig is de onderdelenvoorziening aan de beterende hand. Het ouwe spul is op, maar er wordt nieuw gemaakt. Natuurlijk zijn de perfect herboren fietsen fantastisch, maar ook de nog nooit gerestaureerde machines bewijzen dat het met de bouwkwaliteit van de intussen legendarische Suzuki’s wel snor zat. Dat zag je ook terug in Hardenberg, waar deze watergekoelde driecilinder GT750 duidelijk in de meerderheid was, maar uiteraard was ook de fraaie GT380 en GT550 in ruime mate vertegenwoordigd. En natuurlijk ontbrak ook de stamvader van de T- en GT-familie niet: diverse tweecilinder T500’s en de van een schijfrem voorziene opvolger hiervan, de GT500, kwamen ’s ochtends vrolijk walmend tot leven. De goede technische staat van de motoren werd overigens ook bewezen door het feit dat ze, voordat ze van het treffenterrein af waren, allemaal weer bijna rookloos liepen. De draai-eigenschappen van de machines blijken bijzonder beschaafd, althans waar het machines met een origineel uitlaatsysteem betreft. Die blijken echter bijzonder schaars, een fors deel van de deelnemers had zijn trots namelijk getrakteerd op een knetterende expansie uitlaat. In iedere denkbare uitvoering ook: twee-in-twee systemen natuurlijk, maar ook twee-in-één, drie-in-drie en drie-in-één setjes. Bij de drie-in-één systemen verdwijnt er zomaar 20 km aan topsnelheid, maar in het midden toerengebied wordt de GT750 er zo koppelsterk door als middelzware tractor. Daarbij: het oog wil ook wat en dan het geluid dat ontstaat uit de expansiepijpen als eerst maar moeizaam pruttelende blok opeens in zijn werkgebied komt… Huiveringwekkend! Op het treffenterrein heerst een gemoedelijk Europese stemming. Iedereen heeft interesse in en toont respect voor de motor van een ander en ook de paar mensen op een RE5 wankel werden niet minzaam nagekeken. Zelfs de eigenaar van een Honda Turbo 500 voelde zich prima op zijn gemak. In de zomerzon was een Brit bezig een remklauw te reviseren, terwijl een landgenoot van hem druk in de weer was met een gebroken gaskabel. Voor de rest waren er weinig problemen. De catering, in handen van MC De Gasschoeve die het kunstje hebben geleerd bij hun eigen klassiekerbeurs, bleek prima voorbereid op het internationale karakter van het treffen: ‘Halve haan met friet € 4, – / Half chicken and chips € 4, -‘. Zoek de verschillen! De verdere feestelijkheden, inclusief obligate BBQ en rondrit, waren vrij inwisselbaar met elk ander geslaagd treffen. De stemming op het kampeerterrein was dus aardig boven het gemiddelde en het befaamde nummer ‘cilinderblokgooien’ werd natuurlijk afgewerkt met het driecilinderblok van een GT750. Kortom: het was vier dagen feest in Hardenberg! We zien vol vertrouwen de vijftigste verjaardag van Suzuki’s tweetakt driecilinders tegemoet. Wil je daar ook bij zijn met je eigen exemplaar, let dan een beetje op bij de koop: GT’s zijn uitzonderlijk taai, zelfs terminale exemplaren gaan vaak nog vrolijk rijdend door het leven. Blijkt vervolgens een revisie noodzakelijk, wees dan gewaarschuwd dat deze prijzig is. En een totale restauratie héél prijzig. Raadpleeg dus een kenner en koop een goede. Nu het nog kan! En kijk voor meer info eerst eens op www.suzukigtclub.nl.