Reportage Reload Land
Wie denkt dat elektrisch motorrijden zich nog steeds in de kinderschoenen bevindt, heeft het mis. Veel grote, gerenommeerde merken als BMW, Yamaha en Honda zijn al jaren druk bezig zich voor te bereiden om hun deel van de elektrische motormarkt te veroveren. Maar het zijn vooral de minder bekende bedrijven die al veel werk hebben verzet op dit gebied. En het zijn juist deze relatief kleine bedrijven en de startups die op het eerste elektrische motorfestival van Europa, Reload Land in Berlijn, drie dagen lang alle aandacht kregen.
Op het terrein van het complex van Konsum-Genossenschaft Berlin, de voormalig staatsbakkerij van de DDR, heerst een relaxte sfeer. In totaal zo’n vijftien standhouders en hun motoren staan hier opgesteld in grote, open tenten. De bass van Duitse techno klinkt over het terrein. Het publiek is gevarieerd: oud en jong, man en vrouw, en zowel door de wol geverfde motorrijders als opstappers zijn aanwezig.
Een van de aanwezigen is John, een econoom uit Berlijn, die ruim een half jaar geleden een Zero gekocht heeft. Hij is vooral op het festival om een beetje rond te kijken en te zien wie er zich allemaal in de scene begeeft. Ook wil hij meerijden in de ‘Silent Ride’, een toertocht voor elektrische tweewielers aan het eind van de tweede dag van het festival.
“Ik ben echt heel blij met mijn Zero SR/F. Mijn enige punt van kritiek is de aanschafprijs. Omdat ik deze motor tweedehands gekocht heb, was hij betaalbaar, maar een nieuwe vind ik te duur. Daar staat tegenover dat de kosten voor het verbruik vrijwel nihil zijn. Ik heb thuis zonnepanelen, dus ik kan de accu thuis erg goedkoop laden. Ik heb ook nog een Yamaha XJ6, maar sinds ik de Zero heb, rijd ik daar bijna niet meer op. Als ik bij de Yamaha aan het gas draai, dan gebeurt er – vergeleken met de Zero – bijna niets! De Zero is echt perfect voor dagelijks gebruik in de stad.” Een van de jongere bezoekers is Leon. Hij werkt als monteur bij een Yamaha-dealer in Regensburg, in de buurt van München. “Ik heb geen serieuze interesse”, geeft hij toe, “ik ben hier voor de sfeer. Ik heb ook al een proefrit gemaakt op een Verge, en op een Zero. Allebei supergave motoren.”
Het is de vrijblijvende en ongecompliceerde sfeer van het festival dat de organisatoren, Maximilian Funk en Stephan Lindefeld, bewust opgezocht hebben. Maximilian, grafisch vormgever van beroep, heeft het creatieve deel van het festival op zich genomen, Stephan het financiële deel. “Zo’n twee jaar geleden”, herinnert Maximilian zich, “zag ik zoveel mooie dingen op internet langskomen en ik wilde deze creaties een podium bieden. Ik wilde ze als het ware úit het internet trekken. Als initiator van “Craftwerk”, een werkplaats hier in dit gebouw, en die ter beschikking staat aan iedere motorenthousiast die het leuk vindt om te sleutelen en te bouwen, heb ik gemerkt dat de ICE-mensen (Internal Combustion Engine, red.) en de elektrische rijders heel goed in staat zijn om naast elkaar te bestaan. Ik wil deze twee groepen vooral verbinden, en niet polariseren. In the end, it’s all about freedom on two wheels.”
Zoals bij zoveel festivals heeft corona ook de organisatie van Reload Land flink vertraagd. Maar in dit geval kwam er van uitstel gelukkig geen afstel, en toen het er drie maanden geleden op leek dat corona zich voorlopig even rustig zou houden, hebben Maximilian en Stephan meteen doorgepakt. In relatief korte tijd hebben ze het festival weten te realiseren. “Reload Land hebben we opgezet, zodat iedereen in één festival alles te weten kan komen over elektrisch rijden. Inmiddels is er zoveel keuze op de markt, er zijn liefhebbers van de ‘classic look’, maar ook die juist een voorkeur hebben voor het minimalistische en futuristische. Hier staat alles bij elkaar, grote motoren, maar ook de kleinere tweewielers. Er is voor iedereen wat te zien en te proberen. Het festival moet vooral leuk zijn, een experience, en niet een verkapte verkoopshow.”
Het is daarom ook dat grote partijen zoals BMW, Kiska en Benelli, die ook al interesse getoond hebben in het festival, dit jaar bewust buiten de deur gehouden zijn. “We wilden zeker niet dat de grote jongens het feestje zouden overnemen. Maar volgend jaar komt er wat ons betreft zeker weer een Reload Land, en wie weet hoe het er dan uit ziet. We houden alle opties open.”
Ook Nederlandse bedrijven zijn goed vertegenwoordigd in Berlijn. Zo heeft het Achterhoekse Brekr een stand waar verschillende van de futuristisch vormgegeven motoren klaar staan voor iedereen die een proefrit wil maken. Ook treffen we Luuc Muis, eigenaar van LM Creations, op het terrein. Hij studeerde af aan de Hanzehogeschool Groningen als industrieel productontwerper en werkt nu als zelfstandig ondernemer. In tegenstelling tot veel andere bedrijven vindt hij dat de schoonheid van de ‘oude’ motoren niet verloren mag gaan en hij gebruikt ze dan ook als uitgangspunt voor zijn projecten.
Zo staat er onder andere een ‘custom build’ BMW R80 van zijn hand op het festivalterrein, inmiddels voorzien van een elektrische aandrijving. Luuc heeft het zichzelf niet gemakkelijker gemaakt door het oorspronkelijke blok van de grote boxer als uitgangspunt te nemen, maar het is gelukt. Zelfs met behoud van de koppeling en versnellingsbak, zodat er op ‘ouderwetse’ manier mee gereden kan worden. Het carter is vervangen door een ‘controller’ voor de aansturing van de elektromotor, in de tank is onzichtbaar de accu verwerkt.
Boven het vrijwel verlaten en voor een groot deel flink uitgeleefde fabriekscomplex pakken zich aan het eind van de dag donkere wolken samen om kort voor wat verkoeling te zorgen op het inmiddels hete festivalterrein. Boven het spandoek op het dak met groot de tekst ‘Spread the volt’ flitst heel passend af en toe een bliksemschicht wit door de lucht. Het is alsof zelfs het weer de sfeer op het terrein aanvoelt, en, net als de opkomst van de elektrische tweewielers lijkt te zeggen: “Hier kom ik, er is geen houden aan!”